Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019 og 4wd

Startet av fanntomas, mandag 13. mai 2019, klokken 22:41

« forrige - neste »

fanntomas

Vurderer å kjøpe den nye 19 modellen, men lurer litt på diverse ting.
Jeg har 42km fra bosted til jobb, bilen opplyses å ha en rekkevidde på 54km.
Det er ca 38km med landeveg, opp og ned og svinger om hverandre hele veien, så ligger mellom 60 og 90 til vanlig. Resten er bykjøring.

Hvor lang rekkevidde har dere på vinteren med landeveiskjøring?
Og er det mulig å kjøre med 4wd hele vegen? Eller vil 4wd slå seg ut når batteriet er så å si tomt?
Er det noen som har gjort seg noen erfaringer i vinter?

erik e

Du har 4 wd hele veien. Batteriet blir aldri tomt. Genialt. Ja,du har 4 wd hjem også. Genialt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

espenri

Du kommer til å måtte jobbe for å ha strøm tur / retur på vinter. Jeg klarer min jobbpendling på 42km på sommer, men på vinter er det verre. Jeg kommer nær hvis jeg kjører uten varme, kun setevarme og rattvarme. Men her er det mange faktorer som spiller inn. 2019 har nok også noe bedre rekkevidde enn min 2016-modell

Du har uansett 4x4, uavhengig av hvor mye batteri du har igjen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

fanntomas

Jeg lader på jobben, så det er ingen problem. Regner med å klare 42 på sommer uten 4wd når rekkevidden er 54, hadde jeg håpet i hvertfall ;)

espenri

Det er dynamisk 4wd, med mindre du har ekstremt krevende pendlervei vil det være tilstrekkelig og du vil for det meste kjøre 2wd.

Eventuelt kan du låse den i 4wd og skru av ESP, men da bruker du endel mer strøm ja :)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Speeder

Sitat fra: fanntomas på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:23
Jeg lader på jobben, så det er ingen problem. Regner med å klare 42 på sommer uten 4wd når rekkevidden er 54, hadde jeg håpet i hvertfall ;)
Da skal du kjøre meget pent. ca 30km er min erfaring på landevei. I god fart på motorvei kanskje 20km.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

fanntomas

Sitat fra: Speeder på tirsdag 14. mai 2019, klokken 10:35
Sitat fra: fanntomas på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:23
Jeg lader på jobben, så det er ingen problem. Regner med å klare 42 på sommer uten 4wd når rekkevidden er 54, hadde jeg håpet i hvertfall ;)
Da skal du kjøre meget pent. ca 30km er min erfaring på landevei. I god fart på motorvei kanskje 20km.

Hørtes ikke bra ut, og det er med 19 modellen eller?

fanntomas

Sitat fra: espenri på tirsdag 14. mai 2019, klokken 10:34
Det er dynamisk 4wd, med mindre du har ekstremt krevende pendlervei vil det være tilstrekkelig og du vil for det meste kjøre 2wd.

Eventuelt kan du låse den i 4wd og skru av ESP, men da bruker du endel mer strøm ja :)

Akkurat! Vil det si at hvis jeg setter den på feksempel snow, så vil den trekke på bare fremhjulene og sette inn bakhjulene der bilen føler behov?

espenri

Det vil jeg tro, 2016 har ikke kjøreprogrammer, men jeg kjører mye til og fra hytta på vinteren og jeg føler kun behov for å skru på 4wd-lock de siste 50-100 høydemeterne opp til hytta, hvor det er veldig dårlig fremkommelighet. Vanlige vinterveier med dårlig vinterføre er ikke noe problem.

Når det gjelder rekkevidde, jeg tror ikke du skal ha problemer med å klare 4 mil, hvertfall ikke med blandet kjøring.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

erik e

Sett den på hva du vil. Du har alltid 4wd. Har du 4 like hjul og riktig lufttrykk og kjører på vanlig vei = alle hjul ruller like langt= samme forbruk samme hva du velger. Tro meg .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hELgenen

Vi har en 2019 av denne. Kona kjører den og når vi fikk den klarte den fint 55 km på ren el. I vinter veldig varierende fra 0 km til 20 avhengig av temp. Nå i vår ca 35 -40 km.  Jeg er ikke imponert,men kona ville ha den pga ladeangst og da ble det slik. Snittforbruk så langt er ca 0.3,men det meste av dette er da vinterkjøring og enkelte lange turer.Det er forsåvidt ok. På langtur (40 mil ++ uten lading underveis,men fullt batteri ved start) er forbruket ifølge bilen 0.53-0.56.

fanntomas

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. mai 2019, klokken 16:06
Vi har en 2019 av denne. Kona kjører den og når vi fikk den klarte den fint 55 km på ren el. I vinter veldig varierende fra 0 km til 20 avhengig av temp. Nå i vår ca 35 -40 km.  Jeg er ikke imponert,men kona ville ha den pga ladeangst og da ble det slik. Snittforbruk så langt er ca 0.3,men det meste av dette er da vinterkjøring og enkelte lange turer.Det er forsåvidt ok. På langtur (40 mil ++ uten lading underveis,men fullt batteri ved start) er forbruket ifølge bilen 0.53-0.56.

Okei. Hørtes jo ut som den ikke tåler vinteren veldig bra, mtp kjørelengden.
Har du instyle+ ? Modellene under har ikke batterivarmer etter det jeg har fått oppgitt, det er Instyle + og modellen over. Ellers synes jeg ikke det var så galt ift forbruk.

hELgenen

Sitat fra: fanntomas på tirsdag 14. mai 2019, klokken 17:38
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. mai 2019, klokken 16:06
Vi har en 2019 av denne. Kona kjører den og når vi fikk den klarte den fint 55 km på ren el. I vinter veldig varierende fra 0 km til 20 avhengig av temp. Nå i vår ca 35 -40 km.  Jeg er ikke imponert,men kona ville ha den pga ladeangst og da ble det slik. Snittforbruk så langt er ca 0.3,men det meste av dette er da vinterkjøring og enkelte lange turer.Det er forsåvidt ok. På langtur (40 mil ++ uten lading underveis,men fullt batteri ved start) er forbruket ifølge bilen 0.53-0.56.

Okei. Hørtes jo ut som den ikke tåler vinteren veldig bra, mtp kjørelengden.
Har du instyle+ ? Modellene under har ikke batterivarmer etter det jeg har fått oppgitt, det er Instyle + og modellen over. Ellers synes jeg ikke det var så galt ift forbruk.

Har S edition + en del ekstra utstyr på topp av det igjen - problemet med vinterkjøring er at bilen i sterk kulde - så fremt den ikke står i oppvarmet garasje - vil starte fossilmotoren uansett. Kona kjører 8 km hver vei til/fra jobb og om vinteren så må motoren bli varm før den skrur av fossilmotoren - og da er hun mer eller mindre fremme på jobb. Og bilen forvarmes om vinteren ja - den står i en delvis isolert garasje med forvarming aktiv.
Jeg har klart å tvinge den til å starte i el-drift på vinteren, men prosessen er så idiotisk at kona ikke gidder å prøve en gang. Prosessen er noe slik som 2 trykk på start (uten å røre bremspedal), så trykk på EV knappen og så trykk inn bremsen og hold den inne mens du trykker start en gang til. Men dette fungerer ikke i virkelig sterk kulde uansett, og hele prosessen er avhengig av varmeapparatets innstilling osv.. - men det KAN fungere til ca 10-12 minus - er det kaldere så vil ikke bilen starte i ren el drift uansett!. Mener å ha lest at bilen skal kunne driftes på ren el-drift ned til 15 minus, men kan ikke si det er slik hos oss. Enkelte dager nå sist vinter registrerte jeg snittforbruk på literen eller noe slikt på en distanse på 8 km og et mer eller mindre fullt batteri - mao ren ekstrem fossildrift. Men forbruket synker jo fort på vinteren når distansen går over 6-8 km da bilen begynner å bli varm og skifter over på en eldrift igjen. Men min intensjon med bilen - siden den hovedsaklig brukes av kona til hennes jobbpendling på 8 km hver vei, var jo at bilen skulle gå på ren strøm i hele den tiden. Så jeg må si jeg er skuffet over bilens oppførsel på kalde vinterdager. Men så lenge det er plussgrader ute starter den i eldrift og forblir i eldrift for hennes pendling. Kan ikke huske at jeg har registrert at det er fyllt på en liter bensin på den i hele april eller så langt i mai. Og som langturbil fungerer den ok, med et forbruk på ca 0.5 literen i snitt - aldri sett høyere forbruk enn 0.56 på 40 mil i drittvær - så jeg tror den nye motoren er snillere enn den gamle på akkurat denne delen - men som sagt - på vinteren i sterk kulde skal du forberede deg godt for å lykkes med ren el-drift kjøring.

John H. Embretsen



Sitat fra: fanntomas på mandag 13. mai 2019, klokken 22:41
Vurderer å kjøpe den nye 19 modellen, men lurer litt på diverse ting.
Jeg har 42km fra bosted til jobb, bilen opplyses å ha en rekkevidde på 54km.
Det er ca 38km med landeveg, opp og ned og svinger om hverandre hele veien, så ligger mellom 60 og 90 til vanlig. Resten er bykjøring.

Hvor lang rekkevidde har dere på vinteren med landeveiskjøring?
Er det noen som har gjort seg noen erfaringer i vinter?

Generelt kan man for alle elbiler og PHEV bruke tommelfingerregel om en reell rekkevidde på vinter ca 50% av offisiell rekkevidde.

Det stemmer greit med min erfaring med 2019-modell om vinteren. Har skiboks så mitt forbruk er noe høyere enn standard. Regner med ca 25 km ren el på vinteren, variert veg. Noen ganger mer. Har ikke målt konkret på sommeren ennå, men oppnår nok over 40 km, unntatt på motorvei.

Så lenge vi husker å stille lav temp på varmeapparat før vi skrur av, og ikke bruke AC/defrost, så starter den stort sett med kun el når vi bruker EV-knapp, om det ikke er veldig kaldt. Forvarming hjelper også. Så fort vi setter på defrost eller over 20 grader starter gjerne bensinmotoren. Ingen eksakt vitenskap, det avhenger av flere faktorer.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA