Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant

Startet av olavxxx, mandag 13. mai 2019, klokken 23:04

« forrige - neste »

cyber

En flott tråd hvor elbilfrender får fritt utløp for selvforherligelse - det krever jo stort
mot å kjøpe noe så ukonvensjonelt som en Tesla i Norge selv om Tesla ligger an
til å bli det mest solgte bilmerket i Norge i årene som kommer  :D
Man skal heller ikke undervurdere betydningen av livsglede og livsinnhold man
får på kjøpet når man kjøper verdens beste bil   :P

RuneW

#16
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:33

Det jeg liker minst med elbil. TM3 er min tredje elbil. Elbilkonseptet ble skjelt ut av en kompis en sen nattetime i 2016 for å være bare idioti, nå kjører han iPace og er kjempefornøyd og har konvertert. Jeg tror Teslaeiere er mer utsatt for drittslenging enn andre elbilister, så misunnelse er min konklusjon.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at Tesla skal gå konkurs. Dette hører vel med til lite kunnskap siden mange ikke har satt seg inn i hva som er fakta rundt elbiler, de klamrer seg til mytene de hører i kantina og i sosiale lag hvor elbileiere ikke er representert eller ikke korrigerer feil påstander. Jeg mener også at mange har en skjult agenda for nedsnakk, morsommere negative historier huskes lettere enn fakta, de festes i hukommelsen med latter og overraskelse, og folk elsker å gjøre et poeng av en god historie de selv tror er sann.


En kollega har jevnlig (siden 2015) deklarert høylytt i kantina at Tesla er på vei mot konkurs. Jeg har måtte forsvare Tesla med nebb og klør alle disse årene (selv om jeg ikke kjøpte Tesla før mars i år...).

Nå kjører han Model X. Det føles unektelig godt.

Ellers har jeg min egen teori når det gjelder anti-Tesla-uttalelser. Jeg tror ikke det hovedsakelig er misunnelse, men et anti-entusiast-syndrom TM. Når en stor gruppe mennesker er svært entusiastiske angående ett eller annet, vil det naturlig danne seg en motpol mot dette. Om en stor og gruppe hadde uttalt seg høylytt om at fargen grønn var helt fantastisk, så hadde det garantert dannet seg anti-grønn-grupperinger. Vi mennesker er bare sånn.

Vi er dessverre så små at vi lar oss irritere av at andre er entusiastiske.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Xwarf

#17
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:20
Ellers har jeg min egen teori når det gjelder anti-Tesla-uttalelser. Jeg tror ikke det hovedsakelig er misunnelse, men et anti-entusiast-syndrom TM. Når en stor gruppe mennesker er svært entusiastiske angående ett eller annet, vil det naturlig danne seg en motpol mot dette. Om en stor og gruppe hadde uttalt seg høylytt om at fargen grønn var helt fantastisk, så hadde det garantert dannet seg anti-grønn-grupperinger. Vi mennesker er bare sånn.

Vi er dessverre så små at vi lar oss irritere av at andre er entusiastiske.

Bra teori!

Jeg har en egen teknikk jeg bruker på haterne.
Jeg bare sier meg enig i alt de sier med et stort glis  :D

Så spør jeg dem om de vil være med å teste 0-100 i tm3p'n min...

Handyman

#18
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:20
En kollega har jevnlig (siden 2015) deklarert høylytt i kantina at Tesla er på vei mot konkurs. Jeg har måtte forsvare Tesla med nebb og klør alle disse årene (selv om jeg ikke kjøpte Tesla før mars i år...).

Nå kjører han Model X. Det føles unektelig godt.

Ellers har jeg min egen teori når det gjelder anti-Tesla-uttalelser. Jeg tror ikke det hovedsakelig er misunnelse, men et anti-entusiast-syndrom TM. Når en stor gruppe mennesker er svært entusiastiske angående ett eller annet, vil det naturlig danne seg en motpol mot dette. Om en stor og gruppe hadde uttalt seg høylytt om at fargen grønn var helt fantastisk, så hadde det garantert dannet seg anti-grønn-grupperinger. Vi mennesker er bare sånn.

Vi er dessverre så små at vi lar oss irritere av at andre er entusiastiske.
Godt skrevet.
Mitt inntrykk er at noen mennesker (ganske mange faktisk) er grunnleggene redd for endringer (og prøver å kjempe mot dem). Det er altså ikke så viktig hva endringen er, bare at det at de faktisk er en endring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Jeg sier meg ca alltid enig med de som sier den ikke har lyd og det er litt kipt, men sier det er helt ok når du står i kø. Spør så ofte hva slags bil de har, det blir mye blikk ned i bakken da, folk har mye kip drit.

Sommerbilen har over 500hk i vognkortet, så lov å være litt kjekkas, det meste annet av biler har også hatt 8 cyl med/uten turbo.

Men for være fair  så går den jo ganske dårlig over 100kmh, det er lite på "top end" som yanksa sier. Der jeg får hjulslipp når jeg gasser i 100kmh på 60+ cm med gummi, er det bare lite skyv og svakt zoooom lyd i tesla, ikke noen hoder som går hardt i nakkestøtta.


Med det sagt er jeg faktisk superfornøyd med TM3P, den er mye mykere og stillere enn jeg trodde, ingen skrangle lyder, ikke noe error, bare kjører og koser meg.

Setene passer meg veldig bra og kan lett kjøre langt.

Generelt synes jeg veldig mye/nesten alt av det jeg ikke likte på min gamle P85D er fikset på model3, og det er så ekstremt mye enklere å komme meg ut og inn (ja jeg er relativt høy)

Jeg lader ca 1 til 2 ganger i uka, og har nå skaffet ladekabler med knapp på, det fjernet iritasjonsmomentet med app unlock også.

Hadde jeg kjøpt igjen? jepp.

Har reservasjon på porsche taycan, men de må virkelig levere for at jeg skal gidde å bytte.

lintho

Kjenner igjen 'problemet', men personlig har jeg slått meg til ro med følgende sitat fra Musk:
Du er idiot om du bruker 300.000-500.000 på en bil som ikke er en model 3.

Og jeg er helt enig.

Jeg diskuterte forresten elbil med en som hater elbil. Komiske var at hatet kokte ned til en form for patriotisme ovenfor Norge vi har blitt det vi er mye pga olje, og elbil trosser det.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

RuneW

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:58
Mitt inntrykk er at noen mennesker (ganske mange faktisk) er grunnleggene redd for endringer (og prøver å kjempe mot dem). Det er altså ikke så viktig hva endringen er, bare at det at de faktisk er en endring.

Det kan virke slik, ja. Vi frykter det ukjente.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Linka

Kikket gjennom Sentry mode video-klippene fra helgen for å se hvordan det fungerte, og frontkameraet fanget opp en håndfull fossilbileiere som parkerte på motsatt side av parkeringsplassen, og gikk bort og glante inn vinduene på TM3en  :laugh:

Mistenker at det gjerne ligger misunnelse, uvitenhet og stahet mot alt som er nytt og skummelt blant Tesla-hatet. Tesla representerer liksom en revolusjon sånn sett, da ingen av de andre tidligere elbilene har vært spesielt attraktive for andre enn spesielt interesserte (alt fra design, funksjonalitet til rekkevidde).

Se gjerne http://www.yourarticlelibrary.com/marketing/consumer-adoption-process-stages-and-types/49050 Generalisert, men majoriteten er jo veldig skeptisk til alt som er nytt.  Med inntoget av TM3, og at de store bilprodusentene har lansert brukbare elbiler, bikket man nok fra fase 1 til fase 2 for elbil

18650

«Du skakke komme her og prakke på meg religionen din»

Det folk irriterer seg over - enten det er med elbilfanatikeren eller bensingutta - er en holdning til at de selv sitter på den hele og fulle sannheten. Den eneste sannferdige veien til frelse.

Noen ganger trenger man ikke andre argumenter enn at man selv liker den-eller-den bilen best. Derfor respekterer jeg andre som mener noe annet enn meg selv. Fordi ingen kan sies å ta feil.

tuono

Sett fra sidelinjen av Tesla....fortsatt: Diskusjoner om elbil består i all hovedsak i to fraksjoner

-Gutta som er hel ved (men kun mellom øra) og alltid kommer trekkende med at du fravister dem munnstykket på bensin/dieselpumpa kun når dødsstivheten tar dem. Og den kommer ikke før de har tatt med seg alle Teslaeiere. Her er en liiiten underfraksjon som tar med alle elbiler under ett. For dem er "alle elbiler" som regel Leaf og Tesla. Det er hva de fikk med seg imens de prøvde å lære seg frasen Samme drivstoff som en dildo utenat.

-Runkeklubben med en indre radar for likesinnede og som ut over dette har et tunnellsyn som ellers kvalifiserer til produkter fra Hjelpemiddelsentralen. De som tar ethvert antydet forsøk på å stille spørsmål rundt Tesla som ide, produsent eller (i større og mindre grad, alt etter hvem du spør) ferdig produkt som en regelrett personlig fornærmelse mot barna, mora og selveste Han Selv (er bestandig en mann). Balanserte vurderinger er like nærliggende som en justisminister som rekker å henge opp bilder på kontoret sitt.

Forhåpentligvis får vi inn en balansegruppe i form av helt normale og objektive mennesker som kjøper en bil....og forholder seg til saken deretter.

AD

Som eier av en bil er det ofte "den beste bilen i verden er den jeg har nå" som gjelder. Ikke til kleinsel for noen. Har selv vært der. Mer enn en gang.

Men å blande bilen er kjører rundt i med økonomien til selskapet som lager den er den bommert av de grove. Med 35 år innen bil er det en ting som opptar meg etter å ha eid og kjørt det aller meste som ruller på fire hjul. Det skal virke. Alltid. "Opplevd" kvalitet, gadgets, finesser og fjas er innsolgte parametre for å kunne produsere noe litt mer middelmådig målt i faktisk kvalitet. Uavhengig av energikilde. Intet nytt under solen. Vektlegger en de førstnevnte parametre, må en også svært ofte leve med det som følger med i form av flere, hyppigere feil på produktet. Dette er langt fra nytt. Ritmo? Sierra 2,0? Vito? W210? Voyager? Freelander? Kuga? Og Tesla MX. Joda. Mange har sin skjerv modeller med mye feil og problemer. Forskjellen består i all hovedsak i at problemene har eskalert etter utløp av garanti. En bil blir aldri bedre over tid. De aller fleste merker har imt. hatt rygg, inntjening og kontantstrøm til å "bære" tabbene. Det har ikke Tesla.

Jeg har skrudd min andel bil tilbake i tid. Så valget er enkelt. Sist nå ble det Toyota Auris med et eller annet merkelig navn for stasjonsvogn. Hybrid. Som helt sikkert får bo hos år fire år frem. Til tross for 250.000 kjørte km. ved innkjøp. Hadde den hett "Joik Suppe" hadde jeg kjøpt den bare den kunne vist til faktisk erfaringsbasert kvalitet over tid. Og med 180-350 tkm. ved innkjøp har jeg definitivt bidradd til et pent miljøregnskap gjennom 20 år. Uansett. Noen har jeg hatt kort tid da de viste seg å gå opp (!) i pris, noen inntil fem år. Aldri med mer en 10.000 i årlig verditap. Og aldri med annet enn nødvendig vedlikehold og service. En driftsstans på 20 år (tett dieselfilter/Hiace etter å ha neesten kjørt tom). Noen batterier. Et par lykter (kondens over tid). Sikkert et par stab.stagforinger, men aldri annet. Men service er blitt dårligere på 20 år. God enda, men ikke som den var. Alltid NOE å sette fingen på uansett bil/merke.

Noen produsenter har vært notorisk "treg" i å adoptere ny teknologi i sine produktlinjer (vi snakker bilverdenen). Og har fått det "akk så kjedelig"-stempelet. Som Toyota i HØY grad har. Noen aksepterer å være beta-testere av ny teknologi. Fint. Jeg gjør det ikke. Kan nevne dusinvis av modeller som ikke fikk til elektriske vindusheiser på 80-tallet. Toyota var sein. Som med mye annet. Men da det kom? Det virket... Nok noe av grunnen til at jeg har eid tidligere drosjekjørte Toyota - kjøpt 2 til fire år gamle - i over 20 år(!) Med en driftsstans. Og med en avskrivning andre bare kan drømme om. Ikke for alle. Jeg vet. Men det er en heftig post. Som jeg gledelig styrer godt klar av. Fordi jeg prioriterer andre ting. UTEN at jeg er ute etter å mene hva andre bør gjøre. Men apropos det; en usunn lagerbeholdning av usolgte S og X er i disse dager i ferd med å øke denne; gjennom heftige rabatter som vil presse brukte mer ned i pris. Blir for mange M3 stående usolgt rundt om fremover, vil det samme skje der.

  Etter å ha fulgt selskapet Tesla en tid (ja, har kjørt S/X), ser jeg totalt åpenbart at dette er så fjernt fra den faktiske kvaliteten - SELV på mine brukte - Toyota og andre oppviser at det skader merket og omdømmet. Og dette slår direkte inn i økonomien til selskapet Tesla. Adopsjonskurven er kun gyldig for et produkt med et opprettholdt godt rykte. Jeg har også studert markedsføring, adopsjonprosesser og produktets livssykluskurve Line K. Bell-kurven stemmer ikke lengre med terrenget. Se US-salg for tallgrunnlag.

  Enhver som klarer å lese et regnskap klarer å se at dette er svært ille.   Hadde det manglet 3 nuller bak alle tall i regnskapet hadde selskapet vært slått konkurs for lengst. Spør en revisor. Jeg var sikker allerede i mars på at et av tre følgende ville slå til innen 15. mai; innhenting av ny kapital, nedskjæringer eller en form for konkurs (Ch.7 el. 11).  To av tre slo til. CNBC meldte om at deler av prod. var nede tidlig i mai. Arbeiderene ble tilbudt forbrukslån(!) mot forskudd på lønn. De MÅTTE ha inn kapital.  Kontantbeh. var skrapt. For de som mener noe annet, gjør følgende regnestykke;pr. 31.03.19, vurder fri kontantbeh. beregn utbetalingstakt på 3,2 mrd. $ i leverandørgjeld pr. 90 dager opp fra 57 dager 31.12.18 (da på 3,6), og hold dette opp mot kapitalinngangen i april mnd. De var tom for midler. Og det de tok inn i kapitalinnhentingen (netto) holder kun til årets forpliktelser (gjeld, lovet Capex, invest. GF2+3)  UTEN å (i realiteten) bedre kontantposisjonen. Og økningen i salget de "meldte" om for både Q1 og Q2-19 uteblir. Uansett hva, har færre båter forlatt SF enn i Q1-19 pr. "deadline" for salg i Q2 (og drypp inn i Q3) enn i Q1. Uansett. Og det merkelige er at de fremdeles registrerer spell nye biler som kom til Europa for nesten TO måneder siden (Viking Adventure). Hvordan er det mulig med oppgitt "ordrebok"?

Q2-19 blir selvsagt ikke bedre enn Q1-19. Hvilket betyr at de brenner kraftig inn i midlene de hentet inn. Som egentlig er bundet opp i betalinger frem i tid. Men fordi kontantstrøm er negativ...

For å forstå hvordan markedet tenker rundt dette, må en forstå markedet/analytikerene/pengenes bevegelsesbehov. Analytikere flest bryr seg katten om det fundamentale. De er kun med i den retning markedet er villig til å gå. Som oftest vel regissert av selskapet selv (her Musk), mediene, hypen, teknologibruddet osv. Men dette har TO sider. I betydningen av at de er like lite interessert i om dette går opp, som at det (etterpå) går ned. For så lenge det er bevegelse tjener de sine penger. Lenge luktet de penger på vei opp. Nå lukter de penger på vei ned (les shorthandel). Institusjonelles eierandeler (netto kjøp/salg) er nøkkelen til å forstå dette "spillet". Nå er denne andelen sterkt fallende, mens andelen shortsalg (utlånte aksjer) er rekordhøy. Ikke som et "blipp", men som en krystallklar trend. Det fundamentale ligger alltid i bunn for slike retningsvalg, og om ikke noe (fundamentalt) endrer seg, vedvarer denne. 30 år med tap/vinn har gitt noen erfaringer. Noen gode. Noen dyrekjøpte.

  For å kjøpe/selge/shorte et selskap noenlunde trygt, må en også ha kunnskapen bak. Og da nytter det IKKE å høre på selskapet selv, når de har verdensrekord i brutte løfter. Da må grundig research i alle retninger til.

Og det tar meg tilbake til produktet; For det at 3 av 4, eller kanskje 4 av 5 er fornøyd er overhodet ingen målestokk. Bransjestandard er alltid målestokken over tid. Og der faller dessverre Tesla stygt gjennom. Noe vi jevnlig blir minnet på. Senest fra Norsk Kundebarometer og Forbrukerrådet. De er uavhengige. DERES tall, referanser og sammenligninger er ikke hentet ut av "tinfoil"-ordboken. De (og endel andre) klarer faktisk å skille skitt og kanel.

Jeg har tid til å følge dette tett. Er yrkesskadet og kan bruke 6-8 timer daglig i perioder. Fordi det er svært viktig for å kunne investere i noe. En må kunne se helheten for å fatte riktige valg. Nå er jeg fullstendig ute av aksjen (kjøp/salg/short) fordi jeg mener risikoen er for stor.  Det kan (fremdeles) def. gå i "alle retninger" kortsiktig. Langsiktig må imt. Tesla gjøre svært tøffe nødvendige valg om de skal overleve. Og ingen vil "ta over" Tesla med et langsiktig kundegarantiansvar for eksisterende bilpark. Ha det KLART. De har solgt svært mange biler med en svært høy (bransjemessig) andel feil og problemer. Over 1/3 av alle biler ever produsert, er produsert siden 01.07.18. Problemer som vil "bite" over lang tid. Dette kommer mer og mer til syne i regnskapene gjennom posten som nylig fikk navnet "service and others" (på utgiftssiden).

Det vil bli en oppstykking i biter når dette skjer. Fukuda (driveunit) er allerede kjøpt opp av Toyota gjennom et eierskap i annet selskap. Panasonic skifter mot prismatiske batterier for levering til Toyota. Andre eksempler finnes. Selskaper som har valgt Tesla som taxi/Uber lign. slår seg konkurs eller klager offentlig. Ikke fordi virksomheten er problematisk i seg selv, men fordi produktet har 20% feil og lang nedetid. Forsikringsselskaper ser nøyaktig det samme, og hever premiene. Det tegner seg et veldig klart mønster av et selskap som strever enormt. "Bare vent til neste..." har ofte blitt kontret. Og det HAR stemt. Men gjør det virkelig det lengre? 1 million robottaxier? Tesla er en ubetydelig aktør som Taxi nå. Så hvordan skal det gå til? Og alle som bruker tiden på å vaske, polere og detaile (slapp av, jeg liker sånt selv) skal liksom "leie ut"? For selvkjøring? Som ikke finnes? Markedet tror ikke lengre på "det neste".  Tesla-aksjen følger nå markedet. Som er et utrolig dårlig tegn for Tesla å være. Fordi nå vil en se resultater. Som dessverre ikke kommer med positivt fortegn.

Og jeg synes det er dritsynd! Med faktisk kvalitet ihht. bransjestandard (drøm om Toyotastandard), hadde dette blitt den overgangen så mange så for seg. Men fokuset er ikke der. Fabrikkene opereres av alt for mange mennesker og alt for få roboter for å oppnå den kvaliteten en MÅ oppnå. Produksjonen er ujevn, fokuset på Qend-push ødelegger, ledelsens og arbeidsstokkens omløpshastighet er altfor høy til å oppnå stabilitet og rutiner, logistikken feiler, deletilgang feiler, serviceapparatet svikter, kundeservice er fraværende i perioder, rutiner for refusjon er mildt sagt oppsiktsvekkende, feilprosenten på produktet er drepende over tid, ledelsens prognoser er villedende, salget er sviktende, ryktet er fallende, toll på kinesiske komponenter i bilene øker pris, tollkrig kan fort gi toll på biler for salg i Kina osv. osv.  Listen er meeget lang. Og det er en objektivt observerbar liste. Som mange velger å avfeie som "tøv". Og jeg er fullstendig klar over at en nybilkjøper kan kjøpe Tesla, Toyota eller "Joik Suppe" uten å bry seg nevneverdig pga. garantier. De må imt. overholdes (1. bud).  Av bitter erfaring VET jeg også at det skal mye til å forholde seg HELT objektiv til noe en har en egeninteresse av. Økonomisk som sådan. Alle med disse erfaringene vet at en må ha "vært der" selv og erfart det for å klare å SE upartisk. Objektivt. Så det er ikke elektrisk som plager meg. Ei heller Tesla-bilene (flotte). Men selskapet bak.

Mange her vil helt sikkert mene jeg definitivt IKKE er objektiv. Vel. Erfar. Så kan vi ta det opp igjen.

For å forstå hva erfaringsbasert læring er, må det dessverre erfaring til. Og det er en gullgruve for noen hver bidige gang.

MissTesla

Fantastisk innlegg Olavxxx!! Kunne ikke sagt det bedre selv. Mye motvilje ute å går. Blir også litt oppgitt når folk sier at elbiler bare er for de rikeste. Er ikke nødvendig med en Tesla. En brukt Leaf gjør samme nytten når det gjelder bomringer og avgifter så den holder ikke.

Kårepåsporet

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. mai 2019, klokken 05:24
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 14. mai 2019, klokken 00:18
Biler med forbrenningsmotor er ok det, når den har mer enn 8 sylindre, aller helst 12, og drivstoffet er bensin, merket Italiensk eid av Tyskere.
Det meste av annen lyd fra forbrenningsmotorer er støy synes jeg.
Dieselmotorer «hater» jeg, spesielt alle de som har svart røyksky bak seg, og alle de som står på tomgang i ferjekøen og ombord på ferja. Det som gir faen i forbud mot tomgangskjøring. Også sommersdag.

Sommeren 2016 var vi på norgesferie nordover og tok mye ferger (Rv17). Det var til tider oppunder 30 grader på dagtid. Når vi da skulle stå en time i fergekø var det rimelig deilig å ha tilgang på AC i Teslaen hele tiden, mens alle andre satt og svettet ;) (nei, det var ikke mange som sto på tomgang, hadde  nok blitt rimelig upopulært sammen med masse unger springende mellom bilene).

Vinterstid kan jeg jo bare kle på meg om det blir kaldt, sommerstid er det verre når man alt har gått ned til shorts+t-skjorte ;)

Personli

Jeg pendler med ferje hver dag, jeg sitter sgs alltid i salongen under overfarten. Om morgenen er det et helvete på dekk, det oser i alle retninger, når ferja nærmer seg kai, de siste fem minuttene når det går sakte er det pyton.
Det samme på kaiene.
Heldigvis blir ferjebilletten byttet mot bompenger, håper rabatten for elbilene består (50% i starten) slik at flest mulig velger elbil, og miljøet i tunellene blir bedre.
Ja til miljøsoner og bompenger ift miljøklasse, da hadde vi kanskje blitt kvitt mange gamle osende diesel japser, Hiace er jo i særklasse fæl! Tenker ikke på utseendet.....

stefse

Enig der, de stinkbombene kan man ikke bli kvitt fort nok. Men ellers bryr jeg meg så lite som mulig og lar markedet virke. Hvorfor argumentere mot en som har lyst til å betale ekstra, så jeg slipper. ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

JorEl

Til AD
Vi som har kjøpt Tesla, liker at teknologien settes i høysetet. Du liker ikke det, men Toyota sin tilnærming. Greit nok. Toyota har vel kanskje best rykte når det kommer til pålitelighet. Det har nok ikke Tesla. Tesla leverer jo ut biler med feil. Men ofte er det små fillefeil som i hvert fall jeg aksepterer når jeg har fått en bil med Tesla sine kvaliteter. Les; Sprelsk, uten forurensing, og i stadig utvikling selv etter kjøpet. Ingen over, ingen ved siden, som Freia sa om melkesjokoladen 8)
Når det gjelder driften av Tesla, så er det vel lett for alle å se at aksjeprisen er gått ned, og derfor troen på fremtiden også. Men Tesla har klart seg godt mange ganger før, og jeg tror og håper denne gangen også.

Tiden vil vise om du får rett, håper du kan gjøre penger på din skråsikkerhet :+1:
Edit ; nå sa du jo; - Nå er jeg fullstendig ute av aksjen (kjøp/salg/short) fordi jeg mener risikoen er for stor.  Det kan (fremdeles) def. gå i "alle retninger" kortsiktig.
Så du er kanskje enig med meg likevel ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA