Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med å kjøre og lade Zoe og Ioniq på E18 t/r Oslo - Arendal

Startet av Leif S, mandag 20. mai 2019, klokken 22:01

« forrige - neste »

Leif S

Er det noen som har erfaring med å kjøre og lade Zoe eller Ioniq mellom Oslo og Arendal på helårsbasis (vinter)? Jeg lurer i så fall på om dere pleier å måtte lade på veien, hva slags tilleggsutstyr som brukes for lading av Zoe og hvor det er enklest å lade disse to bilene på strekningen. Håper noen kan dele erfaringer med en liten familie, med enda mindre budsjett til bilutgifter....
Kewet City Jet 5 (2003)
Peugeot Ion (2011)

Wibla

En rask titt på abetterrouteplanner gir 34 minutter lading med Zoe (største batteriet, R110) og 6 minutter lading med Ioniq. Dette med start på 100% og 5% ved ankomst, i 20 grader og 0 vind.

Zoe er hvertfall ikke egnet til denne typen kjøring, og jeg ville kanskje sett litt hardt på en brukt TMS med gratis superlading om du skal kjøre denne strekningen veldig ofte.
2018 Tesla Model S 75D

Leif S

Takk for svar Wibla! Den ruteplanleggeren virket veldig fin. Det er selvfølgelig fristende med Tesla, men økonomien vår tilsier at vi må låne nesten hele kjøpesummen til ny bil og bankene gir ikke lang nok nedbetalingstid når bilene er noen år gamle....
Kewet City Jet 5 (2003)
Peugeot Ion (2011)

Thomas Parsli

Med Ioniq kan du basere deg på en ladestopp på 15 minutter som sommmeren.
Om vinteren må du regne med opp til tre ladestopp på tilsammen en time :(

Bruk abetterrouteplanner.com og doble forbruket for å estimere worst-case om vinteren.

Du har litt å vinne på å lade til 100% rett før avreise (varme batterier) og kjøre i 90km/t men  må regne med 4,5 timer om vinteren.
Blir du stående å vente på ladeplass, ender du fort på over 5 timers reise.

Jeg har ikke regnet på ladekostnadene, men det blir en del når du hurtiglader så mye...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wibla

Ioniq i -15 og "heavy snow" på abetterrouteplanner:

Dette er jo ikke akkurat en fasit, men har selv erfart at denne ruteplanleggeren treffer ganske godt på vinterføre.

Ladekostnader er definitivt en faktor, og du har jo heller ikke nevnt om det er mulighet for å lade i begge ender av turen.
2018 Tesla Model S 75D

xyzzy

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. mai 2019, klokken 22:55
Med Ioniq kan du basere deg på en ladestopp på 15 minutter som sommmeren.
Om vinteren må du regne med opp til tre ladestopp på tilsammen en time :(

Bruk abetterrouteplanner.com og doble forbruket for å estimere worst-case om vinteren.

Du har litt å vinne på å lade til 100% rett før avreise (varme batterier) og kjøre i 90km/t men  må regne med 4,5 timer om vinteren.
Blir du stående å vente på ladeplass, ender du fort på over 5 timers reise.

Jeg har ikke regnet på ladekostnadene, men det blir en del når du hurtiglader så mye...

Dobbelt forbruk på Ioniq om vinteren høres voldsomt ut... Etter et par vintre med Ioniq er min erfaring at opp til 20% lavere rekkevidde dekker det aller, aller meste av vinterkjøring.

Zimon

Ville helt klart gått for Ioniq. Zoe er fin nok den, men på langturer kan den være herk pga AC lading på 11KW (om du finner AC stolper med det(Er du ekstra heldig finner du 22KW AC stolpe). Se lenger ned på denne siden så finner du ladetid i forhold til effekten på ladestasjonen du kobler deg til. https://renault.no/elbil/zoe

Derimot Ioniq støtter 70KW ladere, selv om de fleste i Norge er 50KW. I realiteten så får du nesten full spiker 50KW når du lader en Ioniq opp til 77% så dabber det av litt. Hvordan Zoe evt bremser ladeeffekt når gitt % nådd vet jeg ikke.

F.eks i Oktober 2018 så startet jeg hjemme på Flateby med min Ioniq på ca99%, stod med litt varmeapparat på full guffe. Husker ikke tempen ute da, men var vel mellom 5-10 grader ca. Dro til Lillestrøm og plukket opp min far + svoger + en bag hver til dem + 2 dunker 10 liter glykol/frostveske (vi skulle vinterstenge hytta). Nå vi ankom Fokserød (rett ved Sandefjord) så var bilen på 24%, plugget til lader og gikk inn på Obs'en der handlet en middag + ett børd etc for en overnatting og når kom ut til bilen igjen var den på 88% eller noe.

Så Ioniq vinner etter min mening pga ladehastighet, kjørekomfor, lavt forbruk + bagasjeplass og mye mer. Zoe er derimot en fin nok vil, har ett par naboer som har en slik hver og de er fornøyd, men er mer pendler bil + evt en litt lengre tur her og der (bare man kommer fram uten å måtte lade). Zoe (dagens versjon) er også sær på ladestasjoner, så du kan ikke bare plugge den til her og der, må da evt ha en dyr "ladebøtte"!

Så enkelt konkludert jeg anbefaler Ioniq. Og ikke bare pga at jeg har en selv, hadde jeg sittet på gjerdet som ny e-bil kjøper nå i dag så hadde Ioniq vunnet over Zoe med stor margin, men jeg ville kanskje vurdert noen andre f.eks Kia e-niro, men denne er nok litt for dyr + for lang ventetid for dere?
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Thomas Parsli

Sitat fra: xyzzy på onsdag 22. mai 2019, klokken 08:14

Dobbelt forbruk på Ioniq om vinteren høres voldsomt ut... Etter et par vintre med Ioniq er min erfaring at opp til 20% lavere rekkevidde dekker det aller, aller meste av vinterkjøring.

Jeg skrev nå "worst case" -og mente det ;)

Og med "worst case" mener jeg slaps, mye snø eller ekstremt regn.
Når man må ha 2-3 ladestopp om vinteren på denne strekningen, har slikt mye å si.

Jeg prøver å fortelle trådstartere at dette kan være en hyggelig tur på gode dager og en utmattende tur på dårlige dager.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

Sitat fra: Leif S på mandag 20. mai 2019, klokken 22:01Håper noen kan dele erfaringer med en liten familie, med enda mindre budsjett til bilutgifter....

Har ingen erfaring med Zoe - men mikroskopisk bilbudsjett hadde jeg i mange år. Og da ville jeg gladelig byttet lengre ladetid og flere ladestopp mot rimeligere bil. Så det er også en kurant løsning.

Bilen jeg har nå har stort batteri - men jeg kan ofte være over en time på en ladestasjon når jeg stopper. Og etterhvert får man rutiner så den tiden ikke oppleves som bortkastet. For min del så blir det enten opp med laptop og jobbe litt - eller opp med en god krimbok.

Leif S

Takk til alle for svar som hjelper godt i prosessen! De begrensede mulighetene for hurtiglading på Zoe, og Renault sin underkommunisering av dette i markedsføringen av den samme bilen, er to separate faktorer som faktisk begge (dog i ulik grad) demper lysten på å kjøpe en ny av forhandler. Vi har hatt Peugeot Ion og en Kewet tidligere, så særlig når det gjelder temperatur, hastighet og føre er jeg vant til å merke konsekvenser og ta hensyn, selv om de to primært ble brukt i og rundt Oslo. Jeg er jo da også vant til å måtte hurtiglade og har antakelig litt felles innstilling med OhmPaPa og Zimon, som kan legge inn et ærend, en hvil eller noen sider krim på veien. Har vært på noen «langturer» med Ion'en og kjent på lade-/rekkeviddeangst. Med den ruteplanleggeren (abetter....) som jeg ble tipset om her, rekkevidden til Ionic'en (selv på vinteren), det betydelige antallet hurtigladere jeg ser den kan benytte seg av på strekningen og en dæsj tålmodighet, så tror jeg den bilen (selvfølgelig med varmepumpe) kan fungere for oss.
Kewet City Jet 5 (2003)
Peugeot Ion (2011)

AppleKnocker

Har for tiden Ioniq som hovedbil, men har hatt både Zoe og Tesla Model S.

Med Ionity laderne og effektiviteten til Ioniq så er ikke forskjellen på skikkelig langtur med Ioniq vs Model S85 så enormt stor. Forskjellen er at du må stoppe dobbelt så ofte med Ioniq. Har kjørt turer på 800-1000 km nedover Europa med begge biler og totalforbrukt tid er ganske likt. Model S vinner så klart , men Ioniq er neimen ikke langt bak.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA