Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Den perfekte hengeren for model 3?

Startet av raypettersen, onsdag 22. mai 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Torb

Har hatt TYSSE enaksla og boggie. Boggiehenger er MYE bedre. De hopper og spretter ikke ved tomkjøring, og er dessuten enklere å trille for hånd når det er nødvendig. Jeg har solgt min gamle tungvbekter, men bestilt en ny boggie for å kunne trekkke den etter en Skoda Enyaq som er bestilt.
Mercedes EQA 350 4Matic

jlan

Boggihengere har noen fordeler ja, men det er også ulemper. De leveres normalt ikke med tipp, de er litt tyngre, og vedlikeholdskostnader blir litt høyere (bremsene ruster jo gjerne i stykker før de er utslitt). At de er lettere å trille stemmer vel hvis en skal rett fram, men ikke nødvendigvis hvis en trenger å snu de rundt.




2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hemi

Sitat fra: Torb på fredag 19. februar 2021, klokken 15:34
Har hatt TYSSE enaksla og boggie. Boggiehenger er MYE bedre. De hopper og spretter ikke ved tomkjøring, og er dessuten enklere å trille for hånd når det er nødvendig. Jeg har solgt min gamle tungvbekter, men bestilt en ny boggie for å kunne trekkke den etter en Skoda Enyaq som er bestilt.

hengere med bare fjærer uten dempere, spretter.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Svein_H

Sitat fra: hemi på fredag 19. februar 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Torb på fredag 19. februar 2021, klokken 15:34
Har hatt TYSSE enaksla og boggie. Boggiehenger er MYE bedre. De hopper og spretter ikke ved tomkjøring, og er dessuten enklere å trille for hånd når det er nødvendig. Jeg har solgt min gamle tungvbekter, men bestilt en ny boggie for å kunne trekkke den etter en Skoda Enyaq som er bestilt.

hengere med bare fjærer uten dempere, spretter.

Selvfølgelig spretter tomme hengere, fjæringen er jo beregnet for last, det har ingenting med dempere å gjøre.

En boggihenger har to aksler og fire dekk som er i kontakt med bakken. Hvordan kan den være enklere å håndtere enn en enakslet henger med nesehjul? Bare tenk på friksjonen med de fire dekkene vs enkeltakslet med to dekk når du skal snu den rundt, det kan ikke sammenlignes.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

lars667

Det er helt klare fordeler med boggi. Selv om de ikke er like lette å håndtere ved sving, står de på hjulene. Men det store spørsmålet var forbruket. Teslabjørn testet et par skaphengere med og uten boggi, men der var det stor forskjell på framsidearealet på skapet, så veldig vanskelig å si noe om hvilken rolle antall hjul har noe å si...

To akslinger er ellers en stor sikkerhet, såjeg tror jeg skal tåle noen prosent reduksjon i rekkevidde....
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jlan

#66
Sitat fra: lars667 på lørdag 20. februar 2021, klokken 09:17
To akslinger er ellers en stor sikkerhet, såjeg tror jeg skal tåle noen prosent reduksjon i rekkevidde....
Hvis du tenker på punktering, så er det ikke gitt at det er særlig sikkert å kjøre en boggihenger med punktert hjul. Hvis et at tilhengerens bakhjul punkterer kan kuletrykket fort bli negativt.
https://youtu.be/fWd8ml9mFMo
https://youtu.be/Z7Kfl97b57s
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

lars667

Det kan du si, men du skal være rimelig uheldig hvis det der skjer før du får kjørt av og sjekket. Må da være større risiko for tap av kontroll med punktering på en enakslet? Og med riktig lastfordeling, dvs bittelitt framtung, bør en kunne ha en sjans...

Men fins sikkert mange måter å sikre seg ved ev. punktering nå.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Husstein

Låner tråden..

Skal skaffe henger til min model 3, og har følgende kriterier:

Krav:
- Minst 120cm innvendig lastbredde.
- Tipp av noen form.
- God utnytting av mulig nyttelast (700kg++).
- Brems.
- Nedfellbare karmer foran og bak.

Fordel:
- Minst 240cm lastlengde (for byggplater osv).
- Nedfellbare karmer på alle sider.
- God demping.

Ønsker best mulig henger for en "billig" penge til å frakte grus, materialer osv hjemme og i nærområdet.

Klarer ikke gjøre meg opp en mening om hvilken eg burde gå for, og om lavest pris går hardt ut over kvaliteten.
Har følgende hengere i sikte:
Gaupen -      https://gaupen.no/produkter/varehengere/g1325-1-2-1-1-1-1-1-1-1/
Tysse alt 1 -  https://www.tysse.no/tipphenger/tilhenger-6219-fs-50-skrutipp-1300kg/
Tysse alt 2 -  https://www.tysse.no/tipphenger/tilhenger-6277-1300kg-m-forsterket-bakkarm/
Tiki -            https://www.tikitilhenger.no/tilhengere/varehengere/cs200-rb-1000kg
Brenderup -  https://www.brenderup.com/nb/no/tilhengere/lavbygde-plattformvogner/serie-lmlmt/lm1000b/302913/#accessories
BK -             https://bkhengeren.no/produkt/PL1020T
Tredal -        https://tredal.no/tilhenger/varehenger/70f9a8ab-ba1d-4f42-b2a4-800b155a1e82/

Det virker gjerne som om Tiki som rimeligste henger gir mest for pengene, men har ingen erfaring om produsent.
Fant ingen egnede gode alternativer for Brenderup, så den er ikke like aktuell (med mindre eg overså noe).

Tar gjerne imot tips/innspill.
Åpen for andre forslag også.

hELgenen

Jeg har en tidligere variant av denne tiki hengeren og til mitt bruk har den fungert uten problemer i flere år.
Ikke hatt behov for å skifte en lyspære en gang. Det står knott på veldig mange deler på denne hengeren så tror det skal være overkommelig å skaffe deler også ved behov. Jeg fikk satt på en del nipler eller hva du kaller dem for å feste nett mm.
Det er ikke standard på denne - men de leverte med på forespørsel. Ser at det følger med slike på f.eks Gaupen hengeren.
Nå er jeg ingen ekspert på dette med hengere - men jeg har også hatt Tysse henger og for en amatør som meg som merket jeg ikke noe forskjell i kvalitet her. Dette er jo tross alt en enkelt varehenger og dersom du ikke setter den på alt for store prøver så vil jeg vel anta det meste fungerer - og går det galt så er tilgang til reservedeler et krav - og med knott som merkenavn på mange deler er jeg ikke bekymret for det

jlan

Brentex med bladfjærer og støtdempere ligger som nevnt veldig bra på veien. Litt dårlig galvanisering på endel komponenter.
https://www.sagoghovleri.no/tilhengarar
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rayray

Den gaupen hengeren så vel ut til å sjekke av så å si alle boksene uten at man blir helt ranet, OG den er vel tillatt uten nedjustering av vekt. Flere av de andre må vel innom biltilsynet om man skal kjøre lovlig.

Svein_H

Sitat fra: Husstein på torsdag 03. juni 2021, klokken 12:00
Låner tråden..

Skal skaffe henger til min model 3, og har følgende kriterier:

Krav:
- Minst 120cm innvendig lastbredde.
- Tipp av noen form.
- God utnytting av mulig nyttelast (700kg++).
- Brems.
- Nedfellbare karmer foran og bak.

Fordel:
- Minst 240cm lastlengde (for byggplater osv).
- Nedfellbare karmer på alle sider.
- God demping.

Ønsker best mulig henger for en "billig" penge til å frakte grus, materialer osv hjemme og i nærområdet.

Klarer ikke gjøre meg opp en mening om hvilken eg burde gå for, og om lavest pris går hardt ut over kvaliteten.
Har følgende hengere i sikte:
Gaupen -      https://gaupen.no/produkter/varehengere/g1325-1-2-1-1-1-1-1-1-1/
Tysse alt 1 -  https://www.tysse.no/tipphenger/tilhenger-6219-fs-50-skrutipp-1300kg/
Tysse alt 2 -  https://www.tysse.no/tipphenger/tilhenger-6277-1300kg-m-forsterket-bakkarm/
Tiki -            https://www.tikitilhenger.no/tilhengere/varehengere/cs200-rb-1000kg
Brenderup -  https://www.brenderup.com/nb/no/tilhengere/lavbygde-plattformvogner/serie-lmlmt/lm1000b/302913/#accessories
BK -             https://bkhengeren.no/produkt/PL1020T
Tredal -        https://tredal.no/tilhenger/varehenger/70f9a8ab-ba1d-4f42-b2a4-800b155a1e82/

Det virker gjerne som om Tiki som rimeligste henger gir mest for pengene, men har ingen erfaring om produsent.
Fant ingen egnede gode alternativer for Brenderup, så den er ikke like aktuell (med mindre eg overså noe).

Tar gjerne imot tips/innspill.
Åpen for andre forslag også.

Det kommer litt an på om du har BE eller ikke. Uten BE er du låst til hengere med maks totalvekt lik det bilen kan dra (1000kg?), og da ville jeg helt klart valgt Gaupen ut fra disse du har listet opp her. Tiki, BK og Tredal har alle veldig korte kasser, og kan ikke frakte standard byggeplater på 60/120x240 oppi kassa. Ingen av hengerne har forøvrig nedfellbare sidelemmer, men det gir seg jo selv når de har utenpåliggende hjul.

Har du derimot BE ville jeg sterkt vurdert Tysse alt. 2. Den har størst kapasitet av alle, også selv om du bare skal laste den til 1000kg (unntatt Tiki da, men den har som sagt veldig liten kasse), og du har enda 300kg til å gå på hvis du en gang skal trekke den med en annen bil som kan dra tyngre henger. Jeg har Tysse selv, og har absolutt ingenting å utsette på kvaliteten der.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

jlan

#73
Begrensningen for B er 3500 kg tillatt total vogntogvekt. Sjekk tilhengerkalkulatoren, totalvekt varierer litt, dette er for min bil. Det er ikke nødvendig å legge inn tilhenger reg. nr.:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Velg førerkortklasse B

Du kan trekke tilhenger med TESLA Model 3 003.
Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 1195 kg
Maks aktuell totalvekt: 1000 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Svein_H

Sitat fra: jlan på søndag 06. juni 2021, klokken 20:44
Begrensningen for B er 3500 kg tillatt total vogntogvekt. Sjekk tilhengerkalkulatoren, totalvekt varierer litt, dette er for min bil. Det er ikke nødvendig å legge inn tilhenger reg. nr.:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Velg førerkortklasse B

Du kan trekke tilhenger med TESLA Model 3 003.
Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 1195 kg
Maks aktuell totalvekt: 1000 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Ja, begrensningen for B er 3500kg vogntogvekt (det finnes unntak, men de er ikke aktuelle i denne situasjonen), men samtidig kan ikke hengeren ha høyere tillatt totalvekt enn bilen har lov til å dra. Har du BE trenger du ikke tenke på det, da er det aktuell totalvekt som gjelder, altså hvor mye vogna veier der og da.

Jeg vet ikke hvor tungt en TM3 kan trekke, men hvis det er under 1300 kg har du ikke lov til å dra Tysse alt.2 med kun B, mens med BE har du lov så lenge du ikke laster den maksimalt og holder deg innenfor det bilen får dra.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA