Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant

Startet av olavxxx, mandag 13. mai 2019, klokken 23:04

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Jeg har faktisk vurdert Toyota to ganger, først i 2014 før første elbil, men da var det ikke mulig med hengerfeste på bilen jeg ville ha, lurer på om det var Auris. Neste gang var ved bytte i -17, da så vi på ny Prius: fireseter uten hengerfeste. Det var nok siste gang Toyota blir vurdert.
Hvis de ikke våkner da.
Ellers så har jeg aldri tatt så følt høy risiko ved bilkjøp, og jeg har ikke vært så spent/gleda meg så mye til ny bil som nå.
Jeg tipper det blir himmel eller helvete. Tror det blir nærmere himmel, tror jeg er forberedt på rusk i maskineriet.

olavxxx

Sitat fra: MissTesla på tirsdag 14. mai 2019, klokken 19:48
Fantastisk innlegg Olavxxx!! Kunne ikke sagt det bedre selv. Mye motvilje ute å går. Blir også litt oppgitt når folk sier at elbiler bare er for de rikeste. Er ikke nødvendig med en Tesla. En brukt Leaf gjør samme nytten når det gjelder bomringer og avgifter så den holder ikke.
Det er faktisk sant, man kan jo kjøpe en Model 3 SR+ for en "ok" pris, særlig hvis man ser hvor lave driftsutgiftene er. Det er jo en bil som vil gå ca 30+ "ekte mil" tror jeg, uten at jeg har finregnet på det.

Når det er sagt, er jo det også mulig nå å kjøpe seg en brukt Model S, mange har jo byttet de inn mot Model 3, så Tesla har jo mange biler med "ok" pris og 2 års garanti på bil og gjenstående år på batteri/DU. Så selv "hvermannsen" kan kjøpe seg en Tesla, det er jo ikke slik at alle nødvendigvis må kjøpe en P100D Ludicrous, de fleste ville nok klart seg med en Model 3 SR+.

Men klart alle klarer seg ikke med Tesla, noen må ha pickup, noen må ha andre krav osv.. Men det betyr jo ikke noe annet enn at det er et markedssegment som ingen fyller i dag, som forhåpentligvis noen vil tilby bra biler i - i fremtiden.

S4e

Til AD,

Når jeg leser ditt innlegg så kom jeg til å huske på hva mange sa da Apple kom med smarttelefonen. De aller fleste fnøs av denne, kunne ikke forstå meningen og ingen ting kunne slå Nokia telefonene som hadde suveren kvalitet og holdt i årevis.

Jeg tror vi står ovenfor en tilsvarende revolusjon i bilbransjen. Tesla kunne vært bedre på kvalitet i standard deler av en bil, men er p.t i en egen divisjon når det gjelder programvare, batteri, drivlinje, ladenettverk, +++

Og de fleste tradisjonelle bilmerkene klarer ikke å fokusere på den nye verden i samme grad som Tesla har gjort i mange år.

Tesla har noe å lære av Toyota når det gjelder kvalitet, men Toyota har ekstremt mye å lære av Tesla. Konservativ kan være bra når verden ikke endrer seg for mye, men det vi ser nå er en minirevolusjon og da holder det ikke med det tempo Toyota m.fl. klamrer seg til.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

JorEl

Til OLAV ditt innlegg helt KONGE :+1:

Mange som er veldig sinte på elbiler, er ikke på jakt etter gode argumenter for å kjøpe elbil.
Mine egne dårlige erfaringer, er når familiemedlemmer, som jeg alltid har sett opp til, kommer med noen av disse håpløse, tåpelige ideène som nei-siden preges av. Sjokk og vantro går over i "innvendig-latter". Man må jo bare ta det for det det er, overskrifts-analyser :D 8)
Er som det nevnes håpløst og forklare mange ganger, for argumentene hagler før første el-beskyldning er tatt skikkelig tak i. :o :( :)
Edit; tatt bort litt om elmaskiner :D
Når elbil plutselig er miljøfientlig, da er diskusjonen egentlig over før den er begynt.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

olavxxx

Sitat fra: JorEl på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:22
Til OLAV ditt innlegg helt KONGE :+1:

Mange som er veldig sinte på elbiler, er ikke på jakt etter gode argumenter for å kjøpe elbil.
Mine egne dårlige erfaringer, er når familiemedlemmer, som jeg alltid har sett opp til, kommer med noen av disse håpløse, tåpelige ideène som nei-siden preges av. Sjokk og vantro går over i "innvendig-latter". Man må jo bare ta det for det det er, overskrifts-analyser :D 8)
Er som det nevnes håpløst og forklare mange ganger, for argumentene hagler før første el-beskyldning er tatt skikkelig tak i. :o :( :)
Kona mi fikk høre at bilen gikk på batteri akkurat som dildoen sin... ::) men hun fikk ikke tid til å fortelle at den er som regel koblet i veggen, og at det skal mange batterier til før man er oppe i 220v.. En skikkelig evihetsmaskin som jeg til tider ikke liker å konkurrere med. Tenk hvor mange husmødre som presser opp strømprisen :police: Uansvarlig miljøpolitikk  :police:
Når elbil plutselig er miljøfientlig, da er diskusjonen egentlig over før den er begynt.

Det jeg tror vil virke veldig bra for elbilene fremover, er "naboeffekten".
Det er jo en bevist greie, man ser hva naboen har og blir påvirket av det ("influencers"/"early adopters").
Slikt gjør seg også gjeldende blant venner, bekjente, på arbeidsplassen osv.

Jeg tror jeg skal lage en ny tråd for å balansere denne tråden - det er jo også positive erfaringer man har med elbilen og folk man møter på.

JorEl

Vi er faktisk de eneste i gata som har har/hatt elbil. Men det kommer nok. Bor også en VW/Audi sjef her :laugh:
Likte veldig godt; "influencers"/"early adopters", yes I can live with that :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

AD

Sitat fra: S4e på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:19
Til AD,

Når jeg leser ditt innlegg så kom jeg til å huske på hva mange sa da Apple kom med smarttelefonen. De aller fleste fnøs av denne, kunne ikke forstå meningen og ingen ting kunne slå Nokia telefonene som hadde suveren kvalitet og holdt i årevis.

Jeg tror vi står ovenfor en tilsvarende revolusjon i bilbransjen. Tesla kunne vært bedre på kvalitet i standard deler av en bil, men er p.t i en egen divisjon når det gjelder programvare, batteri, drivlinje, ladenettverk, +++

Og de fleste tradisjonelle bilmerkene klarer ikke å fokusere på den nye verden i samme grad som Tesla har gjort i mange år.

Tesla har noe å lære av Toyota når det gjelder kvalitet, men Toyota har ekstremt mye å lære av Tesla. Konservativ kan være bra når verden ikke endrer seg for mye, men det vi ser nå er en minirevolusjon og da holder det ikke med det tempo Toyota m.fl. klamrer seg til.


Du har helt rett i at Tesla tilsynelatende har tatt noen på sengen. Men jeg stusser; tror du et konsern som Toyota ligger "bakpå" uten at det er andre grunner til det enn at de er "treg"? 20 års erfaring med batteribruk. Elmotorer.  Trillioner av kjørte km. med (enkle) loggdata. 6 mrd. $ i årlige utviklingskostnader. Nope. De er i en helt annen liga. Strategien har tilsynelatende vært uklar. I april lettet de på sløret etter at følgende ting først skjedde; 1. De frigav all hybridteknologi. 2. De inngikk en avtale med kinesiske myndigheter om utbygging av infrastruktur og biler for hydrogendrift. I Kina. Samtidig faser Kina ut subsidier på elbiler. Og opprettholder dem for hydrogendrift. Hm. Et VHS-øyeblikk i mine øyne. Ressurser til batterier er begrensede. Selv iflg. Tesla.  3. De har blant annet konsolidert avtaler om batteritilgang (Panasonic), drivlinjer (bl.a. Fukuda) og multimedieplattformer (internt). 4. De har en klar strategi om at det å bruke den samme batterimengde i 1,5 mill. biler er bedre enn å bruke dem i ca. 26.000 elbiler. Gevinsten er dessuten større samlet for flere, tilgjengelig til lavere pris og gir en ca. 33% større sanlet reduksjon i utslipp enn for ca. 26.000 elbiler.

Og så kommer poenget; de har bevisst valgt å satse på å forsyne andre med komplette drivlinjer. Og årsaken er like enkel som den er smart; det er ikke gode bruttomarginer i BEV-segmentet. De kommer selv med en modell til neste år, men jeg tror ikke de kommer til å pushe den særlig sterkt utenom kanskje i Norge.  Nissan varsler nå et fall fra 8 til 6% i bruttomargin for sine BEV. Mao. Pengene ligger ikke der slik teknologien og markedet er. For i de ALLER fleste markeder er verden innrettet slik at en BEV konkurrerer på lik linje med en ICE. For der er stort sett ingen avgifter. Det gjør Norge ganske særnorsk.

Så de misset ikke "smartphone"-øyeblikket. De foretrekker bare å drive med gode marginer. Og gjør nettopp det. Når som helst kan disse drivlinjer (om nødvendig) tilpasses egen produksjon. Les regnskapene. De betaler ut utbytte hvert år, men er ellers relativ safe "kjedelig" som investering. Som Tesla er alt annet enn.

Thomas Parsli

Sitat fra: AD på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:02
Og så kommer poenget; de har bevisst valgt å satse på å forsyne andre med komplette drivlinjer. Og årsaken er like enkel som den er smart; det er ikke gode bruttomarginer i BEV-segmentet.

Så når Monroe sier Tesla har over 30% bruttomargin på Model 3 (basert på markedets mest grundige analyse) er det feil?

Og når han sier at hvis de hadde optimalisert produksjonen, ville de kjørt ringer rundt konkurrenten -så er også et feil?

*jøss*
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Burger

olavxxx: Nå har jeg ikke Tesla men har to elbiler og vurderer sterkt TM3 eller vente til TMY. Det jeg bruker å gjøre når slike begynner å raljere er å sukke og si noe alla at jeg skulle ønske jeg hadde så mye penger at jeg hadde hatt råd til å kaste de bort på service, årsavgift, drivstoff, bompenger, oljeskift, bremseklosser (Det lyser jo ekstra rødt bak disse rikmannsbilene nesten hele veien ned fra Storlien!) etc. Og så spille skikkelig missunelig og begynne å spørre om inntekt.

Men jeg tror enkelte av oss, iallefall meg, fortjener litt pepper. Tok litt av den nyreligiøs elbilfanatismen og skjønner det kan komme motreaksjon.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Sulle

Jeg synes det er fantastisk at folk har råd, bokstavelig talt, til å brenne penger...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

GOS

@AD

Hva i all vide verden hadde det innlegget under den tittelen der å gjøre. Kanskje det verste du har klart å prestere.

Gadd selvfølgelig ikke å lese alt...prøvde tappert å finne noe som handlet om trådtittel....men du feilet selvfølgelig fullstendig igjen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Sitat fra: GOS på onsdag 15. mai 2019, klokken 06:51
@AD

Hva i all vide verden hadde det innlegget under den tittelen der å gjøre. Kanskje det verste du har klart å prestere.

Gadd selvfølgelig ikke å lese alt...prøvde tappert å finne noe som handlet om trådtittel....men du feilet selvfølgelig fullstendig igjen.

Ja, veldig mye frustrasjon som må ut fra det individet. Håper det hjalp litt å skrive avhandlingen. Neppe så mange som gadd å lese. Makan  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Blip

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:37
...
Jeg tror jeg skal lage en ny tråd for å balansere denne tråden - det er jo også positive erfaringer man har med elbilen og folk man møter på.

Jeg opplever dette på jobben nå, dvs. en typisk "oljebransje"-arbeidsplass med menn i rett aldersgruppe (30-50) og interesse for tech. Jeg har kjørt elbil i over 8 år, og opplevd det de fleste andre beskriver; uendelige lunchdiskusjoner. Plutselig har vi 5 Tesla-eiere i en bedrift på 30 personer. Plutselig sitter jeg og hører argumenter jeg kom med for 10 år siden (ja, før jeg faktisk eide elbil selv) og tenker så stille jeg klarer: HVA VAR DET JEG SA? DET ER JO AKKURAT DE SAMME ARGUMENTENE SOM BLE SABLET NED FOR 8-10 ÅR SIDEN! Det er da jeg drømmer om "Sentry Mode, Lunch Edition" med mulighet for å spille av 10 år gamle lunch-diskusjoner med de som nå er omvendt og "frelst". Men jeg sier som regel ingenting og prøver å tenke at det er positivt at verden går framover og mennesker kan endre mening... (Men HrmFrmF, hva var det jeg SA!!!).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA