Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manuell styring av regenerering?

Startet av Sjalabais, onsdag 22. mai 2019, klokken 17:39

« forrige - neste »

Sjalabais

Jeg kjører en del opp og ned bakkene her. Fins det en skjult funksjon for å øke regenerering av strøm? Særlig i lav fart kunne jeg tenke meg en kraftigere regenerasjonseffekt. Har aldri oppnådd "fire prikker". Ser at ved forsiktig bremsetrykk og i ECO modus kan man maksimere dette noe, men jeg savner mer.
2012 Leaf Tekna

ThomasEL

Den regenerer kraftigere i "B-modus"
Med mindre du har en av de aller første årgangene, de hadde vel ikke "B-giret"..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Sjalabais

Det er en 2012 modell...regner med at det faller innenfor en av de tidlige? Hvor mye kan man oppgradere programvaren?
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Du styrer det vanligvis med bremsepedalen, og det gjelder å ikke tråkke for hardt eller brått.
Vanligvis regenerer bilen opptil 30kw, og hvis du bremser mer enn det, så koples friksjonsbremsene inn.
Så du kan følge litt med på skjermen at du ikke bremser mer enn 30kw.
Jeg har også erfaring med at bilen bruker friksjonsbremser i stedet for å regenerere, hvis man tråkker pedalen for brått inn.

Hvis batteriet er fullada eller kaldt,  så blir regenereringa svært begrensa. 

Så det gjelder å parkere inne om vinteren, og ikke lade bilen for høyt opp før du kjører ned lia, dersom regenerering er et mål.

Sjalabais

Takk for godt svar! Det tok meg faktisk tre turer å finne ut av hvorfor bilen ikke regenererer etter lading på jobb...fordi den da er ved 100% og har ingen rom for lading, selvsagt.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA