Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).
På denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.
I tillegg kan man da kreve inn i hele Norge (unntak: private veier), samt man kan differensiere basert på lokal forurensing, rushtid osv. Man kan også legge ned alle bomselskapene som også medfører høyere effektivitet av innkreving. Kanksje innkrevingsbeløpet for eksempel burde være lavere i de tidspunktene det ikke går buss på en strekning.
Jeg tenker på sett å vis at dette er en bedre modell enn moms på kjøretøy, at man heller beskattes på bruk enn innkjøp og bruken straffes relativt hardt etter forurensingen man påfører lokalmiljøet.
Denne løsningen gjør også at man da kan lage "soner" hvor det er andre regler, i et naturreservat eller nært et drikkevann er det kanskje dyrere å kjøre en gammel diesel enn det er å kjøre den langt ute på landet langs en motorvei. Det er jo pga konsekvensene ved lokalforurensing noen steder er høyere enn andre.
De kunne jo enkelt laget dette basert på kartdata osv.
Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)
Nå er jo mange i mot overvåkning da, men jeg tenker jo at så lenge den boksen sender inn anonymiserte og aggregerte data, men kanskje den i tillegg da har lokal logg med tilfeldige måletider tilbake tilbake i tid, vil man kunne ivareta brukernes rett om privatliv, samtidig som at man kan sikre seg "juks".