Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast M3 - Fra 374kg til 313kg??

Startet av avtrekkeren, onsdag 09. juni 2021, klokken 20:29

« forrige - neste »

Mason83

Sitat fra: Soala på torsdag 10. juni 2021, klokken 21:24
Sitat fra: geear på torsdag 10. juni 2021, klokken 18:52
Pga. vektendring på batteripakke eller andre eksisterende komponenter? Eller fordi tilhengerfeste har blitt standard, så er vekta av selve festet regnet inn? Varmepumpe?


Er hengerfeste blitt standard??

Nei

avtrekkeren

Skjønner fortsatt ikke hvorfor totalvekten på de nye modellene er gått ned fra 2305kg til 2232kg, mens egenvekten kun er redusert med 12kg. Maks totalvekt burde jo vært likt uavhengig av utstyr, og hvis nye modeller er litt lettere, så burde vel nyttelasten heller økt?

Derfor jeg lurer på hva som kan ligge til grunn for redusert totalvekt. Eks lavere kvalitet på bremser?

OlaM

Dette var veldig interessant. Jeg er på glid for en MIC SR+, men nyttelast er altså bare 314 kg. De gangene en bruker en 5 seters bil til 5 voksne er sjeldent ferie og langtur, men for eksempel kjøring til og fra fest, kanskje tre kvarter hver vei hvis man er på bøgda. La oss si jeg er sjåfør og dere er festløvene. Jeg er 183 cm, trener jevnlig og er 78 kg i nettoen. Si 80 kg anstendig kledd, etter middag.

Da er budsjettet 309 kg. Så trekker vi fra seks flasker vin, såpass må det være. Glassflasken veier vel ca like mye som innholdet så det er 0,75 * 2 * 6 = 9 kg. 300 kg igjen på 4 stk. Da må festløvene altså veie 75 kg i snitt, ferdig festkledd. Det skal vel gå greit i de fleste tilfeller, spesielt hvis det er to menn og to damer der begge er greit innenfor midten av BMI. Men det er ganske spesielt at man i det hele tatt behøver tenke tanken.

Til sammenligning så har ID.3 466 kg nyttelast.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA