Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken variant av blå CEE industrikontakt følger med e-tron?

Startet av mtb_fh, tirsdag 14. mai 2019, klokken 06:32

« forrige - neste »

mtb_fh

Hei

Jeg har sett at det følger med en blå CEE-kontakt med e-tron, hvis man ikke velger bort denne mot en rød.
Er det noen som vet om dette er en 32A 1-fas (57mm) eller en 16A 1-fas (43mm) variant?

Crown

Sitat fra: mtb_fh på tirsdag 14. mai 2019, klokken 06:32
Hei

Jeg har sett at det følger med en blå CEE-kontakt med e-tron, hvis man ikke velger bort denne mot en rød.
Er det noen som vet om dette er en 32A 1-fas (57mm) eller en 16A 1-fas (43mm) variant?

Det er 32A med 4-pins, altså trefase.

EDIT: Beklager, jeg som roter, det er i garasjen jeg har slik, e-tron har 3-pins. Husket bare at det var inkompatibelt da jeg hadde en fasttrack til hjemlån :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kåre Knatten

Du kan kostnadsfritt velge rød i stedet for blå. Det sies at den er mer vanlig i utlandet, uten faktasjekk. Den blå så jeg ingen nytte i.

mtb_fh

Jeg ble usikker på et av svarene her og sjekket innom Møller for å se den blå kablene, og kan for ordens skyld opplyse at den blå siden er 3-pins. Så for min del er dette korrekt overgang:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/ladekabel-adapter-416-6-232-6

Crown

Sitat fra: mtb_fh på tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:02
Jeg ble usikker på et av svarene her og sjekket innom Møller for å se den blå kablene, og kan for ordens skyld opplyse at den blå siden er 3-pins. Så for min del er dette korrekt overgang:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/ladekabel-adapter-416-6-232-6

Beklager, jeg som rotet, det er i garasjen jeg har slik blå 4-pins, e-tron har 3-pins. Husket bare at det var inkompatibelt da jeg hadde en fasttrack til hjemlån :-D Så jeg må ha overgang til 4-pins...
https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/ladekabeladapter-32a3fbcees
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

jkirkebo

Sitat fra: Crown på tirsdag 14. mai 2019, klokken 19:31
Sitat fra: mtb_fh på tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:02
Jeg ble usikker på et av svarene her og sjekket innom Møller for å se den blå kablene, og kan for ordens skyld opplyse at den blå siden er 3-pins. Så for min del er dette korrekt overgang:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/ladekabel-adapter-416-6-232-6

Beklager, jeg som rotet, det er i garasjen jeg har slik blå 4-pins, e-tron har 3-pins. Husket bare at det var inkompatibelt da jeg hadde en fasttrack til hjemlån :-D Så jeg må ha overgang til 4-pins...
https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/ladekabeladapter-32a3fbcees

Denne vil da også fungere: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Kunne ikke velge type kladd og CEE adapter her, da jeg kjøpte Fast Track modell, så jeg har 7,2kW lader og blå 32A CEE adapter. ::)

Kan jeg kjøpe en blå 16A CEE adapter i tillegg, vil det fungere?

Vurderer også å bytte til 11kW kladd for å få rød 16A CEE adapter. Vil denne kunne benytte blå 16A CEE adapter?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

trd-73

Hei, sjekket dette i dag, og ja du kan kjøpe en 16A blå CCE kontakt, kr 1718. Tror du kan bruke den med den 16A 3 fas laderen også men er ikke sikker. Jeg angrer også litt på at jeg ikke tok 400V, siden jeg ikke tror jeg noen gang vil få bruk for en 32A en fas, men jeg har ikke kjørt elbil før, så vet ikke hva en finner mest rundt om...

elektro

Sitat fra: trd-73 på mandag 20. mai 2019, klokken 18:07
Hei, sjekket dette i dag, og ja du kan kjøpe en 16A blå CCE kontakt, kr 1718. Tror du kan bruke den med den 16A 3 fas laderen også men er ikke sikker. Jeg angrer også litt på at jeg ikke tok 400V, siden jeg ikke tror jeg noen gang vil få bruk for en 32A en fas, men jeg har ikke kjørt elbil før, så vet ikke hva en finner mest rundt om...

Takk! Da blir det nok en sånn på meg i alle fall. Det fulgte med blå 32A på vår Tesla i sin tid, den brukte jeg aldri på to år. Kjøpte imidlertid en rød 16A 400V, den fungerte med samme laderen. Den brukte jeg to ganger på to ulike hytter. Dyre ladinger, men gull verdt der og da.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Espen000

Hei.

Vi har en 16A 3Fas (blåplugg med i pins) montert på utsiden av huset. Bør jeg da be om en rød plug med E-tron? og så kjøpe denne overgangen?
https://www.elbilgrossisten.no/products/ladekabel-adapter-316-6-416-6


I så fall; hvilken ladehastighet til E-tron da kunne lade på ?

FriX

Hei.. litt på siden det her men.. jeg ble fortalt til vår egolf at vi måtte ha vegglader pga brannfare ved bruk av den medfølgende kladden(10a) samtidig som jeg tenker at laderen sitter i bilen og kan ikke ta imot mere enn 16a uansett(egolf).. prata med forsikringa og dem var ikke positiv til industrikontakt eller kladden som følger med..

Så har veggboks som inneholder kontaktor/relé og et overspenningsvern.. ville tro dette også gjelder Etron også? Kjedelig å brenne ned garasjen å så få avkortning på forsikringa..

Hvordan løser dere dette? Har dere da en egen kurs med overspenningsvern til industrikontakten?
24' PS2performance
13' 535i

Kåre Knatten

Ladekladden med diverse kontakter er "nødløsninger" til bruk ved tilfeldig lading. På besøk, hotell og kanskje på hytta. Monter ladeboks første som sist, jeg har både hjemme og på hytta.

FriX

Ja det fikk jeg å til svar når vi kjøpte golfen, men virker ut folk her bruker industrikontakt til Etron? Og om det er en løsning som er bra nok ved eventuell en brann eller senere feil på bil? Selger på Audi sa jeg kunne bruke industrikontakt eller vegglader men er usikker på den industrikontakten..
24' PS2performance
13' 535i

Orbit

Industrikontakt er innenfor regelverket, men nyinstallasjon må være på egen kurs med jordfeilvern type B (dvs også deteksjon av DC-feil). I praksis blir merkostnaden for en ladestasjon liten, og ladestasjon anbefales. Det tar også hånd om en del komplikasjoner som kan oppstår med industrikontakt, f.eks. dersom en 32A kontakt er sikret med 25A, og en 32A lader kobles til. En ladestasjon kan også lastbalanseres mot andre forbrukere, slik at du ikke overbelaster hovedsikring eller pådrar deg er skyhøy effektavgift (når den etterhvert innføres også for alle private strømforbrukere).

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen000

Jeg har fått meg en Easee ladeboks, så den blir nok montert. Men har villet vente med å montere den til jeg får Audi'en.

Har i dag også en Leaf 2019, men har forstått det slik at denne ikke støtter 3 fas-lading? Betyr det at jeg må ha to stk EASEE bokser om jeg skal kunne lade E-tron på 11KW (som krever 3fas på easee)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA