Skrevet av Emne: Ettermontering av hengerfeste for Tesla Model 3 Performance.  (Lest 1280 ganger)

offpist

• Hero Member
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Ettermontering av hengerfeste for Tesla Model 3 Performance.
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 14:01 »
Jeg har bestilt samtlige deler som muliggjør ettermontering av hengerfeste på min Tesla Model 3 Performance.
Og samme oppskriften vil også gjelder for SR+ og LR som ikke opprinnelig kom med hengerfeste.
NB: jeg har ikke montert dette enda, det vil først skje i desember når delene kommer.
Men jeg har montert Eco-Hich sin hengerfeste løsning på en bekjent sin Model 3 så jeg har en viss erfaring med hva det innebærer. Anslått tid på hele jobben vil jeg si er ca 2 timer hvis man har alt utstyr klart.

Det er er likevel en del ting å være klar over.
Hvis du har en tidlig modell, levert i februar, mars og april har den trolig ikke strømkontakten som skal gå rett i modulen som kalles "Trailer ECU".

En omvei rundt dette vil være å bestille opp denne (er tester på Model 3 og fungerer) http://www.rydertowing.co.uk/products/towing-relays-monitors/smart-bypass-relays/tf2218-7hs

Så er det dette med godkjenning.
Biler levert uten henger feste har tilatt hengervekt 0 kg i vognkortet og dette er ikke mulig å få endret uten Tesla sin godkjenning. Det er endeløse tråder om dette men slik er det bare.
Det er derimot ikke ulovlig å ha hengerfeste, og den kan brukes til sykkelstativer osv.
Samtidig veit man jo også at bilen er 100% identisk som en bil som kan trekke 1000 kg.

Dele nr og priser:
1. Selve rammen i hengerfestet, dele nr 1137916-00-A = pris eks mva 4240 ,-
2. Trailer ECU, Tesla Model 3, dele nr 1112581-00-A   = pris eks mva 322,40 ,-
4. Selve kroken som er avtagbar, dele nr 1133030-00-C = pris eks mva 1000 kr
5. Oppbevaringsvesken for krok, dele nr 149286-00-A = pris eks mva 262 kr.
7. Trailer jumper,(tilhengerkontakt med ledning) 1446560-02-A  = pris eks mva 268,80,-

6. M8 skruer. Om mine beregninger er riktig så trengs ikke disse da man kan bruke eksisterende. Hvis ikke så er ikke M8 mutrer så vanskelig å få tak i så jeg droppet å bestille disse.

En bruker på facebook siden "Tesla Model 3 & Y Norge / Norway" har bekreftet at "Trailer ECU" er plug`n play. Den leser CAN bus og aktiverer lys som den skal. Men bilen får ikke "Trailer Mode". For å få til det må nok en Tesla tekniker aktivere den funksjonen og det er kanskje tvilsomt at de gjør.

E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

offpist

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Ettermontering av hengerfeste for Tesla Model 3 Performance.
« Svar #1 på: onsdag 20. november 2019, klokken 14:04 »
Min Model 3 Performance levert i juli har allerede diffusor deksel med hull for hengerfeste.
Men har din Model 3 ikke dette, er dele nr for diffusor 1135410-00-A  og det inkluderer dekselet.

Reserve deksel (om du mister dette)  har dele nr 113512-00-A og koster bare 79 kr.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

ryback

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: onsdag 20. november 2019, klokken 15:13 »
Det er et felt som heter "Maksvekt på tilhengerkobling" i vognkortet. Hva står det der på en bil som ikke har hengerfeste ved registrering? Jeg vil tro det står 0 og det da er ulovlig å kjøre med vekt på kula.

SH aka F_P

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: mandag 25. november 2019, klokken 14:19 »
Korreksjon og flisespikkeri. Trailer ECU leser linbus, ikke canbus :p
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

offpist

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: mandag 25. november 2019, klokken 16:01 »
Aha, er det Linebus det heter.
Vel i dag var jeg og hentet delene og alt er montert.

Jeg kommer ikke til å lage en detaljert beskrivelse på hvordan ta av og på fangeren for det finnes det mange youtube filmer på allerede.

Det neste jeg trenger si er at du trenger 1 stk 6 mm mutter for å feste ECU på hengerfestet.
Og du trenger også 3 stk 4 mm skruer med låsmutter for å feste selve pluggen i hengerfestet.

Ellers var det veldig enkelt, hele jobben var gjort på ca 1,5 time uten noen spesial verktøy eller verksted.
Er ganske selvforklarende. Skru av "crash-bar" og skru inn hengerfestet på samme plass.
« Siste redigering: mandag 25. november 2019, klokken 16:03 av offpist »
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

harrall

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kult! Hvor bestilte du delene fra? (Jeg forsøkte på torkliftcentral.com men de kjenner ikke igjen delenummerne)

DeepFu

• Full Member
    • Vis profil
Det er et felt som heter "Maksvekt på tilhengerkobling" i vognkortet. Hva står det der på en bil som ikke har hengerfeste ved registrering? Jeg vil tro det står 0 og det da er ulovlig å kjøre med vekt på kula.
I mitt vognkort står det "ikke oppgitt", mens maksvekt henger (med og uten brems) står med 0kg. Så jeg kan bruke sykkelstativ, eller lasteplattform, men ikke tilhenger hvis jeg monterer krok.
TM3 LR Levert 15/3 i Tromsø
Kun kjørt ICE tidligere.

Autowinder

• Gold Member
    • Vis profil
Mulig enkelte her inne klarer denne jobben på 90 minutter, men det er helt klart at en halv dag er mer realistisk for majoriteten. Uansett bra info og jobb.

Bestilte du parts fra Tesla ?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

offpist

• Hero Member
    • Vis profil
Ja. Delene er kjøpt hos Tesla i Norge.
Tok bare 2 dager da dr hadde det på sentral lager.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.