Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny 100kW oppdatering (H216)

Startet av Eyvind Bernhardsen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 19:29

« forrige - neste »

Captain Chaos

Sitat fra: Burns på onsdag 05. juni 2019, klokken 12:42
Ionity og i-pace har vel så langt vært en ganske dårlig match, og kun unntaksvis har noen sett 100kW mot i-pace i korte perioder.
Denne grafen fra Fastnet viser godt ladehastighet for de ulike bilene som kan lade på høyere effekt enn 50kW:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115015420127-175-kW-fast-chargers

Det er akkurat litt av poenget mitt. Her må JAG kunne gjøre noe med SW når man VET at Ionity faktisk virker og kan levere hastigheten. Fastned sin kurve gir jo bra start, men den dør jo alt fort ut... Har i-pacen aktiv batterikjøling ved lading? Hvis du ser på kurvene så faller JAG før 40% mens E-tron øker frem til 70 og leverer maks nesten til 80%. På min e-tron så virker det som at batteriene først svelger unna maks når det har blitt god temp i batteriene (jeg hører de aktive viftene i bilen starter på rundt 50%), mens på i-Pace så virker det som om bilen kommer inn med passe temp, også blir batteriene for varme...for fort. Syntes jo det er veldig synd at man ikke får 0-80 innenfor 40 min.


chargedup

#31
Nå skal det sies at Audi er i en helt særegen klasse med minimal struping i forhold til alle andre. De fleste produsentene har ladekurver som begynner å strupe rundt 50% (selv de bilene med maks 50kW lading, som ikke er med i tabellen gjør dette), mens Audi går det faktisk an å hurtiglade til 95%, mens de andre da har hastighet som begynner å ligne stikkontakt.

Jaguar har lovet noe de ikke leverer pr nå.

Edit: så på EQC graf i regnestykket, dersom noen så det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Sarepta

Sitat fra: chargedup på onsdag 05. juni 2019, klokken 15:27
Nå skal det sies at Audi er i en helt særegen klasse med minimal struping i forhold til alle andre. De fleste produsentene har ladekurver som begynner å strupe rundt 50% (selv de bilene med maks 50kW lading, som ikke er med i tabellen gjør dette), mens Audi går det faktisk an å hurtiglade til 95%, mens de andre da har hastighet som begynner å ligne stikkontakt.

Jaguar har lovet noe de ikke leverer pr nå.

Edit: så på EQC graf i regnestykket, dersom noen så det.

Ved lading på 150 kw-lader i Sverige i går sank effekten fra 83 kw ved 50 % til 28 kw da jeg stoppet på 96 %. Jeg tror sant å si at 96 % i realiteten er 90 %, men uansett overrasket (denne gangen positivt) over effekten på høy SOC.

Ingeniøren

Sitat fra: chargedup på onsdag 05. juni 2019, klokken 15:27
Nå skal det sies at Audi er i en helt særegen klasse med minimal struping i forhold til alle andre. De fleste produsentene har ladekurver som begynner å strupe rundt 50% (selv de bilene med maks 50kW lading, som ikke er med i tabellen gjør dette), mens Audi går det faktisk an å hurtiglade til 95%, mens de andre da har hastighet som begynner å ligne stikkontakt.

Jaguar har lovet noe de ikke leverer pr nå.

Edit: så på EQC graf i regnestykket, dersom noen så det.

Man kan jo begynne å lure om dette er bra for batteriet til Audi...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Lurer litt på det samme.

Nå er jo batterigarantiene ikke all verden. Hvis leverandørene tenker at så lenge de aller fleste bilene holder seg innenfor 70% kapasitet etter 5 år så kan de gjøre hva de vil kan det fort bli smertelig for eierene.

I utgangspunktet vil jeg forvente at batteriet holder rundt 90% etter 5 år /100K km, men med den ladeeffekten Audi legger opp til så kan man jo undre hvor dette skal ende.

Kan jo være at Audi har fått på plass en magisk kjemi som tåler høyere lading bedre enn konkurrenten, men det er jo LG som lager cellene i de samme fabrikker som lager celler til Jaguar, GM, Kia, Hyundai osv.
Virker unektelig litt rart.

Speeder

Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor
Audi: 150kW/90kwh(?) = 1,6 faktor - Neppe den helt store faren
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

chargedup

Sitat fra: Speeder på torsdag 06. juni 2019, klokken 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor
Audi: 150kW/90kwh(?) = 1,6 faktor - Neppe den helt store faren
Ladehastigheten med x antall C er en ting, men jeg tenker spesielt på det at Audi lader med 50kW helt opp til 98%. Dette gjør at snitthastigheten til Audi er i en helt egen klasse. Rimac har forøvrig C faktor på 120 (ikke for lading, men for effektuttak) på batteripakkene de selger til Koenigsegg/Aston Martin, men de har dårligere energitetthet enn vanlige elbilbatterier.

Ladekurven til audi: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360030048553/Fastned_ChargeCurve_Audi.png
Kan tyde på at Audi strekker strikken litt lenger enn andre leverandører på akkurat dette punktet eller at de har fått unike LG batterier til VAG. Porsche skal jo komme med dobbel hastighet av Audi igjen, men vi vet vel lite om ladekurven der. Kan også hende at de har større buffer i topp enn alle andre uten at jeg skal begi meg ut på en bufferdiskusjon.
Kunder som kjøper elbiler generelt i verden er ofte førstegangs elbilkjøpere og da er det kanskje en bevisst strategi fra Audi at man kan starte hurtiglading på relativt høy SoC og få full hastighet for at det skal være mest mulig likt fossilbil som man kan fylle når man vil. Mange I-pace og model 3, førstegangskjøpere av elbil (gjelder helt sikkert alle andre også, men disse jeg følger mest), vet ikke om begrensninger på ladehastighet, både mtp batteritemperatur og ladestruping. Enkelt for kunden å forholde seg til at hurtiglading faktisk er hurtig lading til så godt som til fullt batteri.

Det er mange faktorer som kan spille inn, men undersøkelser har vist at elbil batteriene har kostet produsentene mindre i garantikostnader enn de hadde fryktet. Dermed kan man jo tro at de fleste har vært veldig konservative med ladehastighet (C faktor), ladekurver, temperaturer osv for å slippe garantikostnader.

Har ikke fryktelig greie på Ioniq (bortsett fra at jeg VET at det er den elbilen med minst forbruk pr kjørte km), men tipper at den ikke lader med hastigheter over 16kW (gitt batteri på 28vs90) på 98%. Model 3 struper tidlig, men har kanskje strekt strikken med liten buffer i forhold til andre produsenter. Flere veier til Rom for de som "pusher" bittelitt på grensene til batteriet, mens andre kanskje er mer forsiktige.

For å kunne lade I-pace 0-80% på 40 min trenger man å snitte på ca 100kW. I-pace beste ladehastighet er på rett over 100kW og de kan derfor ikke ha struping før 80% dersom utsagnet til Jaguar skal være riktig. Ref: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360029242474/Fastned_ChargeCurve_I-Pace.png
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

geear

Sitat fra: Speeder på torsdag 06. juni 2019, klokken 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor
Audi: 150kW/90kwh(?) = 1,6 faktor - Neppe den helt store faren
På Ioniq er det nok begrensede erfaringer foreløpig, siden det stort sett bare har vært 50kW-ladere rundt forbi.

I tillegg så ramper Ioniq kraftig ned på 76%, og på 83-84% har den rett over 20kW. Audien har vel omtrent tre ganger så stor batteripakke, så den lader nok litt raskere enn Ioniq i topp. Tross stor buffer.

Stikkkontakt

Sitat fra: Speeder på torsdag 06. juni 2019, klokken 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor

i3 60ah er vel også på nesten 2,5. e-Golf litt over 2. Så de store nye elbilene har ikke høy C-verdi.
Den som er hysterisk er TM3 som har nærmere 3,5. Men det er vel bare i 3-4 minutter.

geear

Og på fire minutter har den da fått 17kWh, som tilsvarer en fjerdedel av batteriet, eller like mye som en e-Golf 190 fra 0-80%, så det er ikke en ubetydelig strømmengde, og noe må det vel bety for slitasje...

Blir spennende å følge med på batteripakker i elbiler fremover.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: gr på torsdag 06. juni 2019, klokken 19:23
Og på fire minutter har den da fått 17kWh, som tilsvarer en fjerdedel av batteriet, eller like mye som en e-Golf 190 fra 0-80%, så det er ikke en ubetydelig strømmengde, og noe må det vel bety for slitasje...

Blir spennende å følge med på batteripakker i elbiler fremover.

Flaks det er 8 års garanti.
Tesla Model Y                         2021-

Thomas Parsli

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. juni 2019, klokken 08:24
Flaks det er 8 års garanti.

Sitat*I-PACE-garantien er begrenset til 8 år eller 160 000 km (det som kommer først) og gjelder hvis batteriet faller under 70 % av maks. kapasitet.
https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil/fordeler-med-elbil

Å miste inntil 30% kapasitet er vel ikke flaks?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elbilforum admin

MODERATOR

Etter overstående innlegg ble dette en ren Teslatråd.
DET VAR NOK IKKE MENINGEN.

En tråd som drøfter Tesla sin batterigaranti på et telsa delforum kan imidlertid fremstå som interessant tema.

Så langt er det en tråd på Tesla X sitt delforum, den ligger her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=36409.0

MVH

Moderator

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA