Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen låses opp når du er 10 meter unna

Startet av Jorgen Bjerke, tirsdag 21. mai 2019, klokken 00:41

« forrige - neste »

Jorgen Bjerke

Det står at hvis du bruker mobilen som nøkkel, vil bilen låses opp når du er 10 meter unna. Jeg har balkongen min ca. 8 meter unna bilen min, og vil nødig at den skal stå der ulåst bare fordi jeg befinner meg på balkongen. Er det noen som har hatt utfordringer med dette, og gått over til å bruke nøkkelkortet isteden?

Eller finnes det mulighet for å bruke NFC i mobilen som nøkkel? Eller senke avstanden til f.eks. 2 meter?

Tom

Har du sjekket om bilen blir låst opp når telefonen er på balkongen?

hawK

Bilen min låses kun opp når jeg står inntil bilen med mobilen, omtrent samme avstand som med tradisjonell keyless og nøkkel.

Vet ikke hvor du har lest at "bilen låses opp når du er innenfor 10 meter", men jeg vet at det står definert i manualen noe sånt som at bluetooth fungerer innen for ca 10 meter. Men min erfaring er at du kan bruke appen til å åpne frunk/trunk, ladeport etc. over bluetooth når du er innafor der.
Samt at bilen låses når jeg går ca 10m bort fra bilen.

Handyman

Det er jo bare å teste selv!
Legg telefonen på balkongen og gå til bilen og prøv å åpne den.
Bilen min er ikke låst opp selv om det står i appen at den er connected.
Når jeg beveger meg ca. 10m fra bilen låses den, og jeg må omtrent 3m fra bilen før jeg kan åpne den.
Det eneste problemet kan være at bilen ikke sovner, dersom man hele tiden er connected.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jorgen Bjerke

Bilen er i bestilling, så får ikke testet. Men takk for svar fra dere som har fått bilen. Da er jeg beroliget. Jeg leste kun at bilen låste seg når du er 10 meter unna fordi Blutooth har en rekkevidde på 10 m. Derfor tenkte jeg at bilen er åpen så lenge den "ser" mobilen, men da stemmer heldigvis ikke det :)

trykkertor

#5
Tv-bordet vårt er 3m fra bilen, og jeg kan ikke låse opp bilen hvis telefonen ligger igjen på bordet.

Når bilen skal låses, låser den seg selv bare jeg står 2m unna og ser på bilen.
Står jeg på passasjersiden av bilen får jeg ikke låst opp bilen med mobilen i lommen.
Noe som tyder på at mobilen må være rimelig nær førerdøren for  låse opp.

Men jeg har god bluetooth dekning til bilen og kan via appen åpne og låse bilen når jeg velger det aktivt. Selv om det er mange meter og flere vegger mellom telefon og bil. (Kun Bluetooth, ikke via data)

fredag

Hvis du har flere Teslaer, så er det bare å gå inn i appen og swipe til en av de andre Teslaene dine i appen, en som står lengre unna huset. Appen vil bare låse opp den Teslaen som for tiden er valgt i appen.

Men jeg tror ikke det er noe problem. Jeg må stå rett ved siden av min Model 3 for å kunne låse opp.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tmn

Jeg har merket at jeg ikke får låst opp bilen når jeg har telefonen i baklomma. Hender når jeg parkerer den for lading, og tar meg en sykkeltur og putter mobilen i trøyelomma bak. Må ta den ut av lomma og holde den i hånda før jeg får åpna bilen igjen. Så min erfaring er at den må være tett inntil.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Sitat fra: tmn på onsdag 22. mai 2019, klokken 09:41
Jeg har merket at jeg ikke får låst opp bilen når jeg har telefonen i baklomma. Hender når jeg parkerer den for lading, og tar meg en sykkeltur og putter mobilen i trøyelomma bak. Må ta den ut av lomma og holde den i hånda før jeg får åpna bilen igjen. Så min erfaring er at den må være tett inntil.
Det stemmer, og har også hendt meg. BT-signalene absorberes lett av kroppsdeler ol.
Dersom jeg legger telefonen fra meg liggende fritt på en stol 3m fra bilen kan jeg fremdeles låse opp bilen med å kun bruke håndtaket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA