Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla X vs 3

Startet av Daviho, torsdag 30. mai 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

Daviho

Har prøvekjørt X og 3

Kan få ny X75, 6 seter med gratis hurtiglading, autopilot, vinterhjul for ca Kr7,300 p/m ved fullfinansiering.

3 LR med alle valg ca Kr5.800,- uten lading.

3ern er bare en lang smiletur, helt WOW inni men utenpå er den så som så.

Xern er WOW utenpå med dører som er nesten levende, men bilen er litt mer normal innvendig og ikke så rå på veien.

Elsker begge bilene men jeg må desverre velge en.
Xen har 92k i rabatt mens 3ern er vanlig pris.
Har 2 tenåringer hjemme og en som har flyttet ut men er ofte hjemme.

Noen som kan gi litt fornuftig råd?

z4rd

Rimelig forskjellige biler mht størrelse, hva angår lastebehov og muligheter til å frakte ting osv. Spørs jo hva du trenger mest 80% av tiden... Trenger du ikke størrelsen, så ville jeg ha valgt den som gir deg flest smileys :) Dette kan dog være veldig subjektivt. Du blir nok uansett fornøyd med begge! :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Daviho

Tusen takk.

Smilet, og dekkslitasjen, er desidert størst i 3ern men tror at det dabber litt av etterhvert  - men bare litt.

Trenger strengt tatt ingen av delene (akselerasjon eller magiske dører) men begge frister fælt.

3ern er stor nok, har en Galaxy 7 seter med krok om det trengs, men Xen er satt ned med 11%, og gratis hurtiglading (kanskje det et oppskrytt i forhold til hva en sparer)

Fornuften sier X, ungen i meg sier 3, men jeg må bli voksen en gang.

elektrolux

Du vil vel som regel lade hjemme, og da er det greit at kWtimene gir deg mest mulig km. Så må du tenke om du har plass til X'en.

Vi endte opp med en S med gratis lading og 50% rabatt i forhold til nypris i 2013. Veldig fornøyd med det, men er glad vi har småbiler som e-Up og Smart til bykjøringen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kaptein Sabeltann

Om du ikke trenger plassen, tror jeg model 3 er rett valg for deg. Gratis superlading høres kanskje praktisk ut, men du sparer ingenting. De fleste lader mest hjemme og du kan uansett hurtiglade veldig mye for de rundt 200K som er differansen. Alternativt kan du jo vente litt og heller gå for model Y som ser ut til å bli litt av begge to....?

Daviho

Takk for alle svarene. Jeg har holdt en knapp på X pga "inventory" rabatt på Kr92.000,- lav rente og lading, men....

Nå begynner jeg å helle mot 3P, tenkte 3 med hengerfeste men da får jeg heller bruke Galaxy de få gangene jeg skal på dynga osv.
Den er slettes ikke WOW fra utsiden sånn som X men interiøret og akselerasjonen er uten like.

Kommer til å bli noen Tysklandsturer som gjør at gratis lading frister men som Elektrolux sier så blir det mest hjemmelading og da er km/kw viktig og det man sparer på lavere forbruk hjemme betaler sikkert for SC på langturer.

Nå må jeg bare akseptere at jeg går glipp av en saftig rabatt på X. Har betalt depositum på den men får endre på det.

Y er ikke aktuelt ettersom plassen er stor nok i 3 og det er bla dørene som frister med X som Y ikke får.


turfsurf

Sitat fra: Daviho på fredag 31. mai 2019, klokken 01:08

Nå begynner jeg å helle mot 3P, tenkte 3 med hengerfeste men da får jeg heller bruke Galaxy de få gangene jeg skal på dynga osv.
Den er slettes ikke WOW fra utsiden sånn som X men interiøret og akselerasjonen er uten like.

X er en fantastisk bil å leve med, elsker de elektriske dørene (både foran og bak). I tillegg er plassen og utsynet fra førerplass uovertruffen.  Model 3 er jo selvfølgelig en bedre kjøremaskin, men hvor ofte kommer det til å spille en rolle? For forbikjøringer holde X75 plenty.

Det er to store forskjeller på bilene:

- driftskostnader: X er en større mere komplisert bil som kommer til å ha større driftsutgifter hvis du planlegger å ha bilen over tid.
- rekkevidde / reisetid: kjører du ofte på turer hvor rekkevidden til X75 ikke er god nok, og du ønsker å komme fort frem blir det fort litt slitsomt. Kjører du ofte over rekkevidden til X75 på utfartsdager blir det fort ladekø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daviho

Takk for all inspill, artig å se at det er den enklere og billigere Tesla soom blir anbefalt, 3ern har tydligvis gjort inntrykk. Hadde nesten forventet det motsatte.
De lengste turene blir på 2-300km til vanlig. Har bobil som kona er frelst på så lengre turer i Norge blir vel med den. Blir forhåpentligvis 1-2 turer til Tyskland i året - da blir det mye lading uansett, men etter fem år med en Leaf så blir det ingenting.

Får nok dra til forhandleren og prøvesitte de igjen, tror nok X blir litt stor for mitt behov.

Noen som vet om det kan monteres hengerfeste på 3P for sykkelstativ osv - ikke tilhenger?


elektrolux

#8
Sitat fra: Daviho på fredag 31. mai 2019, klokken 01:08
Nå må jeg bare akseptere at jeg går glipp av en saftig rabatt på X.

Her gikk vi for den rimeligste leverandøren av et identisk medisinskap og sparte 600 kr, men som du sier gikk vi glipp av saftige 20% rabatt på den som kostet mest.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Daviho

Hehe, godt sagt, eneste er at de ikke er identiske. Blir nok mye grubling, drømming og regning så blir det en 3LR, eller 3P eller X75

Daviho

Skal jeg tenke økonomi så beholder jeg Leafen, 0-100 på haha hihi, strømtom før jeg kommer dit.

Daviho

X 75D = Kr7.115,- p/m
3 LR    = Kr5.742,- p/m
=Kr1.273,- p/m × 120mnd
=Kr157.760,-

Forskjell i nybilpris
=Kr258.080,-

Så ca Kr100.000,- å spare i rabatt og rente på X som hjelper litt på verditapet.

Åååh, jeg tenker for mye.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA