Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det anbefales å kutte i fordelene for elbil

Startet av Roy Aasen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

Daniel_0007

#90
Sitat fra: filtvet på fredag 14. oktober 2022, klokken 12:01
La oss si du kjøper en pent brukt Toyota hybrid til ca 200´.

Den kan sammenlignes med feks tesla 3 LR som kommer til å koste ca 400´mer (bortsett fra at toyota er av mye bedre kvalitet)

Du må bruke uendelig antall  år med elbil for å spare inn de 400´du må betale mer for en elbil. Og om en tesla 3 er verdt noe særlig etter 8 er er usikkert. Batteriet kan ryke og det koster minst 150´ En toyota går minst 15 år uten store problemer.

Vel er ganske vanlig at batteriet tar kvelden i prius siden den lades ofte men i motsetning til model 3 så er nytt batteri rundt 20 000  :P
Husk og at servicekostnadene på prius er som regel mer og men som du sier man får mye service og bensin for 400k. Ville heller kjøpt en plug in hybrid enn prius forresten f.eks en golf gte da kan man kjøre el til butikken og tilbake evt barnehagen.
Model 3 2019 LR Rwd

filtvet

Om det er vanlig at batteriet ryker i prius er jeg usikker på. Har en 2009 som har gått over 250.000 km og fremdeles 62% igjen av batteriet. Tror det lever lengre i norge grunnet kaldere klima.

Uansett det kan fixes - tom selv. Du finner brukte celler på nettet. Koster ikke mye.

Forstmann

På Finn ligger 2017 Prius til 200' og 2019 model 3 lr awd til 350'. Tror det er mulig å spare inn forskjellen på drivstoff og vedlikehold, men det kommer selvfølgelig an på kjørelengde og -stil. Vet hvilken jeg helst ville kjørt med.

Syklist

Jeg tviler på at en Prius har bedre kvalitet enn en nyere Model 3.  Både 2020 og 2021 Model 3 fra Freemont har bedre opplevet kvalitet enn Toyota Auris hybrid som jeg har hatt som leiebil.

Det er sikkert potensiale for problemer med alle sensorene, kameraer, skjerm og elektronikk på Tesla, men andre biler er ikke problemfrie de heller.   Nå er det kanskje slik at Prius ofte kjøres forsiktigere enn Tesla, men med samme kjørestil vil jeg tro at holdbarheten er like bra.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

geear

Sitat fra: bno på torsdag 13. oktober 2022, klokken 09:35
For øvrig så tror jeg heller ikke på noe menneskeskapt klimakrise. Dette er kun som et påskudd for at multinasjonale selskap skal kunne hanke inn kronasjer.
Blir bare trist og lei når folk, kanskje spesielt i den eldre garde, sier de ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, og på ingen måte er villige til å ta små grep for å bidra med å redde planeten for de som kommer etter. Enten tror man på forskning, eller så tror man ikke på det. Altså konseptet med å systematisk innhente informasjon, bearbeide denne og komme frem til en konklusjon, enten konklusjonen er klar eller uklar. Dette handler om systematisk og strukturert arbeid med faktiske reelle data for å komme frem til noe. Tro og synsing er ikke en faktor i slikt arbeid.

Og uansett, om så forskningen skulle ta feil i dette tilfellet, så er det bedre å gjøre noe og om 100 år se at vi tok feil, uten at det fikk annen konsekvens enn redusert forbruk, enn å om 100 år innse at forskningen faktisk var riktig, og det gikk til helvete, og krever ekstremt mye å snu. Vær så snill å hold døra på gløtt for at alle verdens forskere faktisk har rett.

Argumentet om at det kun er business mener jeg er ganske fjernt, oljebransjen (som jeg selv jobber i) hadde hatt mye større finansielle muskler til å slå dette i hjel, enn alle andre på utsiden kunne hatt, og en helt ekstrem motivasjon for å gjøre det, dersom det bare var svada. Tross alt forsvinner hele livsgrunnlaget til ekstremt store selskaper. Du er gammel nok til å kjenne godt til historikken til tobakksindustrien. Oljebransjen kunne sikkert gjort det samme ganger 100. Selv i midt-østen og Asia har fokuset til oljeselskapene begynt å snu og har fått et grønt fokus.

vinterdekk

Å frigjøre millioner av tonn karbon og metan fra jordskorpen og slippe det opp i atmosfæren er jo en fin måte å smerte de som kommer etter oss. Godt skepsisen til klimaforskning er sterkest representert blant de hvithårete og ikke de unge.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

Sitat fra: bno på torsdag 13. oktober 2022, klokken 09:35
For øvrig så tror jeg heller ikke på noe menneskeskapt klimakrise. Dette er kun som et påskudd for at multinasjonale selskap skal kunne hanke inn kronasjer.

Tro? Ikke vet jeg hva ditt iutgangspunkt er for din tro, men for egen del anser jeg det som rimelig dokumentert at menneskelig aktivitet har PÅVIRKET klimaet i en feil retning. At det OGSÅ skjer klimatiske endringer over tid av helt andre grunner er like åpenbart og vel kjent og dokumentert. Problemet er vel (?) at når BÅDE naturlige endringer OG menneskelig påvirkning drar i feil retning samtidig så har vi et proble,m, et problem som vi i mine øyne skylder våre etterkommere å gjøre noe med. Med egne barn og barnebarn er det en selvfølgel i mine øyne heller ennå benytte det historiske velkjente "etter meg kommer syndefloden"! Dessuten er det både billigere og langt behageligere å kjløre en elbil etter min ringe erfaring, og har ingen planer om å gå tilbake til bensin/dieselbil, spesielt ikke dieselbiler!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Syklist

Det er også noen som tror at jorden er flat. Desverre har fake news og algoritmene til sosiale medier gjort det lettere å spre konspirasjonsteorier. 

Uansett er både økonomene som anbefalte dette og regjeringen på feil spor. Avgifter på fossilbil, bensin og diesel må økes. Gjerne moms på elbil over 600kkr, men ikke fjern insentiver for omstilling. Vrakpant på 30 000 for eldre fossilbiler ville være et fornuftig tiltak.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

filtvet

#98
Sitat fra: Syklist på fredag 14. oktober 2022, klokken 13:35
Jeg tviler på at en Prius har bedre kvalitet enn en nyere Model 3.  Både 2020 og 2021 Model 3 fra Freemont har bedre opplevet kvalitet enn Toyota Auris hybrid som jeg har hatt som leiebil.

Det er sikkert potensiale for problemer med alle sensorene, kameraer, skjerm og elektronikk på Tesla, men andre biler er ikke problemfrie de heller.   Nå er det kanskje slik at Prius ofte kjøres forsiktigere enn Tesla, men med samme kjørestil vil jeg tro at holdbarheten er like bra.

Hvordan kan du påstå at modell 3 er av bedre kvalitet enn toyota :)

Vi har både Prius og 3. Prius er kjedelig å kjøre men for oss er bil en bruksgjenstand. Kjøpte egentlig elbil for å spare penger med det prosjektet ser jo ut til å gå i dass.


Electric cars in Norway

#99
Prius er jo kjent for å være av elendig kvalitet. Men det kan kanskje hende at den ble bedre etterhvert. Jeg vet ikke....


Kopi:
«Er Toyota Prius pålitelig?

US News & World Report rangerte Toyota Prius 2021 på 10. plass av 17 biler i hybrid- og elektrisk segment. Med disse tallene er det tydelig at Toyota Prius kan nyte en lang levetid med riktig håndtering og regelmessig vedlikehold.»

https://www.carparts.com/blog/toyota-prius-reliability-and-common-problems/

filtvet

"

Tesla has consistently been improving the quality of its products over time - you can really see the progress in cars built today compared to five years ago, but it is still ranked very low in Consumer Reports' reliability and dependability rankings.

It now places 27th out of 28 manufacturers (the same as last year), with vehicles like the Model Y being present on CR's list of 10 least reliable cars. "

https://insideevs.com/news/549130/consumerreports-tesla-reliability-poor-2021/

Ingeniøren

#101
At det går veldig mange Prius som Taxi sier vel sitt om kvaliteten...

Når det gjelder klima er det vel rimelig sikkert at vi er årsaken til dårlig skiføre om dagen. Det skal dog sies at forskere er fanget i et nett og må fremvise resultater for å få mer penger, nettopp av de som gir oss avgifter som finansierer forskningen. Så jeg er ikke sikker på alt som legges frem er helt balansert. Vi skal ikke så veldig langt tilbake, rundt vikingtiden, for å finne en skoglagt Hardangervidde - utvant de olje i pre vikingtid og  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 14. oktober 2022, klokken 18:37
Så jeg er ikke sikker på alt som legges frem er helt balansert og vi skal ikke så veldig langt tilbake, rundt vikingtiden, for å finne en skog lagt Hardangervidde - utvant de olje i pre vikingtid og  :)

Jeg tenker at om forskerne er 98% balanserte, så holder det for meg.

Ellers så forsvant skogen etter hvert mot år 7000  før vår tidregning. Det varme klimaet varte i 500 til 1000 år. Etter det ble det kaldere og våtere (i følge digitalmuseum.no).

bno

#103
@ Øyvind H.
Gode momenter der både ift elbil avveininger og nettaviser.

Det jeg ikke berørte var min egen situasjon også mht. transport økonomi, men her trekker filtvet opp et greit scenario. For egen del flytte jeg til et lite småbruk utenfor det urbane for å si det mildt. Jeg kjøpte meg en 2020 model Berlingo der en elbil nok med det vi har jobbet med ikke ville passet uansett. Det var altså også tvingende nødvendig for å få ting gjort å bytte sadel. Prisen jeg ga for en slik bil var 225000,- gått 35000Km som nyverdig omtrent. Denne prisen sett opp mot alternativer elbiler (prismessig sett ikke funksjonelt sett) så var dette en svært god løsning for oss også økonomisk sett. Da tar jeg i betraktning fosiilbilens svakeheter som vi alle kjenner til ift. bevegelige deler (les slitasje og service og behov mm.

@ geear
"og på ingen måte er villige til å ta små grep for å bidra med å redde planeten " Veldig enig i det du fremfører, men ikke med det samme utgangspunkt.

Selv installerte jeg min første bergvarmepiumpe i 1997. Ny eier av huset skiftet den ut i fjor. I det nye huset jeg bygde i 2013 hadde både varmepumpe og solfangere på taket. 200m2 elbil lading, utleieleilighet totalt forbruk faktisk forbruk snitt 8000kwt/år

Begge disse har bidratt til et bedre klima lokalt. Det var ganske ubehagelig til tider å gå utomhus når naboer fyrte i peisen sin for ren kos, men det unner jeg dem da, men jeg hadde aldri pipe der.

Der jeg bor nå har jeg den noe connect VVb fra høiax, jeg har smarthus som styrer gulvvarme, jeg har luft til luft varmepumpe.

Så ja jeg har bidratt med mitt i i en mannalder. Men fokuset mitt har vært å redusere mitt budsjett ikke nødvendigvis mitt kliam fotavtrykk. Men det er da en bonus for de som mener at det er menneskeskapt og det tro je gikke på (les noe er selvsagt det, men om du hadde sagt noe om miljøforurensing som plast i havet så ville tonen her vært andreledes)

Tanken din om den omvendte bevisbyrde liker jeg. det har jeg alltid hevdet selv også, men når man ser på vindpark (kort perspektiv ikke endre tema) så er det ikke noe ved det som tiltaler meg overhodet i denne sammenheng. Heller ikke solpaneler (solfangere ja)

Jeg er nok en eldre kar, men ganske aktiv og mitt neste prosjekt (har en eiendom nå et småbruk der jeg vil eksprimentere med minikraftverk da jeg også eier en ganske så vannførende sidearm til en stor elv i Norge)

Vil understreke at jeg lar meg overbevise ift. egen synspunkt så jeg er åpen for det og mine syn er absolutt angipelige. men ser etter nå en mannsalder med investeringer i det noen kaller grønn energi ikke har vært bortkastet snarere tvert om, men det er lommeboka mi som har vært fokuset ikke et grønnkommunistisk fokus.

Ellers hør hva Bill Gates sier her:
https://www.youtube.com/watch?v=v3XmKoQ-JRQ&ab_channel=ThePeople%27sVoice

Øyvind.h

Litt bakgrunnsinfo er alltid nyttig for å forstå folk, deres situasjon og dermed deres valg  :+1:
Elbilen løser ikke alles behov per i dag, og det er bra vi kan ha en ok debatt selv om en er grunnleggende uenige på en del punkter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA