Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremseskiver foran selv?

Startet av Alfa Bergen, onsdag 22. mai 2019, klokken 18:19

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk feil på 1 bremseskive foran pga rust. Verksteder sier de ikke kan bytte bremseskiver på Tesla (tro det eller ei). Tesla på Kokstad har ikke ledig time før i august (tro det eller ei), og bilen har nå blitt begjært avregistrert.

Er det vanskeligere å skifte bremseskiver på Tesla enn på andre biler? Noen som har gjort det selv?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Thor2014


Muffinman

#2
Det er veldig enkelt, men vær sikker på at anleggsflaten på navet er gullende rent og plant før du monterer den nye. Har opplevd at det ble kast i nye skiver to ganger kort itd etter bytte på verksted.

Alfa Bergen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. mai 2019, klokken 19:03
Det er veldig enkelt, men vær sikker på at anleggsflaten på navet er gullende rent og plant før du monterer den nye. Har opplevd at det ble kast i nye skiver to ganger kort itd etter bytte på verksted.

Send meg en melding på PM om du vil ha verksteddokumentasjon.

PM sendt :)
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!


Ampéreson

Skifte skiver er ikke vanskelig, byttet alle fire i bakgården på min forrige bil (911, ikke tesla), og bremseklosser. Hadde da ikke gjort det før, er ikke mekaniker, så flere youtube videoer og leste dokumentasjon. Laget en stegvis liste med detaljer.

Man skal skifte både skiver og klosser om en skifter skiver.


    Man trenger typisk:
  • Alu paste til smøring av spor til bremseklosser
  • Originale deler, evt. skiver og klosser som passer sammen. Da klosser og skiver kan være av forskjellige hardheter som vil slite skivene istedenfor klossene.
  • Momentnøkkel

Kort fortalt gjør man så her:

  • Jekker opp
  • Løfter av hjul
  • Skru av kalipper, henger kalipper i en tau på egnet sted i hjulbuen, ikke bruk slangen å henge med
  • Skru av bremseskive
  • Skift bremseklosser
  • Gjør motsatt, skru fast med moment
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

o.b.lix

Det har kommet et nytt elbilverksted i Bergen som er startet av en tidligere Tesla-mekaniker, Ev services AS. Disse ligger på Kokstad, rett før Tesla, nede med hovedveien. Får veldig skryt av alle, men har ikke prøvd de selv - enda. Forventer at de kan både bytte bremser og godkjenne kjapt og greit.

https://www.evservices.no
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Alfa Bergen

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:17
Det har kommet et nytt elbilverksted i Bergen som er startet av en tidligere Tesla-mekaniker, Ev services AS. Disse ligger på Kokstad, rett før Tesla, nede med hovedveien. Får veldig skryt av alle, men har ikke prøvd de selv - enda. Forventer at de kan både bytte bremser og godkjenne kjapt og greit.

https://www.evservices.no

Takk for tipset! Skal definitivt sjekke ut disse ved neste anledning.

Skal for øvrig hente nye bremseskiver på delelageret på Tesla Kokstad i ettermiddag. 4 510 kr for et par til fremakselen. Skulle tro de var laget av gull... Satser på at det går greit å skifte dem selv i kveld og få bilen godkjent i morgen
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Muffinman

Jøss, nesten dobbel pris fra Tesla i forhold til å kjøpe original Brembo fra andre steder da. Nuvel, kjapp levering om ikke annet. Men kanskje klossene også er inkludert i den prisen?

o.b.lix

Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 23. mai 2019, klokken 13:03
Skal for øvrig hente nye bremseskiver på delelageret på Tesla Kokstad i ettermiddag. 4 510 kr for et par til fremakselen. Skulle tro de var laget av gull... Satser på at det går greit å skifte dem selv i kveld og få bilen godkjent i morgen

Tja, Delespesialisten tar 4000 pr stk for brembo bremseskive, mens skruvat, autodeler og disse tar vel ca 1100 pr + mva og frakt, som blir vel noe under 3.500 totalt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

#10
Googlet kjapt, og første treff var et utenlandsk firma hvor de lå til drøye tusenlappen stykket eks mva og eks frakt. Da bør det gå an å få inn et par til rett over 3 lapper. Mener jeg så noe i TOCN-gruppa fra en norsk butikk hvor de lå til ca 1300/stk inkl mva, men finner det ikke igjen.

Man får naturligvis uoriginale skiver av ukjent kvalitet til langt mindre. Tror ikke jeg ville tatt sjansen på det. Men det ville vært pent med større skiver foran da. Originalt er de størst bak.

Alfa Bergen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 23. mai 2019, klokken 14:56
Jøss, nesten dobbel pris fra Tesla i forhold til å kjøpe original Brembo fra andre steder da. Nuvel, kjapp levering om ikke annet. Men kanskje klossene også er inkludert i den prisen?

Ingen bremseklosser med i prisen, desverre. 3 608kr + mva ble 4 510kr til sammen.

Skal montere nå i kveld. Wish me luck
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Stig O

Hva koster orginale bremseklosser oss Tesla? Andre anbefalinger kjøpt utenfor Tesla? Har noen frynsete klosser, hvor det mellomste metall stykket, som har et teflonaktig belegg, har løsnet. Dette ligger mot glideflaten man smører, og kan neppe være særlig bra?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Alfa Bergen

Ferdig med byttet av bremseskiver nå. Tok ca en time å få byttet begge to. Enkelt og greit i egen garasje med vanlig garasjejekk  Kan ikke skjønne hvorfor verkstedet ikke ville ta denne jobben. Naboen min antok at grunnen kunne være at verkstedet ikke ville pga mulige reklamasjoner pga rust på bremseskiver som brukes lite på elbiler.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

OlaM

Kan det være at de nordic skivene/klossene koster mye ekstra? Ikke at jeg tror det er håndsmidd umulium, men en annen kvalitet laget i relativt lite volum kan jo forklare stiv pris.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA