Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HW3 og VIN

Startet av aceradiv, torsdag 16. mai 2019, klokken 09:21

« forrige - neste »

xry

Stemmer vel ikke helt det du sier. NN de kjører på HW3 skal være identisk som HW2.5 i og med at det har portert det over, men hardware-optimaliseringen er bedre for HW2.5 enn HW3 for øyeblikket.

Handyman

Sitat fra: xry på lørdag 18. mai 2019, klokken 17:14
Stemmer vel ikke helt det du sier. NN de kjører på HW3 skal være identisk som HW2.5 i og med at det har portert det over, men hardware-optimaliseringen er bedre for HW2.5 enn HW3 for øyeblikket.
Mulig jeg har tolket utsagnene om uferdig NN v3 feil, og at det er HW-optimaliseringen som ligger bak.
Uansett er det formidlet at det tar litt tid før FSD-computeren blir bedre enn HW2.5.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Ja, du tolker det feil.
Det nevrale nettverket er nok ganske ferdig designet arkitekturmessig, men ikke trent opp på alle situasjoner enda.
Det er antagelig ferdig trent på vei vs grøft, bil vs trailer i alle vinkler,  1 vs 2 vs 3 og 4-felts vei, fotgjengere, bikkjer osv. Treningen foregår på Tesla sine servere ved å mate "merkede" bilder til nettverket og justere dette til resultatet er godt nok.
Det mangler antagelig slike ting som å gjenkjenne rulleskiløpere, rundkjøringer, varianter av kryss osv.
Da trenger de bilder av dette (som de kan laste ned fra flåten), noen må så merke disse manuelt p.t. type "her er veien", "kjør kun her","kun denne kjøreretningen", "dette skiltet betyr rundkjøring" osv. (i fremtiden håper de nok på automatisk merking av bilder). Når de har materialet må de trene nettverket på nytt med de nye bildene. Etter en QA/testing/simulering har systemet plutselig fått en ny "evne". Bilen din får dette i en ny versjon av fw.
Akkurat nå kan bilen alt basic for å kjøre, men gi den et scenario som ikke er standard og den har massiv inkompetanse. Alle avvikende scenarier må derfor læres.

Det som var spesielt med Tesla var at de har et system for å skaffe seg bilder fra flåten, der de kan be bilene om å sende bilder fra spesielle scenarier de ønsker seg materiale fra. I tillegg nevnte de at du kunne overvåke på en slik måte at de fikk en prioritert liste fra flåten over scenarier de burde fikse først. Nøyaktig hvordan de har fikset dette er nok DEN store forretningshemmeligheten. Ingen andre produsenter har denne evnen, på så mange biler fra så mange forskjellige land.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 18. mai 2019, klokken 20:21
Ja, du tolker det feil.
Det nevrale nettverket er nok ganske ferdig designet arkitekturmessig, men ikke trent opp på alle situasjoner enda.
Det er antagelig ferdig trent på vei vs grøft, bil vs trailer i alle vinkler,  1 vs 2 vs 3 og 4-felts vei, fotgjengere, bikkjer osv. Treningen foregår på Tesla sine servere ved å mate "merkede" bilder til nettverket og justere dette til resultatet er godt nok.
Det mangler antagelig slike ting som å gjenkjenne rulleskiløpere, rundkjøringer, varianter av kryss osv.
Da trenger de bilder av dette (som de kan laste ned fra flåten), noen må så merke disse manuelt p.t. type "her er veien", "kjør kun her","kun denne kjøreretningen", "dette skiltet betyr rundkjøring" osv. (i fremtiden håper de nok på automatisk merking av bilder). Når de har materialet må de trene nettverket på nytt med de nye bildene. Etter en QA/testing/simulering har systemet plutselig fått en ny "evne". Bilen din får dette i en ny versjon av fw.
Akkurat nå kan bilen alt basic for å kjøre, men gi den et scenario som ikke er standard og den har massiv inkompetanse. Alle avvikende scenarier må derfor læres.

Det som var spesielt med Tesla var at de har et system for å skaffe seg bilder fra flåten, der de kan be bilene om å sende bilder fra spesielle scenarier de ønsker seg materiale fra. I tillegg nevnte de at du kunne overvåke på en slik måte at de fikk en prioritert liste fra flåten over scenarier de burde fikse først. Nøyaktig hvordan de har fikset dette er nok DEN store forretningshemmeligheten. Ingen andre produsenter har denne evnen, på så mange biler fra så mange forskjellige land.
Fint sammendrag, og det meste har jeg samme forståelse av fra foredragene, men det jeg ikke har så klart for meg er forskjellene på NN for dagens HW og nye NN for FSD-computeren. Har du noe god info om dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. mai 2019, klokken 21:08
Sitat fra: daktari på lørdag 18. mai 2019, klokken 20:21
Ja, du tolker det feil.
Det nevrale nettverket er nok ganske ferdig designet arkitekturmessig, men ikke trent opp på alle situasjoner enda.
Det er antagelig ferdig trent på vei vs grøft, bil vs trailer i alle vinkler,  1 vs 2 vs 3 og 4-felts vei, fotgjengere, bikkjer osv. Treningen foregår på Tesla sine servere ved å mate "merkede" bilder til nettverket og justere dette til resultatet er godt nok.
Det mangler antagelig slike ting som å gjenkjenne rulleskiløpere, rundkjøringer, varianter av kryss osv.
Da trenger de bilder av dette (som de kan laste ned fra flåten), noen må så merke disse manuelt p.t. type "her er veien", "kjør kun her","kun denne kjøreretningen", "dette skiltet betyr rundkjøring" osv. (i fremtiden håper de nok på automatisk merking av bilder). Når de har materialet må de trene nettverket på nytt med de nye bildene. Etter en QA/testing/simulering har systemet plutselig fått en ny "evne". Bilen din får dette i en ny versjon av fw.
Akkurat nå kan bilen alt basic for å kjøre, men gi den et scenario som ikke er standard og den har massiv inkompetanse. Alle avvikende scenarier må derfor læres.

Det som var spesielt med Tesla var at de har et system for å skaffe seg bilder fra flåten, der de kan be bilene om å sende bilder fra spesielle scenarier de ønsker seg materiale fra. I tillegg nevnte de at du kunne overvåke på en slik måte at de fikk en prioritert liste fra flåten over scenarier de burde fikse først. Nøyaktig hvordan de har fikset dette er nok DEN store forretningshemmeligheten. Ingen andre produsenter har denne evnen, på så mange biler fra så mange forskjellige land.
Fint sammendrag, og det meste har jeg samme forståelse av fra foredragene, men det jeg ikke har så klart for meg er forskjellene på NN for dagens HW og nye NN for FSD-computeren. Har du noe god info om dette?
Nei, jeg får bare med meg det VeryGreen på TMC sier om at noe kode ligger klart men er ikke aktivert enda; dvs. tyder på at de bare gjør eksisterende NN mer kapabelt over tid. I hans bil har han lenge vist stopp-skilt, lyssignaler m.m. Heter vel også "GreenTheOnly" på youtube.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ElToroTMS

En i USA med 262xxx vin som sier han har HW3. Min har 321xxx så håper på at den kommer med hardwaren
2019 TM3 Performance (PÅ VEI)
2018 TMS 75D (TIL SALGS)
2017 TMS 75 Uncorked (SOLGT)
2016 TMS P90DL facelift (SOLGT)

S4e

Hvilken metode brukes for å verifisere at det er HW3?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jorgror

En metode er
Sitat fra: S4e på søndag 19. mai 2019, klokken 14:01
Hvilken metode brukes for å verifisere at det er HW3?

En metode er å bruke TeslaAPI og se på Options code. For å sjekke dette kan du sjekke https://github.com/timdorr/tesla-api (obs, krever litt data-kunnskap).

Hvis bilen har APH4 så har den FSD computeren (AP3). Ref: https://github.com/timdorr/tesla-api/blob/master/docs/vehicle/optioncodes.md

Min Model 3 har APH3, altså Autopilot HW2.5.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

xry

Byggdato skal være mest safe, i alle fall. Tror delivery har tilgang til den informasjonen. Er vel rundt 12 april som er det sikreste tegnet, selv om jeg har sett noen bygget tidligere i april også med HW3.

I følge verygreen så er ikke alt helt på plass med HW3. Det er meningen at brikkene skal være uavhengig av hverandre, men det er ikke tilfellet for øyeblikket. Distansen mellom HW2.5 og HW3 er mye kortere enn det var mellom AP1 og HW2, så HW3 kommer nok til å ta over fort :-) Skal bli gøy å følge utviklingen. Var ikke like gøy med HW2 når ingenting fungerte i starten, og AP1 var overlegen i forhold...

Fra hva jeg hører om Tesla API'et, så har alle Model 3 samme option-koder fra APIet når det kommer til features utenom farge og rims, så det går dessverre ikke, jorgror.

daktari

Sitat fra: xry på søndag 19. mai 2019, klokken 16:19
Var ikke like gøy med HW2 når ingenting fungerte i starten, og AP1 var overlegen i forhold...
"I starten" vs første 18 månedene..? Skriver under på det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elgolferen

Fikk vin nr 340*** så da er det vel håp for hw3?

emurof

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:39
Fått VIN med 341Xx. Tildelt på FI 14.05.19.

Er 341xxx høyeste VIN som er rapportert?

pekle

Finnes iallfall 344xxx som er registert (LRRWD på mandag). Kjenner til 347xxx som er tildelt.

bno

Det som er sagt på reddit er at model 3 produsert for EU og Hong Kong (asia) ble produsert med HW3 fra og med 26 mars. Informasjon om standard med HW3 ble opplyst av Tesla 12 april. Jeg har fått VIN 247*** produsert 4.4.19. Så da er jeg spent på om jeg tar bilen ut. Har den ikke APH4 glemmmer jeg den. Har sendt en mail til Delivery at det ikke er aktuelt å ta bilen ut uten HW3. Tror ikke Tesla gjør samme feil igjen som de har gjort før der mange nektet å ta levering på bil pga av tilsvarende grense oppgang forhold ...

Dette står i kontrast til trådstarter som kobler VIN mot HW3, mens US folket hevder at det er dato grense. Time will show

staleand

Hva er problemet? Du får jo uansett ettermontert HW3?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA