Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Til Spania med E-Niro

Startet av Bjoris, mandag 20. mai 2019, klokken 00:05

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg gleder meg til vi får servert reisebrev fra turen til Spania
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Bjoris

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. juni 2019, klokken 00:20
Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

TM3 er helt overlegen på en slik tur ifht lading og det er jo en kjørebil. Fruen var litt på nippen til å velge TM3 pga dette, men jeg nektet, vi kjøper ikke bil for en 3 ukers tur, da skal vi heller knote litt og når jeg nå har studert dette litt så ser det ganske overkommelig ut, men det er selvsagt forutsatt at vi får ladet der vi planlegger. RFID kort er bestilt inn hos flere aktører

Bjoris


Counterpointer

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:46
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. juni 2019, klokken 00:20
Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

TM3 er helt overlegen på en slik tur ifht lading og det er jo en kjørebil. Fruen var litt på nippen til å velge TM3 pga dette, men jeg nektet, vi kjøper ikke bil for en 3 ukers tur, da skal vi heller knote litt og når jeg nå har studert dette litt så ser det ganske overkommelig ut, men det er selvsagt forutsatt at vi får ladet der vi planlegger. RFID kort er bestilt inn hos flere aktører
Vi kan sammenligne turer. Skal på tur til Kroatia i Model 3 i juli.

Jeg satser på Plugsurfing brikke som eneste ekstra ( men tror den dekker ganske mye ), men hadde nok klart meg med kun superchargere.

Det er jo morsomt med utfordringer også, så for din del blir det en del av turen. Som sagt tror jeg de ventilerte setene blir gull.

Bjoris

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. juni 2019, klokken 09:44
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:46
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. juni 2019, klokken 00:20
Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

TM3 er helt overlegen på en slik tur ifht lading og det er jo en kjørebil. Fruen var litt på nippen til å velge TM3 pga dette, men jeg nektet, vi kjøper ikke bil for en 3 ukers tur, da skal vi heller knote litt og når jeg nå har studert dette litt så ser det ganske overkommelig ut, men det er selvsagt forutsatt at vi får ladet der vi planlegger. RFID kort er bestilt inn hos flere aktører
Vi kan sammenligne turer. Skal på tur til Kroatia i Model 3 i juli.

Jeg satser på Plugsurfing brikke som eneste ekstra ( men tror den dekker ganske mye ), men hadde nok klart meg med kun superchargere.

Det er jo morsomt med utfordringer også, så for din del blir det en del av turen. Som sagt tror jeg de ventilerte setene blir gull.

Kjørte X60 til Kroatia i 2017 uten noe som helst annet enn Superladere og det gikk fint, dvs jeg ladet i leilligheten i Kroatia, det var nødvendig, men brukte ingen andre offentlige ladere. Ganske artig var det også at vi kjørt samtidig med en X90 nedover og de stoppet på de samme plassene som oss, hele dagen gjennom Tyskland, men jeg dro nok strikken litt lengre enn dem.

Ja, setene er fine, brukt dem i dag på 20 grader så de kommer godt med.

geear

Liker også de ventilerte setene, men syns det kunne vært mer form på de. Men så har jeg alltid foretrukket sportseter over komfortseter.

(Og selv om det er litt OT, Jeg vil anta X60 er bedre til langtur enn den høres ut som, med unntak av de gangene man har anledning til å starte med 100%, så vil den kunne brukes omtrent som en 75. Antar den lader til 100% som en 75 gjør til omtrent rett under 90%? Jeg har 33-34kW ved 90%..)

Bjoris

Sitat fra: gr på onsdag 12. juni 2019, klokken 19:50
Liker også de ventilerte setene, men syns det kunne vært mer form på de. Men så har jeg alltid foretrukket sportseter over komfortseter.

(Og selv om det er litt OT, Jeg vil anta X60 er bedre til langtur enn den høres ut som, med unntak av de gangene man har anledning til å starte med 100%, så vil den kunne brukes omtrent som en 75. Antar den lader til 100% som en 75 gjør til omtrent rett under 90%? Jeg har 33-34kW ved 90%..)

Ja, den fungerte som en 75, ladet vel til 86% av en 75 og hadde noe over 30 Kw ladefart når den nådde 100%. Jeg har aldri vært så opptatt av rekkevidde, men ser jo at spesielt når en lader sakte så passer det bedre med en skikkelig lang økt og så gjør det ikke noe for oss om vi må lade en time og mer. Med Xen var det stort sett å gå tilbake til bilen og flytte den når appen gav beskjed om at den var ferdig og det begynte å koste penger. Heldigvis slipper vi slike meldinger i ENiroen som ikke har App.

Nesten viktigere enn forvarming er det å kunne se at ladingen fungere som den skal, men bruker en app til å starte ladingen så har en jo en slags kontroll der...

Som sagt, på den turen skulle vi hatt Tesla, men resten av året har vi kommet til at Niroen tjener oss bedre

Bjoris

#22
Lite rapport fra turen så langt, etter 3 dager har vi kommet til Strasbourg. Det er etter planen, vi har kjørt ca 1550 km til nå. I morgen blir det kjørefri, og de neste 5 dagen blir det ikke så lange etapper. Før vi kjøre de sist 1000 km til La Zenia, Spania fredag og lørdag!

Bilen imponerer stort egentlig, den fungerer mye bedre til en slik tur enn forventet. Litt knapt med bagasjerom er det når tenåringene kjøper 4 brett med brus à 24 stk på Danskebåten🙈, men vi har altså 96 bokser brus og en stor kjølebag med baki og har bare lastet opp til sete ryggen så det er godt nok til oss 4. Lading har også gått smertefritt etter litt klur hjemme med Ionity når jeg bare testet for å se at det fungerte. Bare en passer på at pluggen er helt inne (gjerne lurt å presse på pistolen ved «handshake) mellom bil og lader.

Det som overrasker mest er hvor god bilen er å kjøre fort med, vi har kjørt mye i både 150 og 160 uten at den blir nervøs eller endrer noe særlig karakter. I dag var det mye vind og det merkes i så høy fart, men ingen stor sak. Det er klart at bilen bruker en del strøm i slik hastighet, vi har funnet sweetspot på 120-125, da klarer vi fint 300 km mellom ladingene (80-15%)

Jeg er også overrasket over hvor mange ladere som er gratis, fikk ett tips om å sortere på «free» i ChargeMap appen! Vi har ladet tre plasser med gratis ladere og dermed bare brukt 328 kr på de første 1550 km. Alle IKEA har feks 20 Kw CCE ladere, men vi fant også en ved en BurgerKing som hadde 50 Kw. Vi har ladet ca 100 Kw gratis til nå. Vet jeg høres ut som en sunnmøring på tur nå, men poenget er at mange hevder at det er svindyrt å lade nedover, men jeg vil si at det lett kan unngås med ørlite planlegging, iallefall på denne delen av turen!

Forbruket til nå totalt er ca 165 wh, i 120-130 så regn med ca 190 wh i tørt vær, litt mer om det ikke er noen ting som reduserer farten, men det er det jevnt og trutt . Helt håpløst mye veiarbeid med mye kø. Hamburg er ett mareritt.

Vel, bare fyr spørsmål. Ja, det er digg med kjøling i setene, 34-35 grader i dag. Ingen problem å holde kulden i bilen, ser klima bruker litt over 1 kWh på den jobben. Har også sett regen gi hele 96 kW ved full regen i høy fart, veldig imponert over det, altså vesentlig mer enn maks hurtiglading.

Kjølingen av batteriet har jeg bare opplevd en gang etter lading på Ionity, når vi lader med 20-30 som i dag trenger bilen ikke kjøle batteriet etterpå iallefall

automat

Hvor lange blir ladestoppene? Går det greit å finne laderne? Hvordan har servicetilbudet ved de forskjellige laderne?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Jøsses, kan ikke være mye annet enn bikinier og badebukser i den bagasjen.  8)

Kudos for skikkelig langtur med noe annet enn Tesla, med alt det innebærer av uforutsigbarhet med tanke på ladere, ladefart, betalingsløsninger og så videre, men Niroen går så langt at det er mye slingringsrom for ladervalg, og den lader raskt på 50kW og er gjerrig på forbruket, i tillegg til at den støtter høyere ladefart om man finner raskere ladere. Jeg vil påstå at det er den beste langturbilen på markedet utenom Tesla, iallfall mest fleksibel. e-tron har ikke sjanse mot den hvis man må ta omveier for å finne 150kW-ladere - eller må lade på 50kW. Kona i samme klasse såklart, dersom man ikke trenger plassen.

Bjoris

Vi er kjempefornøyd etter 2500 km. Nå har vi hatt 2 kjørefrie dager i Frankriket, men i morgen bærer det avgårde til Spania, vi deler de nesten 1000 gjenværende km over to dager siden leiligheten vi har fått der gjennom jobb har lør-lør bytte. Litt mer spenning på ladefronten i Spania, men det dukker opp en del ladere om en ser på forskjellige apps, hittil har vi bare brukt Plugsurfing og «free» på ChargeMap. Med så god tid vi har hatt så har ikke optimal lading vært viktig. Vi har feks ikke tatt bryet med å lade bilen over natten. Vi bruker mye AirBNB og ingen av de vi har brukt har hatt mulighet, men jeg føler ikke det har vært noe problem. Vi har stoppet på Lidl og IKEA feks og hatt pause der og fått på 20-30 kWh på 1 til 1,5 time. Men en Ionity stopp i tillegg har vi hatt massevis med strøm til dagens økt.

Jeg skal oppsummere mer når vi er hjemme igjen, det er tross alt 4500 km igjen:) Men hittil er vi veldig imponert og må innrømme at dette er en mye bedre bil en jeg hadde trodd. Jeg må bare innse at jeg for forutinntatt når jeg testet demobilen for jeg så langt fra alle fordelene med ENiro da.

Dette er rett og slett en veldig god langtur bil, autopiloten har vi brukt veldig mye, jeg liker at den nesten er kjemisk fri for nervøsitet ved feks filskifte. Setene er veldig gode også etter mange timer. Navigasjonen trodde jeg ikke vi kom til å bruke, men den er veldig grei og milevis foran Leafen sin feks.

Forbruk og rekkevidden er helt rått, 164 wh på de første 2500 km er imponerende av denne «murklossen», vi har marsjet mest på 120-140 km/t og noe mer blir fort masete uansett. Kjørte gjennom Danmark mye i 150 for å teste og fordi det ble sent før vi kom fram, da gjekk det over 200 wh PR mil, men i 120-130-140 så ligger det mellom 160 og 180 wh og da kjører vi greit 300 km på en lading fra litt over 80 til  noe under 20%, ned mot 10% ser jeg vi har gjort noen ganger.

Bjoris

#26
Da er vi hjemme igjen etter 3 uker på tur og 7500 km gjennom 7 land. Bilen har fungert 100% hele tiden og vi har bare blitt mer og mer fornøyd med bilen. Størrelsen er perfekt og flere ganger har vi priset oss lykkelig for at den ikke er større når vi har knept oss inn på trange parkeringsplasser og parkeringshus.

Lading er en issue med alt annet en Tesla nedover i Europa, men oppsummert er det enkelt å komme seg til Rivieraen om en bestiller Plugsurfing brikken. Vi hadde også ChargeMap, ElectroMaps og NewMotion. Sistnevnte ble ikke brukt, det var noen steder i Frankriket at bare ChargeMap fungerte.

Vi fikk ett tips om å finne gratis ladere via ChargeMap appen, der har du ett valgt som heter «free». Det kjekke med disse er at mange steder trengte vi heller ikke noe RFID kort, plugget bare i og ladet. Hjem gadd vi ikke å bruke tid på disse da de ikke var så mange i Frankriket og vi skulle raskt hjem, mange gratis ladere er strupet til 20 eller 30 kWh selvom de er oppgitt til 50...

Hjem kjørte vi via Andorra og Frankriket/Luxemburg til Moseldalen før vil kjørte til Hirtshals og heim. I Andorra fungerte ikke noen av RFID brikkene, alt så ut til å være levert av Freshmile så ett kort derfra kan være lurt, men vi stresset  litt for mye (fikk lader på shuko i ett garasjeanlegg etter mye om og men), det er korte avstander før en er i Frankriket. Vi ladet ved kysten av Spania, litt før Tarragona før vi la kursen innover fjellene og hadde hatt nok til å komme til lader i Frankriket. Uansett er det alltid kjekt å starte med 100%, det var sjelden vi lyktes med. De gangen vi fikk ladet på hotell så var det stikk kontakt og dermed rakk vi ikke å få ladet fult, men alle monner drar!

Det ble ett lite eventyr, det er langt, men vi merket ikke det så mye før vi skulle hjem raskt, da ble lading litt stress og vi savet Tesla sitt supre ladenettverk. Uansett fikk vi opplevd veldig mye, Strasbourg, Lausanne, Chamonix, Rivieraen, Costa Blanca kysten, Andorra, Frankriket og Moseldalen!

Rekkevidden på bilen har nok de fleste fått med seg at er veldig bra. De gjelder også på Autobahn, opptil ca 120 km/t er forbruket fornuftig og den farten er ofte nok. Mye mer blir slitsomt i lengden syns jeg, men vi kjørte en del i 140/150 også, av og til passet det slik i venstrefila og da er der bare å gi på. Snittet blir uansett oftest dratt ned av veiarbeid og kø. Snittet for hele turen har jeg glemt å sjekket, men det var 16.1 i Danmark så tipper der bikkker akkurat under totalt sett


geear

Fin rapport!

Mye er åpenbart gjort om en kan starte med fullt batteri, på en bio med rekkevidde som e-Niro.

Var det noe raskere enn 50kW å hente noe sted? Ionity? Andre?

Counterpointer

Høres ut som en veldig fin og interessant tur, hvor ferden er poenget, ikke målet.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. august 2019, klokken 21:47
Høres ut som en veldig fin og interessant tur, hvor ferden er poenget, ikke målet.
Enig i dette!

Godt jobba Bjoris, og flott rapport med gode, praktiske erfaringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA