Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av biler med hengerfeste!

Startet av Bjoris, lørdag 11. mai 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: v1sper på tirsdag 28. mai 2019, klokken 13:42
Sitat fra: ok67 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 12:58
FOrstår ikkje allt dette med HW3. Bestiller du med FSD får du oppgradert til HW3 seinare om du ikkje får det med frå dag 1. Har du ikkje FSD treng du ikkje HW3.

I tilfelle dagen kommer der funksjoner i FSD legges til i AP. Da er det kjekt med så ny maskinvare som mulig. Det er jo også litt slik at når man først har bestilt seg ny bil så ønsker man seg siste revisjon. Det kan jo hende at Tesla har rettet på andre ting enn å bare ha oppgradert maskinvaren til kjøreassistenten.

Jepp

S4e

Sitat fra: v1sper på tirsdag 28. mai 2019, klokken 13:42
Sitat fra: ok67 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 12:58
FOrstår ikkje allt dette med HW3. Bestiller du med FSD får du oppgradert til HW3 seinare om du ikkje får det med frå dag 1. Har du ikkje FSD treng du ikkje HW3.

I tilfelle dagen kommer der funksjoner i FSD legges til i AP. Da er det kjekt med så ny maskinvare som mulig. Det er jo også litt slik at når man først har bestilt seg ny bil så ønsker man seg siste revisjon. Det kan jo hende at Tesla har rettet på andre ting enn å bare ha oppgradert maskinvaren til kjøreassistenten.

Virker jo veldig teoretisk?  Etterbestiller du FSD så vil Tesla oppgradere HW og problem solved...  Virker jo VELDIG rart om Tesla skal tilby ny selvkjøringsfunksjonalitet til alle eksisterende kunder og da fjerne en grunn for å betale ekstra.

Synes det blir litt sært om en som kunde ikke vil godta en bil som dekker bestilt spekk om den er produsert noen uker før. Vi vet jo at Tesla til forskjell fra endel andre produsenter lager biler på forhånd og sender de over til Europa, for å kunne levere biler kjapt.

(Forstår bedre om bilen har vært registrert på kunde som trekker seg, så det ser ut som den har hatt to eiere.)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

IbizaMan

Sitat fra: ok67 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 12:58
Forstår ikkje allt dette med HW3. Bestiller du med FSD får du oppgradert til HW3 seinare om du ikkje får det med frå dag 1. Har du ikkje FSD treng du ikkje HW3.

Interessant å observere hvor mange som ikke forstår hva HW3 egentlig er og betyr. Klarer ikke å se flere av disse innleggene nå uten å kommentere, håper dere tilgir meg en vakker dag   :)

Veldig kort forklart er HW3 den nye hjernen i Tesla sine biler som håndterer input fra diverse kameraer/sensorer. Denne brukes av funksjonen AP (kall det gjerne FSD Light) ettersom AP får sitt "syn" fra alle kameraene rundt på bilen. Input fra disse kameraene skal analyseres og jo mindre tid en slik analyse tar, eller jo flere pixler man kan jobbe med i parallell, betyr noe for funksjonen AP og hva denne kan levere. Videre vil det bety at selv Sentry mode (som i utgangspunktet ikke har noe med hverken AP eller FSD å  gjøre) vil kunne forbedres med HW3 i forhold til hva som er mulig med HW2.5.

Det betyr videre at dersom du i dag har bestilt bil med HW2.5 og FSD så kan du slappe helt av, du får den nye "hjernen" uten noen ekstra kostnad selv om bilen din blir levert med HW2.5.

Har du derimot IKKE bestilt med FSD vil du så absolutt forsikre deg om at bilen blir levert med HW3 og ikke HW2.5. Da får du en bil som kan oppgraderes i lenger tid og mest sannsynlig vil bli bedre på mange funksjoner som ikke er (eller blir) definert inn i FSD.

Så hva er egentlig forskjellen på AP og FSD hva gjelder HW? Ingenting. De bruker akkurat den samme hardwaren (HW2.5 eller HW3). Forskjellen er at når du kjøper FSD får du med noen ekstra funksjoner som kan konfigureres i SW. Dette kan fort endre seg over tid og det man i dag kaller AP eller FSD kan fort være noe annet i morgen (eller er det noen som tror at dette er statisk hos Tesla og aldri kommer til å endre seg?). Det er bare SW.

En liten sammenligning, du står i butikken og skal kjøpe ny telefon. Det ligger en iPhone 6 og en iPhone 8 på disken. Begge kan i dag kjøre samme IOS versjon og prisen er den samme. Hvilken velger du?


S4e

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 28. mai 2019, klokken 15:06
Veldig kort forklart er HW3 den nye hjernen i Tesla sine biler som håndterer input fra diverse kameraer/sensorer. Denne brukes av funksjonen AP (kall det gjerne FSD Light) ettersom AP får sitt "syn" fra alle kameraene rundt på bilen. Input fra disse kameraene skal analyseres og jo mindre tid en slik analyse tar, eller jo flere pixler man kan jobbe med i parallell, betyr noe for funksjonen AP og hva denne kan levere. Videre vil det bety at selv Sentry mode (som i utgangspunktet ikke har noe med hverken AP eller FSD å  gjøre) vil kunne forbedres med HW3 i forhold til hva som er mulig med HW2.5.

Det betyr videre at dersom du i dag har bestilt bil med HW2.5 og FSD så kan du slappe helt av, du får den nye "hjernen" uten noen ekstra kostnad selv om bilen din blir levert med HW2.5.

Har du derimot IKKE bestilt med FSD vil du så absolutt forsikre deg om at bilen blir levert med HW3 og ikke HW2.5. Da får du en bil som kan oppgraderes i lenger tid og mest sannsynlig vil bli bedre på mange funksjoner som ikke er (eller blir) definert inn i FSD.

Så hva er egentlig forskjellen på AP og FSD hva gjelder HW? Ingenting. De bruker akkurat den samme hardwaren (HW2.5 eller HW3). Forskjellen er at når du kjøper FSD får du med noen ekstra funksjoner som kan konfigureres i SW. Dette kan fort endre seg over tid og det man i dag kaller AP eller FSD kan fort være noe annet i morgen (eller er det noen som tror at dette er statisk hos Tesla og aldri kommer til å endre seg?). Det er bare SW.

En liten sammenligning, du står i butikken og skal kjøpe ny telefon. Det ligger en iPhone 6 og en iPhone 8 på disken. Begge kan i dag kjøre samme IOS versjon og prisen er den samme. Hvilken velger du?

Da forutsetter du at standard AP i fremtiden vil bli videreutviklet slik at den fungerer bedre for de med HW3 enn HW2.5. Det er langt fra sikkert og vil kreve at Tesla vedlikeholder dobbelt sett med programvare for disse funksjonene.  Husk at sensoreene er identisk. I mine øyne er det mer logisk om de forutsetter og utnytter HW3 kun på de funksjonene som ligger under FSD. At Navigation on autopilot f.eks. utnytter den nye hjernen, mens autosteering vil oppføre seg identisk.

Anyway - for dere som har et annet syn. Kan dere ikke bare utsette kjøpet? Det jeg sliter mest med å forstå er en stor frustrasjon for at ikke Tesla tilpasser sin store logistikk øvelse til dere som ser dette som avgjørende?  Vi er fortsatt der at Tesla leverer flere biler enn de har organisasjon til å takle og derfor ikke makter spesial varianter?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Jan SK

Nå ble jeg usikker.
Bestilte 27.04 grå/sort LR AWD. Ikke fått VIN eller FI.
I går fikk jeg da eposten som mange har fått, som sier "Ved å legge til hengerfeste på din bestilling kan det fremskynde din levering ". For min del er det egentlig ett fett med eller uten hengerfeste. Kjekt å ha (og kanskje lettere å selge en dag), men ingen nødvendighet. Er jo ikke rare hengern man kan trekke uansett (ikke båt f.eks)

Ringte de derfor i dag, for å si at begge deler er helt OK. Men det er jo selvfølgelig ikke mulig å registrere i systemet deres. Det "kan" være en fordel å bestille hengerfeste sa han på delivery, men siden jeg ikke har VIN var det umulig å si. Han var enig med meg i at det er "bingo".
Så da skal man altså sitte her og gjette på om det er flest biler med eller uten hengerfeste som kommer de nærmeste ukene. Begynner å blir litt sliten av dette her, vil jo bare ha en bil..:)

Begynner å lure på om de på de nært forestående oversendelsene har antatt at nesten alle norske vil ha hengerfeste og at det er derfor er stort sett det som kommer (derav "oppfordringsmailen"). Noen som vet/tror noe om det?

bno


IbizaMan

SitatDa forutsetter du at standard AP i fremtiden vil bli videreutviklet slik at den fungerer bedre for de med HW3 enn HW2.5. Det er langt fra sikkert og vil kreve at Tesla vedlikeholder dobbelt sett med programvare for disse funksjonene.  Husk at sensoreene er identisk. I mine øyne er det mer logisk om de forutsetter og utnytter HW3 kun på de funksjonene som ligger under FSD. At Navigation on autopilot f.eks. utnytter den nye hjernen, mens autosteering vil oppføre seg identisk.

Ja, selvfølgelig gjør jeg det.

Ok, la meg da ta et eksempel for ikke å havne i AP vs. FSD diskusjonen.

La oss ta en funksjon du ikke kan velge bort elller bestille og som alle biler blir levert med, f.eks. sikkerhet.

Hvilken chip tror vi Tesla bruker for å implementere sikkerhetsfunksjoner som gjør at bilen f.eks. stopper for fotgjengere, dyr, etc. hvor bilen må styre unna eller bremse? Tenker da på funksjoner som bruker data fra kameraene på bilen (som jo må læres opp via AI og som videreutvikles fortløpende). Jo, de bruker ECU'en som betyr HW2.5 eller HW3. Når vi så vet at HW3 kan tolke data fra kameraene 10-20 ganger så fort (eller bra om man vil) som HW2.5 er i stand til. Hva tenker vi da dette vil gjøre med sikkerheten til disse bilene etter hvert? Tror vi at Tesla kommer til å utnytte det potensialet som tross alt ligger i HW3 til å gjøre disse sikkerhetsfunksjonene så gode som mulig eller tror vi at Tesla vil stoppe på det nivået som i dag er mulig å få til basert på HW2.5?


SitatAnyway - for dere som har et annet syn. Kan dere ikke bare utsette kjøpet? Det jeg sliter mest med å forstå er en stor frustrasjon for at ikke Tesla tilpasser sin store logistikk øvelse til dere som ser dette som avgjørende?  Vi er fortsatt der at Tesla leverer flere biler enn de har organisasjon til å takle og derfor ikke makter spesial varianter?

Innlegget mitt var ikke et behov for å hevde eget/annet syn men å korrigere noen feilaktige påstander som går igjen flere plasser på dette forumet.


morrun

Hei.
Er det 7- eller 13-pin hengerkontakt? Hvis det er 13-pin; er alle kontakter aktivisert, slik at man kan drive f.eks kjøleboks og lade batteri i campingvogn? Vurderer et lite "egg" av en campingvogn, evt combi-camp.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

jpg

Sitat fra: morrun på tirsdag 28. mai 2019, klokken 17:00
Hei.
Er det 7- eller 13-pin hengerkontakt? Hvis det er 13-pin; er alle kontakter aktivisert, slik at man kan drive f.eks kjøleboks og lade batteri i campingvogn? Vurderer et lite "egg" av en campingvogn, evt combi-camp.

X har 13-pin så langt jeg klarer å finne ut på dette forumet. Om alle kontakter er i bruk vet jeg ikke, men virker rart om det ikke gjøres likt som på X-en.
Har egentlig ikke peiling, men antar 13-pin har et sett 12V pinner som alltid er strøm på?
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Kartelaven

#129
Sitat fra: Jan SK på tirsdag 28. mai 2019, klokken 15:45
Er jo ikke rare hengern man kan trekke uansett (ikke båt f.eks.)

Du kan trekke en båt opptil 6-700 kg ish, avhengig av vekten på hengeren. Jeg har over 100kg å gå på når jeg trekker min 16" med 70hk på min Tysse 6260.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

S4e

Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 28. mai 2019, klokken 18:46
Sitat fra: Jan SK på tirsdag 28. mai 2019, klokken 15:45
Er jo ikke rare hengern man kan trekke uansett (ikke båt f.eks.)

Du kan trekke en båt opptil 6-700 kg ish, litt avhenting av vekten på hengeren. Jeg har over 100kg å gå på når jeg trekker min 16" med 70hk på min Tysse 6260.

Jeg har også planer om å trekke min Buster 17'' med 70HK - det skal gå fint.

(Men det hadde selvfølgelig gitt større fleksibilitet om det hadde vært lov å trekke med en totalt 910kg)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

geear

#131
Jeg klarer ikke helt forstå en del av innleggene her.

Hvis man bestiller en bil og forventer at den produseres på bestilling, så skal man altså først av alt komme til en produksjonsbatch for norske biler (som kan være åtte uker mellom hver gang), få tildelt et VIN på et chassis som går i denne batchen, den skal lakkeres, sammenstilles, testes og sendes avgårde. Så tar det fem uker til med transport og logistikk fra østkysten i USA før den er i Norge og skal klagjøres for utlevering, kanskje sammen med 50-100 andre biler på et gitt servicesenter, som kan gi ytterligere noen dagers ventetid, så man må iallfall regne 2,5-4 måneder for å få en bil som er produsert på bestilling. Og så sitter vi her og ser at i det ene øyeblikket så er det et hylekor med folk som ikke får bilen innen den ene måneden som stod da man bestilte, fordi man forventet å få en bil laget på bestilling (på en måned fra USA???), og i det neste så blir folk frustrerte og sure fordi de får tilbud om å få velge et annet alternativ for å antageligvis få raskere levering, noe som åpenbart betyr å få en bil som allerede er produsert - og selv om man ikke tar den, så er mest sannsynlig også neste mulighet en allerede produsert bil.

Jeg VET jeg fikk en bil som ble produsert på bestilling, den ble bestilt 9. august, produsert 25/26. september, kom til landet 22. november, og ble utlevert 25. november, altså 3,5 måned.

bno, Ser du kritiserer servicetid og sier at det blir verre med enda flere biler levert til Norge. Såvidt jeg kan huske hører du til servicesenteret på Forus. I fjor hadde de opptil to måneders ventetid på time på verkstedet. De leverte ut rundt 600 Model 3 bare i første kvartal i år, og totalt sett har de mange flere biler å betjene nå enn i fjor. Allikevel, da jeg bestilte time i mai for en filleting, fikk jeg time nøyaktig 14 dager etterpå. Slik jeg forstod det var dette nå normalen. Fra å før åpne 0800 til 1600 er det nå doble skift, fra 0630 til 2200 på kvelden. De ringer også på kvelder, og det er mulig å hente bil langt utpå kvelden, i stedet for å måtte gjøre det i arbeidstiden. Ingen grunn til å spre unødig eder og galle. Jeg har ikke opplevd noe bedre av andre merker her i distriktet.

Og ellers, skal du alltid vente på noe bedre, så kan du vente i evigheten. Tesla endrer året rundt.

S4e

Sitat fra: gr på tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:42
Jeg klarer ikke helt forstå en del av innleggene her.

Hvis man bestiller en bil og forventer at den produseres på bestilling, så skal man altså først av alt komme til en produksjonsbatch for norske biler (som kan være åtte uker mellom hver gang), få tildelt et VIN på et chassis som går i denne batchen, den skal lakkeres, sammenstilles, testes og sendes avgårde. Så tar det fem uker til med transport og logistikk fra østkysten i USA før den er i Norge og skal klagjøres for utlevering, kanskje sammen med 50-100 andre biler på et gitt servicesenter, som kan gi ytterligere noen dagers ventetid, så man må iallfall regne 2,5-4 måneder for å få en bil som er produsert på bestilling. Og så sitter vi her og ser at i det ene øyeblikket så er det et hylekor med folk som ikke får bilen innen den ene måneden som stod da man bestilte, fordi man forventet å få en bil laget på bestilling (på en måned fra USA???), og i det neste så blir folk frustrerte og sure fordi de får tilbud om å få velge et annet alternativ for å antageligvis få raskere levering, noe som åpenbart betyr å få en bil som allerede er produsert - og selv om man ikke tar den, så er mest sannsynlig også neste mulighet en allerede produsert bil.

Jeg VET jeg fikk en bil som ble produsert på bestilling, den ble bestilt 9. august, produsert 25/26. september, kom til landet 22. november, og ble utlevert 25. november, altså 3,5 måned.
...
Og ellers, skal du alltid vente på noe bedre, så kan du vente i evigheten. Tesla endrer året rundt.

Meget kloke ord som setter ting i perspektiv.

Et annet poeng det er viktig å ha med seg er at før Tesla startet sine leveranser av TM3 var realitetene at det var tilnærmet umulig å få fatt i en elbil med lang rekkevidde til en fornuftig pris. Vi snakker om mange måneder til flere år i leveransetid.

Tesla har snudd opp ned på dette ved å levere ekstremt store volumer til glede for utrolig mange.  Får å kunne håndtere de ekstremt store volumene effektivt så er logistikken enn annen vi er vant til. Og de sliter av og til med service, svarstider, +++

De kan bli bedre, men jeg er meget glad for at Tesla gir oss bilen som vi har ventet på lenge på hurtigst mulig måte.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

skysurfer

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 28. mai 2019, klokken 15:06

En liten sammenligning, du står i butikken og skal kjøpe ny telefon. Det ligger en iPhone 6 og en iPhone 8 på disken. Begge kan i dag kjøre samme IOS versjon og prisen er den samme. Hvilken velger du?

Nei, det er kun riktig å sammenlikne en iPhone 6 og en iPhone 8 hvis det eneste du skal bruke den til er å ringe....
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Jærbuen

Noen som vet hva vogntogvekt og totalvekt på bil er for LR RWD med hengerfeste? Og tillatt hengervekt?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA