Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Phev 19 modell.. Aktivere kupevarmer under lading?

Startet av fanntomas, tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:54

« forrige - neste »

fanntomas

Hva gjør ladesystemet når en aktiverer kupevarmeren og jeg har fulle batterier?
Typisk er vel å lade over natta, forhåndsinnstille kupevarmer med start på morgenen (mens ladekabel står i bilen)...Starter den lading av batteriene med en gang slik at batteriene er fulle hele tiden?

Kim-

Etter hva jeg husker på min 17 modell, så starter lading direkte når kupevarmeren begynner. Kupevarmeren trekker litt mer enn hva laderen klarer å levere så batteriet tappes litt.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

fanntomas

Okei  :+1:   Er det sånn at hvis jeg skal bruke varmeapparatet så starter bensinmotoren uansett?

John H. Embretsen

Slik jeg forstår det så krever forvarming av kupé litt mer effekt enn det laderen kan levere. Strømmen som trengs til forvarming tas fra ladeplugg pluss litt fra det fulle batteriet.

Selv om du ender med mindre enn fullt batteri, vil det ofte lønne seg på kalde dager da også batteriet varmes opp og kjøring blir mer effektiv.

Forvarming starter ikke bensinmotoren på noe tidspunkt så vidt jeg vet.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


John H. Embretsen

Litt avhengig av årsmodell, men om du vil bruke varmeapparat kan bensinmotoren starte hvis forskjell på din valgte temp og reell temp er for stor, f. eks.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


2ris

Kan man forvarme via app uten å være koblet til lader? Altså på 2017-2019 modellene

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA