Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rengjør kondenserene jevnlig!

Startet av Muffinman, fredag 17. mai 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

Johnny

TMS og eGolf.

Johnny

Slik tar det seg ut etter fem og et halvt år uten tilsyn!

Litt skremmende at i følge reparatøren velger det fleste bare å etterfylle gass. Det er jo et salgsobjekt...
TMS og eGolf.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Johnny

Selv synes jeg den ser ut som en katastrofe. Den nederste delen er en "hengekøye", og forstørrer du bildet ser du lett sporene etter lekasjen nede til venstre.
TMS og eGolf.

Fastlane83

Har kjørt ned til Kroatia nå. Har lagt merke til at under superlading så går viftene foran som bare det, men spjeldene er lukket. Det virker ikke helt normalt synes jeg. Kan det skyldes grus o.l. som hindrer åpning av disse? Rart det ikke kommer noen feilmeldinger.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Tuxedo

Sitat fra: Fastlane83 på søndag 21. juli 2019, klokken 13:08
Har kjørt ned til Kroatia nå. Har lagt merke til at under superlading så går viftene foran som bare det, men spjeldene er lukket. Det virker ikke helt normalt synes jeg. Kan det skyldes grus o.l. som hindrer åpning av disse? Rart det ikke kommer noen feilmeldinger.
Neppe. Ville være merkelig om det skulle gi seg utslag på begge sidene samtidig. Prøvd restart?

Thor2014

Om bilen vil ha luft gjennom radiatoren i midten holder den spjellene stengt.

Klykken

Aldri sett spjeldene i front åpne seg ved lading, jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

M@rtin

Hmm, det gjør de hos meg hver gang jeg SCer i varme temperaturer ...

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Muffinman

#54
Bilen trekker luft gjennom radiatoren foran via kaneler sideveis og til kondenserene ja. Men når gassen blir 60-70 grader åpner spjeldene slik at luften trekkes rett på kondenserene. På begge våre biler skjer det uavhengig av om det er lading eller kjøling av kupeen som skaper behovet. Testet nytt Gopro for litt siden:

https://www.youtube.com/watch?v=EONPKj1H2V8

BMW850

Sitat fra: Klykken på søndag 21. juli 2019, klokken 18:46
Aldri sett spjeldene i front åpne seg ved lading, jeg.

Aldri jeg heller. Uansett hvor varmt det er.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Fastlane83

Når skal spjeldene åpne seg da? Kjører sammen med en annen Tesla (facelift). Der var spjeldene åpne under lading. Testet også nå med preheat på «LO» på begge. Den andre bilen sine spjeld åpnet seg, men ikke mine. Kjenner at viftene går på innsiden av spjeldene.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Klykken

Hvordan tvinger man spjeldene opp? Er på superlader nå i 25+grader, og alle bilene rundt meg høres ut som Widerøe-fly og har spjeld vidåpne. Min er knyst, lader med "halv hastighet" og spjeld lukket.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Johnny

Om bilen er "knyst", så er det ingen grunn for at spjeldene skal åpne seg. Slik det ser ut for meg, så er det først når det blir litt fart få A/C'en at spjeldene åpner seg. Du kan forsøke å sette kabintemperaturen i LOW, for da bør de åpne i 25 grader.

TMS og eGolf.

Muffinman

Superladet tre ganger i dag. Første gang startet jeg med batteritemp 32 grader, og avsluttet på 42. Bilen brukte ikke chiller til å kjøle batteriet i det hele tatt, noe den gjorde tidligere. Fikk mye lavere effekt enn før cappingen.  Neste gang startet jeg lading på 38 grader, og avsluttet på 47-ish. Da fikk jeg faktisk mye høyere effekt, og ikke mye lavere enn før cappingen. På tredje lading startet jeg langt over 40 grader, og effekten var bra helt opp til 53 grader på batteriet. Da falt det fort, og jeg avsluttet ladingen.

Bilen bypasset chilleren ved alle tre ladingene, til tross for etterhvert veldig høy batteritemp. Radiatoren fikk full flow, men sirkulasjonspumpene gikk bare på 20-30% under ladingen. Imidlertid gikk de i 100% etter ferdig lading. Men ingen kjøling via chilleren. Det vil si at klimaanlegget kun kjølte kupeen, men ikke batteriet. Hvis bilen prøver å kjøle bilen via kjølevæske og radiator vil den naturligvis ikke åpne spjeldene da viftene må trekke luften over radiatoren. Så det spørs om det er en bug i sirkulasjon her som medfører at batteriet kjøles for dårlig, og ikke kjøles med kompressor/chiiller, kun radiator. Og det kan bli dårlige greier når uteluften holder over 30 grader. Blir veldig liten temperaturforskjell mellom lufta som skal kjøle, og væsken inne i radiatoren som skal kjøles da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA