Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterigaranti og servicekrav

Startet av Olee, onsdag 15. mai 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Olee

Har nå hatt i-MiEVen på en kapasitetstest hos forhandleren. Resultatet var skuffende lavt, og langt under de 70% Mitsubishi garanterer. Bilen har snart gått 110k, så ikke avskrekkende kjørelengde heller på den..

Så til saken: Etter nybilgarantien gikk ut har ikke bilen vært på service. Dette likte ikke forhandleren, som sendte inn testresultatet til Mitsubishi for å høre om jeg fikk det dekket på garantien. Det fikk jeg altså ikke. Grunnen var at på service så blir batteriet "kalibrert", og uten denne kalibreringen så faller visstnok batterikapasiteten. Noe jeg synes høres litt merkelig ut, da denne kalibreringen kun skal tas hvert 2. år eller hver 40.000km. Mener da Mitsubishi at batteriet holder seg kalibrert i 2 år?  ::) :o

På serviceskjemaet står det at det skal tas en kapasitetstest, men det står derimot ingenting om noe kalibrering. Heller ingenting i instruksjonsboken som jeg kan se.
Ikke får jeg testresultatet fra forrige kapasitetstest på service heller, så jeg begynner jo å lure på hva kapasiteten var på batteriet før bilen var 5 år...

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre videre, eller er dette en lost case?

Thomas Parsli

I utgangspunktet tror jeg dette er en sak som er vanskelig å vinne, men siden garantien er 8år/160.000km blir et sentralt spørsmål hvor langt du har oversteget serviceintervallet.

Siden bruktprisen på i-MiEVen er lav (biler som har gått over 100.000km koster under 40.000,-) tror jeg verditapet ditt er så lavt at advokat neppe lønner seg. Men jeg synes uansett du bør kontakte forbrukerrådet.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

erik e

Alder ?  8 år?   Kapasitet ? 34 k? 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

#3
Jag följer gärna med på utvecklingen i tråden.
Efter att jag hade bilen inne för batterikontroll (precis innan garantin gick ut) har jag gjort service på bilen själv. Om det visar sig att brist på dokumenterad service kan leda till garantibortfall (på batteriet) lönar det sig att att göra batterikontroll varannat år (kostar ca 700-800kr hos Peugeot). Batteriet verkar hålla bra än så länge, men i fall nåt skulle hända...

Jejl

Det er selgeren av bilen som må sannsynliggjøre at disse kalibreringene som gjøres på service skal ha såpass stor innvirkning  på levetiden av batteripakken at garantien bortfaller.

Av det jeg har lest om kalibreringer av batteripakker så vil ikke disse påvirke levetiden til batteriet (noe særlig), men heller det at bilen viser mer korrekt hvor mye som er igjen på batteriet. På Tesla gjelder f.eks garantien på batteriet selv om ikke en eneste service er utført.

Et tips kan være å prøve å komme til enighet om en mellomløsning med selgeren. F.eks at du får delvis dekket utgiftene til ny batteripakke.

Olee

Det er en 2011 modell ja, så mye penger er den ikke verdt akkurat. Men tenker mer på dette som en prinsippsak! I tillegg slipper jeg å bytte bil, da bilen funker fint, bortsett fra rekkevidden på vinterstid...
Dere som har bil som ikke har denne "kalibreringen" innebygd, bør i hvert fall høre med forhandler om service er påkrevd for at batterigarantien skal gjelde eller ikke. I så fall er det kanskje verdt kostnaden.

Men det jeg stusser på er om Mitsubishi har hold i sine påstander. Kan jeg virkelig kjøre bilen 40.000km uten at batteriet kalibrerer seg, og det er greit? Og hvis jeg kjører over denne grensen, så vil bilen bomme litt på km-visningen, og kanskje stoppe opp litt før siden en battericelle når nedre grenseverdi før de andre. Men blir selve batterikapasiteten noe særlig påvirket av dette etter en kalibrering? Jeg mener isåfall at de er de svake cellene som kanskje blir litt verre. Så burde kanskje få testet kapasiteten på enkeltceller? Hvis flertallet av cellene er under 70% (noe jeg tipper de er), så burde vel jeg kanskje komme noen vei?

TB

Med caniOn app er det enkelt å lese ut om det er en enkelt celle, eller generelt tap av kapasitet som er årsaken til den reduserte rekkevidden.

Om du holder til i nærheten av Akershus / Oslo kan jeg ordne med måling, har målt på flere biler, både med god kapasitet, og biler som sterkt redusert kapasitet og defekt celle.

Det er samme verkstedet også måler, app leser samme data fra bilens BMS.

Verkstedet har noen (dårlige..?) grunner til å hevde kalibrering må utføres: (spekulasjon fra min side)
- mest viktige årsak er at dette er satt som et garantikrav.
- Om det er kommet oppdateringer til BMS / styring kan denne legges inn og forhindre tap eller skade.
  (Det kom en slik oppdatering ca 2013, ikke kjent med det er kommet noe senere.)
- Det kan tenkes målingen justerer nivået for hvor langt en kan lade ut batteriet, og dermed reduserer slitasjen.
  (av egen erfaring stopper bilen når første celle når 2,75 volt
- Om kapasitets målingen var gjort før ville reduksjonen vært oppdaget før, og batteriet kunne teoretisk vært reparert ved å bytte noen få celler. Når det nå er mer redusert må flere celler byttes / hele batteri byttes.
- (I praksis byttes alltid hele batteri slik jeg har forstått.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA