Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alle de tingene som har lokket deg til å kjøpe elbil, blir bare borte

Startet av OhmPaPa, mandag 20. mai 2019, klokken 12:02

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://www.aftenposten.no/osloby/i/LAke51/Alle-de-tingene-som-har-lokket-deg-til-a-kjope-elbil_-blir-bare-borte

Sitat– Nå leaser jeg denne bilen, men jeg vil kvitte meg med elbilen når godene forsvinner. Alle de tingene som har lokket deg til å kjøpe elbil, blir bare borte. Miljøpolitikken og avgiftspolitikken henger ikke sammen. Jeg jobber litt forskjellige steder og kan reise kollektivt noen ganger, men fordelen med en liten elbil er at man enkelt kan kjøre i byen, sier Stai.

Elbil fundamentalist

Trengsel, trengsel, trengsel og atter trengsel. Fulle busser og t-bane., lange køer kveler både fremkommelighet for busser, nyttetrafikk og håndverkere  byen. Umulige parkeringsforhold gjør håndverkertjenester dyrt og lite effektivt. Mange håndtverkere sier nei til oppdrag i sentrum. Dyrere drift av lokaler og varetransport kommer til å kvele butikkene i byen., til glede for alle kjøpesentrene omkring byen. Dette i praksis irreversibel utvikling. Sentrum blir ødelagt og mer og mer tvilsom publikum og aktivitet fyller inn tomrommet.
Når man øker befolkningen i Oslo med massiv boligbygging uten å gjøre noe med infrastruktur, så blir det trangt. Å legge opp til at trafikkbehovet på befolkningsøkning skal tas med kollektiv sykkel og gange, så kan man si at det er ambisiøs miljøpolitikk, men virkeligheten er det gedigen ansvarsfraskrivelse og svik mot innbyggerne i byen. Dessuten vil skattegrunnlaget med fler beboere øke å dekke over elendig kostnadsutvikling.
Men pytt pytt. De fleste broilerpolitikerne er innflyttere og bor her i Oslo i noen få år før det flytter til hjembygda eller på utsiden av byen.
Det startet delvis når lånekassa fulgte opp bosted på alle studenter i Oslo, for å få fjernet borteboerstipend, fulgte stemmerett i Oslo. Så klart alle billøse studenter vil bilfrie gater og bordtennisbord, skateramper og fargerik gatekunst midt i gata.
Boligbyggere heier på! Gjennomtrekk hovedstaden trenger ikke familieiligheter. Kun små sekundærboliger til utleie til studentenes rølpetid. Det er de som går til høyest m2 pris og virkelig booster boligblokkbyggernes milliardoverskudd. Legg inn stadige PR pakker som sverter plan og bygg, så vil alt av dårlige byggekvalitet gå gjennom uten at byen stiller krav til vei og infrastruktur i nye prosjekter. Man får altfor høy byggehøyde som skaper lange kasteskygger gjennom hele vinteren, dårlige uteområder i vedvarende skygge og trekkfullt utrivelig og lite barnevennlig. Lite lys i de fleste leiligheter. Gjennomtrekksby skaper enda mer pendlerbehov, også pendling internt i byen. Dårligere liv, stressende, tidkrevende, lite barnevennlig med svært lange dager i barnehagen, lite familievennlig høyere skilsmisser og lite karrierefremmende og til slutt svært lite miljøvennlig.
Vil ta lang tid å rydde opp i dette om. Noen år til når Oslo synker enda mer på fremkommelighet (allerede værst i Norden) og ineffektiviteten blir kvelende...

Sier ikke alt alt som gjøres er negativt, men vil gjerne eksponere negative effekter som sjeldent får oppmeksomhet. Man må ha ett forhold til når nok er nok. Det er litt for mange overoptimistiske politikere som ikke trenger å tenke lenger enn neste valgperiode. Hadja Tadjik «viste handlekraft» og fikk slått gjennom Lamda. Det er ikke nødvendigvis ønskelig og bra bare fordi man «får det gjennom» folket blir ikke hørt. Nå vil bomprotestene antakelig få gehør, og da vil trafikken bli prioritert for pendlere på bekostning av vi som bor i byen. 59 nye bommer er for å få innbyggerne til å bruke bilen mindre i sitt nærmiljø hvor ungene skal på trening, kamper besøke venner handleturer etc. Tilsvarende innskrenkinger i folks frihet i mindre tettsteder hadde skapt ramaskrik. Oslos befolkning er det ingen som bryr seg om. Selv ikke våre egne politikere...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Gardin

Jeg forstår ikke helt denne holdningen om at man må ha spesielle fordeler for at det skal være attraktivt å kjøre elbil? Alle de mest populære elbilene er fantastiske biler som i seg selv er å foretrekke framfor lignende fossilbiler så lenge man har valgt en modell som egner seg til kjøreoppdraget. Hvorfor skulle folk velge fossilbil hvis man kan få en bedre egnet elbil for samme eller lavere pris?

Siden denne mannen har valgt i3, så regner jeg med at han stort sett kjører kortere turer med minimalt med bagasje. Til slik kjøring skal man lete lenge etter en fossilbil som er bedre egnet enn en i3. Hvis han derimot ofte kjører langturer med hele familien og masse bagasje, så har han valgt feil bil. I så fall er det mer enn bare fremdriftsteknologien som ikke passer til formålet.

Vi trenger noen elbilfordeler for å holde elbilene konkuransedyktige, men det er likevel på tide å redusere eller fjerne noen av elbilfordelene. Elbil trenger ikke å være grisebillig verken i innkjøp eller bruk. Jeg synes det er rimelig at elbiler begynner å betale for kommunal parkering, og at vi snart kastes ut av kollektivfeltene.

Jeg kommer uansett ikke til å bytte ut mitt elektriske vidunder.

OhmPaPa

Sitat fra: Gardin på tirsdag 21. mai 2019, klokken 19:45
Jeg forstår ikke helt denne holdningen om at man må ha spesielle fordeler for at det skal være attraktivt å kjøre elbil?

Vi skjønner det vi som har elbil. Men mange av de som har fossilbiler ser stort sett bare ulempene. Så hvis hensikten er å få alle over på elbil for å få bedre klima og mindre forurensning så må vi opprettholde fordeler. Ellers slutter folk å kjøpe slik de gjorde i Danmark da fordelene forsvant der.

Denne pessimistiske holdningen er basert på hva folk i min omgangskrets sier. På tross av entusiastiskt snakk fra min side.

Øyvind.h

I utgangspunktet er jeg helt enig i at elbiler bør bidra mer i løpet av kort tid.

Samtidig er utvalget av biler latterlig lite, og pt er det vel bare 8% av personbilparken som er elektrisk. Dvs en mikroskopisk andel. Skal vi øke denne raskest mulit bør opptrappingen av avgifter gå veldig sakte.

Jeg har kjørt elbil i 6 år. Å gå tilbake til fossil selv ved lik TCO er uaktuelt. Fossilbilen er kun bedre på hastighet på turer over 30 mil. På alt annet er fossilbilen skikkelig bedriten og ikke noe alternativ til en moderne elbil. Det skulle tilsi at den står bra på egne ben. Men hvor er elbilene i Passat-segmentet? Familiebil med god plass, rekkevidde, hengerfeste og takstativ? Til en lav pris? De finnes fortsatt ikke. Model 3 er et alternativ, men ikke for alle. Og vi snakker fortsatt fort opp mot 400k.
Jeg tenker vel så mye på 2-300k segmentet nytt. Og halvparten brukt. Det er realiteten økonomisk for svært mange bilkjøpere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Vi har ingen fordeler (annet enn da vi kjøpte bilen). Kjører ikke i bom, ikke kollektivfelt, ikke parkering osv..

MEN, vi slipper å kjøre på bensinstasjonen og det er jo fader meg den beste fordelen!

arthur

Til dere som mener at butikkdøden osv vil være et faktum om man ikke opprettholder muligheten for å kjøre sin egen bil i Oslo; hva er erfaringen med hensyn til dette i de byer som faktisk har gjennomført bilfritt sentrum, eller deler av disse?

https://www.nettavisen.no/meninger/nisjawil/er-det-bilfritt-sentrum-eller-netthandelen-som-gir-butikkdod/3423501667.html
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Chimp

Sitat fra: Gardin på tirsdag 21. mai 2019, klokken 19:45
Jeg forstår ikke helt denne holdningen om at man må ha spesielle fordeler for at det skal være attraktivt å kjøre elbil? Alle de mest populære elbilene er fantastiske biler som i seg selv er å foretrekke framfor lignende fossilbiler så lenge man har valgt en modell som egner seg til kjøreoppdraget. Hvorfor skulle folk velge fossilbil hvis man kan få en bedre egnet elbil for samme eller lavere pris?

Jeg synes det er en kjempeulempe at jeg på norgesferie i sommer må lade hver 300 km ca, og må legge opp reisen deretter med tanke på å stoppe 1t eller mer på en ladestasjon når jeg kanskje ikke har lyst til å stoppe. Jeg liker ikke å bli bundet, det er mer frihet i å kjøre bensin/diesel og fylle opp på 2 minutter.

Gardin

Sitat fra: Chimp på tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:39
Jeg synes det er en kjempeulempe at jeg på norgesferie i sommer må lade hver 300 km ca, og må legge opp reisen deretter med tanke på å stoppe 1t eller mer på en ladestasjon når jeg kanskje ikke har lyst til å stoppe. Jeg liker ikke å bli bundet, det er mer frihet i å kjøre bensin/diesel og fylle opp på 2 minutter.
Jeg ser poenget ditt. Heldigvis er folk forskjellige, og elbil passer ikke for absolutt alle. Men det er likevel veldig mange som sjelden kjører lenger uten pause enn rekkevidden til en del elbiler, og for alle disse ville jeg tro at elbil uansett er å foretrekke dersom økonomien i det går opp.

Dessuten, hvis det bare er denne ene turen i året som er problemet ville jeg vurdert å leie en dieselbil til dette. Det må vel være bedre å leie en egnet bil de få gangene elbilen ikke duger, enn å kjøre en kjip dieselbil hele tiden?

Ingeniøren

Sitat fra: Gardin på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:07
Sitat fra: Chimp på tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:39
Jeg synes det er en kjempeulempe at jeg på norgesferie i sommer må lade hver 300 km ca, og må legge opp reisen deretter med tanke på å stoppe 1t eller mer på en ladestasjon når jeg kanskje ikke har lyst til å stoppe. Jeg liker ikke å bli bundet, det er mer frihet i å kjøre bensin/diesel og fylle opp på 2 minutter.
Jeg ser poenget ditt. Heldigvis er folk forskjellige, og elbil passer ikke for absolutt alle. Men det er likevel veldig mange som sjelden kjører lenger uten pause enn rekkevidden til en del elbiler, og for alle disse ville jeg tro at elbil uansett er å foretrekke dersom økonomien i det går opp.

Dessuten, hvis det bare er denne ene turen i året som er problemet ville jeg vurdert å leie en dieselbil til dette. Det må vel være bedre å leie en egnet bil de få gangene elbilen ikke duger, enn å kjøre en kjip dieselbil hele tiden?

Eller å dra rundt på et digert og tungt batteri hele tiden....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: Gardin på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:07
Dessuten, hvis det bare er denne ene turen i året som er problemet ville jeg vurdert å leie en dieselbil til dette. Det må vel være bedre å leie en egnet bil de få gangene elbilen ikke duger, enn å kjøre en kjip dieselbil hele tiden?
Godt poeng. Kjipt å ha en ulempe 360 dager i året for å komme raskere frem 5 dager i året.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA