Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AP erfaringer

Startet av gruffalo, onsdag 22. mai 2019, klokken 21:22

« forrige - neste »

gruffalo

Min model 3 har vanlig AP og ikke FSD. Jeg fikk AP i påsken og har brukt det så mye som mulig siden. Etterhvert har jeg lært den å kjenne, og da fungerer det bedre.

Men den blir redd og bremser noen ganger.

1. Ett felt går over til to. Da virker det som bilen senser at vegen blir bredere, og søker mot midten av kjørebanen. Plutselig kommer det da en stiplet linje, som havner midt under buken på bilen. Da får den panikk og tror den er i ferd med å kjøre av, og det piper og blinker rødt verre. Dette avhenger naturligvis av hvordan overgangen fra ett til to felt er utformet. Starter den stilla linja ved den hvite kantstripa,  går det bra. Blir veien gradvis bredere for plutselig å få en linje midt på, blir det panikk.

2. Påkjøringsramper. Litt tilsvarende situasjon når påkjøringsramper har to parallelle felt en stund. Når de skal slåes sammen til ett, stopper gjerne linja som skiller de to. Bilen forstår det som om vegen er breiere, og svinger til høyre for å ligge midt i den nye, breie vegen. Når da påkjøringsfeltet brått stopper, kommer bilen mot den hvite kantstripa med for brått vinkel, og velger å bråbremse.

I går kjørte jeg bak en modell S på e6 forbi Værnes. Der er det en sånn påkjøring i sørgående retning. S'en vinglet brått til høyre og bråbremset, før sjåføren styrte bilen inn igjen. -Dette kjenner jeg igjen, tenkte jeg :) Og ganske riktig; når jeg kom til samme sted gjorde bilen min det samme. Sving til høyre når feltene slåes sammen, og bråbremse.

Undres på om det er noe machine learning som gjør at AP forbedres?

E-tron 55 sportback 2022

tesel

Sitat fra: gruffalo på onsdag 22. mai 2019, klokken 21:22
1. Ett felt går over til to. Da virker det som bilen senser at vegen blir bredere, og søker mot midten av kjørebanen.
Undres på om det er noe machine learning som gjør at AP forbedres?

Dette tipper jeg er en av tingene som blir løst ganske fort. Det er ikke en naturlig oppførsel å legge seg i midten av en veldig bred vei, det er ikke sånn mennesker kjører. Nettverket må svitsje regel fra å legge seg i midten til å holde seg til høyre for eksempel når veien blir bredere. Dette er vel ikke en gråsone, så jeg kan ikke skjønne annet enn at når Tesla får fokusert treningen på dét så blir det fikset.

bjoff

Sitat fra: tesel på onsdag 22. mai 2019, klokken 21:36
Dette tipper jeg er en av tingene som blir løst ganske fort. Det er ikke en naturlig oppførsel å legge seg i midten av en veldig bred vei, det er ikke sånn mennesker kjører. Nettverket må svitsje regel fra å legge seg i midten til å holde seg til høyre for eksempel når veien blir bredere. Dette er vel ikke en gråsone, så jeg kan ikke skjønne annet enn at når Tesla får fokusert treningen på dét så blir det fikset.
Det er nok ikke så svart-hvitt som du beskriver her. Ved fletting hvor du kommer fra det venstre feltet er det ikke alltid så behagelig at bilen legger seg godt til høyre når feltet blir bredere før det blir smalere igjen.

For bilen er det ikke lett å se forskjell på de to scenarioene.

turfsurf

Sitat fra: tesel på onsdag 22. mai 2019, klokken 21:36
Det er ikke en naturlig oppførsel å legge seg i midten av en veldig bred vei, det er ikke sånn mennesker kjører. Nettverket må svitsje regel fra å legge seg i midten til å holde seg til høyre for eksempel når veien blir bredere. Dette er vel ikke en gråsone, så jeg kan ikke skjønne annet enn at når Tesla får fokusert treningen på dét så blir det fikset.
Ja det vil funke veldig bra med de påkjørslene til motorvei som vi har her til lands uten skillestripe.  Da vil bilen smelle ut i påkjørselsfeltet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tesel

Sitat fra: bjoff på onsdag 22. mai 2019, klokken 21:53
Sitat fra: tesel på onsdag 22. mai 2019, klokken 21:36
Dette tipper jeg er en av tingene som blir løst ganske fort. Det er ikke en naturlig oppførsel å legge seg i midten av en veldig bred vei, det er ikke sånn mennesker kjører. Nettverket må svitsje regel fra å legge seg i midten til å holde seg til høyre for eksempel når veien blir bredere. Dette er vel ikke en gråsone, så jeg kan ikke skjønne annet enn at når Tesla får fokusert treningen på dét så blir det fikset.
Det er nok ikke så svart-hvitt som du beskriver her. Ved fletting hvor du kommer fra det venstre feltet er det ikke alltid så behagelig at bilen legger seg godt til høyre når feltet blir bredere før det blir smalere igjen.

For bilen er det ikke lett å se forskjell på de to scenarioene.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. mai 2019, klokken 21:59
Sitat fra: tesel på onsdag 22. mai 2019, klokken 21:36
Det er ikke en naturlig oppførsel å legge seg i midten av en veldig bred vei, det er ikke sånn mennesker kjører. Nettverket må svitsje regel fra å legge seg i midten til å holde seg til høyre for eksempel når veien blir bredere. Dette er vel ikke en gråsone, så jeg kan ikke skjønne annet enn at når Tesla får fokusert treningen på dét så blir det fikset.
Ja det vil funke veldig bra med de påkjørslene til motorvei som vi har her til lands uten skillestripe.  Da vil bilen smelle ut i påkjørselsfeltet.

Ok, la meg revidere korrekt oppførsel da: Prioritér å kjøre rett frem. Hvis det er trygt å kjøre rett frem, hvorfor skal bilen prioritére å bråsvinge inn til midtlinjen av det den feilaktig tror er en kjempebred vei, eller bråsvinge inn til påkjøringsfeltet? Jeg tror nettverket vil få en mer naturlig oppførsel ganske snart, vi kjører jo ikke på denne måten og det er jo mennesker den lærer av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA