Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønske: Stedsbasert låsing av ladeport

Startet av RuneW, søndag 19. mai 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

RuneW

Jeg trenger så godt som aldri å låse ladeporten. Når jeg i tillegg tidvis må sloss for å få den oppåst, så er mitt store ønske en mulighet for enten å skru av hele låse-driten, eller kanskje ha en "location based charge port lock" som det heter på svensk. Altså at jeg kan sette min egen adresse som et sted der den ikke skal låses.

Er det noen som vet om dette allerede er foreslått og/eller på trappene?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Linka

Spørs hvor prioritert noe slik blir (?). De har jo løst dette med ganske så greit i sitt eget ladeprodukt... Ikke det at det hjelper deg, men :-/

Har du Tesla Wall Connector trykker du bare på knappen på laderen når du skal ta den ut. Kombiner dette med mobilnøkkel, så legger du ikke en gang merke til at den er låst.

ok67

Vil tru at ladestandarden spesifiserer at porten skal vera låst, i alle fall når den ladar, for å unngå at kontakten blir tatt ut når den er belasta..
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: ok67 på mandag 20. mai 2019, klokken 08:02
Vil tru at ladestandarden spesifiserer at porten skal vera låst, i alle fall når den ladar, for å unngå at kontakten blir tatt ut når den er belasta..
Standarden sier at pluggen ikke skal kunne dras ut med belastning.
Derfor blir den låst fast, og belastningen må slås av før man får ut pluggen.
Tesla har jo løst dette brilliant med med egen knapp på pluggen.
Åpner garasjen, trykker på knappen, drar ut pluggen, setter meg i bilen og kjører.
De kan nok legge inn en funksjon der ladeporten blir låst opp hver gang telefonen er nær bilen. Litt upraktisk for de som har bilen nær huset hvor telefonen befinner seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Hadde det bare fungert så bra.jeg må åpne døra før jeg får løst ut kablen..tesla lader..

Handyman

Sitat fra: Tom på mandag 20. mai 2019, klokken 09:01
Hadde det bare fungert så bra.jeg må åpne døra før jeg får løst ut kablen..tesla lader..
Hadde samme problemet på en versjon, men har fungert som det skal på 12.1.2.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


RuneW

#7
Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2019, klokken 08:53
Standarden sier at pluggen ikke skal kunne dras ut med belastning.
Derfor blir den låst fast, og belastningen må slås av før man får ut pluggen.

Merkelig.Trodde pluggen var utformet slik at signaleringspluggene "slapp" før "strømpluggene". Det var jo aldri noe tema når jeg ladet Leafen. Der var det, så vidt jeg husker, bare å dra pluggen ut. Mulig jeg husker feil...

Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2019, klokken 08:53
Tesla har jo løst dette brilliant med med egen knapp på pluggen.
Åpner garasjen, trykker på knappen, drar ut pluggen, setter meg i bilen og kjører.
De kan nok legge inn en funksjon der ladeporten blir låst opp hver gang telefonen er nær bilen. Litt upraktisk for de som har bilen nær huset hvor telefonen befinner seg.

Vel, jeg mener de ikke løst det brilliant når det er en god del som ikke får det til å funke stabilt, undertegnede inkludert.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2019, klokken 08:53
Åpner garasjen, trykker på knappen, drar ut pluggen, setter meg i bilen og kjører.
Jeg bruker Teslas ladekladd med blått adapter hele tiden hjemme. Når jeg låser opp bilen og/eller trykker på knappen på pistolgrepet låser den opp grepet og låser det igjen på under et halvt sekund, er jeg kjapp klarer jeg å nappe det ut på to tre forsøk, men det er jo ikke slik det bør være.
Det er som regel enklest å gå inn på Appen->Charging->Unlock Charge Port. SW er 12.1.2. Har vært slik hele tiden. Nå skal jeg inn og feste et løst dørtrekk fredag, så jeg skal nevne feilen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på mandag 20. mai 2019, klokken 13:42
Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2019, klokken 08:53
Åpner garasjen, trykker på knappen, drar ut pluggen, setter meg i bilen og kjører.
Jeg bruker Teslas ladekladd med blått adapter hele tiden hjemme. Når jeg låser opp bilen og/eller trykker på knappen på pistolgrepet låser den opp grepet og låser det igjen på under et halvt sekund, er jeg kjapp klarer jeg å nappe det ut på to tre forsøk, men det er jo ikke slik det bør være.
Det er som regel enklest å gå inn på Appen->Charging->Unlock Charge Port. SW er 12.1.2. Har vært slik hele tiden. Nå skal jeg inn og feste et løst dørtrekk fredag, så jeg skal nevne feilen.
Jeg må holde inne knappen men jeg trekker ut pluggen (UMC Gen1), hvis ikke låser den rakst. Vi er flere i husstanden som bruker den uten problem. Men som sagt hadde jeg problemer en periode på en tidligere versjon.
Har også opplevd at om appen ikke får vekket bilen, fungerer heller ikke knappen på pluggen. Må da vekke bilen med å åpne en dør først. Deretter bruke knappen på pluggen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: Autowinder på mandag 20. mai 2019, klokken 13:42
Jeg bruker Teslas ladekladd med blått adapter hele tiden hjemme. Når jeg låser opp bilen og/eller trykker på knappen på pistolgrepet låser den opp grepet og låser det igjen på under et halvt sekund, er jeg kjapp klarer jeg å nappe det ut på to tre forsøk, men det er jo ikke slik det bør være.
Du må holde knappen inne når du skal plugge ut kabelen. Blir omtrent som at du må holde dørhåndtaket på inngangsdøra hjemme nede for å få den opp. Trykker du håndtaket ned og slipper med en gang klarer du ikke åpne døra. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ok67

Sitat fra: RuneW på mandag 20. mai 2019, klokken 12:14
Merkelig.Trodde pluggen var utformet slik at signaleringspluggene "slapp" før "strømpluggene". Det var jo aldri noe tema når jeg ladet Leafen. Der var det, så vidt jeg husker, bare å dra pluggen ut. Mulig jeg husker feil...

Heller ikkje noko problem på iMieven, men det er fordi det er ein liten låsehake som held den og du trykker ned løseknappen for å løyse den ut mekanisk. Denne låseknappen triggar også eit signal til både bilen og ladeboksen som gjer at begge stoppar ladinga og fråkobling skjer på straum og spenningslaus kontakt.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

RuneW

Sitat fra: ok67 på mandag 20. mai 2019, klokken 14:36
Sitat fra: RuneW på mandag 20. mai 2019, klokken 12:14
Merkelig.Trodde pluggen var utformet slik at signaleringspluggene "slapp" før "strømpluggene". Det var jo aldri noe tema når jeg ladet Leafen. Der var det, så vidt jeg husker, bare å dra pluggen ut. Mulig jeg husker feil...

Heller ikkje noko problem på iMieven, men det er fordi det er ein liten låsehake som held den og du trykker ned løseknappen for å løyse den ut mekanisk. Denne låseknappen triggar også eit signal til både bilen og ladeboksen som gjer at begge stoppar ladinga og fråkobling skjer på straum og spenningslaus kontakt.

Hehe, ja det hadde vel blitt for enkelt om Tesla skulle ha hatt noe slikt...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på mandag 20. mai 2019, klokken 14:44
Sitat fra: ok67 på mandag 20. mai 2019, klokken 14:36
Sitat fra: RuneW på mandag 20. mai 2019, klokken 12:14
Merkelig.Trodde pluggen var utformet slik at signaleringspluggene "slapp" før "strømpluggene". Det var jo aldri noe tema når jeg ladet Leafen. Der var det, så vidt jeg husker, bare å dra pluggen ut. Mulig jeg husker feil...

Heller ikkje noko problem på iMieven, men det er fordi det er ein liten låsehake som held den og du trykker ned løseknappen for å løyse den ut mekanisk. Denne låseknappen triggar også eit signal til både bilen og ladeboksen som gjer at begge stoppar ladinga og fråkobling skjer på straum og spenningslaus kontakt.

Hehe, ja det hadde vel blitt for enkelt om Tesla skulle ha hatt noe slikt...  :laugh:
Da er vel den kabelen lett å stjele?
På en Telsa må bilen låses opp før kabelen kan fjernes. (samme opplegg på VW)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 20. mai 2019, klokken 15:43
Hehe, ja det hadde vel blitt for enkelt om Tesla skulle ha hatt noe slikt...  :laugh:
Da er vel den kabelen lett å stjele?
På en Telsa må bilen låses opp før kabelen kan fjernes. (samme opplegg på VW)
[/quote]

Og tilbake til start: Jeg er altså i en situasjon hvor tyveri av kabel er et ikke-tema  ;)

Men om det fysisk ikke tillatt å dra ut en type-2-kabel uten å "låse opp" på ett eller annet vis, så gidder jeg ikke å ofre dette så mange flere kalorier...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA