Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøring med AP: Hva gjør dere med høyrebeinet?

Startet av RuneW, mandag 20. mai 2019, klokken 14:43

« forrige - neste »

RuneW

Jeg har aldri hatt ACC eller lignende før og overgangen til AP er stor. Jeg har etterhvert funnet en ok måte å holde i rattet på, nemlig å holde med bare ene hånden med litt vekt, slik at jeg unngår nagging og er klar til å ta over. Skifter litt fra hånd til hånd for avveksling og så har jeg en tendens til å "dra" i den retningen jeg helst vil bilen skal svinge til, spesielt om det er litt skummelt (møter jeg et vogntog i en høyresving så bruker jeg selvsagt høyrehånden osv).

Vel og bra, og ikke le, men jeg sliter faktisk mer med høyrefoten. Hvor gjør dere av den? Jeg har kommet fram til følgende alternativer:

1. Ha foten på pedalen, men uten å presse den ned. Dette blir ganske fort slitsomt
2. Ha foten på pedalen og tilpasse presset til det bilen bruker av effekt for ikke å overstyre den (bo breaking-meldingen), men da er litt av poenget med ACC borte...
3. Ha foten et helt annet sted. Det er dette jeg stort sett gjør, men jeg finner ingen god stilling. Skjermen er litt dumt plassert i forhold til å hvile kneet mot høyre. Jeg ender ofte med å skifte stilling ofte. Skulle nesten ønske det var et "hakk" eller hvileplate til høyre for wattpedalen på samme måte som på venstresiden, men det er sikkert 1000 grunner til at det ikke kan være det...  ???
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

lintho

#1
Sitat fra: RuneW på mandag 20. mai 2019, klokken 14:43
Jeg har aldri hatt ACC eller lignende før og overgangen til AP er stor. Jeg har etterhvert funnet en ok måte å holde i rattet på, nemlig å holde med bare ene hånden med litt vekt, slik at jeg unngår nagging og er klar til å ta over. Skifter litt fra hånd til hånd for avveksling og så har jeg en tendens til å "dra" i den retningen jeg helst vil bilen skal svinge til, spesielt om det er litt skummelt (møter jeg et vogntog i en høyresving så bruker jeg selvsagt høyrehånden osv).

Vel og bra, og ikke le, men jeg sliter faktisk mer med høyrefoten. Hvor gjør dere av den? Jeg har kommet fram til følgende alternativer:

1. Ha foten på pedalen, men uten å presse den ned. Dette blir ganske fort slitsomt
2. Ha foten på pedalen og tilpasse presset til det bilen bruker av effekt for ikke å overstyre den (bo breaking-meldingen), men da er litt av poenget med ACC borte...
3. Ha foten et helt annet sted. Det er dette jeg stort sett gjør, men jeg finner ingen god stilling. Skjermen er litt dumt plassert i forhold til å hvile kneet mot høyre. Jeg ender ofte med å skifte stilling ofte. Skulle nesten ønske det var et "hakk" eller hvileplate til høyre for wattpedalen på samme måte som på venstresiden, men det er sikkert 1000 grunner til at det ikke kan være det...  ???


Med min forrige V60 hadde jeg foten plant i bakken, og det var greit. Den leste skilt, noe alle bilder burde gjøre.  Med model 3 må jeg ha foten på gassen for å overstyre fartsgrensen på plassene jeg passerer. De er HELT feil, og dette er til å bli gal av. Vi snakker 50 km\t isteden for 100 km\t. Håper dette blir fikset asap. På området hvor fartsgrensen faktisk er korrekt har jeg bare foten plasser rett i bakken som når jeg sitter i en stol
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023


DeepFu

Varierer stilling mye. Foten rett frem, slik at den kommer under pedalen. Beinet trukket opp, slik at foten er flatt i gulvet eller mot venstre. Og alle mulige varianter derimellom. Har setet kjørt helt ned, og puta tiltet så mye bak det går, opplever ikke at kneet kommer i konflikt med skjermen. Enig i at måten bilen forholder seg til fartsgrenser er helt noldus. Tror ikke den blir selvkjørende i år for å si det sånn...

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RuneW

Sitat fra: Snowjoggs på mandag 20. mai 2019, klokken 14:49


Godt forslag, men er ganske sikker på at kona blir sur om jeg legger beina over henne på denne måten  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hovik

Bruker det til gassen. Bilen bremser for mye i svinger, phantom bremsing, etc, så den må korrigeres en del.

På andre biler med ACC, beveger det litt, og varierer posisjon.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Handyman

Har foten "svevende" over "gassen" uten å trykke den inn.
Om man trykker den inn kobles jo noen sikkerhetsfunksjoner ut.
Kan merke det i leggmuskelen foran på leggen under langkjøring, men ikke egentlig noe problem.
Jeg sitter med ganske utstrakte ben, og kneet kommer da ikke i konflikt med skjermen.

Skulle ønske at gassen ble tyngre (kanskje et slags hakk?) når AP er aktiv, slik at man kunne hvile foten lett på den uten at den trykkes/aktiveres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2019, klokken 15:35
Har foten "svevende" over "gassen" uten å trykke den inn.
Om man trykker den inn kobles jo noen sikkerhetsfunksjoner ut.
Kan merke det i leggmuskelen foran på leggen under langkjøring, men ikke egentlig noe problem.

Uff, det er jo skikkelig slitsomt. Da er hele poenget med AP borte om man skal holde på sånn...

Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2019, klokken 15:35
Skulle ønske at gassen ble tyngre (kanskje et slags hakk?) når AP er aktiv, slik at man kunne hvile foten lett på den uten at den trykkes/aktiveres.

God ide! Aner ikke om Tesla har kontroll på dette ("tyngden på pedalen") via sw, men dette hadde vært perfekt ved bruk av ACC/AP. Man kan hvile beinet på pedalen, samtidig som man har foten klar i tilfelle krise.

Jeg sitter normalt sett med beinet hvilende på gulvet rett bak pedalen, høyre side av fotbladet på gulvet og kneet til høyre (med diverse små variasjoner rundt dette temaet). Ved stress-situasjoner (ala en tett i rompa, eller når jeg skal inn i høyre felt igjen etter å ha kjørt forbi) har jeg foten på pedalen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

GL1

Jeg praktiserer også "svevende" fot ved pedalene. Ikke ideelt, men ikke for slitsomt heller, da hælen hviler i gulvet. Og finner at begge hender hvilende på rattet gir lite/ingen "force to the wheel"-meldinger, i forhold til kun én hånd.

På denne måten er jeg også i stand til å gripe inn raskt nok om det er behov. Og det er det jo av og til...

Jeg er overbevist om at mange hendelser der autopilot blir fremhevet/gitt skylden, også inneholder "fot plantet i gulvet" og hender i fanget/kun noen fingre på rattet...

2019 TM3 AWDLR (FSD??)

SurSnasen

Fot skal være parat til å kunne hogge inn bremsene. Basta. Eller til å gi gass der hvor bilen finner ut den skal fantombremse for Skybert. Stol aldri 100% på autopiloten. Nok av tilfeller hvor kræsj har oppstått som følge av førere som ikke har fulgt tilstrekkelig med når de har hatt autopilot aktivert.

friendsmag

Har lært i traffikskulen å hvile foten på bremsepedal. Man skal jo kunne gripe inn og bremse så fort som mulig. Når foten hviler på pedalen er reaksjonstiden mye kortere og det kan være den sekunden som retter livet. ;)

Lynkjapp

Jeg hviler foten på gasspedalen. Den har nok motstand i seg til at jeg ikke gir mer gass enn det ACC gjør. Og hvis forholdene er greie, ingen trafikk eller mulige overraskelser i nærheten, så benytter jeg anledningen til et minutt med foten i en helt annen posisjon som avveksling.

På AP så holder jeg én hånd på rattet, med litt vekt, og den andre på låret. Men igjen, hvis forholdene er greie så bruker jeg begge hendene til å f eks åpne en vannflaske eller kaster et litt lengre blikk på skjermen for å velge musikk eller podcast enn det jeg ellers ville ha gjort.

olavxxx

Sitat fra: friendsmag på mandag 20. mai 2019, klokken 23:25
Har lært i traffikskulen å hvile foten på bremsepedal. Man skal jo kunne gripe inn og bremse så fort som mulig. Når foten hviler på pedalen er reaksjonstiden mye kortere og det kan være den sekunden som retter livet. ;)
Nei å nei, da ødelegger du bremsene.

turfsurf

Jeg liker best å sitte i lotusposisjon med beina i kryss under meg og med 2 fingre lett på rattet mens jeg mediterer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hodetelefoner

Hva man gjør med høyrebenet? Det har man klart på gassen.. Ikke sjelden bilen bremser uten grunn.. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA