Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kast deg ut i kollektivfeltet uten å blinke

Startet av tohjuling, tirsdag 14. mai 2019, klokken 07:37

« forrige - neste »

tohjuling

Veldig mange av Elbilene på E6 innover mot Oslo kaster seg inn i kollektivfeltet når de alt for sent oppdager at køen står bom stille. Blinklyset har jeg tilgode å se bli brukt i en slik panikkmanøver. Når elbilen nesten står i ro og det kommer en motorsykkel, buss eller taxi, eller an annen elbil i 80-90km/t i kollektivfeltet blir det fort veldig farlig. Oftest er det nok motorsyklene som opplever dette oftest fordi elbilene ikke ser oss i det ene nanosekundet de titter i speilet før de desperat kaster seg ut til høyre. I dag opplevde jeg de vanlige ~10 episodene fra Karihaugen til Helsfyr. Hvorfor venter så mange av elbilene til køen stopper før de tar i bruk kollektivfeltet? Det er mulig å skifte litt før køen stopper. Hvis man kjører i rushtrafikken inn mot Oslo hver dag, så er det ikke noen bombe at man kommer inn i en kø. Kan noen forklare hvorfor så mange elbiler kjører på en slik merkelig og farlig måte ?

Motorwatt

Sitat fra: tohjuling på tirsdag 14. mai 2019, klokken 07:37
Kan noen forklare hvorfor så mange elbiler kjører på en slik merkelig og farlig måte ?
Som din første post på dette forumet så forventer du et klart svar på hvorfor noen elbilister og andre bilister ikke følger trafikkreglene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HCO

Jeg har en venninne som nå er uføretrygdet på grunn av nøyaktig en slik situasjon. Riktignok en fossilbil, som uansett ikke hadde noe i kollektivfeltet å gjøre, men fossilbiler og elbiler er omtrent like harde å treffe.

Så selv om trådstarters innlegg er litt krasst formulert, er dette absolutt et tema som er verdt å ta opp.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

cra

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:05
Som din første post på dette forumet så forventer du et klart svar på hvorfor noen elbilister og andre bilister ikke følger trafikkreglene?

Det er nok bare et hjertesukk på en dag med flere dårlige opplevelser. Ellers virker det (på generelt grunnlag) som om blinklys er valgfritt å bruke. Det er kanskje det i trafikken som frustrerer meg mest med andre bilister. Synes godt politiet kunne begynt å bøtelegge for manglende bruk, i alle fall på palsser der det er helt innlysende at det skal brukes, så kan de ta for seg rundkjøringer der mange fremdeles er litt usikre etterhvert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Sitat fra: tohjuling på tirsdag 14. mai 2019, klokken 07:37
Kan noen forklare hvorfor så mange elbiler kjører på en slik merkelig og farlig måte ?

Hvorfor folk kjører merkelig? Nesen nedi telefonen.

Ellers vet du vel som Tohjuling at du kjører som om alle andre er idioter.

HCO

#5
Sitat fra: OhmPaPa
Ellers vet du vel som Tohjuling at du kjører som om alle andre er idioter.

Når jeg kjører tohjuling, forsøker jeg å kjøre som om alle forsøker å drepe meg. Det har holdt meg i live gjennom 30 motorsykkelsesonger.

Noen ganger har jeg hatt rett. Et par eksempler: Trailer som har startet fletting (i gangfart), men avbryter fletting og begynner å presse når han ser at jeg er på vei forbi.

Stor motgående SUV som legger seg på gulstripa når jeg kjører sakte forbi stillestående kø, innenfor min side av midtstripen.

Den verste episoden var når jeg var 17. Kjørte lettsykkel, og ble påkjørt med overlegg bakfra av stor amerikansk pickup. Holdt meg heldigvis på hjula. Føreren trodde jeg kjørte tung sykkel, og at jeg kjørte i 75 i 80-sonen bare for å irritere ham... Sykkelen gikk ikke raskere, i svak motbakke.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

xyzzy

Sitat fra: cra på tirsdag 14. mai 2019, klokken 16:13

Det er nok bare et hjertesukk på en dag med flere dårlige opplevelser. Ellers virker det (på generelt grunnlag) som om blinklys er valgfritt å bruke. Det er kanskje det i trafikken som frustrerer meg mest med andre bilister. Synes godt politiet kunne begynt å bøtelegge for manglende bruk, i alle fall på palsser der det er helt innlysende at det skal brukes, så kan de ta for seg rundkjøringer der mange fremdeles er litt usikre etterhvert.

Pondus: "Hatt en dårlig mandag og synes jobben er meningsløs? Husk at et sted i Tyskland, så står det en kar og monterer blinklys på Audier!"

Ingeniøren

Er det noe som bruker blinklys når de skifter til på motorvei. Det kan jeg ikke huske å ha sett. Og kollektivene er ett av feltene....men man ser selvfølgelig om det kommer noen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HCO

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. mai 2019, klokken 15:45
Er det noe som bruker blinklys når de skifter til på motorvei. Det kan jeg ikke huske å ha sett. Og kollektivene er ett av feltene (...)

Stadig færre som bruker blinklys, ja. Spesielt spennende når man "splitter filer", altså kjører mellom to saktegående filer i samme retning (som forøvrig er fullt lovlig, selv om mange mener noe annet). Trafikkreglene er svært tydelige:
SitatForskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) FOR-1986-03-21-747
§ 14.Signal og tegn
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. mai 2019, klokken 15:45
(...) men man ser selvfølgelig om det kommer noen.

Utfordringen er at man ser det man ser etter. Vi mennesker er skrudd sammen med en eksepsjonell evne til å filtrere bort antatt unødvendig informasjon. Det er flere studier som viser at bilførere ofte ikke ser en motorsykkel, selv om de omtrent har øyekontakt med motorsykkelføreren.

NMCU "Se Oss" - Bugs:
https://www.youtube.com/watch?v=wPbzMmL3Qi4
(Fun fact: Det er min gamle skinndress som blir overkjørt i slutten av videoen. Heldigvis uten meg inni.)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ladov

Vanskelig å blinke når du er tom for blinklysolje.. ;)


Den perioden jeg syklet til jobb regnet jeg gjerne med at 50% av bilistene var blinde og at de andre 50% aktivt var ute etter å drepe meg.. Har en flekk uten pigment på ene skulderbladet etter et møte med en fra første gruppen(måtte velge mellom å bremse så hardt at sykkelen veltet eller å havne i draget på hengeren hans..)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ingeniøren

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. mai 2019, klokken 15:45
Er det noe som bruker blinklys når de skifter til på motorvei. Det kan jeg ikke huske å ha sett. Og kollektivene er ett av feltene....men man ser selvfølgelig om det kommer noen.

Siterer meg selv:
Rart med hva man er så vant til at man ikke legger merke til det.... Ja, bruker faktisk blinklys når jeg skifter fil men det skjer av seg selv slik at jeg ikke tenker over de før i dag. Og ja, jeg så mange andre og i dag, faktisk de fleste, når jeg tenkte over det  :+1: Tror ikke det er så galt som noen vil ha det til...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

Feilen mange gjør er å slutte å bruke blinklys når de er alene på vegen. Da blir det fort en vane å ikke bruke det. Jeg har latt det gå sport i å prøve å bruke blinklys så riktig som mulig til enhver tid. Skal ikke påstå at jeg er på 100% enda, men vil tørre å påstå at jeg er flinkere enn mange.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Dessverre en del som prøver å gjøre blinklys situasjonsbetinget og dropper det når de selv synes det passer. Da sitter ikke refleksen og de glemmer det flere steder.
Enig i at det er lurt å blinke på refleks istedenfor å vurdere hvert eneste feltskift. Litt som bilbelte egentlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zimon

Jeg er som cra, bruker blinklys alltid (seff kan hende det glipper en sjelden gang). Jeg er også en el-bilist som fortsetter å kjøre som om det var en fossilbil jeg satt i, ergo bruker ikke kollektivfelt etc. Jeg ønsker ikke å venne meg til en "el bil fordel" som garantert ikke kommer til å vare evig + at vi alle som en på veien ønsker å komme seg frem til jobb/hjem eller hvor man en skal.

Jeg har rett og slett satt meg selv en "kollektiv bruk" regel som er at jeg skal kun benytte meg av kollektivfelt om jeg f.eks er nesten tom for strøm så det kniper helt om man kommer frem eller ikke (f.eks ved kø kjøring, mye rykk og napp og klima anlegg står på). Aldri trengt dette og kommer nok aldri til å trenge det. Andre er om det f.eks er en trafikk ulykke fremover og trafikken mer eller mindre står, men da vil politi dirigere bilister til å benytte seg av kollektiv felt uansett om elbil eller fossil sånn sett. Den tredje regelen min er at om jeg har det ekstremt travelt og trafikken står eller går alt for sakte. Denne har jeg brukt en gang og det var når jeg skulle hente poden på SFO + innom sjefen min og levere jobb pc'en hans fordi han var syk i mange dager og spurte om jeg kunne levere den på vei hjem. Da lå jeg også i det naturlige feltet fra bunn av E6 ved alnabru og hold høyre kollektivfelt opp forbi Trosterud og så tok jeg av på Furuset hvor han bor. Så dette var også det naturlige feltet å bruke. Rakk så vidt hjem for å hente poden før SFO stenger, hadde litt ca 4-5 min å gå på faktisk. Slik er det når sjefen ringer deg litt for sent på dagen og man ikke rekker å dra 5-10 min ekstra før. :P

Men til topic, ja det er en skikkelig uting å bare kaste seg ut i kollektiv felt, ikke bare kollektivfelt men alle typer fil skifting eller ut av kryss på veien!

HCO har en god holdning også, kjør motorsykkel som om alle andre skal drepe deg. Uten tvil om at man er mer utsatt i en evt kollisjon som sjåfør av tojuling enn firhjuling!

Men alle uansett hvor mange hjul de har på kjøretøyet må ta hensyn til hverandre. F.eks i dag morges på vei oppover fra Flateby retning Lillestrøm så nærmer jeg meg Fjerdingy rundkjøringen. Rettere sagt kommer forbi det som heter Smestad skole, der er det trafikk øyer som deler feltene pga av/på kjøring inn mot skole og boligfeltet. Der er det 60sone og jeg ligger på 62-63 på speedometeret. Da kommer det opp en motorsyklist ganske fort i baken min og så fort trafikk øyene er over så kaster han seg ut litt i motsatt felt (krysser noe av skravert sperrelinje og dobbel sperrelinje) og peiser på hvor det også er kort frem til venstresving! Totalt uforsvarlig! Hadde det kommet en bil i mot så hadde det nok smelt!

Se selv hvor uoversiktlig og kort det er.
https://www.google.com/maps/@59.9090652,11.0894752,3a,75y,358.49h,86.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1stMQAVcz83ET-NEUieq3daw!2e0!7i13312!8i6656
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Amatøren

Bruker selv blinklys når jeg er alene på veien. Synes det er viktig å ha det som rutine så det er en reflekshandling når man konsentrerer seg på blant annet ukjente steder.

Ser også mange som bruker 1-3 blink når 75 % av manøveren er ferdiggjort.

Det er ikke interessant for oss andre å se hvor de kommer fra, men hvor de skal før de begynner sin manøver.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA