Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Til Spania med E-Niro

Startet av Bjoris, mandag 20. mai 2019, klokken 00:05

« forrige - neste »

Bjoris

29.5 får vi E-Niro og om ikke TM3 blir levert før ferien så blir det E-Niroen som må ta oss til Spania og tilbake.

Noen som planlegger samme tur? Tenker at det kommer til å gå ganske greit, men er redd forbruket blir høyt på Autobahn og ja, det blir lengre ladetider, men samtidig kjørte vi ned med X60 til Kroatia i 2017 uten noen som helst probelm så tror rekkevidden blir ok, mer spent på lading utenfor Superchargers... Ser det blir ett annet prosjekt, men med litt planlegging går det vel fint. Ble litt overrasket nå ifht Ionity, ikke rare dekningen sør for Hamburg.

Liker godt www.abetterrouteplanner.com, den gir oss 13 timer med lading ved bruk av Kia og 6 timer med TM3. Det skyldes selvsagt at TM3 lader mye fortere, men også at det sør i Tyskland og nedover bare er 50 kw uttak. Ser også at mange av stasjonene denne ruteplanleggeren anbefaler bare har ett uttak så her er det vel større muilgheter for kø. Nå har vi ikke det så travelt, med 8 hele dager nedover men hjemover hadde vi tenker å holde større tempo...

lirekassa

Valgte bort e-Niro pga nettopp dette med hurtiglading. Til prisen de tar for den, ønsker jeg mer fleksibilitet, og ønsker minst å vente oftere og lengre vinterstid. Håper allikevel du deler dine erfaringer her - blir spennende å se!


xyzzy

I Norge og omegn går det greit å lade E-Niro, og den har god rekkevidde -  men hvis ønsket er å kjøre mye til Sør-Europa vile jeg nok valgt en Tesla (X eller S). Norge og Nederland er ganske mye bedre enn resten når det gjelder lading utenom SC,  og selv om det dukker opp Ionity over hele Europa ser det ut til å være mest fokusert på nord-Europa.

Når det er sagt, ville jeg vel egentlig fløyet dit og eventuelt leid bil der nede uavhengig av om jeg hadde Tesla, e-Niro eller en fossilbil.

zbk

Jeg vil tro at Ionity er leverandøren med best dekning underveis, men det vil nok kreve en del planlegging for å være forberedt på ulike ladeleverandører underveis. Bortsett fra det går det sikkert ganske fint.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Trond.m

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 21. mai 2019, klokken 07:42
Når det er sagt, ville jeg vel egentlig fløyet dit og eventuelt leid bil der nede uavhengig av om jeg hadde Tesla, e-Niro eller en fossilbil.
Spesielt når planen såvidt jeg forstår er å selge bilen etter Spania-ferien for å kjøpe Model 3. Det må da være mye bedre å selge e-Niroen med 0 km og bruke fly / leiebil eventuelt tog hvis poenget er å reise uten utslipp.

Bjoris

#5
Poenget med turen er at vi liker å reise på biltur:) Det vil aldri "svare" seg å kjøre bil til Spania, uansett hvilken du bruker. Ferien vår blir 3 uker, 1 uke i Spania er nok for meg:)

Sitter å planlegger hva vi skal oppleve på turen, Rhine-dalen dalen skal være fantastisk og Strasbourg området likeså. Slike steder opplever ikke de som tar fly opp og ned:)

Forstår det kommer ei røys med TM3 nå så regner med det blir TM3 nedover og ikke E-Niro, men tror vi hadde fått ok pris for E-Niroen om den hadde kjørt 10.000 km også, men selvsagt mindre enn salg som helt ny så sikkert best "butikk" å selge den, men heller ENiro ned enn fly ja

trykkertor

Flybillettene koster mer enn "verditapet" på e-Niro.

Trond.m

#7
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 21. mai 2019, klokken 11:08
Flybillettene koster mer enn "verditapet" på e-Niro.
Ikke nødvendigvis mer enn redusert gevinst med 5-6000 km i forhold til ny med 0 km. Men ser at poenget er å være på biltur. Da blir regnestykket litt annerledes.

Gnilre

Stå på, kjør til Spania med e-Niro  :)
Mange uforståelig dårlige innspill her i samme kategorien som: Hvorfor gå på tur når man sykle ? Hvorfor gå på skitur når man kan bruke snøscooter ?
Jeg hadde planer om en tur med Ampera-e til Italia som dessverre aldri materialiserte seg, det hadde vært moro å gjennomføre det.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Roy Aasen

God tur til Spania!
Du har jo ferie, så da tar det den tiden det tar. Ei uke der nede er meeer enn nok, så da tar dere de to neste ukene på tur og retur. Innom litt her og innom litt der☺

Bjoris

Jeg er jo skrudd sammen slik at jeg nesten syns det er for enkelt å kjøre Tesla, haha. Ja, jeg skjønner at jeg trenger litt hjelp:)

Ser absolutt ikke svart på å kjøre E-Niro nedover, men jeg ser at det sannsynligvis blir lengre ladepauser enn jeg hadde trodd. Hadde inntrykk av at Ionity var bedre utbygd, leste om en som skulle nedover med ETron som hadde funnet ut at det gikk fortere enn med Tesla, det skal jeg like å se når det ikke finnes mer enn 50 kwh ladepunkt litt lengre sør, men skal sjekke litt mer. Ikke sikkert abetterroutplanner.com er helt oppdatert!

geear

#11
Det er umulig at det går raskere med e-tron enn Tesla. Model 3 hadde kjørt raskere til Spania selv med dagens 120kW lading enn e-tron gjør med 150kW, og realiteten for e-tron er stort sett 50kW lading - og potensielt kø eller defekt lader, med så mange single ladere rundt forbi. Du må være forberedt på det samme med e-Niro, selv om den har lenger rekkevidde enn e-tron. Men det betyr ikke at det ikke går, det tar bare litt lenger tid, og er mye mer knotete å planlegge og gjennomføre, med forskjellige betalingsløsninger osv.

Hadde det vært bare meg og madammen på tur så kunne vi fint kjørt e-Niroen nedover, men skulle vi dratt med ungene så hadde det vært uaktuelt for oss. Det blir for uforutsigbart og knotete med tredjeparts ladeløsninger, og ombordladeren er også så treg på Niroen at den gir begrenset effekt som nødløsning.

Planlegger du godt ift betalingsløsninger, overnatting og backupladere blir det helt sikkert en fin opplevelse.

Bjoris

Blir vel med tanken, snakket med Tesla nå som var sikre på at vi skulle få bilen i slutten av juni...

Bjoris

Da blir det ENiro til Spania! Ikke fordi Tesla ikke leverer, men som nevnt i andre tråder, vi hadde behov for familietur med bil når vi fikk ENiroen og først da slo det oss hvor praktisk og nært våre behov denne bilen faktisk var. Plutselig ble den lave TM3 mindre fristende, det å bruke 500 på en bil som egentlig ikke er slik du ønsker blir feil. Til Spania ville TM3 briljert, men det er 3 uker og så blir den en arbeidshest hjemme der Superladere ikke betyr noe som helst, men ting som:

- forhandler i nærområdet
- forutsigbar kvalitet
- mindre investering
- høy sittestilling
- mer praktisk bagasjerom
- bedre takhøyde i baksete
- skvettlapper ferdig montert
- antirust-behandling er lov
- varme i ratt
- kjøling i seter (foretrekker tekstil fremfor skinn egentlig)
- mulighet for å trille ved mange innstillinger på regen
Etc


Counterpointer

Og bestemmelsen ble tatt akkurat når Model 3 fikk opp mot 200 kW på lynlader

Nå var ikke dette avgjørende, men da kan hvertfall E-tron glemme hurtigere snittfart på kontinentet.

Turen med E-Niro blir veldig bra med ventilerte seter. De savner jeg i min bil nå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA