Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant

Startet av olavxxx, mandag 13. mai 2019, klokken 23:04

« forrige - neste »

olavxxx

Det jeg liker minst med elbil er ikke elbilen i seg selv, det er ikke rekkeviddeangst (som er et ikke-tema med Model 3), det er ikke veistøy - selv om jeg har kjørt mer støyisolerte biler. Det jeg liker minst er at man alltid skal bli angrepet. Det er liksom aldri "ok" å være fornøyd med en Tesla, da er man fanboy. Hvis man sier man synes at 3P akser bra, så får man høre at det er bare opp til 100 km/t. Hvis man sier at man får mye for pengene, får man høre at det bare er pga. man har avgiftsfritak.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at Tesla skal gå konkurs, men innerst inne tror jeg det er større sannsynlighet for at det er de store fossile selskapene som går konkurs. Tesla kan selvsagt i teorien gå konkurs, men da vil de uansett bli kjøpt opp. Personlig har jeg satt meg inn i markedsmekanismene og jeg har hatt flere fag innen innovasjonsteori - det jeg ser i Tesla som et selskap er ikke et perfekt selskap som investerer forsiktig, det er et selskap med innovasjonskultur. Tesla har aldri hatt en lysere fremtid foran seg enn nå, de tar store markedsandeler, får opp fabrikk i Kina, de får mye penger fra FCA for å hjelpe på miljøregnskapet osv. Så til slike kommentarer pleier jeg strengt tatt bare si: "Det har folk sagt i alle år, har ikke skjedd enda".

Sier jeg da at en fossilbil med bedre aks koster mye mer, får jeg høre det bare gjelder i Norge. Men sjekker vi dragtimes sin test av M3 mot 3P, er faktisk 3P raskere på 1/4 mile og 1/8 mile. Så kan man selvsagt si at de koster ca det samme i USA - hvor M3 er noen tusen dollar dyrere, men sjekker vi Porsche GTR3 er den så vidt raskere på 1/4 mile og det samme gjelder Ferrarri 458 ( http://www.dragtimes.com/compare2.php?make1=111&model1=1732&op1=%3D&year1=0&make2=60&model2=1577&op2=%3D&year2=0&make3=-1&op3=%3D&year3=0&make4=-1&op4=%3D&year4=0).

Prisen for de bilene er fra 150.000-300.000 dollar i USA! En GTR3 koster vel i Norge ca 3 millioner.
Så sjekker jeg for moro skyld hva koster forsikringen for de bilene? Din Side sier de koster 50-60.000kr i året å forsikre ( https://www.nettavisen.no/forbruker/de-dyreste-bilene-a-forsikre/2936751.html ), min 3P koster 7500/året med best dekning.

Klart at man kan si at de bilene er mer premium og det er selvsagt sant hvis man ser på håndsydd skinn og andre ting, men samtidig er de veldig mye dyrere. De bruker mye bensin på milen, de har veldig dyr service, åpenbart veldig dyr forsikring. Ikke nok med det, jeg hadde aldri fått med meg Bugaboo Buffalo bak i GTR3 eller i en Ferrarri 458.

Jeg er kanskje en enkel sjel, jeg vil bare ha best mulig ytelse for min type bruk - for minst mulig penger. Jeg trenger bare "nok" luksus, jeg verdsetter teknologi, jeg verdsetter oppdateringer over Internett, jeg verdsetter det at jeg kan ta bilen ut av garasjen og gi gass, uten å tenke på om motoren har varmet seg opp nok. Jeg verdsetter å kunne slenge fra meg bilen uten å vente på at turboene har kjølt seg ned. Jeg verdsetter det at selv om bilen er utrolig rask, er den veldig lettkjørt, jeg kan la damen kjøre den i jobben, jeg kan låne vekk bilen uten at jeg trenger å være redd for at den er uhåndterlig for folk flest.

Debatten er alltid urettferdig når den som angriper deg sier at alle elbileiere sier de kjøper elbil for å spare miljøet, dette er ikke sant. De fleste vil spare penger og de vil ha bedre ytelse for samme sum penger de måtte betalt for en fossil. Det er selvsagt ekstra fristende med elbil i Norge, jeg sparer så mye i bompenger og bensin at det koster det samme å kjøre en 1.8 liter Toyota Avensis fra 2005, som det koster å kjøre en helt ny Model 3 Performance i utgifter per måned. Regnskapet er selvsagt enda mer fordelaktig for elbilen hvis man tenker en ny fossil med samme ytelse....

Jeg er enig i at motorlyd kan være kult, hvis motorlyden kommer fra en ekstravagant bil med for eksempel V12 TWIN TURBO. Men de som oftest tar opp dette med manglende motorlyd føler jeg ofte kjører rundt i en sur dieselmotor eller kanskje en rekke-4 bensin - ikke akkuratt noe jeg ville skrevet hjem om. Men klart hvis jeg møter en fyr i en Koeningsegg og han disser min elbil pga manglende motorlyd, skal jeg selvsagt være enig i at når han flerrer hull i trommehinnene mine - er det selvsagt kult i de siste minuttene jeg har igjen av hørselen min! Men ville jeg hatt en slik motorlyd mens jeg kjørte tur/retur jobb i rushtrafikk? Ville jeg hatt den steinharde clutchen? Hadde jeg turt å parkere den bilen på handlesenteret? Hvordan skulle jeg fått med meg barnevogn eller til og med bare mat fra butikken?

Noen sier at folk bare kjøper elbil pga fordelene og her er jeg helt enig for min egen del, jeg hadde ikke kjøpt en elbil hvis den bare hadde ulemper. Såpass ærlig skal jeg være, jeg verdsetter fordeler. Noen av tingene jeg da ser på som fordeler med elbilen vs fossilbilen: Motorens ytelse er klar fra første meter, motoren har mye høyere ytelse, det er ingen støy når man står fast i rush/kø, det er ingen bensin/eksoslukt i garasjen når elbilen kjøres inn  - i kontrast til fossilbilen. Elbilen lader seg selv om natten, men fossilbilen må jeg koble på en "pistol" og skyte giftstoff inn i et hull på siden av bilen, etterpå lukter det av hånden og klærene mine. I tillegg liker jeg ikke at fossilbilen er full av masse små fossildeler som går i stykker hele tiden, det er mange filtre på eksos, det er sensorer på eksos, registerreim, bensinpumper, bensinfiltre, tennplugger+++.

Nå høres jeg sikkert ut som en elbilfanatiker men jeg er veldig glad i spesielle fossilbiler, men jeg er ikke glad i typisk Toyota Avensis eller en BMW med dieselmotor... Men en kul fossil med spesiell motor er jo kult skal jeg innrømme, hadde jeg hatt 200 millioner kroner, hadde jeg sikkert ikke kjørt i elbil - da hadde jeg nok kjøpt en koeningsegg og mobbet elbileiere uten eksoslyd.

Det verste med elbiler er derfor som vanlig: usaklig debatt.

Takk til dere som leste min delvis saklige rant.

SurSnasen

Sitat fra: olavxxx på mandag 13. mai 2019, klokken 23:04
Motorens ytelse er klar fra første meter, motoren har mye høyere ytelse, det er ingen støy når man står fast i rush/kø, det er ingen bensin/eksoslukt i garasjen når elbilen kjøres inn  - i kontrast til fossilbilen. Elbilen lader seg selv om natten, men fossilbilen må jeg koble på en "pistol" og skyte giftstoff inn i et hull på siden av bilen, etterpå lukter det av hånden og klærene mine. I tillegg liker jeg ikke at fossilbilen er full av masse små fossildeler som går i stykker hele tiden, det er mange filtre på eksos, det er sensorer på eksos, registerreim, bensinpumper, bensinfiltre, tennplugger+++.

... mens du her vandrer ut i samme usaklige debatten mot fossilene.
Fyller bensin på GTE'en annenhver måned. Lukter aldri drivstoff av meg, eller bilen, etter de par minuttene ved pumpa.
På siste 12 årene med diverse fossilbiler har jeg bare hatt et en-sifret antall feil totalt, og ingen har vært relatert til fossil-unike parter. (men så har jeg stort sett hatt biler som ennå har hatt garantien i behold)
Støy fra bensin- og dieselmotorer er knapt merkbart. Men så kjører jeg stort sett ikke små blikkbokser med symaskinmotor.
Neida, fossilbiler er faktisk ikke så ille. Det verste er ytterfløyen fossilbilister som hater elbiler. Og ytterfløyen elbilister som hater fossilbiler. Begge er like ille. En elbilist (og kanskje særlig Tesla-eiere?) føler seg gjerne "såra og vonbråten" når noen vil ytre sine skeptiske holdninger til elbiler. Men jaggu er det ei heller hyggelig for en fossilbilist når en elbilist rakker ned på fossilbilisten.

Hilsen en stakkar som står midt i mellom, og som synes en bil er en bil, og som har den politisk ukorrekte holdningen at verden ikke reddes av at jeg skroter fossilbilen (eller mellomtingen som PHEV'en er?) og går "all in" med ren batteritralle. Joda, jeg er nok inne i min siste periode som fossilbileier. Men folk er folk. Bilist er bilist. Bil er bil. Viktigste er at man har et transportmiddel som frakter en, på en pålitelig måte, fra A til B.

olavxxx

@Stian du trenger ikke skrote bilen, der er alltid noen andre som kan bruke den videre. Så at du skifter til elbil betyr ikke at du trenger en bil på samvittigheten.

Samme gjelder ny mobil, den gamle selges på finn fremfor å legge i skuffen. Nå skal det sies at de fleste legger dessverre gammel mobil i skuffen, i alle fall var det trenden for få år siden når jeg og noen andre skrev en oppgave om planlagt foreldelse og tok en markedsundersøkelse.

Det er relevant til dette argumentet om å skrote en fungerende bil, ved at en fungerende bil uansett brukes videre. Mens din neste bil da brukes av deg.

Til slutt vil bilen nå en end of life, ofte er det når pris på reperasjoner overstiger teknisk verdi. Men fremdeles kan kanskje bilen da selges til noen som fikser den eller bruker den som deler.

Dette med å avskrive en bil til et miljømessig hull er alltid feil uansett drivlinje, så argument for å ikke skifte bil ville jeg nok ikke brukt det som.

Counterpointer

Jeg skjønner godt hva du mener Olav. Det er en helt egen gruppe med folk som ELSKER å rakke ned på Tesla.
Desverre er det både fosilfanatikere og elbilister .

Det aller beste er å bare ignorere dem

Det er fantastisk å suse frem i en preformance Model 3 og vite at en gjør det til en brøkdel av prisen.

Vil jeg ha motorlyd så kan jeg rulle ut min Suzuki GsxR 1100 som til tross for rekkefirrer har rimelig frisk lyd på 13 tusen omdreininger.

Peace and love

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på mandag 13. mai 2019, klokken 23:56
Jeg skjønner godt hva du mener Olav. Det er en helt egen gruppe med folk som ELSKER å rakke ned på Tesla.
Desverre er det både fosilfanatikere og elbilister .

Det aller beste er å bare ignorere dem

Det er fantastisk å suse frem i en preformance Model 3 og vite at en gjør det til en brøkdel av prisen.

Vil jeg ha motorlyd så kan jeg rulle ut min Suzuki GsxR 1100 som til tross for rekkefirrer har rimelig frisk lyd på 13 tusen omdreininger.

Peace and love
Ja, på 13.000 rpm høres det nesten ut som formel 1, så det er jo fett.

Klart at mitt innlegg ovenfor kan kanskje tolkes som at jeg ser ned på folk med vanlig bil, men det er ikke slik jeg mener det.

Jeg mener det mer som at det ofte er de med vanlig bil som klager på at elbil ikke har motorlyd. Jeg har jo selv hatt alt fra 5 syl turbo til 6 syl twin turbo, også rekke 4, V6 osv. Særlig lyden av en utakt gange fra 5 syl er kult.


Men kommer en fyr med en 4 syl diesel og disser elbil og eneste argument er motorlyd, føler jeg det blir for dumt.

Samtidig vet jeg at elbil ikke passer for alle, bor man midt i en by uten lademuligheter, bør man ikke ha elbil. Bor man langt fra storbyen er det gjerne mindre å spare frem til man får GPS rapportering fra biler i fremtiden.

Jeg satt ting litt på spissen i innlegget også :) Vanligvis kommer jeg bare med kort tilsvar på slike utsagn, men oftere og oftere gidder jeg ikke å prøve å overtale folk som har gjort opp sin mening.

Det triste er jo at de selv en dag vil måtte krysse linjen, men kanskje da uten fordeler som moms, bom osv.. den dagen vi får moms på elbiler vil jeg anta bom og fossil drivstoffavgift blir så høyt at folk parkerer fossil og blir tvunget over på elbil.

Datatilsynet har allerede godkjent GPS sporing for innrapportering av kjøring, så i fremtiden blir det nok bom over alt med unntak av privat vei. Så blir det nok da dyrere å kjøre fossil for samme km kjørt i samme sone.

Kårepåsporet

Biler med forbrenningsmotor er ok det, når den har mer enn 8 sylindre, aller helst 12, og drivstoffet er bensin, merket Italiensk eid av Tyskere.
Det meste av annen lyd fra forbrenningsmotorer er støy synes jeg.
Dieselmotorer «hater» jeg, spesielt alle de som har svart røyksky bak seg, og alle de som står på tomgang i ferjekøen og ombord på ferja. Det som gir faen i forbud mot tomgangskjøring. Også sommersdag.

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 14. mai 2019, klokken 00:18
Biler med forbrenningsmotor er ok det, når den har mer enn 8 sylindre, aller helst 12, og drivstoffet er bensin, merket Italiensk eid av Tyskere.
Det meste av annen lyd fra forbrenningsmotorer er støy synes jeg.
Dieselmotorer «hater» jeg, spesielt alle de som har svart røyksky bak seg, og alle de som står på tomgang i ferjekøen og ombord på ferja. Det som gir faen i forbud mot tomgangskjøring. Også sommersdag.

Sommeren 2016 var vi på norgesferie nordover og tok mye ferger (Rv17). Det var til tider oppunder 30 grader på dagtid. Når vi da skulle stå en time i fergekø var det rimelig deilig å ha tilgang på AC i Teslaen hele tiden, mens alle andre satt og svettet ;) (nei, det var ikke mange som sto på tomgang, hadde  nok blitt rimelig upopulært sammen med masse unger springende mellom bilene).

Vinterstid kan jeg jo bare kle på meg om det blir kaldt, sommerstid er det verre når man alt har gått ned til shorts+t-skjorte ;)

Personli
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fornybarbil

#7
Hva er det slags magisk bensinpumpe du bruker som gjør at du ikke lukter etterpå? Har du en privat? Jeg har til dags dato ikke opplevd en bensin eller dieselpumpe hvor håndtaket ikke er tilgriset til de grader. Har alltid lurt på hvordan i helvete de får det til.

Jeg føler ranten din, trådstarter, og er enig i det meste. Selv blir jeg angrepet dagen lang av den jantepåvirkete, høylytte minoriteten. Mine motsvar går ofte fra å forsøke på saklig diskusjon til å regelrett gjøre narr av deres livsvalg (hvis de ikke gir seg) hvor mitt utgangspunkt er at fossilbil er avleggs og at kun fattige idioter enda kjører de.

Min tålmodighet rekker dessverre ikke lenger.


z4rd

Du tar opp mange av de ulike aspektene som mange elbileiere sikkert kjenner seg igjen i. Usakligheter oppstår helst når det er mangel på kunnskap og erfaring.

Jeg vil også legge til at for min del sitter veldig langt inne å gå tilbake til bensin eller diesel fra et primært lokalt miljø- og forurensningsperspektiv, etter å ha eid to ulike elbiler, som har både fungert som bil nr 1 og 2 i familien. Min påstand er at de som er «imot» ofte er skeptiske helt til de har fått prøve selv og fått nok erfaring. Noe av det beste med elbil er at den er ladet og klar ila den tiden mens man selv er inaktiv, f.eks sover eller er på jobb.

@Fornybarbil
Å gjøre narr av folks valg vil nok ikke bidra konstruktivt. Skjønner dog poenget ditt :)

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1000kwh

Sitat fra: StianSoppsan på mandag 13. mai 2019, klokken 23:27
Sitat fra: olavxxx på mandag 13. mai 2019, klokken 23:04
Motorens ytelse er klar fra første meter, motoren har mye høyere ytelse, det er ingen støy når man står fast i rush/kø, det er ingen bensin/eksoslukt i garasjen når elbilen kjøres inn  - i kontrast til fossilbilen. Elbilen lader seg selv om natten, men fossilbilen må jeg koble på en "pistol" og skyte giftstoff inn i et hull på siden av bilen, etterpå lukter det av hånden og klærene mine. I tillegg liker jeg ikke at fossilbilen er full av masse små fossildeler som går i stykker hele tiden, det er mange filtre på eksos, det er sensorer på eksos, registerreim, bensinpumper, bensinfiltre, tennplugger+++.

... mens du her vandrer ut i samme usaklige debatten mot fossilene.
Fyller bensin på GTE'en annenhver måned. Lukter aldri drivstoff av meg, eller bilen, etter de par minuttene ved pumpa.
På siste 12 årene med diverse fossilbiler har jeg bare hatt et en-sifret antall feil totalt, og ingen har vært relatert til fossil-unike parter. (men så har jeg stort sett hatt biler som ennå har hatt garantien i behold)
Støy fra bensin- og dieselmotorer er knapt merkbart. Men så kjører jeg stort sett ikke små blikkbokser med symaskinmotor.
Neida, fossilbiler er faktisk ikke så ille. Det verste er ytterfløyen fossilbilister som hater elbiler. Og ytterfløyen elbilister som hater fossilbiler. Begge er like ille. En elbilist (og kanskje særlig Tesla-eiere?) føler seg gjerne "såra og vonbråten" når noen vil ytre sine skeptiske holdninger til elbiler. Men jaggu er det ei heller hyggelig for en fossilbilist når en elbilist rakker ned på fossilbilisten.

Hilsen en stakkar som står midt i mellom, og som synes en bil er en bil, og som har den politisk ukorrekte holdningen at verden ikke reddes av at jeg skroter fossilbilen (eller mellomtingen som PHEV'en er?) og går "all in" med ren batteritralle. Joda, jeg er nok inne i min siste periode som fossilbileier. Men folk er folk. Bilist er bilist. Bil er bil. Viktigste er at man har et transportmiddel som frakter en, på en pålitelig måte, fra A til B.
Bensin og dieselbiler støyer og særlig dieselbilen slipper ut store mengde gass som er veldig ubehagelig å puste inn, særlig som syklist.

Det stinker definitivt av hendene når man fyller diesel. Hjelper med hansker, men fort å få lukte inn i bilen fordi man har trådd i diesel ved pumpa.

Forbud mot salg av diesel kan ikke komme fort nok for min del..

Autowinder

#11

Det jeg liker minst med elbil. TM3 er min tredje elbil. Elbilkonseptet ble skjelt ut av en kompis en sen nattetime i 2016 for å være bare idioti, nå kjører han iPace og er kjempefornøyd og har konvertert. Jeg tror Teslaeiere er mer utsatt for drittslenging enn andre elbilister, så misunnelse er min konklusjon.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at Tesla skal gå konkurs. Dette hører vel med til lite kunnskap siden mange ikke har satt seg inn i hva som er fakta rundt elbiler, de klamrer seg til mytene de hører i kantina og i sosiale lag hvor elbileiere ikke er representert eller ikke korrigerer feil påstander. Jeg mener også at mange har en skjult agenda for nedsnakk, morsommere negative historier huskes lettere enn fakta, de festes i hukommelsen med latter og overraskelse, og folk elsker å gjøre et poeng av en god historie de selv tror er sann.

Sier jeg da at en fossilbil med bedre aks koster mye mer. Det er fort gjort å glemme driftskostnadene i disse diskusjonene, strøm vs tradisjonelt drivstoff og lavere vedlikeholdkostnader. Hydrogenbil som alternativ taper på enorme etableringskostnder for infrastruktur, og det ineffektive ved å omdanne produsert hydrogen til elektrisitet for å drive kjøretøyet.

Prisen for de bilene, er hinsides. Når du nå kan få en TM3 STD+ med hengerfeste for litt over 400' med vinterhjul er det ikke umulig for folk flest.
MEN, det er elbilene og Stortinget som han skyld i at verdien på biler med fossilt drivstoff har falt kraftig i pris. Ikke glem at dette er et sårt punkt for mange. I tillegg kommer usikkerheten rundt investeringene inn i bildet. Elbilene med rekkevidde inn til 250km har jo falt ganske mye i det siste, så det er nok mange som sitter på gjerdet et par år til før de velger blant elbiler med lengre rekkevidde. Når utvalget blir større blir det sannsynligvis også mer konkurranse og litt lavere priser.

Klart at man kan si at de bilene er mer premium. Ja det er riktig, men de forsvarer, som du sier, ikke bruksverdien eller det praktiske aspektet i et økonomisk perspektiv. Og da nevnes ikke engang det negative miljøavtrykket disse bilene forankrer.

Jeg er kanskje en enkel sjel. Mange av oss er det, og jeg er helt enig i det du skriver. er man interessert i teknologi er det helt klart morsommere å eie en Tesla enn andre merker.

Debatten er alltid urettferdig. Jeg har alltid sagt at de økonomiske fordelen er årsaken til at jeg byttet til elbil. Men husk at de fleste andre mennesker ikke engang har kjørt en elbil, så de kjenner ikke regnskapet, fordelene og forholder seg deretter.

Noen sier at folk bare kjøper elbil pga fordelene. Helt klart, men miljøfordelene er en fin bonus.

Nå høres jeg sikkert ut som en elbilfanatiker. Ikke fanatiker, men snarere en som har sett fordelene ved elbil og valgt det. Jeg hadde nok heller kjøpt den like upraktiske Tesla Roadsteren som kommer, om jeg hadde 200 millioner.

Det verste med elbiler er derfor som vanlig: usaklig debatt. Enig.

Takk til deg Olav for en bra rant !
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Nodland

Helt enig med trådstarter :-):-) kjente meg igjen i alt du skrev, det er helt utrolig hvor livredde folk er nye ting. Og da klarer de ikke og holde en saklig faktabasert diskusjon.. Hvorfor må det faktisk alltid bli en diskusjon i det hele tatt.. Folk kan da kjøre hva de vil. Fordeler og ulemper er det med alt, så er det bare og legge seg opp mot hva som passer best med sine prioriteringer og ønsker..
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Jejl

Har nevnt det før i en annen tråd her, men noe av det som irriterer mest er de uten elbil som vet med sikkerhet hvor elendig elbiler fungerer i hverdagen.
I løpet av noen få setninger (og etter noen glass vin) fikk jeg høre fra en hvor idiotisk det er med elbil:
De fungerer ikke i kulde! Det finnes nesten ingen plass å lade dem. Tesla forurenset mer enn mercedes. Du kunne ikke velge hvor du ville overnatte på hotell når du var på langtur. Batteriene hadde kort levetid, og det var et kjempeproblem å resirkulere dem.Du må stå å vente til bilen er ferdig ladet hjemme.Hydrogen var løsningen. Det var et stort problem med elektromagnetisk stråling i elbiler.

Den ene påstanden etter den andre kom på løpende bånd med skråsikker overbevisning, og før jeg rakk å svare skikkelig på en eneste kom det en ny i retur.

Lynkjapp

For vår del bestemte vi oss for Tesla ganske impulsivt i desember. Vi følte at det nå dukket opp et toårsvindu hvor elbiler fortsatt er avgiftsfrie og det kom en bil (Model 3) som hadde brukbar rekkevidde og lav nok pris. Først etterpå har jeg gravd meg skikkelig ned i Tesla-historie og Tesla-nåtid til å skjønne at det ikke finnes noen alternativer for oss som irriterer oss over gang på gang juksende bilprodusenter og som heier på the underdog. Så selv om jeg ser på Elon som til tider sprutgal (kommentarene ved grotteredningen f eks) og tidsoptimist in absurdum (selvkjøring uten ratt samtidig som de ikke en gang har fått orden på vanlig ACC f eks) så har jeg blitt skikkelig Tesla fanboy (dog med en sunn skepsis i bunn).

Jeg tror fossilbiler i Norge kommer til å bli sett på som usexy veldig snart. Kanskje i løpet av bare to-tre år så kommer det å være småbarnsfamilie og gå for fossilbil til å bli sett på som skikkelig odde. For min egen del så har jeg gått fra å nyte eksotisk motorlyd til å synes at stort sett alt bare er støy.

Og noe jeg nesten ler høyt av er doble, ekstra store, krommede pynterammer eller -ringer rundt eksosrørene på "premiumbiler". For å ta en analogi til menneskekroppen: Det er greit å bruke klær som fremhever en pen bakdel. Det er derimot rimelig spesielt å bruke smykker for å fremheve r*mpehullet...

Til slutt, et godt argument mot de som snakker om at elbilister er snyltere. Spør om vedkommende har et boliglån og i tilfelle om han/hun gjør fradrag for rentene i selvangivelsen. Hvis svaret er ja så kan man spørre hvorfor de snylter ved å benytte seg av en lovlig fordel som er tilgjengelig for alle. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA