Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsmell for regjeringa

Startet av ok67, torsdag 16. mai 2019, klokken 21:57

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

#45
Bompenger kan vel sees på som billig fremkommelighet hvor 98% går til kollektivtrafikk etc. man selv ikke benytter. Flott valgalternativ egentlig, men nå blir det så dyrt at det ikke lenger er ett valg, men tvang fordi mange ikke har råd rett og slett. Man kan velge vekk dyre ferier og stor båt og hytte, men å ikke ha råd til å få hverdagskabalen løst blir hjerterått. Eller «hurra radikalt» som jeg kaller det. MPG klarer ikke å se hvor grensen går. De «elsker» bomringen» og er helt blinde på hverdagslogistikken til hardtarbeidende vanlige barnefamilier hvor ungene f.eks. skal spille fotballkamp på andre siden av byen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

I Oslo så er det faktisk ett alternativ å bruke kollektivtransport. Og når hardtslackende(1) familier klarer å organisere samkjøring eller lære opp ungene å kjøre buss, så må nå hardtarbeidende familier klare det også.

1) Liten pek til å prøve å skape ett edelt offer av en familie som får økonomien veltet av bompenger av en kamp noen helger i året. De burde tatt grep for lenge siden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Chimp

De fleste som bor i Oslo/Akershus bruker kollektivt når de kan. Og sykling/gåing er også svært utbredt. Områdene er faktisk større enn man kan se for seg, og det er ikke bare bare å slenge seg på en buss alltid.
Det er ikke essensen her. Poenget er at det er altfor høye satser kontra hva det var for noen år tilbake. Man blir sperret inne/ute.

Burger

Chimp: Du er inne på det jeg synes er interessant, dvs fakta. Hvor mange bor x antall km fra en bussholdeplass (fakta). For å spe på litt mer, hvor mye går det opp (fakta), hvor mange blir rammet i forskjellig grad (fakta), hva kan bli konsekvensen for de hardest rammet (fakta).

Det jeg synes er uinteressant er "hardtarbeidende familie" (følelser) og "spille fotballkamp på andre siden av byen" (følelse, dytte unger foran på en aktivitet som ikke skjer så ofte). På sistnevnte så tror jeg jobbpendling gjør ett større innhugg i økonomien, "but think of the children!" er alltid fristende.

Jeg synes at det offentlige burde tatt konsekvensen av at det skal brukes kollektivt inn til by og sørget for mer pendlerparkering. Bor selv 4km og 165 høydemeter unna nærmeste buss. På sommeren så går det fint med elsykkel siden NSB har bygd sykkelhotell, men på vinteren så sliter jeg med motivasjonen. Foreløpig tar jeg meg råd til å kjøre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

xyzzy

Sitat fra: Burger på mandag 24. juni 2019, klokken 11:27
Chimp: Du er inne på det jeg synes er interessant, dvs fakta. Hvor mange bor x antall km fra en bussholdeplass (fakta). For å spe på litt mer, hvor mye går det opp (fakta), hvor mange blir rammet i forskjellig grad (fakta), hva kan bli konsekvensen for de hardest rammet (fakta).

Det jeg synes er uinteressant er "hardtarbeidende familie" (følelser) og "spille fotballkamp på andre siden av byen" (følelse, dytte unger foran på en aktivitet som ikke skjer så ofte). På sistnevnte så tror jeg jobbpendling gjør ett større innhugg i økonomien, "but think of the children!" er alltid fristende.

Jeg synes at det offentlige burde tatt konsekvensen av at det skal brukes kollektivt inn til by og sørget for mer pendlerparkering. Bor selv 4km og 165 høydemeter unna nærmeste buss. På sommeren så går det fint med elsykkel siden NSB har bygd sykkelhotell, men på vinteren så sliter jeg med motivasjonen. Foreløpig tar jeg meg råd til å kjøre.

Problemet er ikke nødvendigvis hvor langt det er til nærmeste bussholdeplass, men total reisetid og frekvens (og i mange tilfeller: Plass).

I Oslo går det stort sett bra å komme seg til og fra Jernbanetorget uansett hvor du bor, men om både A og B ligger i periferien kan kollektiv ofte komme svært dårlig ut.

Eks. Nordstrand til Groruddalen, eller Fornebu. Om jeg har et møte på Fornebu etter jobb tar det 1t10 min hjem med kollektiv (ruterappen), 21 minutter med bil (Google maps).  Besøke slektninger i Groruddalen? Bil 18 min, buss  ca 1 time hver vei.

Jeg bruker vel kollektiv til jobben i overkant 90% av dagene - altså unntatt når jeg skal på møter etterpå -   men jeg innser også at unntakene mine er dagliglivet for andre.

Jeg skulle ønske at man hadde et større fokus på dør-til-dør reisetid, og tenkte mindre på blindspor som å sette ned prisene - i det store bildet tror jeg kombinasjonen av reisetid og kapasitet er langt, langt viktigere for å flytte folk fra bil til kollektiv.

Vaduz

Sitat fra: Troald på tirsdag 28. mai 2019, klokken 06:13
Dette utspillet (elbil-moms) er endel av hatretorikken til FrP. Det begynte med Hagen spark mot alenemødre i Finnmark for mange år siden og er grunnlaget for hele FrP sin politikk. Hat. Hat mot kvinner, innvandrere, muslimer, klimaforkjempere og nå også elbileiere. Ille at et anstendig parti som Høyre helt selger seg til disse folkene.

Ja her var det futt, kjenner kanskje på litt hat i hverdagen selv? :p

Men tror ikke vi skal bekymre oss for mye, bom vil nok være billigere for elbil alltid, og samme med engangsavgifter. Det vil nok alltid lønne seg med elbil, men det vil bli dyrere. Etter noen år vil elbil være ca likt som fossil i dag og fossil være enormt dyrt. Jeg gleder meg over å ha levd i det lille vi duer i tid, der man i Norge fikk sponset amerikansk muskelbil! ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA