Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe e-golf med «høy km»?

Startet av Tukwydra, søndag 19. mai 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

Tukwydra

Vurderer en 2015 e-golf med nærmere 160kkm på telleren pga veldig gunstig pris.
Selger mener rekkevidden er tilnærmet som da den var ny.
Er det noen betenkeligheter her? Kan jeg forvente at batteripakka klarer seg noen år selv om jeg kjører 30000 i året?

thrain

Dette kan jeg lite om, men for å redusere risikoen for "sudden death" og dertil økonomisk tap, så kan du kanskje se etter en forsikring som dekker feil ved batteripakke

geear

Du bør være ganske sikker på lademuligheter osv. dersom du kjører 30 000km i året med en 190 e-Golf, og uansett så ville jeg kjøpt en bil med lav kilometer om jeg kjørte så mye, for å redusere verditapet, og da vil du også ha gjenstående garanti. På 160 000km er batterigarantien også ute.

Radiobil1

Hva er typiske slitedeler man trenger å gjøre noe med på eGolfer som bikker 150k aller 200k, hva har dere av verkstedutgifter på golfene som har rullet lengst?

jonste

Bilen havner utenfor garanti. Men som for alle biler vil nok det gjenspeiles i prisen.
Batteriet har nok fortsatt grei nok kapasitet, men dette kan jo fort avdekkes ved prøvekjøring. Trenger jo ikke mange timene for en tur på 10-12 mil.
Slitedeler er som andre Golf.

Om en 190 eGolf holder for ditt bruk, er det bare å vurdere pris opp mot risiko for påkost, akkurat som om man ville gjort ved vurdering av en bensin/diesel av samme år/km.

rwilthil

Senere tester av batteripakker fra biler med svært høy km viser at kapasitet holder seg meget godt.

Antall lade sykluser er en faktor som påvirker endel. Dvs at det er definert hvor mange lade sykluser et batteri/celle skal tåle før det har redusert kapasitet til f.eks 80%.  1 syklus vil være fra tomt til full, mens om en lader til si 80% vil dette kanskje tilsvare 0.2 sykluser.


Mye av dette er tatt hånd om fra produsent. Mange vil kanskje bli overasket over at de fleste el biler i dag kun utnytter ca 60% av kapasiteten..  Dette for å opprettholde den definerte kjørelengde selvom batteriet sakte degraderes.  Mao kan et batteri være helt nede på 60% kapasitet uten av det går ut over kjørelengde,



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Mr Oizo

Sitat fra: rwilthil link=topic=46468.msg858132#msg858132
Mye av dette er tatt hånd om fra produsent. Mange vil kanskje bli overasket over at de fleste el biler i dag kun utnytter ca 60% av kapasiteten..  Dette for å opprettholde den definerte kjørelengde selvom batteriet sakte degraderes.  Mao kan et batteri være helt nede på 60% kapasitet uten av det går ut over kjørelengde
Har du eksempel på biler som kun bruker 60 % av brutto kapasitet?
Du sier også "de fleste elbiler", dette betinger nesten noe dokumentasjon skal du være troverdig. Meg bekjent er ca 10 % buffer ganske vanlig, +- noen % opp eller ned. 40 % buffer som du sier er en enorm mengde og blir dyrt for produsent. Kanskje noen ladehybrider har slike buffere, som Chevy Volt og Outlander PHEV, siden de lades og utlades svært hyppig med (relativt) små batteripakker.

rwilthil

Jeg kan nok ikke dokumentere, men basert på hva jeg har lest gjennom av tekniske artikler, og blant annet info fra VCDS som jeg bruker endel så er det høyst sannsynlig at det brukes en større buffer enn 10%.

På Gen1 e-golf kan jeg med grei sikkerhet si at kun 70% av batteriet er tilgjengelig når nytt.
Det ligger inne parameter på lavest utladning nivå på 30%.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Radiobil1

#8
Hvor høy km stand har eGolf kommet opp i, noen som har passert 200 000 km ennå?

Hva merker eiere på rekkevidden når man passerer 150k, 200k osv? Fint om dere spesifiserer om det gjelder en 190 eller 300 modell.

rwilthil

#9
Min 2015 model  har et stykke igjen til 200K. Min er ved 80K nå. Har hatt den siden 25K.

Stort sett ser jeg 155-160km ved temp fra 12-13 grader. Og ned mot 100-110 ved -5 ish.

Har ikke merket noe endring Ove tid på dette.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA