Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Den perfekte hengeren for model 3?

Startet av raypettersen, onsdag 22. mai 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

raypettersen

Som "eier" av tråden, føler jeg at diskusjonen har sporet av. Det var meningen å dele erfaringer og forslag på konkrete hengere for T3. Ikke en regelverk-tråd. Tror det finnes en annen diskusjon hvor det passer bedre.

kaiat

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 22. mai 2019, klokken 20:51
Jeg har en Tysse henger fra 2007, stort sett bare brukt av meg, lite på vinteren/salta veier, bare noen ganger. Har da spylt den ren. Kjøpte med formsydd presenning som mye av tiden har vært på, og derved beskyttet plata i bunn.
Det første jeg gjorde var å ta ut hjulboltene og sette de inn med grease (tenk dere en 15 år gammel henger å løsne boltene som gjerne da er ruster...), har også sprayet over med 5-56 eller lignende oljeholdig spray.
Denne hengeren er fortsatt bruksmessig som ny, hadde kjøpt Tysse igjen.
Den vi har er den i link. Den kan ta hele bygningsplater, har høye karmer, ideel til transport av byggvarer.
Har en plass og klarer seg med ca 650 kg nyttelast er den topp, om en har lov å kjøre den med TM3 er jeg usikker på, ser i bla denne tråden at det er store endringer siden jeg kjørte opp på C1 bil med henger (jeg hadde behov for BE, valgte å kjøre opp på C1E i stedet og fikk da i tillegg BE, D1E, minibuss med henger)
Dette var mine tanker om en anvendelig henger av god kvalitet. Som tar stor plass.....

https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6215-nf-1300kg-nedfellbare-sider/

Denne finnes i en versjon med totalvekt på 1000 kg også: https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6201-nf-1000kg-nedfellbare-sider/
Da kan den trygt kjøres på klasse B med TM3.

Blip

#32
Tysse 6215: Den så jo grei ut, men har samtidig høy egenvekt. Maks nyttelast blir derfor 910kg - 304kg = 606kg

Alternativt har Gaupen denne: https://gaupen.no/produkter/varehengere/a1025. Kassemål 144x242x35cm, totalvekt 1000kg, egenvekt 240kg. Maks nyttelast blir derfor 910kg - 240kg = 670kg. Den har litt mindre kassemål, men tar vanlige bygningsplater 120x240. Den har heller ikke nedfellbare sider.

Jeg har sendt spørsmål til vegvesenet om det er mulig å nedgradere min eksisterende Gaupen 1300kg (260kg egenvekt) til f.eks. 1950kg slik at jeg får en nyttelast på 910kg - 260kg = 650kg uten at jeg mister for mye (for evt. andre biler).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kårepåsporet

Sitat fra: Blip på torsdag 23. mai 2019, klokken 15:43
Tysse 6215: Den så jo grei ut, men har samtidig høy egenvekt. Maks nyttelast blir derfor 910kg - 304kg = 606kg

Alternativt har Gaupen denne: https://gaupen.no/produkter/varehengere/a1025. Kassemål 144x242x35cm, totalvekt 1000kg, egenvekt 240kg. Maks nyttelast blir derfor 910kg - 240kg = 670kg. Den har litt mindre kassemål, men tar vanlige bygningsplater 120x240. Den har heller ikke nedfellbare sider.

Jeg har sendt spørsmål til vegvesenet om det er mulig å nedgradere min eksisterende Gaupen 1300kg (260kg egenvekt) til f.eks. 1950kg slik at jeg får en nyttelast på 910kg - 260kg = 650kg uten at jeg mister for mye (for evt. andre biler).

Jeg mente min henger veide rundt 245 kg, men den veier 270 kg:

Lengde: 407 cm
Bredde: 158 cm
Egenvekt: 270 kg
Tillatt totalvekt: 1300 kg
Maks nyttelast: 1030 kg

Så hengeren har lagt på seg noen titalls kilo.
Om en kan ha ca 600 eller 650 kg i hengeren betyr vel mindre for de fleste?
For meg betyr kvalitet mer enn noen kilo redusert nyttelast. Min erfaring med Tysse gjennom tolv år gjør valget enkelt.

Blip

Jeg har nå "nedgradert" min Gaupen 1300 kg tilhenger til en 1195 kg tilhenger. Det var en relativt grei prosess hos vegvesenet som kun krevde en time for kontroll + noen signaturer og et gebyr på 610 kr. 1 uke senere lå nytt vognkort i posten. Model 3 + min "ombygde" tilhenger har nå en tillatt totalvekt på 2305 + 1195 kg = 3500 kg (som er akkurat innenfor klasse B).

Merk likevel at tilhengeren kun kan lastes med 650 kg på en Model 3

For dere som vil sjekke: PU3285

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kårepåsporet

Sitat fra: Blip på torsdag 18. juli 2019, klokken 23:56
Jeg har nå "nedgradert" min Gaupen 1300 kg tilhenger til en 1195 kg tilhenger. Det var en relativt grei prosess hos vegvesenet som kun krevde en time for kontroll + noen signaturer og et gebyr på 610 kr. 1 uke senere lå nytt vognkort i posten. Model 3 + min "ombygde" tilhenger har nå en tillatt totalvekt på 2305 + 1195 kg = 3500 kg (som er akkurat innenfor klasse B).

Merk likevel at tilhengeren kun kan lastes med 650 kg på en Model 3

For dere som vil sjekke: PU3285

Nyttig opplysning for mange👍

Tankeboks

Sitat fra: Blip på torsdag 18. juli 2019, klokken 23:56
Jeg har nå "nedgradert" min Gaupen 1300 kg tilhenger til en 1195 kg tilhenger. - 1 uke senere lå nytt vognkort i posten.

Tenkte å gjøre akkurat det samme, har fått time i August for dette.

Av logistikkhensyn (jeg kan sikkert få noen til å kjøre min henger TIL veistasjonen, men skulle helst tatt den med hjem selv) .. får man midlertidig vognkort der og da, eller er den først reelt nedregistrert når man får det nye vognkortet ?

gsm2k

Jeg har sett meg ut denne https://gaupen.no/produkter/yrkeshengere/d1025n
Greit å kunne svelge unna hele bygningsplater og å kunne legge ned ellet ta av alle sidelemmene.
Påløpsbrems og dermed håndbrekk er også kjekt å ha.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

S4e

Sitat fra: Blip på torsdag 18. juli 2019, klokken 23:56
Jeg har nå "nedgradert" min Gaupen 1300 kg tilhenger til en 1195 kg tilhenger. Det var en relativt grei prosess hos vegvesenet som kun krevde en time for kontroll + noen signaturer og et gebyr på 610 kr. 1 uke senere lå nytt vognkort i posten. Model 3 + min "ombygde" tilhenger har nå en tillatt totalvekt på 2305 + 1195 kg = 3500 kg (som er akkurat innenfor klasse B).

Merk likevel at tilhengeren kun kan lastes med 650 kg på en Model 3

For dere som vil sjekke: PU3285

Måtte du ta med hengeren til tilsynet?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knegg

2020 Model 3

Handyman

Fordi typegodkjenningen tillater det.
Vekten ble økt i den siste godkjenningen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Boge

Det er fordi i vognkortet står det den kan trekke 1000 kg. I  august 2019 så ble tilhengervekt på bilene  økt fra 910 til 1000 kg. Min bil kan trekke 1000 kg.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

knegg

Aha. Den bilen hadde vinserie kf45xxxx. Min med 910kg hadde kf37xxxx. Så selv om min ble førstegangsregistrert i november med EB-skilt så var typegodkjenningen fra tidligere enn den EV-bilen. Har jeg forstått det riktig?
2020 Model 3

T-3

Jeg har en 2007 modell Brenderup 3250 TB boggihenger med totalvekt 1300 kg. Krever B96 med Tesla 3 og man får ikke laste den full, men like vel beholder jeg den. Relativt lett henger (255kg) og boggi er mye mer stabilt på veien fordi den basically vil rett frem. Tror ingen henger kommer med avbalanserte hjul, så for å unngå vibrasjoner anbefales å kjøre innom et dekkverksted og få det gjort. Hengeren blir da mye roligere på veien.
Men den beste hengeren å kjøre med sies å være Tredal, som har ordentlig hjuloppheng med fjærer og dempere - men jeg har fint lite erfaring med det selv.

jlan

Sitat fra: knegg på torsdag 05. desember 2019, klokken 22:01
Aha. Den bilen hadde vinserie kf45xxxx. Min med 910kg hadde kf37xxxx. Så selv om min ble førstegangsregistrert i november med EB-skilt så var typegodkjenningen fra tidligere enn den EV-bilen. Har jeg forstått det riktig?
Det stemmer nok. Antagelig vanskelig å få endret, men du kan jo sjekke om det står 1000 kg på selve festet. Rett opp igjennom luken på h. side av kulen. Rating B gjelder Base Performance tror jeg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA