Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85 - 2014 mod - Hvordan måle tilstand på 12V batteri.

Startet av Janikola, søndag 12. mai 2019, klokken 18:30

« forrige - neste »

Janikola

Har sett en youtube video på hvordan skifte 12V batteri og ble forskrekket over hvor lite tilgjengelig dette batteriet er. Halve frunken må jo demonteres ++

Må man på Tesla verksted for å få ut tilstanden til batteriet eller er det en lur/enkel måte å gjøre dette på?
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

Muffinman

Hvorfor vil du vite tilstanden? Bilen sier fra når det begynner å få redusert kapasitet, og det i god tid før det må skiftes. Da har man som regel flere måneder på seg før det blir problemer. Du skal nok slite med å finne ut tilstanden på annen måte.

Skifte er lettere på AP-biler, men synes ikke det er uoverkommelig på pre ap heller. Og man blir heller ikke flådd om Tesla tar jobben :)

Janikola

I forbindelse med forsøk av SW oppdatering av bilen mener jeg det flimret en feilmelding om "low 12V battery", så jeg trodde det var like enkelt som på øvrige biler jeg har hatt å måle tilstanden. Dere mener det bare er å drøye til bilen sier i fra om bytte?
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

Muffinman

Ja, det skal ihverfall fungere slik. Feilmeldingen skal bli stående og forsvinner ikke av seg selv før batteriet er byttet. Det er enkelte som har fått den vekk midlertidig for å få kjørt softwareoppdatering ved å koble fra og på, men tror nok ikke det er så lurt.

Man bruker vel syrevektmåler for å kontrollere tilstanden i andre biler, men tror ikke det går an på disse batteriene. Skal man måle spenning må man koble batteriet fra slik at likestrømskonverteren ikke lader, og helst måle under last. Hvilespenningen sier ikke nødvendigvis så mye.

RaBalder

Under software-oppdateringer så flimrer det mye rare meldinger forbi. Og jeg tror mange av dem ikke gir korrekt status der og da.

Vent til oppdateringen er ferdig.
Hvis det da står meldinger "aktive", så kan du ta dem mer seriøst.

Muffinman

Softwareoppdatering skal heller ikke gå an å starte om det ligger en slik feilmelding inne. Om dette er noe som plager deg ville jeg fått det sjekket neste gang bilen er på verksted. Den henter jo nødvendigvis noen data fra syklusene til 12v batteriet, og disse brukes nok til å bestemme når varselet skal trigges. Tesla kan sikkert hente ut noe der via Toolbox.

Janikola

Skjønner. Saken er at bilen ikke vil oppdatere seg. Regner med at dette er grunnet en feilkode. Har et defekt håndtak og så var det dette med 12V feilmelding før SW-oppdateringen gikk i failed. Har time..... 12. juli (!)
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA