Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Wifi-tjenester (vær/poi/trafikk/osv) virker ikke.

Startet av Pirat, lørdag 18. mai 2019, klokken 20:52

« forrige - neste »

Pirat

Har litt problemer med wifi-tjenestene på splitter ny bil.

Ved bruk av bil tilkoblet hotspot på mobil får jeg meldingen "Tilkobling til nettjenester pågår! Vennligst vent." når jeg trykker på vær/poi/trafikk/osv, lar jeg meldingen stå en stund går den over til: "En feil oppsto under initialisering av tjenesten. Kontakt forhandler."

Hotspot fungerer fint fra laptop, så er ingenting galt med det.

Jeg har også prøvd å koble opp bil -> laptop -> internett, og sett på trafikken med Wireshark. Bilen får DHCP, den slår så opp DNS for hyundai-kia-ams.services.tomtom.com før den kobler til med HTTPS. Trykker jeg på tjenesteknappene så ser jeg mye trafikk mellom bil og tomtom.com, den får tydelig svar (kryptert, så ser ikke hva) - men skjermen viser samme gamle melding.

Noen andre som har opplevd problemer med disse tjenestene?

trykkertor

Hvordan reagerer tjenestene i bilen hvis du kjører nært husveggen og kobler bilen direkte til husets wifi-ruter?
Samme utfall da?

Roy Aasen

Tror det er noget med ID på Tom-tom enheten å gjøre. Fant dette i et tysk forum.
Hos enkelt funker det uten videre, hos andre ikke. Enheten må resettes fra tom-toms side hvis jeg forstår det riktig.
Her:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=148&t=34819&start=70


quote]Die ID des Tom-Toms (wohl Fahrzeuggebunden) wird zurückgesetzt.
Meine Werkstatt hat lediglich diese ominöse ID an Hyundai weitergeleitet, Hyundai an Tom-tom.
Das Auto braucht nicht in der Werkstatt zu sein, das macht Tom-tom.
Dies soll aber ca. 2-3 Tage dauern. [/quote]

Pirat

Sitat fra: trykkertor på lørdag 18. mai 2019, klokken 21:16
Hvordan reagerer tjenestene i bilen hvis du kjører nært husveggen og kobler bilen direkte til husets wifi-ruter?
Litt kjip avstand mellom vei/garasje og huset dessverre. Men kan gjør et forsøk med et aksesspunkt hengende ut vindu.

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 18. mai 2019, klokken 21:18
Tror det er noget med ID på Tom-tom enheten å gjøre. Fant dette i et tysk forum.
Hos enkelt funker det uten videre, hos andre ikke. Enheten må resettes fra tom-toms side hvis jeg forstår det riktig.
Her:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=148&t=34819&start=70
Der ja! Dette ligner på det jeg opplever. Jeg får høre med forhandler om de kan dra i noen snorer for meg.

bno

Kanskje litt på siden, men jeg brukte denne oppskriften for å få speed camera varsling. Tester i morgen, men gikk fint å få aktiverte funksjonen.

https://n-cars.net/forums/threads/how-to-speed-camera-warnings.1320/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA