Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elektrisk Taxi

Startet av OhmPaPa, lørdag 18. mai 2019, klokken 20:26

« forrige - neste »

OhmPaPa

Jeg er ikke drosjesjåfør - men har sett oppslag i media om at elbiler er uegnet til taxi-kjøring pga de må lades i løpet av dagen og da blir det mye nedetid.

Bjørn har en interessant video hvor han snakker med en drosjesjåfør om dette:


https://www.youtube.com/watch?v=U-Ef2qkV664

Konklusjonen er at elbil og Kia Niro egner seg ypperlig som taxi og det holder fint rekkeviddemessig å lade om natten. Hans Kia Niro bruker ca 80% av rekkevidden per arbeidsdag.

Vollis47

Mange Taxi-eiere og -sjåfører hevder at det ikke er mulig med elbil. Jeg tviler ikke på at det noen steder i landet vil være en tøff utfordring. Men de aller fleste kjører mindre enn 300 km per dag.

Nå har ordføreren i Kristiansand utfordret taxiene i Kristiansand, for han ønsker å gjøre byen til Norges best elektrifiserte storby. Da må vi få en hurtigladestasjon i Songdalen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ingeniøren

Ganske mange elektriske Taxi i Oslo området. Sikkert 2 år siden jeg satt i en Tesla S som gikk som taxi i Bærum. Gikk helt fint i følge han som kjørte. Det hendte dog at det var forespørsler han måtte si nei til men det var ikke mange.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Ser regelmessig et par Teslaer som har fast kjøring til/fra Oslo/Asker med skoleungdom/institusjonskjøring så litt avstand/kjøredistanse tåler de åpenbart.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Tipper det er tre år siden jeg satt på med en Model S taxi her i Sandnes som da hadde gått 209000km.

De som lar bilene gå døgnet rundt har nok litt større utfordringer enn han Bjørn snakket med, som alltid starter dagen fulladet.

jorgror

Litt interessant det som sjåføren tar opp i Bjørn sitt klipp. Mva fritak har mindre/ingen betydning for drosjer, fordi det kan trekkes av. Likevel er det en del drosjer som velger elektrisk. En liten insentiv-ordning kunne trolig omveltet drosjenæringen betydelig. Det må helt klart være en stor fordel å ha elektrisk drosje med så mye ventetid og relativ kort kjørelengde pr dag.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Thomas Parsli

Det innlysende insentivet er semihurtigladere på sentrale taxiholdeplasser og hurtigladere dedikert til taxi!

Det er mange ulemper med el-taxi (rekkevidde, ladetid, kvalitetsproblemer til Tesla), men manglende ladeinfrastruktur er den største.

Nå er det jo planer om hurtigladere i Oslo, men de burde jo vært på plass for 5-6 år siden.

Hvis man i tillegg kunne velge ved bestilling om man ville kjøre miljøvennlig...


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

minibiti

Cheap fuel (electricity vs petrol/diesel) and free/cheap toll much also factor in nicely.
Not to mention the money saved on service/maintenance.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

3irikur

Hvis de hadde/har 22kW-uttak der de står når de venter vil de jo kunne lade ganske mye hver gang de ikke har kunder.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Kristian O

Vil tro at 22kW induktiv lading på taxiholdeplasser burde løyse det meste av dette problemet. Da tar du også vekk unnskyldninga med at det er et himla styr å starte/stoppe lading når du kanskje bare står parkert i 5 minutt.
Er det noen av bilene på markedet i dag som kan lades induktiv med litt effekt?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

MrBacardi

Hvis man endrer taxi-feltet på veiene til kun å gjelde for el-taxier, så kan det jo være en og annen taxi-sjåfør dropper dieselen  :+1:
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

GOLF-raider

Elon Musk sier at selskapet hans kan rulle ut en million selvkjørende
Teslaer på gata i løpet av neste år. «Robot-taxi» er det Musk kaller
den kommende tjenesten. Og ifølge ham kan eiere av Teslabiler leie
ut bilene sine når de ikke bruker dem sjøl; og sånn tjene penger som
vil senke kostnadene med det å eie en elbil. Rundt 30 prosent av
inntektene vil gå til selskapet (Tesla), mens bileieren får resten.  :o
Slik kan Tesla-eiere tjene opp mot 30.000 dollar i året jfr. Musk.
https://e24.no/energi/tesla-motors/elon-musk-selvkjoerende-taxi-teslaer-i-2020/24607794
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Burger

Japp, i det sekundet jeg tror det følgende

1 - Rapportene på selvkjørende biler er sikrere er sanne.
2 - Det er car as a service som er stabil som får meg garantert til jobb og tilbake til sånn ca rett tid.
3 - Regnskapet på hver leide km er halve prisen til hver eide km stemmer.

Da går Leaf til salgs og tipper kona sin i3 ett år etterpå. Jeg er avhengig av skeptikere, naysayers og ludditer for å kunne dumpe bilene mine mens de har en verdi. Model 3 eller Y innkjøp blir basert på hva Elon får til på ett år.

Tror ikke det skjer neste år i Norge, men har sagt mange ganger at jeg tror det skjer innen utgangen av  2025. Med den overbevisningen så smiler jeg alltid når fosilelskere skal diskutere hvor idiotisk det er med bare elbiler i 2025. Det kommer en større overraskelse snart....

For de med litt gaming/meme kunnskaper. The draugr are training. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

GOLF-raider

#13
Jeg er enig med Burger om hans syn på tidsperspektivet for «Robot-Taxi» i Norge. Men det er et spørsmål om publikum er moden for tjenesten her oppe på Bjerget. Jeg hadde en onkel i Trondhjem som
var drosjekusk i en mannsalder. Han kjørte med alle mulige slags
folk i bilene sine og gjorde seg den erfaring at de greieste passasjerene var de som skulle reise videre med et fly, tog eller båt. De som skulle på jobb eller skole var også behagelige å ta med i bilen. Derfor kuttet han ut kvelds og nattkjøring i senere år. Det der  publikummet fikk piratkjørerne ta seg av. Han gikk lei av å kjøre
på fulle krangelfanter som ikke ville betale for turen. Noen kom inn
i vogna med fulle ølglass og sølet til. Andre artigkaller røyket,
sovnet, spydde, pisset eller dreit i setet. Løsaktige damer som
foreslo sengehygge i stedet for penger. Noen var blakk og prøvde
seg på ran eller kapring. I alle fall håper jeg at Musk'en lykkes
med sin Tesla-taxi. Det er mange aspekter å ta med
i betraktning; ikke minst vanskelig vinterføre.  :police:
https://www.marketwatch.com/story/tesla-unveils-in-house-driverless-car-computer-2019-04-22?mod=mw_latestnews 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

DagfinnN

Enig i at drittsekker kan ødelegge i bilene, men her er det vel "forsikringen" fra Tesla slår inn. De skal jo ta 30% av leien. Forutsetter at dette dekker vask/rep. etter fulle eller drittsekker. Dessuten så gjetter jeg på at folk med slik oppførsel får kun en sjanse til å kjøre taxi med en bil. Neste gang de prøver å bestille blir det nok nei om de ikke betaler for vask/rep. de forårsaket. Dermed dør problemet ut.
Jeg er positiv til dette, men dette blir neppe noen kjempesuksess før om noen år.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA