Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det anbefales å kutte i fordelene for elbil

Startet av Roy Aasen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. juni 2019, klokken 07:25
Sitat fra: TM på fredag 07. juni 2019, klokken 06:16
Ser at mange (inklusiv media) omtaler det som forslag om «skattlegging» av EL biler når det snakkes om å fjerne / refusere elbil-fordeler som blant annet mva. Å redusere subsidier er ikke det samme som å skattlegge.
Det er ikke subsidier til elbiler i Norge. De har bare ikke MVA eller andre avgifter. Derfor er det riktig å snakke om å begynne å skattelegge de.
At du i 2019 påstår at man ikke kan si at elbiler i Norge er subsidierte er ganske godt gjort.
Dette brukes av både myndigheter, foreninger og media. Som f.eks i EØS saken elbiler i Norge - Men når elbilene nå i økende grad konkurrerer med konvensjonelle biler, spør ESA om staten bruker mer penger enn nødvendig på å subsidiere elbiler. Dette var tidligere i høst tema da ESA møtte Finansdepartementet.

Trond.m

Vi har vel lav og høy sats for mva i dag også. Uansett er «null» mva et ekstremt og etterhvert unødvendig kostbart virkemiddel for å få folk til å velge såkalte nullutslippsbiler-biler. Elbiler bør uansett få høy mva sats på 25 %, men det bør være et mva fradrag som kan være fast eller variabelt. Å mene at «null» mva er rettferdig ikke holdbart. Biler har en levetid på 15-20 år, og det er et fåtall (konsentrert primært rundt de store byene) som kjøper elbiler. Og da kjøpes de typisk som bil nr 2 eller 3 i husstanden. Undersøkelser viser også at siden de er så billige å bruke, så fører de til økt bruk av privatbil. Man får følelsen av å være miljøbevisst hver gang man tar bilen, selv om det faktisk hadde vært mulig å benytte kollektiv transport, sykkel eller gå til fots. Sykkel og joggesko som man forøvrig må betale 25 % mva for å kjøpe   ;)

hELgenen

Sitat fra: Gardin på lørdag 08. juni 2019, klokken 10:32
Hvorfor i all verden skulle vi innføre progressiv moms på elbiler?

Fordi momsfritak på elbiler var og er et miljøtiltak!

For å få mest mulig miljø for pengene er det fornuftig å se på
hvordan momsfritaket kan fungere mest mulig effektivt.
I prisklassen 1 mill++ så selges det relativt få biler, men avgiftsfritaket
utgjør i kroner og øre mye mer pr. bil her, enn f.eks i prisområdet
500k. Det er innlysende. Dersom staten i sine budsjetter har en ramme
på hvor mye avgifter på bil som skal trekkes inn, vel så "koster" det
momsfritaket mye pr. bil i det øvre prissjiktet samtidig som det gir marginale
miljøeffekter. Det er rett og slett sløseri med offentlige penger.
Nå er jeg ikke noe stor tilhenger av måten staten grupperer opp alle avgiftene
som er miljørelaterte da noen slipper alt for billig gitt f.eks CO2 avtrykk (f.eks
flypassasjerer),mens andre betaler dyrt (fossilbil eiere)
Men dersom en skal se på avgiftsregimet for biler isolert og elbiler spesielt, så
er det ingen tvil at jo mer du forbruker på en avgiftsfri bil, jo mer avgiftsfritak får en - og
det sier staten er helt ok selv om effekten for miljøet er ekstremt marginalt for bilene
i det øvre prissjiktet. Så om staten skal bruke f.eks 1 milliard på momsfritak på elbiler
så bør de jo innrette det slik at effekten for miljøet blir størst - mao. slik at det
gir flest mulig elbiler igjen for pengene som erstatning for fossiler som skal fases ut.

Personlig nyter jeg godt av momsfritaket på elbiler og synes det er en genial måte å
få modernisert bilparken på. Men jeg synes hver og en må kunne nyte like godt av dette
uavhengig av egen lommebok. Derfor synes jeg det bør innføres
et avgifts-tak på f.eks 75k eller 100k. Samtidig så ser jeg at en slik absolutt grense
vil kunne gi uheldige utslag i en overgangsfase. Så en kombinasjon av en videreføring av
momsfritak opp til en grense, og så en gradvis økning av momsen over denne grensen
synes jeg høres ut som en fornuftig overgang.

Philip Marlowe

Jeg er tilhenger at man skal gjøres ting enklest mulig. 

At en billig elbil er bedre for miljøet enn en dyr, er jeg også uenig i. Dyre elbiler har gjerne større batterier og dermed lenger kjørelengde, de har ofte større plass, noen til og med tilhengerfeste. I det hele tatt så har de blitt fullkomne alternativ til familienes nummer 1-biler!

Hvem konkurrerer de små elbilene mot? Trikken? Bussen? Elsykler?

Gjør det enkelt! Innfør en ny momssats for elbiler som justeres litt opp for hvert år. Kan f.eks. starte på 5% i år 0, deretter 8% i år 1, 11% i år 3, osv. Dette gir forutsigbarhet.

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

arthur

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:55
Gjør det enkelt! Innfør en ny momssats for elbiler som justeres litt opp for hvert år. Kan f.eks. starte på 5% i år 0, deretter 8% i år 1, 11% i år 3, osv. Dette gir forutsigbarhet.

Hadde det bare vært så enkelt! En slik opptrapping skal gjennomføres i løpet av en periode med tre stortingsvalg, tolv statsbudsjetter og like mange reviderte budsjetter og med skiftende vinder og farge på det politiske flertallet, dessverre. I politikken gjelder at ethvert vedtak gjelder til et nytt vedtak fattes. Så ja, i prinsippet forutsigbarhet, men nei, i praksis, nye irritasjoner og frustrasjoner.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

Innføring av mva er ett skritt, men hvor skal bortfallet av drivstoffavgifter og årsavgift komme fra ? Vi bor i et land hvor det er kostbart å bygge og vedlikeholde veier. Tidlig på 80-tallet måtte man montere offentlig godkjente km tellere på navet på dieselbiler som var grunnlag for fakturering av km-avgift. Det var for å kompensere for at det ikke var avgift på dieselen. En form for vegprising må også komme på plass og det er urealistisk å forvente at man kan kjøpe en avgift- og mva fri strømslukende SUV i dag og kjøre for 3-4 kr/mil i bilens levetid. Å legge drivstoffavgift på strøm til biler er neppe realistisk, så da er vel veiprising eneste alternativ for å få på plass en bærekraftig avgiftsmodell.

Philip Marlowe

Sitat fra: arthur på lørdag 08. juni 2019, klokken 16:08
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:55
Gjør det enkelt! Innfør en ny momssats for elbiler som justeres litt opp for hvert år. Kan f.eks. starte på 5% i år 0, deretter 8% i år 1, 11% i år 3, osv. Dette gir forutsigbarhet.

Hadde det bare vært så enkelt! En slik opptrapping skal gjennomføres i løpet av en periode med tre stortingsvalg, tolv statsbudsjetter og like mange reviderte budsjetter og med skiftende vinder og farge på det politiske flertallet, dessverre. I politikken gjelder at ethvert vedtak gjelder til et nytt vedtak fattes. Så ja, i prinsippet forutsigbarhet, men nei, i praksis, nye irritasjoner og frustrasjoner.

Jeg tolker deg slik at du er litt pessimistisk på at våre politikere ikke kan ta gode langsiktige beslutninger. Der er jeg mer optimistisk. Tvert i mot. Den politikken som Stortinget har ført nå gjennom flere år, har gitt en voldsom suksess for utbredelsen av elbiler i Norge, og tillegg bidratt til en ikke ubetydelig endring av verdens elbilutvikling.

At noen nå stiller spørsmål ved om at ikke også elbilene skal betale, synes jeg er helt forståelig og jeg har heller ikke noe mot at vi elbilister fra og med juni betaler litt bompenger.

Jeg tror fortsatt at en egen momssats for elbiler med en liten økning hvert år, kanskje 5% istedenfor 3%, er bedre enn mer kompliserte regler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 08. juni 2019, klokken 17:01

Jeg tror fortsatt at en egen momssats for elbiler med en liten økning hvert år, kanskje 5% istedenfor 3%, er bedre enn mer kompliserte regler.
Mener jeg leste her tidligere at man ikke kan ha uendelig mange mva satser, og at to faktisk er maks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 08. juni 2019, klokken 15:55
At en billig elbil er bedre for miljøet enn en dyr, er jeg også uenig i. Dyre elbiler har gjerne større batterier og dermed lenger kjørelengde, de har ofte større plass, noen til og med tilhengerfeste. I det hele tatt så har de blitt fullkomne alternativ til familienes nummer 1-biler!

Nettopp! Vi hadde elbil i mange år før vi kjøte en til langt over 400.000. Thinken var ypperlig til små handleturer og jobbpendling, men ubrukelig som familiebil med mind, dine og våre barn. Leafen som kom noen år seinere var hagget bedre; hvis ikke absolutt alle skulle være med så var det i alle fall mulig å ta med de minste på handletur eller besøk til slekt i nabokommunen. Men vi måtte fremdeles bruke Caravella for å komme oss til Svigers på helgetur og i ferier.

Da Caravella virkelig begynte å skrante var jeg i utgangspunktet tenkt å kjøpe en ny av samme sort, men skulle man ha noe tilsvarende med motor som ikke gjorde oss til fotgjengere i motbakker kom prisen fort opp i over trekvart million. Og regnearket for eksisternde Caravelle viste at det gikk en drøy kubikkmeter diesel i året. Da ble det faktisk billigere med en ny Tesla (takket være fritak for mva), og så er jo driftskostnadene meget hyggelige på elektriske biler da. Den gamle Caravella brukes fortsatt av noen andre i bygda, så jeg ser den jevnlig, men vi kommer ikke til å bidra til at det lages flere fossilbiler. Det er 100% elektrisk framover.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ferry

Det er en ambisjon om å selge kun nullutslippsbiler i 2025. Noen som har en formening om hvordan dette kan oppnås? Økt moms drar i hvert fall i feil retning.

Trond.m

Sitat fra: Ferry på lørdag 08. juni 2019, klokken 19:33
Det er en ambisjon om å selge kun nullutslippsbiler i 2025. Noen som har en formening om hvordan dette kan oppnås? Økt moms drar i hvert fall i feil retning.
Det er vel en visjon, og det er jo ingen som tror man kommer dit. Finansdepartementet har heller ikke forutsatt det i sine prognoser. Det er også en visjon om null drepte i trafikken. Visjoner er viktige for å bevege seg i en bestemt retning, selv om man ikke kommer til målet. Det virker litt urealistisk at Norge setter slike mål, og siden vi ikke selv har en bilindustri så er vi avhengige av utviklingen i utlandet. Kraftigere skattlegging av fossile biler er en måte å bevege seg mot målet. Merklig nok har man nærmest fjernet beskatning av hybridbiler, selv om de i praksis ikke bidrar vesentlig til bedret miljø.

Jon65

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 08. juni 2019, klokken 08:38
Da vil en barnefamilie med høy klimaprofil, og som trenger flere seter enn 4 (5, 6 eller 7 seter), rammes av høyere avgifter. Det skal vel ikke alltid regnes som luksus å ha stor barnefamilie, men slike biler er normalt betydelig dyrere.
En barnefamilie med høy klimaprofil har ikke så mange barn at man har behov for mer enn 5 seter.

Carl Anton Stenling

Å ensidig gjøre det mindre attraktivt å kjøpe elbiler uansett prisklasse vil ikke bringe oss nærmere 100 % elbilsalg i 2025.
Dersom man skal fase inn mva. nå så er det viktig å ha god kontroll på det komparative fortrinnet til elbilene i kjøpsøyeblikket. Enten må det legges mer avgifter på fossilbiler for å gi rom for innfasing av mva. på elbiler eller så må fabrikkprisen for elbilen være redusert tilsvarende pga. lavere produksjonskostnader.

Alt for ofte glemmer de som argumenterer for ensidig økte avgifter for elbiler å vise hva som er grunnen til at en slik økning ikke skal redusere elbilandelen av salget.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trond.m

Hvis bilfabrikkene ikke kan / eller vil lage elektriske biler som gjør dem konkurransedyktige i pris, så kan vi ikke bare fortsette å subsidiere bilene i all framtid. Kanskje vi bare må akseptere at moderne dieselmotorer er så rene at de i mange år framover er det beste alternativet for store biler.

For å sette mva fritaket i perspektiv. Det er mange eksempler på alvorlig syke som ikke får de beste / dyreste medisinene i Norge fordi prognosene til livsforlengelse er for dårlig eller at de er for gamle. De som da velger å ta opp lån eller selge eiendeler for å betale for medisinene selv, må i tillegg til prisen i betale store summer  i mva til staten. Samtidig kaster staten penger etter folk med solid økonomi for at de skal kunne kjøpe overprisede biler.

Problemet nå er at politikerne har kjørt seg opp i et hjørne. Det har blitt så mange som er interessert i subsidierte biler at de frykter velgerflukt hvis de strammer inn. Men forutsigbarhet er et poeng, så er det gitt et løfte om å bevare fordelene ut tom. 2020, så bør man ikke endre på det. Men det må snarest ble enighet om å innføre mva fra 2021, eventuelt med en lavere sats første året.

Øyvind.h

Hvis tradisjonelle produsenter ikke vil endre seg gir det bare større rom for nykommere som går inn og tar deres plass.

For øvrig er jeg enig i at mva bør innføres, men ikke brått over et år eller to. Jeg mener mva bør innføres så gradvis at det ikke blir hverken panikkhandel eller panikkstans i salget. 5% i året over en 5-års periode vil være mye mer skånsomt for et marked i oppbygning.
Samtidig er det jo godt illustrerende at kun 8% av Norges bilpark er elektrisk mtp vurderingen av avgifter. Skal vi skifte ut fossilbilene er det ikke tiden å dra til skrua raskt og hardt. Under perfekte forhold er splitter nye fossilmotorer med nyeste renseteknikk ganske så rene i test.  Men med kulde, alder, variabel service etc går det bare en retning med utslipp også for disse. Fossilbilens rykte er allerede ødelagt og tilliten til at produsentene leverer er borte. Det hjelper ikke at utslippene er svært lave, du blir fortsatt uglesett når du står på tomgang utenfor butikken/barnehagen osv.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA