Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rengjør kondenserene jevnlig!

Startet av Muffinman, fredag 17. mai 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

Muffinman

TOCN skulle tatt initiativ til mekketreff hvor eiere kunne lære av hverandre mens man skrur og koser seg. Det ville jeg hatt mer sansen for enn treffene som arrangeres i dag :)

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. mai 2019, klokken 13:58
TOCN skulle tatt initiativ til mekketreff hvor eiere kunne lære av hverandre mens man skrur og koser seg. Det ville jeg hatt mer sansen for enn treffene som arrangeres i dag :)

Hatt et par slike i light utgave i Bergen, hvor en Tesla ble satt på bukk og demontert en masse deksler for å se hva som er hvor, samt også nedi frunk.

Vært med på både S og X på dette.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Johnny

Jeg plukket dette ned i går, og jeg valgte å løsne viftene for å rengjøre kondenserene skikkelig. På venstre side er det som sagt ikke mulig å få den helt av, og like vanskelig å få alt på plass igjen på begge sider.

Kondenserene kommer ikke til å vare i 5 år til. Til det er denne designen for utsatt etter min mening. Jeg lurer på om dette er grunnen til at Tesla anbefaler service hvert andre år på klimaanlegget.
TMS og eGolf.

Muffinman

Du må tømme anlegget for gass og demontere røret som ligger forbi vifta på venstre side for å få den helt ut.
Det er sikkert lurt å trekke frem fronten og rengjøre i forkant også. Samler seg en del der.

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. mai 2019, klokken 14:22
Du må tømme anlegget for gass og demontere røret som ligger forbi vifta på venstre side for å få den helt ut.
Det er sikkert lurt å trekke frem fronten og rengjøre i forkant også. Samler seg en del der.
Finnes det en how to på å ta av frontfanger?

Johnny

Jeg vurderer å legge myggnetting i metall over rillene i innerskjermen, siden det meste av all grusen som havner inni der sikkert kommer bakfra
TMS og eGolf.

Johnny

Begge kondenserene mine lekker, og må byttes. Derfor har jeg valgt bort kjølingen av "F1" typen gjennom innerskjermene.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
TMS og eGolf.

Muffinman

Ikke billig sikkert. Mener å huske at det var 14k for en kondenser for noen år siden.

Johnny

De koster litt over 4K for stykket nå. Forhåpentligvis vil de vare litt lengre denne gangen.
TMS og eGolf.

Muffinman

4k, er det prisen på servicerapporten? De er i så fall uten mva da det legges til nederst :)
Men uansett litt mer riktige priser på disse det.

Å tette disse åpningene tror jeg ikke vil få noen som helst konsekvens annet enn på varme dager, men husk at lufta som skal ut gjennom disse åpningene også passerer radiator før de går gjennom kondenserene. Du risikerer altså å redusere kjølekapasitet for batteri og kupe om dette er tett på varme dager. Hvis du får redusert luftflow over radiator blir det større behov for å bruke fasekjølingen, men så får jo også den redusert kapasitet på grunn av at luften ikke får passert kondenserene skikkelig. Tror man vil se noe slik på de varmeste dagene, spesielt ved lading:

1. Varmere kjølevæske, kompressor må slå inn tidligere
2. Kjølemediet blir ikke tilstrekkelig kjølt i kondenserene
3. Viftene går på maks mye tidligere og vil gå lengre = mer bråk
4. Redusert kjøling i kupeen (bilen prioriterer batterikjøling)
5. For dårlig kjøling av batteriet ved lading og redusert effekt = lengre ladestopp

Nå _kan_ det jo hende tilstrekkelig luft finner veien andre steder enn gjennom disse spalteåpningene, men jeg ville kanskje tettet til høsten og åpnet til sommeren. For det vil nok samle seg mest skitt om vinteren, og kjølebehovet er størst om sommeren. Man kan jo f.eks. gjøre dette i forbindelse med dekkskifte.


Johnny

Det siste der var ingen dum ide. Gaffateip burde holde mens vinterdekkene står på.

Sett i lys av hvor vi bor, så er jeg bare bekymret for kjøleeffekt når bilen står i ro, og hvordan det vil begrense kjølingen av batteriet.

En annen ting er at dette er gjort på eget ansvar fordi bilen nå er utenfor garanti. Problemet er at det er litt garantitid igjen på batteriet og driveuniten...
TMS og eGolf.

inverter

Samme skjedde hos meg også. Begge ble ødelagt av sand og skitt. I tillegg gikk sikringa til kompressoren. Denne sikringa sitter i DC - DC converteren og kunne ikke byttes på gen 1 biler.

Det endte opp med 2 nye "radiatorer" og en ny dc - dc converter.

Tesla fikset dette som en reklamasjon da bilen ikke var fem år når dette skjedde.

Mulig det er lurt å få utført rengjøring av disse 2 "radiatorene" på et uavhengig verksted i ny og ne hvis en ikke gjør det selv?

Muffinman

#27
Oi, hørt om pris på 27k for bytte av likestrømskonverteren. Dyr sikring!

Ufattelig at dette (og vedlikehold av bremser) ikke havner på den formelle vedlikeholdsplanen og at man istedet fjerner all periodisk vedlikehold. Har nevnt det tidligere, men slutter man å gjøre periodisk vedlikehold ser det fint ut en periode inntil det korrektive eksploderer i omfang...

nortrahof

Er materialet av annen type enn "vanlige" biler??

Er det noen mulighet for å tvangsåpne sjalusiene i fronten for å få høytrykkspyle hver gang man vasker bilen. Ellers samler det seg mye salt og veistøv på kondenserene uten med hyppig rengjøring.
- Kanskje muligheter for en funksjon for å vedlikeholde kondenserene i fremtidig SW med å tvangsåpne sjalusiene?? Dette burde ikke være noe problem.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Johnny

De er av aluminium.

Høytrykkspyler og radiatorer er ingen god kombinasjon. Det bærer radiatoren min for kjøleveske preg av.

Når det gjelder kondenserene, er det på baksiden det er verst. Det er derfor jeg har tettet igjen kjøleribbene i innerskjermene.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA