Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilene må betale bompenger. Hydrogenbilene slipper

Startet av Philip Marlowe, onsdag 22. mai 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Philip Marlowe

1.juni må elbileierne betale bompenger. Ikke mange kronene pr. passering riktignok, men hydrogenbileierne slipper. Etter hva jeg har lest så kreves det 3-4 ganger så mye energi for å drive en hydrogenbil i forhold til en elbil. Er det da riktig av politikerne å stimulere bruk av hydrogenbiler mer enn elbiler?

https://www.fjellinjen.no/privat/priser/nye-bomstasjoner-i-oslo-og-akershus/foreslatte-takster/
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

xyzzy

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 22. mai 2019, klokken 22:15
1.juni må elbileierne betale bompenger. Ikke mange kronene pr. passering riktignok, men hydrogenbileierne slipper. Etter hva jeg har lest så kreves det 3-4 ganger så mye energi for å drive en hydrogenbil i forhold til en elbil. Er det da riktig av politikerne å stimulere bruk av hydrogenbiler mer enn elbiler?

https://www.fjellinjen.no/privat/priser/nye-bomstasjoner-i-oslo-og-akershus/foreslatte-takster/

Behovet for stimuleringer på elbil-siden er ihvertfall betydelig mindre.

Hydrogen er jo fortsatt en mulig løsning på endel behov[1], ser ikke noen problemer med at man bruker bompenge-fradrag til å støtte oppunder det inntil behovene eventuelt fylles på annen måte.


[1] Langtransport, fly etc

jlan

Da burde man vel heller støtte hydrogenbiler som brukes til langtransport. Fritak for bompenger og kjøring i kollektivfeltet vil jo først og fremst stimulere daglig bruk. Med plug-in hydrogenbiler (som M-B GLC F-Cell) trenger man ikke engang bruke hydrogen for lokal kjøring.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

La nå de stakkarene som har blitt lurt til å kjøpe hydrogenbil få beholde fordelene sine. Det er så få av dem at det ikke utgjør noen penger eller ulemper uansett. Og sannsynligheten for at de sitter med en uselgelig bil er stor.

Jeg er mer bekymret for at det svis av offentlige millionbeløp på å bygge hydrogenstasjoner, men den galskapen har vel stoppet opp?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Ja du snakker om flopp  :)

Slik jeg leser det gjelder gratis kjøring og hydrogen kun for lastebil...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Philip Marlowe

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 23. mai 2019, klokken 18:24
Slik jeg leser det gjelder gratis kjøring og hydrogen kun for lastebil...

Litt langt nede på siden Fjellinjen står det følgende: "Hydrogenbiler i begge takstgrupper er fortsatt fritatt for betaling i våre bomstasjoner."
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

elektrolux

#6
Med uendelig stor lommebok hadde jeg kjøpt en slik, ikke for miljøets del, men for å slippe å sponse alle de som skor seg på bompengeordningen.

https://www.motor.no/artikler/2017/november/lanserer-tesla-med-hydrogen/

Lurer bare på hvor mye ombygging som kreves for at vi fortsatt skal kunne kjøre f.eks vår e-Up når bommene stenges også for elbil i Stavanger. Ofrer gjerne bagasjerommet for en hydrogentank, og ser ingen behov for å fylle den. Det er kun for å opprettholde friheten til å bevege seg som er hensikten med en slik ombygging.

Har faktisk sendt produsenten av denne Tesla følgende mail:

Hello

I have a question on convertion of an EV to Hydrogen. You did this on a Tesla back in 2017.

The reason is not to actually drive on Hydrogen, but to take benefit of toll free driving after EV's also have to pay toll to drive on Norwegian roads.

The regulations do not seam to requier how much H2 range the Hydrogen car have, so I am looking for a very small Hydrogen power plant connected up to car's DC ( ore AC ) side simply to be able to call the car a Hydrogen car instead of a electric car.

I am sure if such a unit could be retrofitted for around 3000 Euro it would be a great new product a lot of EV owners would be more than happy to have installed to be able to use their EV's toll free.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#7
Denne produsenten ser faktisk ut til å kunne levere de nødvendige komponentene for å konvertere en elbil til hydrogen: https://www.alibaba.com/product-detail/metal-hydrogen-fuel-cell-2000W-PEM_60695790188.html?spm=a2700.7724857.normalList.34.52727e78QTpP2a

Med en slik fuel cell i bilen, en tank, og en DC-DC konverter blir elbilen en ladbar hydrogenbil. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. mai 2019, klokken 06:24
Denne produsenten ser faktisk ut til å kunne levere de nødvendige komponentene for å konvertere en elbil til hydrogen: https://www.alibaba.com/product-detail/metal-hydrogen-fuel-cell-2000W-PEM_60695790188.html?spm=a2700.7724857.normalList.34.52727e78QTpP2a

Med en slik fuel cell i bilen, en tank, og en DC-DC konverter blir elbilen en ladbar hydrogenbil. :D

Hvor langt tror du at du kommer med en brenselscelle som yter 2 kW (som en moped)? Minimum aggregat for lading har i3 med 37 hk, og Chevrolet Volt ca 78 hk. Dessuten så mangler du den tyngste biten som 700 bar tank, pumpe og rør. Så skal du videre få godkjent alt dette!


Men ditt innlegg er vel mer å oppfatte som ironi/sarkasme?

Ferry

Han skriver jo at han ikke engang har tenkt å fylle hydrogen på bilen, så ytelsen for FC er irrelevant. Det blir kjøring utelukkende på batteri. Men for å få fordelene må vel bilen ha HY-skilter? Og da er det opp til "noen" å godkjenne dette. Ellers kunne jo hydrogendelen lages hur liten som helst. Det finnes kanskje noen tekniske krav eller definisjoner på "hydrogenbil"? Kan en ordinær stempelmotor som kjører på hydrogen få HY-skilter? Jeg oppfatter ikke ideen som sarkasme. elektrolux strekker seg nok rimelig langt for å unngå bompenger :)
Ladbar FC-bil finnes dert svjv kun en av? MB GLC-FC . En kan jo tenke seg at utviklingen går dit hen at slike biler får større og større batteri, og mindre og mindre FC. Analogt med dagens hybrider. VW er skamløse nok til å tilby 12 V mild hybrid, så det er ikke så rart at noen tenker stort batteri/liten FC for å beholde noen fordeler.

elektrolux

Stemmer det at jeg strekker meg lengre enn de fleste for å finne bomfrie løsninger. Har allerede brukt nærmere 1,5 mill i div elbiler for å slippe galskapen, men ser nå skyggen nærme seg, og nye løsninger må på plass.

Denne generatoren har en mye mer fornuftig pris: https://www.alibaba.com/product-detail/3000-Watt-3kW-Hydrogen-Fuel-Cell_50034483018.html?spm=a2700.details.maylikehoz.1.4b445a00ZhRj9v

Spørsmålet er hva som skal til for å få HY skilt på bilen. Tenker selve ombyggingen blir likestillt med montering av gass på en eksosbil, men er det ulovlig med en ladbar hydrogenbil? Må brenselcellene være store nok til å kunne drive bilen uten tilførsel av strøm fra bilens batteri?

Som sagt er jeg overbevist om at mange ville brukt 30 000 + kr på en slik "oppgradering" av elbilen sin. På den andre siden er jeg overbevist om at mange av de samme ville brukt 30 000 + kr på å fjerne bommene så vi slipper å føle oss fanget i eget hus. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Sitat fra: elektrolux på lørdag 25. mai 2019, klokken 08:49
(...) Har allerede brukt nærmere 1,5 mill i div elbiler for å slippe galskapen (...)

Hmm, lurer på hvor mange passeringer jeg trenger med bensinbilen for å komme opp på det nivået...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Burger

Svein: Tror du undervurderer Elektrolux, så vidt jeg har forstått så er det mye finansiering av diverse biler via nabobil, kunnskap og tid til å fikse selv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA