Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det anbefales å kutte i fordelene for elbil

Startet av Roy Aasen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

Roy Aasen

Norge anbefales å kutte el-bilfordelene og i stedet øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, ifølge en rapport som legges fram tirsdag.

https://www.nrk.no/norge/internasjonal-rapport_-norge-anbefales-a-kutte-elbil-fordeler-1.14549768

God eller dårlig ide?

zbk

Skal man øke avgiftene på elbiler er nok dette den beste måten å gjøre det på. Mener fortsatt det er for tidlig, men tidspunktet nærmer seg nok.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Troald

God ide, privatbilisme er ikke bærekraftig. Det vil koste en ekstra og kanskje ubehagelig innsats fra alle ved reduksjon av privatbil, men det må til i det lange løp.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Up_&_Away

privatbilisme er bærekraftig i sikkert 50-70 år til - for alle som ikke bor eller jobber i en av våre 8-10 største byer.

Kollektivtransport er IKKE bærekraftig på litt mindre sentrale strøk.
VW e-Up! nybil fra august 2018

Burger

Fikk ikke ett klart bilde av hvordan skattlegging av fossilbiler skulle gjøres. Kanskje de ikke tar høyde for det i forskninga si. Helt lov når det gjelder forskning det, det får noen andre forske på :-)

Jeg tror økning på løpende utgifter gir best virkning for å få ned antall km, men skeptisk til for stor økning på drivstoff siden det fører til enda større fordeler for utenlandsk transport. Da gjenstår bompenger og årsavgift. Bompenger føler vel en del politikere i Norge er politisk selvmord selv om det er veldig effektivt. Årsavgift har ikke noe med km å gjøre heller. Men det kan innføres siden det taes inn via forsikringselskap og da må vi registere km også.

Personelig håper jeg selvkjøring kommer fort og kan benytte meg av 'Car as a Service' i stedet for å ha egne biler og får rabatt for å være villig til samkjøring.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elbil fundamentalist

Å satse på elbiler er der riktige svaret på mye i klima sammenheng.
•vil reduserer oljeforbruket globalt
•intensiverer forskning og utvikling på batterier uten sjeldne jordarter. Solid state batteriet med grafen vil revolusjonere alt inne fossilt forbruk.
•degraderte batterier fra elbiler kan brukes til stasjonære batteribanker som også er en forutsetning for videre utbredelse av sol og vind
•med mer sol og vind reduseres kullkraft

Elbiler uansett om det er eiet modell eller «by service» eller begge deler er veien å gå. Altså legge enda mer til rette for elbiler:
•øke ladeplasser langs fortauer i byene slik at de som bor i bygårder ute egen p-plass kan få seg elbiler
•fjerne effektavgift på hurtigladere, da de gjerne er satt opp med egne trafoer og lettere kan dimensjoneres.
•økt satsning på hurtiglading i distriktene og i korridorer. De sentrale hurtigladere lønner seg på kommersielle vilkår basert på sterkt øket bruk.
•bompenge aksjoner er ikke en anti elbilaksjon. Mange misforstår dette.
•man må fortsette veibygging også i byene. Trengsel er ueffektivt og klimafiendtlig. Overdreven bruk av sykkel og elscootere gir mange alvorlige skader ihht statistikker fra legevakten. Trafikksikkerhet er også viktig for myke trafikanter. Virker som det er helt glemt... myke trafikanter må skilles fra biltrafikk. Se på Danmark og andre sykkelvennlige byer. Få tilpasser trikk og lokaltog til å kunne ha med seg mer sykler, slik som i Danmark.
•klimavennlig drivstoff utvunnet på bærekraftig måte må prioriteres luftfart og andre applikasjoner hvor elektrifisering ikke egner seg.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Ser ingen problemer med å fase ut elbilinsentiv som momsfritak, og øke avgiftene på eksosbiler.

Tvert imot kan det føre til at vi passer bedre på våre eksisterende biler i stedet for å hele tiden kjøpe nytt og ofte tyngre og større.

Kan disse pengene i stedet brukes til felles glede som f.eks infrastruktur som vei og kollektiv i stedet for å ta det som en fast minsteskatt er jeg "all in" for en slik løsning
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Muffinman

Etternavn: Holtsmark.

I slekt med den mye omtalte Bjart kanskje  :o

Thomas Parsli

Sitat fra: zbk på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:32
Skal man øke avgiftene på elbiler er nok dette den beste måten å gjøre det på. Mener fortsatt det er for tidlig, men tidspunktet nærmer seg nok.

Under 8% av personbilene er elektriske, for varebiler er tallet knappe 1%...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vollis47

Kanskje det er riktig å gradvis innføre mva på hydrogen- og elbiler fra 2021 med 5%, deretter 10, 15, 20 og til slutt 25% i 2025. Samtidig som avgiftene øker på fossilbiler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

olavxxx

Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).

På denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

I tillegg kan man da kreve inn i hele Norge (unntak: private veier), samt man kan differensiere basert på lokal forurensing, rushtid osv. Man kan også legge ned alle bomselskapene som også medfører høyere effektivitet av innkreving. Kanksje innkrevingsbeløpet for eksempel burde være lavere i de tidspunktene det ikke går buss på en strekning.

Jeg tenker på sett å vis at dette er en bedre modell enn moms på kjøretøy, at man heller beskattes på bruk enn innkjøp og bruken straffes relativt hardt etter forurensingen man påfører lokalmiljøet.

Denne løsningen gjør også at man da kan lage "soner" hvor det er andre regler, i et naturreservat eller nært et drikkevann er det kanskje dyrere å kjøre en gammel diesel enn det er å kjøre den langt ute på landet langs en motorvei. Det er jo pga konsekvensene ved lokalforurensing noen steder er høyere enn andre.

De kunne jo enkelt laget dette basert på kartdata osv.

Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Nå er jo mange i mot overvåkning da, men jeg tenker jo at så lenge den boksen sender inn anonymiserte og aggregerte data, men kanskje den i tillegg da har lokal logg med tilfeldige måletider tilbake tilbake i tid, vil man kunne ivareta brukernes rett om privatliv, samtidig som at man kan sikre seg "juks".

PK snekker

SitatPå denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

Dette systemet er allerede i bruk og har vært det i mange år. Man betaler nemlig avgift på drivstoff, jo mer man bruker jo mer betaler man. Det er mye rimeligere å kjøre med elektronisk bil enn bensinbil så dette er jo differansiert allerede. Hvorfor er så mange opptatt av at diesel og bensinbiler skal bidra enda mer? Om kort tid er det kun elbiler på veien og da blir de automatisk statens melkeku. Hadde det ikke vært fint om alle har råd til å kjøre?
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Thomas Parsli

Sitat fra: PK snekker på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:47
Om kort tid er det kun elbiler på veien og da blir de automatisk statens melkeku. Hadde det ikke vært fint om alle har råd til å kjøre?

Elbiler har vært solgt i Norge siden 1997, 22 år senere er under 8% av personbilene er elektriske.
Når er "om kort tid"?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PK snekker

Fra 2025 så skal det vel kun selges nullutslipp biler, så kan man legge på 15år for da vil de fleste bilene være oppbrukt. Men er nok en høy andel elbiler allerede før 2025 som forøvrig bør være året elbilfordelene blir helt borte.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Myrknir

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 20:31
Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).

På denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

I tillegg kan man da kreve inn i hele Norge (unntak: private veier), samt man kan differensiere basert på lokal forurensing, rushtid osv. Man kan også legge ned alle bomselskapene som også medfører høyere effektivitet av innkreving. Kanksje innkrevingsbeløpet for eksempel burde være lavere i de tidspunktene det ikke går buss på en strekning.

Jeg tenker på sett å vis at dette er en bedre modell enn moms på kjøretøy, at man heller beskattes på bruk enn innkjøp og bruken straffes relativt hardt etter forurensingen man påfører lokalmiljøet.

Denne løsningen gjør også at man da kan lage "soner" hvor det er andre regler, i et naturreservat eller nært et drikkevann er det kanskje dyrere å kjøre en gammel diesel enn det er å kjøre den langt ute på landet langs en motorvei. Det er jo pga konsekvensene ved lokalforurensing noen steder er høyere enn andre.

De kunne jo enkelt laget dette basert på kartdata osv.

Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Nå er jo mange i mot overvåkning da, men jeg tenker jo at så lenge den boksen sender inn anonymiserte og aggregerte data, men kanskje den i tillegg da har lokal logg med tilfeldige måletider tilbake tilbake i tid, vil man kunne ivareta brukernes rett om privatliv, samtidig som at man kan sikre seg "juks".

Hva med turister, utenlandske registrerte biler og vogntog?
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA