Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Info angående opplevd svake bremser

Startet av Vesel, mandag 13. mai 2019, klokken 10:04

« forrige - neste »

Vesel

Jeg har aldri kjørt en bil før som jeg har opplevd bremsene på som like svake, så først fikk jeg en tekniker hos Tesla til å ta en kjøretur med bilen for å høre hva han syntes. Han sa de var helt i orden, de skulle bare være litt harde for det er "sportslig". Det ga ingen mening for meg, så jeg fikk en uavhengig bilmekaniker til å ta en kjøretur. Han sa at bremsene nok er helt i orden, men det er bremsekraftforsterkeren som er svak. Det vil si man må bare bruke mer av egne krefter i bena når man trykker inn pedalen for å få samme bremseeffekt. Hvorvidt dette er tilsikta vet jeg ikke, men jeg mistenker jo at Tesla bare har funnet et sted de kunne spare noen kroner på å velge en underdimensjonert bildel. Har kjørt en Model S lånebil i til sammen 7 dager (og flere skal det bli  :D), og på den er bremsene som på alle andre biler av nyere dato, om ikke sterkere.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olavxxx

Har ikke prøvd LR, men P har veldig gode bremser.

helge89

LR har veldig svake bremser. Første tur trodde jeg nesten det var luft i bremsene.

Med regenering satt på standard syns jeg  er det ikke noe problem å leve med i hverdagen. Man kan fint låse alle fire hjul om man skulle ønske det, men jeg er enig i at de er altfor myke enn hva de burde ha vært i en slik bil.

P og Model S er helt annerledes, det er jeg enig i, men opplevde at Model S ikke hadde like mye regen-effekt og P må jo ha store bremser for å kunne ha noe å komme med på bane.

Lynkjapp

Sitat fra: helge89 på mandag 13. mai 2019, klokken 11:12
LR har veldig svake bremser. Første tur trodde jeg nesten det var luft i bremsene.

Ja, selv etter 500 mil med bilen har jeg ikke helt vennet meg til dem og blir fortsatt tatt på sengen når jeg må bremse litt mer enn bare regen inn mot en sving ved aktiv kjøring.

Som indikasjon kan sies at jeg alltid tidligere har blitt skuffet over vår gamle hyttebils bremser etter å ha vennet meg til vår halvgamle tidligere nummer én-bils bremser. Nå er jeg på hytta og tenker "ooh, gromme bremser!" når jeg kjører nedover bakkene med svak bremsekraftforsterker og trommebremser bak. Da kan jeg bare konkludere med at LR er litt for dårlig på det punktet. :)

Hodetelefoner



daktari

Alle biler har forskjellig følelse ved bruk bremsepedalen. Spørsmålet er heller om de er konstante, lette å dosere og biter når man trykker hardt? I ikke så gamle dager (fortsatt) hadde vel alle formel-biler bremser uten vakum- eller elektrisk bremsekraftforsterker...
Som nevnt over vil mye bruk av regenerering tillate at det danner seg belegg på skiver og klosser, og det igjen vil føre til en uggen opplevelse når man da plutselig må bremse.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trykkertor

Samme opplevelse som trådstarter på vår LR AWD. Bremsene oppleves harde og med lite bitt i.

Tom

#8
AWD LR her og bremsene fungerer bra synes jeg,trenger ikke noe mer kraft enn på min 2004 a4
Prøv en par kraftigere oppbremsinger og se om det blir bedre..

tmn

AWD LR her også. 5k km og ikke lagt merke til noe ugang med bremsene :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Opplever bremsene som helt normale LR AWD 5k. Testet med bilen i N idag og måtte ikke trykke særlig hard før ABSen koblet inn. Men har absolutt kjørt biler med mer følsomme bremser, så det kan sikkert bety mye hvilken bil du kommer fra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

#11
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2019, klokken 22:36
Opplever bremsene som helt normale LR AWD 5k. Testet med bilen i N idag og måtte ikke trykke særlig hard før ABSen koblet inn. Men har absolutt kjørt biler med mer følsomme bremser, så det kan sikkert bety mye hvilken bil du kommer fra.
Det har du godt poeng i, typisk vil en varebil føles ut som den har veldig gode bremser pga. den har understell som er laget for å være lastet med varer. SÅ kjører man en tom varebil, er fjærene bak utenfor "ideell" område, i tillegg er det mykt understell  og en veldig "følsom" bremsekraftforsterker.

Men selv om varebilen vil føles ut som den har sykt gode bremser, har den nok ikke noe veldig bra stopp-distanse. Dekkene er jo ofte smale, bremsene har ofte liten diameter osv. Det er bare det at boosteren gjør den mer følsom, samt bilen "dukker" når man bremser pga mykt understell. Denne følelsen av vektforskyvelse farger nok opplevelsen av bremsenes virkningsgrad.

Men når det er sagt på Model 3 P som er eneste Model 3 jeg har testet, kjørte jeg i mål på 150km/t og bremset på et VELDIG kort bremsestrekke uten problemer. Jeg hadde aldri klart det med feks en Volvo eller noe (jeg har hatt mange Volvoer). Men her var det 100% kontrollert bremsing på veldig kort strekning, jeg vet ikke antall meter, men det var "få meter". 3P har større skiver og bedre calipere enn LR, men jeg tror ikke LR har dårlige bremser, da vil jeg gjerne i så fall først se en objektiv bremsetest fremfor en subjektiv opplevelse.

Men de som føler de har dårlige bremser kan jo ta å teste de på NAF sin rulle bare for å bekrefte at det ikke virkelig er noe gale med bremsene. Man kan gjerne først kjøre på en rens av skivene i tilfelle det har kommet noe på skivene :-)

Lynkjapp

Bare så det er sagt, jeg føler ikke at bremsene er dårlige. Jeg føler bare at jeg må bruke mer kraft i pedalen enn det jeg er vant til. Bremsestrekningen er sikkert veldig god uansett. Men jeg ville ha satt pris på litt mer servofølelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA