Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsmell for regjeringa

Startet av ok67, torsdag 16. mai 2019, klokken 21:57

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jlan på søndag 02. juni 2019, klokken 12:02
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 01. juni 2019, klokken 23:22
Ja det litt av poenget at moms og engangsavgift skal beregnes med dagens regler som om bilen ikke hadde batteri (-50.000 i verdi) og null vekt for batteri (vekt regnes som 1300 i stedet for 1600).
Jeg spinner litt videre på ditt forslag.

Ladbare hybrider får allerede et vektfradrag på 23 prosent (hvis de har elektrisk rekkevidde over 50 km). Så får de ytterligere fradrag basert på gjennomsnittlig utslipp. Det var jo dette som var utgangspunkt for den foreslåtte "Tesla skatten". Hvis man kalkulerer en ren elbil som hybridbil vil altså bare biler på litt over 2 tonn få engangsavgift.  Så kanskje man likegodt kan beholde den gjeldende modellen for vektavgift, og heller fokusere på ditt forslag for subsidiering av batteriet.  Altså ca 94000 i fradrag for en Tesla Model 3 LR, som nå har et momsfritak på ca 120000.

Årlige kostnader har også en betydning. Årsavgiften stimulerer jo folk til å kvitte seg med fossilbiler, mens omregistreringsavgiften gjør dem mindre attraktive å kjøpe. Det vil da antagelig øke vraking, noe som kanskje er greit nok. Men det vil også øke eksport av brukte fossilbiler fra Norge - det er kanskje ikke så bra.

Så er det kostnader ved bruk, her er det vel greit om man skiller kostnader til veikapasitet og kostnader ved forurensning. For eksempel slik at elbiler bare betaler rushtidsavgift, da de egentlig ikke  er til vesentlig plage når de kjører utenom rush.

Med ditt forslag begynner vi å nærme oss en fornuftig helhetsløsning. Elbiler og fossilbiler bør betale rushtidsavgift. Det vil beløpe seg til ca kr 200 tur/retur Oslo når nye E18 i Bærum og Asker er blitt realisert (i tilleg kommer bommer i Oslo). Sikkert greit nok for mange!

OhmPaPa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 02. juni 2019, klokken 13:09
Med ditt forslag begynner vi å nærme oss en fornuftig helhetsløsning. Elbiler og fossilbiler bør betale rushtidsavgift. Det vil beløpe seg til ca kr 200 tur/retur Oslo når nye E18 i Bærum og Asker er blitt realisert (i tilleg kommer bommer i Oslo). Sikkert greit nok for mange!

Jeg synes ikke det er greit med rushtidsavgift i heletatt. Vil man begrense antall biler i rushtiden kan man løse det problemet uten å blande inn penger. En løsning er å bruke klippekort. Slik noen foreslo på Reddit - da kommer ikke rikfolk bedre ut enn fattigfolk:

Sitat
For å unngå at kun rikfolk kan kjøre i rushtrafikk i storbyene: Innfør elektronisk klippekort med rettferdig antall klipp per bilist. Ingen bomavgift å betale. Kjører du når klippene er oppbrukt bøtlegges du med en % av inntekt/formue.

https://old.reddit.com/r/norge/comments/btyvbm/ikke_oc_alternativ_til_bompenger_helt_uten/

Ketill Jacobsen

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 14:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 02. juni 2019, klokken 13:09
Med ditt forslag begynner vi å nærme oss en fornuftig helhetsløsning. Elbiler og fossilbiler bør betale rushtidsavgift. Det vil beløpe seg til ca kr 200 tur/retur Oslo når nye E18 i Bærum og Asker er blitt realisert (i tilleg kommer bommer i Oslo). Sikkert greit nok for mange!

Jeg synes ikke det er greit med rushtidsavgift i heletatt. Vil man begrense antall biler i rushtiden kan man løse det problemet uten å blande inn penger. En løsning er å bruke klippekort. Slik noen foreslo på Reddit - da kommer ikke rikfolk bedre ut enn fattigfolk:

Sitat
For å unngå at kun rikfolk kan kjøre i rushtrafikk i storbyene: Innfør elektronisk klippekort med rettferdig antall klipp per bilist. Ingen bomavgift å betale. Kjører du når klippene er oppbrukt bøtlegges du med en % av inntekt/formue.

https://old.reddit.com/r/norge/comments/btyvbm/ikke_oc_alternativ_til_bompenger_helt_uten/

Hvorfor skal ikke de som gjør kjempeinvesteringer (40 milliarder for 15 km veg) nødvendige for å øke kapasiteten ca 4 timer i døgnet betale for dette enorme sløseriet?

OhmPaPa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 02. juni 2019, klokken 15:00
Hvorfor skal ikke de som gjør kjempeinvesteringer (40 milliarder for 15 km veg) nødvendige for å øke kapasiteten ca 4 timer i døgnet betale for dette enorme sløseriet?

Tanken er kanskje at med klippekort kan antall klipp tilpasses ønsket kapasitet. Så er kanskje økning unødvendig?

Og om økt kapasitet er nødvendig vil forhåpentligvis det være begrunnet i samfunnsmessige behov som det er naturlig å finansiere over skatteseddelen?

jlan

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 14:08
Jeg synes ikke det er greit med rushtidsavgift i heletatt. Vil man begrense antall biler i rushtiden kan man løse det problemet uten å blande inn penger. En løsning er å bruke klippekort. Slik noen foreslo på Reddit - da kommer ikke rikfolk bedre ut enn fattigfolk:
Jeg liker heller ikke å betale bompenger, men jeg innser at på noen steder så må det tiltak til for å unngå køer.  Og det blir veldig vanskelig å lage en sosial profil på slikt. Spesielt når det er knyttet til et kjøretøy og ikke til en person. Det åpner bl.a. for diverse grå og svarte avtaler, og kan lett føre til unødvendig rushtrafikk.  De som har et stort behov for å kjøre bil i rushtiden uten å ha råd til det, får heller få skattefradrag eller en annen form for støtte.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på søndag 02. juni 2019, klokken 15:48
Jeg liker heller ikke å betale bompenger, men jeg innser at på noen steder så må det tiltak til for å unngå køer.  Og det blir veldig vanskelig å lage en sosial profil på slikt. Spesielt når det er knyttet til et kjøretøy og ikke til en person. Det åpner bl.a. for diverse grå og svarte avtaler, og kan lett føre til unødvendig rushtrafikk.  De som har et stort behov for å kjøre bil i rushtiden uten å ha råd til det, får heller få skattefradrag eller en annen form for støtte.

Er det ikke mere sosialt at alle får like mange passeringer? Dagens løsning lar jo de fattige ta ulempene. Jeg er sikker på at tekniske løsninger kan gjøre dette mere rettferdig enn dagens løsning.

jlan

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 16:46
Er det ikke mere sosialt at alle får like mange passeringer? Dagens løsning lar jo de fattige ta ulempene. Jeg er sikker på at tekniske løsninger kan gjøre dette mere rettferdig enn dagens løsning.
De fattigste har antagelig ikke bil. Vil du da at "rikinger" skal kjøpe bil til dem, og låne den når de har brukt opp sine egne klipp?

Hvor langt tenkte du at denne sosiale profilen skal gå ? Skal alle få tildelt et gitt antall kWh strøm?  Gratis skoleplass for kun to barn? En gratis sydentur pr. år for alle?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på søndag 02. juni 2019, klokken 16:56
De fattigste har antagelig ikke bil. Vil du da at "rikinger" skal kjøpe bil til dem, og låne den når de har brukt opp sine egne klipp?

Hvor langt tenkte du at denne sosiale profilen skal gå ? Skal alle få tildelt et gitt antall kWh strøm?  Gratis skoleplass for kun to barn? En gratis sydentur pr. år for alle?

Så så - mente de fattigste av bompengebrukerene naturligvis.

Den sosiale profilen er allerede innbakt i skattesystemet vårt. Får vi veifinansieringen inn der blir den også mere rettferdig. Skattesystemet er absolutt ikke perfekt - men det er det beste systemet vi har.

cra

Helt enig i at skattesystemet bør ta mer av veifinansieringa ja. Jeg har f.eks. ingen problemer med å være med å finansiere NRK selv om jeg nesten aldri bruker det selv, men jeg har aldri likt måten det finansieres på; de som "blir tatt" i å eie en TV betaler, de som holder det skjult, bare hører på Radio eller streamer på nett slipper. At det er en "all inclusive" som vi kan velge å bruke eller ikke synes jeg er greit. Men det er så klart alltid noen som er misfornøyde med å betale "all inclusive", for de kommer seg ikke opp til frokost.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emurof

#39
Sitat fra: Kristian O på torsdag 16. mai 2019, klokken 22:08
Er det den klassiske feilen med å anta at alle som kjøper ny elbil også hadde kjøpt den om den kosta 28% +++ meir? ::)

Og hva med alt det andre, som reduserte helseutgifter? Eller at det er påvist sammenheng mellom fossile utslipp (dvs. å puste inn gassene) og hjernekapasitet og alt mulig annet rart?

Om man kun ser på lavere inntekter fra avgifter så skyter man seg selv i foten. Man sparer mye mer over tid på å erstatte fossilbiler med elbiler.

Softblue

De fleste som har firmabil hvor arbeidsgiver betaler drivstoff og bompenger, driter i elbil og bomavgifter og skaffer seg ei feit dieselpurke og sitter på tomgang i rushen gjennom bommen. Så eneste løsning er å ta vekk fradragsretten for drivstoff og bompenger. Det hadde også gitt staten mer i kassa.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Chimp

https://www.tek.no/artikler/hoyres-fylkesordforer-vil-fjerne-elbilrabatten-i-oslos-bomstasjoner/468007

Tenk at de kan være så dumme. Jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis jeg måtte betale fullpris i bommen. Det er nok mange andre som meg, så da kan de se langt etter å nå utslippsmålene og en flåte bestående av kun elbiler.

Ingeniøren

Sitat fra: Chimp på onsdag 19. juni 2019, klokken 10:04
https://www.tek.no/artikler/hoyres-fylkesordforer-vil-fjerne-elbilrabatten-i-oslos-bomstasjoner/468007

Tenk at de kan være så dumme. Jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis jeg måtte betale fullpris i bommen. Det er nok mange andre som meg, så da kan de se langt etter å nå utslippsmålene og en flåte bestående av kun elbiler.

Nei, ingen politikere som vil redde verden uten at det medfører inntekter som monner og før det skjer noe så har de brukt opp halvparten av penga på å skylde på hverandre. Er det rart det går lukt til helvete - glad jeg drar på åra og synes synd på de som er unge i dag. Veldig trist men slik er det :(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

Sitat fra: Chimp på onsdag 19. juni 2019, klokken 10:04
Jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis jeg måtte betale fullpris i bommen.

Tenk at folk kan være dumme! ;). Det er viktig å ikke se seg blind på en enkeltfaktor. Jeg er klar over at bompenger er en stor besparelse for mange, men drivstoffbesparelsen er ikke akkurat småpenger det heller. Noen tusen spart i årsavgift er der jo også enn så lenge, samt en del andre fordeler. Men for all del; hver må jo sette opp sitt regnestykke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chimp

#44
Vel vel vel
Jeg bor i bærum og må inn i Oslo daglig av ulike grunner. Minimum 1 tur/retur daglig i snitt. Det blir MYE bompenger. Før jeg byttet til elbil lå jeg på ca 3000 i mnd. Det blir så mye over tid at jeg er av den oppfatning at heller mva (kan kjøpe billigere elbil) enn å betale full takst i bom. Drivstoffbesparelsen driter jeg nesten i, jeg bor i sameie og må betale fast takst på 1.60 pr kwh. Med ladetap blir det litt penger det altså. Og jeg kjører småturer 50 km daglig så dieselbil med lavt forbruk hadde ikke vært så fryktelig mye dyrere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA