Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lås til type 2 ladeboks?

Startet av Mippen, onsdag 08. mai 2019, klokken 07:38

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har en privat ladeboks som ikke kan låses. Ser for meg at det kan bli fristende for noen å bruke denne når jeg er ikke er hjemme over lengre tid. Det blir dyrt for meg hvis jeg lader for mer enn avtalt med borettslaget, så jeg lurer på om det går an å kjøpe en slags lås å sette i boksen? For eksempel at man plugger noe inn i type to kontakten på selve ladeboksen (løs kabel) og låser denne. Vi har ikke tilgang til sikringsskapet selv og kan slå av strømmen.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Kan bygges i form av en plugg med egen lås som settes inn i ladestasjonen. Ladestasjonen vil da oppleve det som om en ferdig ladet elbil står tilkoblet.

Med det sagt, hvorfor ikke bare koble til en elbil, eller la de som måtte ha behov for lading tilgang? Gjerne via Leieting, Nabobil, etc. Da får du penger inn, samtidig som du hjelper noen som trenger et sted å parkere og lade.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

#2
Sitat fra: Mippen på onsdag 08. mai 2019, klokken 07:38
Jeg har en privat ladeboks som ikke kan låses. Ser for meg at det kan bli fristende for noen å bruke denne når jeg er ikke er hjemme over lengre tid. Det blir dyrt for meg hvis jeg lader for mer enn avtalt med borettslaget, så jeg lurer på om det går an å kjøpe en slags lås å sette i boksen? For eksempel at man plugger noe inn i type to kontakten på selve ladeboksen (løs kabel) og låser denne. Vi har ikke tilgang til sikringsskapet selv og kan slå av strømmen.
Hva med å låne bort plassen til en nabo, så står ikke plassen ubrukt når du er borte over lengre tid? Tyveri av strøm kan være et problem på utsatte steder. I borettslag / sameie burde det ikke være noe stort problem, risiko for å bli tatt på "fersken" er stor, er folk så desperat/frekk?

Har opplevd et tilfelle av tyveri av strøm i borettslaget jeg bor i. En som var på besøk hos noen uten ladeplass som var tom for strøm, hurtig lader var defekt, og ladekabelen med schuco var blitt stjålet. Han tok sent en kveld på sommeren 2018 sjansen på å ta en beboer sin plass, plugget inn med type 2 kabel og håpet dette sikkert var greit.

En time etter kom beboer som disponerte plassen hjem. Hadde naturligvis behov for å lade sin bil. Beboer forsøkte å nå tak i eier av bilen (firmabil). Kom frem til dagligleder i firma, men han som disponerte bilen svarte ikke, på telefon / sov. Hadde han svart ville det tatt 2 minutter å flytte bilen, men han svarte ikke og flyttet ikke bilen.

Det endte med at bilen ble hentet av Viking - og måtte hentes på inntauingstomt. Kostet ca 4000 kr å hente ut igjen bilen. Det ble dyr strøm. Hadde han skrevet en hyggelig lapp, med telefonnummer, og svart på telefon hadde ikke det hendt.


Hva med å lage et lite opplag på ladeboksen, "Du kan gjerne lade her, men betal på forhånd kr 10 pr time til telefonnnummer XX XX XX. Biler som ikke har betalt blir fjernet for eiers regning."

Prisen kan du sette i forhold til hva du betaler til borettslaget.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Cral

Ja, folk er så frekke.

Vi har 2 ladeplasser på jobben, inne på privat tomt. Det har skjedd et par ganger at noen koblet seg til og ladet bilen, gjerne natten over, i helgene.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Amatøren

#4
VIPPS...?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Wibla

Sitat fra: Mippen på onsdag 08. mai 2019, klokken 07:38
Jeg har en privat ladeboks som ikke kan låses. Ser for meg at det kan bli fristende for noen å bruke denne når jeg er ikke er hjemme over lengre tid. Det blir dyrt for meg hvis jeg lader for mer enn avtalt med borettslaget, så jeg lurer på om det går an å kjøpe en slags lås å sette i boksen? For eksempel at man plugger noe inn i type to kontakten på selve ladeboksen (løs kabel) og låser denne. Vi har ikke tilgang til sikringsskapet selv og kan slå av strømmen.

Du har ingen mulighet til å få kutta strømmen til boksen når du ikke skal være hjemme over en lengre periode? Det høres jo helt fjernt ut.
2018 Tesla Model S 75D

Mippen

Er bare styret som har tilgang til skapet. Hvis det er et skap med universal nøkkel som kan kjøpes på låse butikk kan jeg slå ned sikringen.
Fremtiden er elektrisk.

Wibla

Sitat fra: Mippen på fredag 10. mai 2019, klokken 19:38
Er bare styret som har tilgang til skapet. Hvis det er et skap med universal nøkkel som kan kjøpes på låse butikk kan jeg slå ned sikringen.

Det er urovekkende ofte OLH-nøkkel til sånne skap... og den nøkkelen kan man skaffe ganske lett :)
2018 Tesla Model S 75D

TB

Her jeg bor har vi plassert nøkkel til sikringsskap i nøkkelboks med kodelås. Dermed er det mulig å komme inn i sikringsskapet selv om alle som har nøkkel er bortreist.

Har ikke vært noe behov så langt, men greit å være forberedt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA