Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klirrelyd ved høy kraft fra motor

Startet av fantonsen, onsdag 15. mai 2019, klokken 15:19

« forrige - neste »

fantonsen

Hei.

Jeg har et par ganger i det siste opplevd en klirrelyd fra det jeg mener må være motoren i min I-Pace. Lyden kan høres her:

https://www.dropbox.com/s/1rmp8fet5nif6ay/I-pace%20noise.wav?dl=0

Dessverre så er det mye vindstøy her på grunn av en fart på over 80 km/h, men litt høyt volum, og helst et headset, så kan denne klirrelyden høres svakt i bakgrunnen.
(Dessverre har jeg ikke gode nok kunnskaper/verktøy til å filtrere bort den feile vind-støyen fra opptaket)

Denne lyden dukker sjelden opp, og kun når motoren må jobbe litt over snittet hardt.
Dette skjer dermed kun når jeg skal opp en lang og bratt bakke hvor jeg samtidig kan ha høy fart, slik at motoren må jobbe litt for å opprettholde (eller øke) farten.
Jeg hører ingen ting ved høy fart eller kraftig akselerasjon på flat vei.

Et godt sted å fremprovosere denne feilen er opp bakken fra en undersjøisk tunnell. Ved å holde en konstant fart på 80-90 km/h, så jobber motoren akkurat passe for at denne lyden oppstår. Og det er på langturer jeg merker dette, hvor motoren er oppvarmet. Har ikke hørt dette med kald motor.

Noen andre som har opplevd noen lignende ulyder?
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

4Matic Fanatic

Jeg har ikke hørt på opptaket, men har ikke registrert noe sånt i min bil. Det eneste jeg hører er en ulelyd fra motorene i området 20-30km/h. Det er ikke mye men irriterende gitt at det var totalt stille fra den billige batterifolkevogna jeg hadde før.

olavxxx

Prøv å senke luftunderstell for å se om det hjelper.

4Matic Fanatic

Sitat fra: olavxxx på onsdag 15. mai 2019, klokken 22:05
Prøv å senke luftunderstell for å se om det hjelper.
Hva mener du her? Bilen senker seg selv når du passerer 105km/h, ut over det kan du ikke endre høyden manuelt når du har +80km/h

Ingeniøren

Ville i alle fall tatt en prat med forhandler. Reklamasjon skal tas så raskt som mulig. En bagatell kan utvikle seg og da kan de være for sent å reklamere.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fantonsen

Ja, tenkte å ta det opp med forhandleren snart. Men frykter det blir vanskelig å vise dem lyden, da det ikke er så lett å finne en bakke i området som egner seg til å fremprovosere denne lyden.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA