Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2015 85d VS 2016/17 75d

Startet av Ehrnst, tirsdag 21. mai 2019, klokken 16:10

« forrige - neste »

Ehrnst

Jeg vurderer å byttte ut min nåværende SUV med en model s. Som fersking er det vanskelig å navigere i en jungel av begreper, akronymer og pakker disse bilene er levert med.

I utgangspunktet tittet jeg på facelift 75d. Disse kom vel med AP2 så vidt jeg vet og har adaptiv cruise, men mulighet for full self driving- ingen vet vel helt når dette er mulig her på berget?
En typsik 75d ser ut som liggger i underkant av 600k brukt. f.eks https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=147864726 men mange ligger godt over også. Jeg synes høye 500 er i overkant dyrt. Man kan finne tilsvarende biler fra tesla selv med utvidet garanti på 4 år/80000km, så har man tid til å vente bør man kjøpe fra tesla  (slik jeg ser det)

Videre så har jeg blitt mer usikker. Hva om jeg kjøper en certified pre-owned 2015 85d (pre facelift) med samme garanti, gratis lading, next gen seter, luft osv. til under 500k.
Jeg sparer masse penger, men sitter igjen med AP1 (som i praksis ikke betyr noe per nå?), gammel front, men hva annet?

Bruktprisene om 2-3 år er umulig å si noe på, men en 2015 har vel tatt mye av støyten allerede. Så hva gjør man?

Bols


Ehrnst

Kanskje den er dårlig holdt? Personlig synes garantien som gis på 4 år eller 80k som de andre med lavere km.stand klinger bedre. Jeg kjører kanskje 16k i året. Den mangler vel også luft.

Jeg er forøvrig avhengig av å kunne ha ting på taket.

Øyvind.h

#3
Manglende panotak mtp takstativ og stålunderstell trekker kraftig ned ja. Solid black er også en lakk som blir ekstremt fort stygg, så folie må til.

Jeg solgte en lik en med mer utstyr for 680k eller noe sånt. Gått 30-40k. 100k i verdifall er vel omtrent som forventet.

Edit:min kom et par måneder før facelift. Fikk litt ekstra tap i starten pga det. Men knallbra bil. Stillegående, rask, komfortabel, ingen feil osv. Virkelig bra bil!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ehrnst

..men sånn facelift opp mot ikke facelift. Hva er det verdt å betale 100k for?

Klykken

Synes AP1, som vi har på vår 85D, fungerer strålende. Den leser også fartsskilt. Utover ingen nosecone aner jeg ikke om det er noe stor forskjell på de nye.

Det som kan være kjekt å sjekke er om den har 4g-modul, og om bremser er oppgradert med nordiske specs. Ellers er hjul kostbart på disse bilene, så relativt nye dekk på sommer og vinter kan spare deg for potensielle utgifter i nær fremtid.

Tror også at peak ladeeffekt på supercharger er "dårligere" på 75-batteriet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TeslaK

Hvis ytelse betyr noe for deg, hadde jeg vurdert P85D Ludicrous. Den gjør 0-100 på 3.1s, 532 hk ut fra motor. Ligger til rett over 500k på finn. Hadde nok ikke kjøpt uten Ludi siden forskjellen til 85D er marginal og du får kortere rekkevidde.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sandvika

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mai 2019, klokken 21:28
Manglende panotak mtp takstativ og stålunderstell trekker kraftig ned ja. Solid black er også en lakk som blir ekstremt fort stygg, så folie må til.

Jeg solgte en lik en med mer utstyr for 680k eller noe sånt. Gått 30-40k. 100k i verdifall er vel omtrent som forventet.

Edit:min kom et par måneder før facelift. Fikk litt ekstra tap i starten pga det. Men knallbra bil. Stillegående, rask, komfortabel, ingen feil osv. Virkelig bra bil!
Om ikke Tesla har knekt en kode som Mercedes, Audi, Range Rover eller Porsche ikke har  knekt så er jeg 100% sikker på at stålunderstell  ikke trekker ned på vei ut av garanti!

Sandvika

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 21. mai 2019, klokken 21:57
Hvis ytelse betyr noe for deg, hadde jeg vurdert P85D Ludicrous. Den gjør 0-100 på 3.1s, 532 hk ut fra motor. Ligger til rett over 500k på finn. Hadde nok ikke kjøpt uten Ludi siden forskjellen til 85D er marginal og du får kortere rekkevidde.
Jepp, og alle P85D er jo søndagskjørt  :D

Øyvind.h

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 21. mai 2019, klokken 22:01
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. mai 2019, klokken 21:28
Manglende panotak mtp takstativ og stålunderstell trekker kraftig ned ja. Solid black er også en lakk som blir ekstremt fort stygg, så folie må til.

Jeg solgte en lik en med mer utstyr for 680k eller noe sånt. Gått 30-40k. 100k i verdifall er vel omtrent som forventet.

Edit:min kom et par måneder før facelift. Fikk litt ekstra tap i starten pga det. Men knallbra bil. Stillegående, rask, komfortabel, ingen feil osv. Virkelig bra bil!
Om ikke Tesla har knekt en kode som Mercedes, Audi, Range Rover eller Porsche ikke har  knekt så er jeg 100% sikker på at stålunderstell  ikke trekker ned på vei ut av garanti!
Og jeg er 100% sikker på at en 2016-modell med 2 år garanti til 160k bør være mer verd med luftunderstell enn stål. Understellet er levert av Continental (muligens Firestone avhengig av produksjonstidspunkt)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ehrnst

Godt med engasjement her. Det liker jeg. Jeg er jo en bilinteressert fyr med my kunnskap, men jeg skal bruke dette som familiebil og vil helst unngå å skru på den. Garanti er da bra

geear

Mangler lydpakke (DAB?) og vinterhjul iallfall?

Obsidian black er en metalliclakk, og er bedre enn solid black. Men har du erfaring fra svarte biler (uansett merke), så vet du nok at det generelt er utfordrende å holde pent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA