Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det anbefales å kutte i fordelene for elbil

Startet av Roy Aasen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 20:31
Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).

Nei, nei og nei!  :o

Problemet med GPS-basert innkreving er at man blander seg voldsomt inn i privatlivet til den enkelte. Det må da nødvendigvis være en registrering av hvor man er på gitte tidspunkt. Helt hårreisende! Det er ille nok med dagens bomstasjoner - men denne løsningen medfører enda mere presis logging av hvor man er.

Jeg skjønner at mange ikke ser problemet - Facebook og Google vet allerede hvor man er. Så hva er en til database fra eller til? Jo da - men i allefall med Google kan man si nei takk og melde seg ut. Det er også mange gode grunner til å ikke ville oppgi sin lokasjon. Man kan ha en psykopat av en eksmann som prøver å spore en opp. Joda - det gjelder bare noen få. Men for de som er i den situasjonen er det et spørsmål om liv eller død. Bokstavelig.

Skal vi godta en tvilsom overvåknng fordi det bare blir et problem for noen få?

Eller skal vi si at hvis du har en psykopat av en eks så får du værsågod klare deg uten bil?

Prisen for veiprising blir etter min mening alt for høy. Så nei takk!

Roy Aasen

Veiprising....for vel gjøre som i gamle dager på dieselbiler. Flat pris pr kjørte kilometer i Norge uansett vei

Carl Anton Stenling

Et hovedproblem med å legge mye av avgiftene over på veibruk er at ulikhetene i liten grad tas hensyn til i kjøpsøyeblikket. Det blir omtrent som barberbladtilnærmingen - billig kjøp og overraskende dyr bruk uten at man tenker på det ved kjøpet.

Skal man bruke en slik tilnærming så bør man kanskje belaste en viss sum for bruken allerede ved kjøpet. F.eks. at man betaler for gjennomsnittlig 5 års forbruk og deretter avregnes faktisk bruk. Da kan man synliggjøre konsekvensene av å kjøpe forurensende bil ihvertfall i noen grad.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hELgenen

Veiprising i et vidstrakt land som Norge der det mange steder knapt finnes alternativer til bilen er galskap. Da snakker vi tiltak for ekstrem sentralisering.

Jon65

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 18. mai 2019, klokken 20:40
Problemet med GPS-basert innkreving er at man blander seg voldsomt inn i privatlivet til den enkelte. Det må da nødvendigvis være en registrering av hvor man er på gitte tidspunkt. Helt hårreisende! Det er ille nok med dagens bomstasjoner - men denne løsningen medfører enda mere presis logging av hvor man er.

Denne registreringen behøver jo ikke å oversendes noen steder. Hvis boksen laster ned reglene for prising kan den selv regne ut hva som skal betales og bare overføre denne summen til en sentral. Da er det bare den som fysisk har boksen som kan se loggene.

elektrolux

Løsningen er uendelig enkel. Dobbel pris på fossil energi. Siden eksosbiler kun er relativt effektive på langturer vil de likevel kunne brukes til det uten noen vesentlig økt kostnad, men de blir dyre å bruke på småkjøring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PK snekker

Sitat fra: elektrolux på søndag 19. mai 2019, klokken 14:09
Løsningen er uendelig enkel. Dobbel pris på fossil energi. Siden eksosbiler kun er relativt effektive på langturer vil de likevel kunne brukes til det uten noen vesentlig økt kostnad, men de blir dyre å bruke på småkjøring.

Vil heller si at den enkleste løsning er at elbiler også betaler mva. Bensin og diesel går snart ut av produksjon og man kan ikke basere inntekt på de. Det er ikke nok elektriske alternativer til at alle kan ha en elbil i dag, så det blir feil å straffe folk som ikke har råd eller mulighet til å kjøre elektronisk.

Ett annet poeng er hvorfor ikke heller kutte i utgifter. Stortigsgarasjen hadde vært ett fint sted å starte. Kutte ut barnebidrag siden flere mennesker kun gir høyere utslipp. Samt effektivisere stat og kommune.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Amatøren

Veiprising basert på kjørte km, tenk for et styr hver gang man krysser landegrensen.

Fordelen er at da kan man kreve det av alle utlendingene, men for noen køer det vil medføre på grenseovergangene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Leaf_2014

Aftenposten i dag: Ap og Høyre går inn for at elbiler skal betale noe (halv pris?) i beboersoner. Gjelder ikke beboere. FrP vil ha full pris.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/LAke51/Alle-de-tingene-som-har-lokket-deg-til-a-kjope-elbil_-blir-bare-borte
Leaf 2014

Amatøren

Først store lokkemidler for å få folk til å kjøpe diesel biler.

Så ble elbiler det store da vi fikk mer en Kewet og Think (ikke noe galt om de - de var jo pioner biler!).

Snart kommer vel lokkemidler for bensinbiler med argumenter fra klimafornektere om at de er bedre enn elbiler.

Så kommer vel kraftige avgass gebyrer og restriksjoner på de.

Resultatet er at nesten ingen får råd til nye biler så bilparkens gjennomsnitts alder øker dramatisk og det sammen med at importgrensen for å slippe avgifter på gamle biler er senket fra 30 til 20 år. Da blir vel Norge verdens dumpingplass for gamle biler...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Magnus Hansen

Når det gjelder beboerparkering, så måtte jo dette ta slutt på et eller annet tidspunkt. Antall elbiler eksploderer, og folk som har betalt for beboerparkering får større og større problemer med å finne parkering. Vedr prisnivå:

Sitat
Vi har ikke landet på et prisnivå ennå, men det skal fortsatt være gunstig å være miljøvennlig. Et nasjonalt vedtak sier også at elbiler maksimalt skal betale halvparten av ordinær takst, sier Halse.



Thomas Parsli

Og ladeplassene brukes jo som parkeringsplasser av mange, så der er definitivt betaling velkomment.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ikke har fått ladet med nesten tom elbil, mens fulladet elbil har stått på ladeplass. Bonus er fulladet hybrid 08:00 om morgene...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.m

#42
Ser at mange (inklusiv media) omtaler det som forslag om «skattlegging» av EL biler når det snakkes om å fjerne / refusere elbil-fordeler som blant annet mva. Å redusere subsidier er ikke det samme som å skattlegge. Jeg har selv hatt stor glede / nytte av disse fordelene, men jeg mener at det er på høy tid å gjøre noe med bortfallet av inntekter som velferdsstaten trenger til andre gode formål. Det første de burde gjøre er å sette en maksgrense på mva fradraget. Ved å sette et tak på 75.000 i mva fradrag, så ville i praksis biler opp til 400.000 fortsatt bli moms-frie. Det vil også presse importører til å redusere Norges-påslaget for å kunne markedsføre biler uten avgift. Det er for meg komplett uforståelig at man subsidierer folk som kjøper kjøretøy på over 2.5 tonn til en pris nærmere 1 million. Selv er vi bare 2 personer i husstanden, men fordi insentivene er så ekstremt gode kjøper vi kanskje også en av disse strømslukende tungvekterne av noen EL SUV'er. Disse bilene er da på ingen måte miljøvennlige, og representerer dessuten, med alt for kraftige motorer og ekstremt høy vekt, en økt trafikkfare for andre som kjører små og eldre fossilbiler. I møte med en overvektig EL SUV er det ikke tvil om hvem som kommer dårligst ut.

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 07. juni 2019, klokken 06:16
Ser at mange (inklusiv media) omtaler det som forslag om «skattlegging» av EL biler når det snakkes om å fjerne / refusere elbil-fordeler som blant annet mva. Å redusere subsidier er ikke det samme som å skattlegge.
Det er ikke subsidier til elbiler i Norge. De har bare ikke MVA eller andre avgifter. Derfor er det riktig å snakke om å begynne å skattelegge de.

Trenger staten mere inntekter kan de begynne med å gjennomføre avgiftene som de har fjernet fra fossile biler, det har ført til større inntektstap. Gjør de det vil elbilsalget øke enda mere, og da er det fornuftig å gradvis øke avgiftene på elbil.

Avgiftene bør hele tiden totalt sett være slik at det er klart lønnsomt å velge elbil. Det vil det ikke være hvis de f.eks innføres full mva på elbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Man kan kalle det hva man vil, men det er iallefall en støtte til en vare / næring ved at staten frafaller krav om avgifter og merverdiavgift.

Mitt poeng er at støtten må få et tak på mva frittak som vil føre til en at det blir mindre lønnsomt å kjøpe mellomklassebiler enn luksusbiler som eksempelvis i-Pace, Model X, EQC og e-tron. Det er ikke misunnelse bak mitt argument, da jeg har bestilt en EQC på grunn av mva fritaket. Men jeg er tror jeg kunne klart meg med en e-Soul, ID.3 eller liknende og ville helt sikkert valgt det hvis det var et tak på mva fradraget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA