Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye lynladere i Norge

Startet av daktari, onsdag 22. mai 2019, klokken 11:26

« forrige - neste »

daktari

Kanskje greit å samle en tråd med rykter og status.

Interessant nyhet fra TU er at "Fortum har kjøpt inn 100 lynladere fra Hypercharger/Alpitronic, som alle skal leveres i 2019" https://www.tu.no/artikler/elbilene-far-storre-batterier-na-skal-det-bli-enklere-a-lade-dem-raskt/465682

"Norge i dag finnes 1829 hurtigladere med minst 50 kW, mens det bare er 58 lynladere med mer enn 150 kW"
Av disse 58 er vel flesteparten Ionity, mens Circle K har Fjellhamar og Økern, Fortum har i Ski og Skøyen i Oslo/Akershus.

"Grønn Kontakt skal innen sommeren etablere en rekke større ladestasjoner med 150 kW-ladere. De har et mål om å få på plass 80 slike bare i 2019."
"Tyske Alpitronic skal i løpet av 2019 levere 100 av sine Hypercharger-ladere til Fortum, hver med en effekt på 150 til 300 kW. Noen kan bli brukt til helt nye ladestasjoner, men Fortum vurderer også å oppgradere en rekke av sine eksisterende ladestasjoner til lynlading."

Hvilke andre lynladere finnes og hvilke er på vei?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Fortum har også lynlader i Rygge - fikk ca 100 kW på i-Pacen der i april.

daktari

Ionity Rygge, BKK ved Gullgruven senter utenfor Bergen og Circle K Forus notert.
8 nye stasjoner i uka hadde vært stas!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sølve

Det kommer minst 35 nye lynladere forskjellige steder i Hordaland i år.
Bergen

Orbit

Fortum Bekkelaget (Oslo) er live med 220kW CCS / 63kW Chademo
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på onsdag 29. mai 2019, klokken 15:17
Fortum Bekkelaget (Oslo) er live med 220kW CCS / 63kW Chademo
Var det ikke 225 kW (egentlig er vel A mer viktig, da ikke er noen som utnytter differansen over 150kW)

Orbit

Vises som 220kW i app'en i alle fall......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Så bare at de sa 225 på face post akkurat i stad.


Siggen

Lyse har også en 150kW på Hundvåg

knute

Circle K Grelland, som ligger i nordgående retning på E-18 i Vestfold ved Holmestrand / Sande, har fått opp 2x 150 kW (ikke aktive enda) - se her for bilde
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Marius Kotsbak

Fortum har også satt opp to lynladere i Trondheim ved Dora.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Bkk har lynlader på Rema Gol.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 08:45
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.
Må være dagens dummeste innlegg. Hvis andre merker vil lade i fred så står de fritt til å bygge ett eget nettverk. De hadde muligheten til å samarbeide med Tesla men ville ikke. Så nå kan de stå der mens Tesla har sitt eget merkespesifikke nettverk + alle andre.

Syt til produsenten av bilen din, ladetilbyderne er i gamet for å tjene penger. Greier de å friste Tesla eiere med bedre ytelse, tilgjengelighet eller oppetid, så bra for de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA