Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rengjør kondenserene jevnlig!

Startet av Muffinman, fredag 17. mai 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

Johnny

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. juni 2019, klokken 16:07
Oi, hørt om pris på 27k for bytte av likestrømskonverteren. Dyr sikring!

Jeg leker med tanken på å montere sikringer utenfor likestrømskonverteren, med litt lavere verdi en de inni. Problemet er at det bryter veldig med det elektriske designkonseptet for denne bilen når det gjelder høyspenning.
TMS og eGolf.

inverter

Kan nevne at den nye dc - dc enheten som ble satt inn hadde mulighet for å bytte sikringen ved behov.

Muffinman

Må si jeg stusser veldig på hva man har tenkt når man plasserer slike (enkle) komponenter inni en rådyr enhet med kritisk funksjonalitet? Og attpåtil plasserer denne enheten bak et hjul, kun beskyttet av en tynn innerskjerm?  Nå har man riktignok gjort om på begge punkter, men likevel.

Ideen med å montere sikringer i serie med verdier som gir ønsket selektivitet høres i utgangspunktet god ut, men man skal både vite hva man gjør og ha tunga bra rett i munnen om man skal fikle med høyspenningssystemet selv.

nortrahof

Sitat fra: Johnny på onsdag 12. juni 2019, klokken 19:51
De er av aluminium.

Høytrykkspyler og radiatorer er ingen god kombinasjon. Det bærer radiatoren min for kjøleveske preg av.

Når det gjelder kondenserene, er det på baksiden det er verst. Det er derfor jeg har tettet igjen kjøleribbene i innerskjermene.

Er de helt av aluminium - eller er det bare lamellene?
Kondensere til biler bruker å være 2 forskjellige materialer. Kjølerørene i kobberlegering og lamellene i aluminium. Da kan det korrodere.

Jeg har alltid rengjort kondensere på denne måten - minst i 20 år - og aldri skadet en kjøler.
Bobilen jeg har nå er 9 år uten at det er bøyd en kjølelamell. Den er like fin - og først etter 8 år behøvde jeg å fylle etter kjølemedium.
Dersom du bruker høytrykkspyler ufornuftig, kan du lett bøye lamellene. Det gjelder å ha "rett" vinkel, stråle og trykk.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Skitten ligger ikke i selve kondenseren, men samles i en haug - som ligger an mot den - i nedre kant. Det er derfor lite behov for å rengjøre selve kondeseren, men man bør fjerne dynga som ligger nederst. Tipper det kan medføre ekstra tæring, og som i mitt tilfelle at vifta knipes i løpet av vinteren når den sjelden er i bruk. Da står den i sju steiner når våren kommer og det blir behov for den.

Johnny

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. juni 2019, klokken 22:03
Ideen med å montere sikringer i serie med verdier som gir ønsket selektivitet høres i utgangspunktet god ut, men man skal både vite hva man gjør og ha tunga bra rett i munnen om man skal fikle med høyspenningssystemet selv.

Jeg har en ide om å sette på in line sikringer på kabelen. I følge internettet ser det ut som om jeg den eneste som har behov på den typen løsning på høyspenning. Det er vel mer en god nok grunn til å la være...
TMS og eGolf.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:17
Mine observasjoner tilsier at de alltid er lukket under kjøring. Åpner seg ved behov når bilen står stille.
Sikkert greit å korrigere når man har vært ute med løgn :)
Her har jeg observert med kamera:

https://www.youtube.com/watch?v=EONPKj1H2V8

Muffinman

Ser forresten ut til at det øker på med tilfeller hvor en eller begge kondensere må skiftes. Typisk skjer det på biler som har gått ut av garanti relativt nylig. I skrivende stund diskuteres det flere tilfeller på de vanlige FB-gruppene.


Muffinman

Sitat fra: Johnny på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:31
De koster litt over 4K for stykket nå. Forhåpentligvis vil de vare litt lengre denne gangen.
En herremann på tocn-gruppa har fått pris på 20k for bytte av begge. Men da regner jeg med fylling av anlegget er inkludert i prisen.

Elbil fundamentalist

Spurte spesifikt om de rengjører kondenserende på service på Karihaugen her forrige dagen. Fikk nei, insisterte da på å gjøre det på mitt initiativ for etter timer, men fortsatt nei. Kanskje TOCN burde utøve mitt press her, alternativt varsle at feil på kondensere må Tesla dekke selv i fremtiden ut over 5 år garanti pga «passivt» fremkallet feil gjennom dårlig design og manglende service..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Johnny

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. juni 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Johnny på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:31
De koster litt over 4K for stykket nå. Forhåpentligvis vil de vare litt lengre denne gangen.
En herremann på tocn-gruppa har fått pris på 20k for bytte av begge. Men da regner jeg med fylling av anlegget er inkludert i prisen.

Jeg både håper og tror at denne prisen inkluderer jobben med å skifte de også. Da ser en sluttpris på 20K rimelig logisk ut.
TMS og eGolf.

Johnny

Jeg tenker på en gjøre en liten komposittjobb til. Om jeg støper igjen et lite parti nederst på kondenserene før de blir montert, vil jeg ta bort det mest utsatte partiet for korrosjon og frostsprengning. Reduksjon i kjøleeffekt under 5%
TMS og eGolf.

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. juni 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Johnny på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:31
De koster litt over 4K for stykket nå. Forhåpentligvis vil de vare litt lengre denne gangen.
En herremann på tocn-gruppa har fått pris på 20k for bytte av begge. Men da regner jeg med fylling av anlegget er inkludert i prisen.

Er de så kostbare?
Jeg ville heller ha handlet kondensere her for € 225. https://www.ebay.de/itm/Klimakondensator-TESLA-Model-S-85-285-kW-388-PS-09-2012-02-2016/153348197883?hash=item23b443cdfb:g:NG4AAOSwUlFcRiZr
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Blir vel ganske dyre før de er fraktet og fortollet inn disse, og da er de fremdeles brukte. Så må man legge på arbeidspenger, og pris for gassfylling + test. Tipper det ikke skiller så veldig mye når jobben er gjort.

Uansett ville jeg ikke kjøpt akkurat disse delene brukt. Om jeg likevel skulle gjøre det tror jeg heller jeg ville handlet hos Grønvold før jeg henvendte meg til en tysk skrotnisse :)

Johnny

De tar 2000+ for de hos skraphandlerene her til lands. Ikke litt aktuelt for min del!
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA