Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det anbefales å kutte i fordelene for elbil

Startet av Roy Aasen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 07. juni 2019, klokken 08:04

Mitt poeng er at støtten må få et tak på mva frittak som vil føre til en at det blir mindre lønnsomt å kjøpe mellomklassebiler enn luksusbiler som eksempelvis i-Pace, Model X, EQC og e-tron. Det er ikke misunnelse bak mitt argument, da jeg har bestilt en EQC på grunn av mva fritaket. Men jeg er tror jeg kunne klart meg med en e-Soul, ID.3 eller liknende og ville helt sikkert valgt det hvis det var et tak på mva fradraget.
Jeg er ikke enig. Vi kjøpte ikke Model X bare for gøy, men fordi det er den eneste med skikkelig plass til 5.

Hadde det vært mva på den så ville den blitt så dyr at vi hadde endt opp med en hybrid av noe slag, selv om vi ikke ønsker det. Da hadde vi også endt opp med å fly i stedet for å kjøre bil på mange turer.

Vi med 5 eller flere i familien med X forurenser mindre pr passasjerkilometer enn DINKS med en snerten Model 3.

Snevert å se kun på bilpris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Vel, jeg har ikke noen statistikk, men at elbil-eiere flyr så mye mindre enn andre betviler jeg. Dessuten er det langreiser med fly som virkelig monner i miljøregnskapet, og der vil jeg tro at Tesla eiere ikke er bedre enn folk flest. Heller det motsatte, siden de som har god økonomi bruker mer penger på feriereiser.
Nå har jeg aldri sagt at det skal innføre full mva fra dag 1, men kjøper man en bil til nærmere en million bør man kunne bidra med 50-100.000 til fellesskapet.

OhmPaPa

Problemet, TM, er at forurensning stinker. Og selv om vi er verdensledende på elbil er det nesten ikke elbiler her til lands.

Så da bør vi bruke alle virkemidler for å få opp prosenten på elbiler.

Selv om vi her inne skjønner at elbil er bra så skjønner ikke folk flest det. Så folk flest trenger lokkemidler. Og folk med tykk lommebok har samme mentalitet.

Samtidig er mange rikfolk også trendsettere. Så hvis vi får fx Røkke til å velge en elektrisk Ferrari når den kommer så er det verdt det for signaleffekten.

Og det er bedre at folk med dårligere økonomi kjøper en 3 år gammel Tesla som en riking har kjøpt enn at samme person kjøper en 3 år gammel X5 og fortsetter forurensningsgaloppen.

hELgenen

Enig i det TM skriver vedr. mva.
Et mva tak bør det være. Folk som virkelig har råd skummer fløten og fører bare til større sosial uro. Det er til ulempe for alle. Men jeg mener også elbiler må få avgiftsfritak,men altså kun opp til en definert grense. Brukte elbiler som er over en event. grense bør også ilegges en avgift slik at de som sitter på dyre elbiler ikke casher inn på tidligere mva fritak.


arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. juni 2019, klokken 17:17
Brukte elbiler som er over en event. grense bør også ilegges en avgift slik at de som sitter på dyre elbiler ikke casher inn på tidligere mva fritak.

Ilegges en avgift med tilbakevirkende kraft (når da) eller mener du at ved et salg så skal selger (kjøper?) betale en eller annen avgift beregnet på hva? Et praktisk eksempel fra din side vil kanskje kunne beskrive/forklare dette på et vis.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 07. juni 2019, klokken 18:40
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. juni 2019, klokken 17:17
Brukte elbiler som er over en event. grense bør også ilegges en avgift slik at de som sitter på dyre elbiler ikke casher inn på tidligere mva fritak.

Ilegges en avgift med tilbakevirkende kraft (når da) eller mener du at ved et salg så skal selger (kjøper?) betale en eller annen avgift beregnet på hva? Et praktisk eksempel fra din side vil kanskje kunne beskrive/forklare dette på et vis.

Tenker det kan gjøres på samme måte som det gjøres for utenlandske brukte fossil biler som importeres og belastes avgift. Her må jo avgiftsgrunnlaget ta utgangspunkt i nybilpris justert for år på f.eks samme måte som bilens verdi justeres formuesmessig mhp skatt.
Ser at det er visse utfordringer her,men poenget er å hindre
engangs avgiftspekulasjon der f.eks en kjøper bil uten avgift 30.12,og selger den 02.01 og tar deler av mva gevinsten i egen lomme. Det synes jeg er uheldig og derfor bør det kanskje være en overgangsløsning der f.eks selger må betale en avgift ved salg gitt visse forutsetninger. Ved omsetning av bolig har en jo en slik sperrefrist på ett år nettopp for å redusere spekulasjon. Å ikke gjøre noe og så sette en dato for f.eks full mva innføring i en eller annen form vil jo gi flippere en gyllen mulighet til å kjøpe opp store volum avgiftsfrie biler og så selge dem etter avgiftsinnføring og i bunn og grunn tjene på innføringen av en omfattende avgiftsøkning. En annen mulighet kan jo være å gradvis øke mva på elbiler med små steg over tid. Da slipper en store sprang i pris og unngår avgiftsflipping. Noen fasit har jeg ikke,men synes bare det vil være uheldig å legge tilrette for omfattende avgiftsflipping

cra

Gradvis innføring av mva vil nok være det beste. Du unngår spekulantene, og du unngår at det blir bom stopp i salget over natta. Kanskje vil det sette litt fart i dem som sitter på gjerdet også, når de ser at det er på vei til å bli dyrere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gardin

Sitat fra: TM på fredag 07. juni 2019, klokken 06:16
Ved å sette et tak på 75.000 i mva fradrag, så ville i praksis biler opp til 400.000 fortsatt bli moms-frie.
Hvorfor akkurat denne grensen?

Hvis man vil gi fordeler helt opp til 400 000 kr, så har det lite med sosial utjevning å gjøre. Folk som har råd til å kjøpe bil for 400 000 er blant de privilegerte og trenger ikke hjelp fra fattigkassa. Det samme kan for så vidt sies om folk som har råd til å kjøpe bil for 200 000 eller enda lavere beløp også.

Hva som er nødvendig og hva som er overdådig luksus er subjektivt, og jeg liker ikke tanken på at politikere skal definere hvor skillet går. Jeg er generelt mot at det offentlige skal blande seg inn i ting de ikke har noe med. Avgiftene bør være nøytrale. Lik moms sats for alle prisklasser er det eneste fornuftige. Så kan folk selv bestemme hva som passer for seg selv, uten innblanding fra moraliserende øvrigheter.

Ellers er jeg enig i at det er på tide å begynne å fase inn moms på elbiler. Det er viktig at dette gjøres gradvis og forutsigbart over mange år. Plutselige avgiftssprang er ingen tjent med. Det beste må være å øke momsen med for eksempel ett prosentpoeng om gangen kanskje hver tredje eller fjerde måned, inntil man har full moms.

Carl Anton Stenling

Det er nok minst like stort behov for at kjøpere av store biler velger elbil. I utregningene til EFTAs overvåkingsorgan viste det seg faktisk at de minste bilene var nærmere å være konkurransedyktige på pris enn de større bilene.
Det er viktig at vi ikke kommer i en situasjon hvor klimatiltak bare skal være aktuelt for de med lave inntekter.

Dersom man ønsker å innføre en progressiv beskatning av bilene så tenker jeg det kunne være smart å innføre en lik avgift fra kr 400.000 for fossilbiler og tilsvarende fra kr 500.000 for elbiler. F.eks. 5 % av det overskytende fra innslagspunktet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

arthur

Sitat fra: Gardin på fredag 07. juni 2019, klokken 22:45
Sitat fra: TM på fredag 07. juni 2019, klokken 06:16
Ved å sette et tak på 75.000 i mva fradrag, så ville i praksis biler opp til 400.000 fortsatt bli moms-frie.
Hva som er nødvendig og hva som er overdådig luksus er subjektivt, og jeg liker ikke tanken på at politikere skal definere hvor skillet går. Jeg er generelt mot at det offentlige skal blande seg inn i ting de ikke har noe med.

Tja, det er vel nettopp hva politikerne gjør i dag på alle bauger og kanter? Og hvem andre enn nettopp politikerne skal avgjøre dette og sørge for at statens finanser går i hop?

En gradvis innføring av moms synes som den greieste og (forhåpentligvis) mest forutsigbare løsningen. Eksempelvis en innføring i år en med fem prosent og deretter ytterligere fire år til full uttelling.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

Avgifter på elbiler er nok et stykke fram i tid, og hybridbiler har jo også i dag nærmest 0 avgift. En Mitsubishi Outlander har jo under 10.000 kr i avgift.
Det er mva fradraget som man først må gjøre noe med. Det er jo ikke rimelig at en som ønsker å kjøpe en transportsykkel av idealistiske grunner betaler full mva, mens en e-Tron til 1 million ikke skal bidra til fellesskapet. Hvis man setter en grense for maks mva fradrag, så vil både billige og dyre biler få fradrag, men prosentvis vil støtten bli mindre jo dyrere bilen er. Det må da være et veldig fornuftig prinsipp. Man kan vurdere en forsiktig trinnvis innføring hvor det er 100 % refusjon for de første 100.000 i Mva, deretter 50 % refusjon for de neste 100.000. Da vil en bil til 500K være mva fri ennå en stund, mens en bil til 1 mill vil få 50.000 i  mva. På sikt må det bli full mva for alle biler, for det kan ikke være fellesskapets midler som skal finansiere privatbilismen. Det tror jeg de fleste er enige i.

Motorwatt

Sitat fra: TM på lørdag 08. juni 2019, klokken 07:11
Hvis man setter en grense for maks mva fradrag, så vil både billige og dyre biler få fradrag, men prosentvis vil støtten bli mindre jo dyrere bilen er.
Da vil en barnefamilie med høy klimaprofil, og som trenger flere seter enn 4 (5, 6 eller 7 seter), rammes av høyere avgifter. Det skal vel ikke alltid regnes som luksus å ha stor barnefamilie, men slike biler er normalt betydelig dyrere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: TM på lørdag 08. juni 2019, klokken 07:11
Avgifter på elbiler er nok et stykke fram i tid, og hybridbiler har jo også i dag nærmest 0 avgift. En Mitsubishi Outlander har jo under 10.000 kr i avgift.
Det er mva fradraget som man først må gjøre noe med. Det er jo ikke rimelig at en som ønsker å kjøpe en transportsykkel av idealistiske grunner betaler full mva, mens en e-Tron til 1 million ikke skal bidra til fellesskapet. Hvis man setter en grense for maks mva fradrag, så vil både billige og dyre biler få fradrag, men prosentvis vil støtten bli mindre jo dyrere bilen er. Det må da være et veldig fornuftig prinsipp. Man kan vurdere en forsiktig trinnvis innføring hvor det er 100 % refusjon for de første 100.000 i Mva, deretter 50 % refusjon for de neste 100.000. Da vil en bil til 500K være mva fri ennå en stund, mens en bil til 1 mill vil få 50.000 i  mva. På sikt må det bli full mva for alle biler, for det kan ikke være fellesskapets midler som skal finansiere privatbilismen. Det tror jeg de fleste er enige i.
Ingen moms er noe alle kan ta del i, så dette er rettferdig og fornuftig slik det er i dag ;)

hELgenen

Er man for flat moms fra 0 til uendelig så er man også for flat skatt. De fleste i Norge ønsker progressiv skatt og synes det er rettferdig. For miljøet blir det ikke noe bedre om kjøper en e-up eller en  Porsche taycan cross turismo,så hvorfor staten skal gi bort et mye større moms fritak til sistnevnte bil når begge er biler som kan håndtere samme transportbehov er litt vanskelig å forstå..Da må det vel være bedre å få mest mulig miljø ut av pengene og dele ut momsfritak på flere og billigere alternativer

Gardin

Hvorfor i all verden skulle vi innføre progressiv moms på elbiler?

Momsen er da flat på alt mulig annet. Momsen er den samme på grisedyre fossilbiler som på billige fossilbiler. Dyre håndvesker har samme momssats som billige. Det er redusert moms på både billige og dyre matvarer, og både Klassekampen og Kapital får momsfritak.

Inntektsskatten er annerledes. Den er temmelig treffsikker på at folk med høy skattbar inntekt også har god inntekt, og der derfor et godt virkemiddel for å sørge for sosial utjevning. På bilkjøp er det ingen garanti for at alle som kjøper dyre biler nødvendigvis har så mye bedre råd enn de som kjøper litt billigere biler, og progressive elbilavgifter vil nødvendigvis slå urettferdig ut for noen. Dessuten er det mye mere penger å hente inn gjennom å innføre en lav momssats for alle enn å innføre en høyere momssats for bare noen få.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA