Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor kan man se EQC utstilt ?

Startet av Trond.m, onsdag 22. mai 2019, klokken 09:34

« forrige - neste »

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. juni 2019, klokken 22:06
Test gjerne D-- giret. Spent på om bilen kan kjøres omtrent som Tesla med en pedal.
Skal jeg gjøre, samt Dauto, hvor den skal variere regenereringen med omgivelsene.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

#16
Ser Dauto gjør omtrent det Audi har som standard. Jeg håper den gir en bedre kjøreopplevelse enn Audien. Heldigvis mulig å velge modus rett fra ratt så man kan svitsje fra automatisk regenerering til enpedals kjøring veldig enkelt.

Men er dette prøvekjøring hos det firmaet som har importert en, eller er det starten på offisiell runde med prøvekjøring? Må si jeg gleder meg til å teste. Mer premium enn E-Tron, mer stillegående, enpedals mulighet og et lass med utstyr til en veldig hyggelig pris. Tror dette blir bra :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. juni 2019, klokken 09:07
Men er dette prøvekjøring hos det firmaet som har importert en, eller er det starten på offisiell runde med prøvekjøring?

Jeg fikk telefon fra BOS Lørenskog. De hadde notert at jeg ønsket prøvekjøring før eventuell bestilling, og var ikke oppdatert på at jeg allerede har bestilt.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Ok. Jeg har signert/bestilt, men med forbehold om at jeg kan kansellere dersom prøvekjøringen ikke faller i smak. Ba om å få det i kontrakten, men selger henviste til epost hvor dette er avtalt. Så jeg håper jeg kontaktes jeg også selv om jeg har bestilt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Jeg er av de som vil prøvekjøre først. Selger sa at jeg var første han ringte.

Trond.m

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. juni 2019, klokken 11:52
Jeg er av de som vil prøvekjøre først. Selger sa at jeg var første han ringte.
Er spent på å høre om jeg har kjøpt katta i sekken eller funnet gull  ;)

Counterpointer

Sitat fra: TM på torsdag 27. juni 2019, klokken 07:38
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. juni 2019, klokken 11:52
Jeg er av de som vil prøvekjøre først. Selger sa at jeg var første han ringte.
Er spent på å høre om jeg har kjøpt katta i sekken eller funnet gull  ;)
Burde jo få en prøvetur du også ! Ring selgeren din å spør.

Øyvind.h

Da kom mailen med prøvekjøring. Den er visst hos min forhandler i Oslo midt i ferien så det passet ikke. Dere som får til prøvekjøring får rapportere her :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

MrBacardi

Ser det er ble registert 5 stk EQC 400 4matic for et par dager siden, det er sikkert disse bilene som skal på turné:

EV 74368
EV 74369
EV 74370
EV 74371
EV 74372

Maksvekt tilhenger m/brems står til 1800 kg ser jeg.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Counterpointer

Jeg burde skrevet noe i går, men er litt i tvil om hva jeg skal skrive.

Kjørte en 20 minutter tur med EQC 1886 ed. (Ca 770k kr) i Lørenskog og omegn.

Dro derfra og rett til Møller og kjørte en E-tron fast track utgave (ca 810k kr).

Det var i og for seg nyttig og jeg kan slå fast at EQC er ganske stillegående, selv med 20' men den er ikke så stille som E-tron, også med 20'.

Det er mye justeringer og innstillinger en kan gjøre i begge biler, dette gjør at en må holde tungen rett i munnen når en skal sammenligne.

Disklaimer/bias; har nå kjørt over 6000 km med Model 3 preformance  og det gjør at både Mercedes og Audi både virker trege gjyngende og tungmanøvrerte med et virvar av knapper og skjermer, så betale 50% mer for en mye kjedeligere bil ble  lite aktuelt.

Må tygge litt mer på opplevelsen, og evt komme tilbake med mer etterhvert.

Trond.m

Mode 3 er vel som en gocart i forhold. Tror nok de fleste vil vurdere totalopplevelsen (komforf og ytelse) ved å kjøre EQC eller e-tron er i en helt annen klasse en Model 3. Så din opplevelse er nok preget av kontrasten ved å ha vent seg til sportsligheten (og dekkstøyen) i Model 3. At EQC oppfattes som treg sier jo mye om referansen.

daktari

Har også fått en kort test med EQC. Den har stålfjærer og vanlige dempere, mens min e-tron har luft og adaptive dempere stilt inn på individuell setting "comfort" på fjæring mens motor er på "dynamic". Jeg har også ekstra lyddempede vinduer i e-tron og kjører alltid i boost/"S", ikke "D". EQC hadde også lyddempende glass foran som I-pace, men tynnere vindu og enkeltglass bak.

EQC er litt kvikkere enn e-tron på gassen. En god del fastere fjæring, men komfortabel. Min e-tron er satt opp som en amerikaner, noe som funker bra her i Oslo med en fartsdump og huller hver 30.meter. EQC er ganske lik I-pace på fjæring om enn litt mykere, men I-pace har igjen enda mer sporty styring.

Likte regen-systemet på EQC, og det var lett å lære foten å håndtere det balansert og komfortabelt. Savner dette på e-tron her i byen - coasting i snitthastighet 28 km/h er bare så 2012...

EQC er veldig stille, god forskjell til I-pace, men jeg synes min e-tron på 20" var mer stillegående.

Skjermen virker skarp og lyssterk, og talegjenkjenning ser ut til å funke meget presist. 

Bagasjerommet er noe høyere under taket enn e-tron, men mindre plass under gulvet bak (og frunk).

Alt-i-alt tro jeg EQC blir en knall familiebil for mange. I-pace er fortsatt sportsbilen av de 3 crossover/SUVene for de kjøreglade, e-tron har sine kvaliteter innen lading, plass, luftfjæring, adaptive dempere som kan forsvare noe/hele prisforskjellen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

boppus

Har ment å skrive noe fra prøveturen siden forrige uke, men her kommer det.

Da jeg har kjørt Model S i noe over fire år er overgangen til Mercedes ganske stor. På godt og vondt.

Førsteinntrykket av bilen - en 1886 stylet affære - er enormt bra, solid, ryddig, pengeskaplyd når dører lukkes, etc. Men, det tok noen sekunder før jeg skjønte at for å få bilen i gang må den "startes" med en startknapp. Det var uvant. Forøvrig det samme da jeg parkerte, så ulte den over at jeg ikke hadde trykket på startknappen for å skru av. Dette blir jo muskelminne, men virker som et skritt tilbake i tid med startknapp.

Det er skrevet mye om hvor stille EQC er, og hvor mye ressurser som er lagt ned for å redusere støy. Jeg ble derfor overrasket over å høre elmotorhvin ved igangkjøring. Synes det var mer fremtredende enn i min 2015 Model S. Mulig jeg tar feil. Ved all annen kjøring er det derimot definitivt mye roligere enn hva jeg er vant med.

Ble ikke komfortabel med regenereringen i løpet av prøveturen. I Dauto vil den riktignok regenerere hardere dersom du går av "gassen" og er i ferd med å ta igjen en bil foran deg. Fin funksjon! Jeg trooor det samme gjelder når du ankommer et kryss/rundkjøring, men her synes jeg det var for inkonsekvent. I sum kunne jeg aldri vite hvor mye den regenererte, så endret innstillingen til D- i stedet. Mye mulig jeg ville blitt mer dus med Dauto etter mer bruk.

Navigering: Jeg forsøkte under hele kjøreturen å legge inn adresse til BOS Lørenskog uten å lykkes. Jeg må vite gateadressen, ja? Det visste jeg tilfeldigvis, men allikevel fikk jeg ikke startet navigeringen. Rotet så mye med det at jeg holdt på å kjøre av veien. Konseptet hos Tesla er veldig mye enklere; skriv et firmanavn > boom!

Hele infotainmentsystemet har en lærekurve som er ganske bratt. Mye knapper og skjermer, med mye (flott) grafikk og informasjon. Det var enklere å gå fra min gamle bil til Model S, husker jeg.

Annet: Det var sol og fint vær og det ga et irriterende gjenskinn fra det perforerte dashbordet i frontruten. Mørkt dashbord anbefales.

Alt i alt en fin opplevelse. Min bestilling blir stående. EQC er uvant men ingenting jeg ikke blir vant til, og selvsagt blir det mer naturlig etter mer bruk.

Jeg satte meg i min Model S og forlot BOS Lørenskog. Kjørte over noe dårlig vei med vibrasjoner som forplantet seg godt inn i bilen. La overhodet ikke merke til dette med EQC.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

Da fikk jeg meg en 15 minutters kjøretur. Dessverre var det ikke tid til å komme ut på landeveien i litt høyere fart. Men førsteinntrykket var veldig positivt. Gode seter, god styrefølelse og fjæringskomfort samt lavt støynivå.. Kanskje litt skuffet over at også EQC har litt høyfrekvent piping /trikkelyd ved hastighetsendring. Særlig merkbart synes jeg det var ved nedbremsing. Men sånn er det tydeligvis med alle elbiler i denne klassen, og det er neppe noe man vil tenke på i det daglige. Er sikker på at etterspørselen etter EQC vil bli stor, med tanke på at den er rimeligere enn konkurrentene selv med stjerne i grillen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA