Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av biler med hengerfeste!

Startet av Bjoris, lørdag 11. mai 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: gr på tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:42
Jeg klarer ikke helt forstå en del av innleggene her.

Hvis man bestiller en bil og forventer at den produseres på bestilling, så skal man altså først av alt komme til en produksjonsbatch for norske biler (som kan være åtte uker mellom hver gang), få tildelt et VIN på et chassis som går i denne batchen, den skal lakkeres, sammenstilles, testes og sendes avgårde. Så tar det fem uker til med transport og logistikk fra østkysten i USA før den er i Norge og skal klagjøres for utlevering, kanskje sammen med 50-100 andre biler på et gitt servicesenter, som kan gi ytterligere noen dagers ventetid, så man må iallfall regne 2,5-4 måneder for å få en bil som er produsert på bestilling. Og så sitter vi her og ser at i det ene øyeblikket så er det et hylekor med folk som ikke får bilen innen den ene måneden som stod da man bestilte, fordi man forventet å få en bil laget på bestilling (på en måned fra USA???), og i det neste så blir folk frustrerte og sure fordi de får tilbud om å få velge et annet alternativ for å antageligvis få raskere levering, noe som åpenbart betyr å få en bil som allerede er produsert - og selv om man ikke tar den, så er mest sannsynlig også neste mulighet en allerede produsert bil.



Det er vel knapt noen av bilene som er levert i 2019 som er produsert etter en bestilling.. Tesla produserer vel knapt noen biler etter ordre,men de bare kjører på med produksjon av mange varianter og kobler løpende mot bestillinger. De sære variantene produseres det færre av og følgelig lengre ventetid. Flere av bilene på vei over atlanteren nå har ikke fått knyttet eier til seg. Så de som ikke har sære fargevalg eller annet kan trolig fortsatt forvente få biler kjappere en produksjon+båt osv skulle tilsi

bno

@gr
Jeg er ening i det meste av det du skriver i innlegget dit her. Sandnes er bra ingen tivl og jeg har hatt gode relasjoner med dem. Videre så er det ikke ment som "elder og galde", men at man må påregne at det blir utfordringer. Men som sagt enig ...

dirkens

fikk min T3, LR, RVD, med hengerfeste 24/5,   super bil

bno

Sitat fra: dirkens på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:34
fikk min T3, LR, RVD, med hengerfeste 24/5,   super bil
Har du et bilde av henger feste området/feste

morrun

Sitat fra: jpg på tirsdag 28. mai 2019, klokken 17:51
Sitat fra: morrun på tirsdag 28. mai 2019, klokken 17:00
Hei.
Er det 7- eller 13-pin hengerkontakt? Hvis det er 13-pin; er alle kontakter aktivisert, slik at man kan drive f.eks kjøleboks og lade batteri i campingvogn? Vurderer et lite "egg" av en campingvogn, evt combi-camp.

X har 13-pin så langt jeg klarer å finne ut på dette forumet. Om alle kontakter er i bruk vet jeg ikke, men virker rart om det ikke gjøres likt som på X-en.
Har egentlig ikke peiling, men antar 13-pin har et sett 12V pinner som alltid er strøm på?

Takk for svar. Har for øvrig kjøpt ny bil med 13-pin tidligere (Subaru) hvor det viste seg at vi måtte ha bestilt ei slags caravan-pakke i tillegg, for å få strøm til lading under ferdsel og strøm til drift av f.eks kjøleskap. Det er ikke anbefalt å bruke gass underveis. Har dratt på stor campingvogn i mange år og synes det hadde vært spennende å prøve ut kompakt-camping med Tesla 3. Lykkes et slikt prosjekt, kan bare den andre vogna få stå på vinter-campingen hele året. Det finnes et stort utvalg compi-camper og mini-campingvogner med totalvekt under 900kg og jeg er litt fascinert av alt man kan få ut av såpass liten plass.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

sjokomelk

Sitat fra: morrun på tirsdag 28. mai 2019, klokken 17:00
Hei.
Er det 7- eller 13-pin hengerkontakt? Hvis det er 13-pin; er alle kontakter aktivisert, slik at man kan drive f.eks kjøleboks og lade batteri i campingvogn?
13-pin. Det som er standarden/kravet på biler i Europa i dag.
Og det er mest sannsynlig både konstant 12V og 12V med "tenning på" tilgjengelig. Begge disse funksjonene har blitt funnet på kretskortet VCleft av folk som har demontert hele bilen for å se hvordan den er bygd opp.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Haraldmm

Sitat fra: dirkens på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:34
fikk min T3, LR, RVD, med hengerfeste 24/5,   super bil

Hvilken farge & hjul har du på den og hvor utlevert? Jeg venter på samme (blå/18")

emurof

Sitat fra: bno på mandag 27. mai 2019, klokken 17:23
Ingen som klager så vidt jeg kan se. Jeg ønsker å optimalisere muligheten for å få det aller nyeste. Hva er feil med å ønske det? Et skille mellom de som fikk hengerfeste og de som ikke fikk betyr en mer attraktiv bil ved salg. Det er utvilsomt. Hva er da galt å forsøke å få til det om man vet at noe er i emning (HW3)?.
Forskjell da på en bil med hengerfeste og HW3 versus samme med HW2.5 har betydning. Så hva er galt med å maksimere les forsøke å ta ut det "potensiale". Jeg svarer selv. Man vil alltids ønske mest mulig for pengene og om man da har tid og vente. Hva er da galt i det. Ingen ting det er helt normalt. Tesla er en industri bedrift ikke et sosialkontor.... :D

Du er ferdig med Tesla hvis du ikke får en bil som er produsert når du selv ønsker, snarere enn at du blir tildelt ledig bil produsert av Tesla?

OK.

trykkertor

Sitat fra: emurof på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:28
Du er ferdig med Tesla hvis du ikke får en bil som er produsert når du selv ønsker, snarere enn at du blir tildelt ledig bil produsert av Tesla?

OK.
Du trenger jo ikke lese det så sort/hvitt.
Han ønsker en bil med siste tilgjengelige spekk, og ikke en "overligger" med tidligere hardware.
Fair nok ønske det, og forståelig for mange, men ikke forståelig for alle.

patron

Er det realistisk og få bilen ila. sommeren selv om du ikke har fått VIN enda??

Daniel_0007

Sitat fra: patron på onsdag 29. mai 2019, klokken 12:44
Er det realistisk og få bilen ila. sommeren selv om du ikke har fått VIN enda??

august er vel fortsatt sommer
Model 3 2019 LR Rwd

olaho

Jeg bestilte bil (med hengerfeste) på mandag kveld, og fikk tekstmelding nå i dag fra Tesla delivery team hvor det står at Tesla estimerer at bilen dukker opp i juni. Jeg har ikke fått VIN. Ergo, Tesla har i hvert fall en viss tro på at den dukker opp før sommeren...
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

geear

Sitat fra: bno på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:31
@gr
Jeg er ening i det meste av det du skriver i innlegget dit her. Sandnes er bra ingen tivl og jeg har hatt gode relasjoner med dem. Videre så er det ikke ment som "elder og galde", men at man må påregne at det blir utfordringer. Men som sagt enig ...
Kanskje litt satt på spissen at det er eder og galle, men du vet at de fleste av oss sitter med en forutinntatthet (en mening) om noe, og derfor tolker man gjerne ting man hører/leser i beste/verste mening. Vi kunne sikkert alle moderert oss ganske godt i uttalelsene, men så er det jo et diskusjonsforum også.  :laugh:

Ellers har vi det stort sett ganske godt med servicesenteret her, og heldigvis er det ikke enkeltstående. Det er dessverre Oslo og Bergen som gjør best innsats i å ødelegge ryktet til Tesla. Både Ålesund og Kristiansand har alltid fått mye skryt.

geear

Sitat fra: trykkertor på onsdag 29. mai 2019, klokken 12:40
Sitat fra: emurof på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:28
Du er ferdig med Tesla hvis du ikke får en bil som er produsert når du selv ønsker, snarere enn at du blir tildelt ledig bil produsert av Tesla?

OK.
Du trenger jo ikke lese det så sort/hvitt.
Han ønsker en bil med siste tilgjengelige spekk, og ikke en "overligger" med tidligere hardware.
Fair nok ønske det, og forståelig for mange, men ikke forståelig for alle.
Nei, men det handler om grunnleggende logisk tenkning også dette her. Hvis du går på konfiguratoren nå og setter opp en bil, så står det levering i juni. Altså innen en måned. Det skal ikke rakettforskning til for å forstå at sjansen for at man vil få en ferdigprodusert bil enten den kommer i juni eller juli, og kanskje til og med august, er veldig stor. Det tar lenger tid å få en bil laget på bestilling fra 100 år gamle bilprodusenter i Tyskland, et "steinkast" unna. Er man så ekstremt opptatt av å få noe som ingen enda har bekreftet, så må man rett og slett bare vente til man får bekreftet at leveransene av den type konfigurasjon er i gang. Kan til og med vente til det går an å kjøpe en inventory-bil, så vet man akkurat hva man får. Problemet er bare at neste endring kommer før man så rekker å få bil. Det gir ingen mening å vente og vente og vente. Er det krise senere, så selg bilen og kjøp en ny eller brukt med det man faktisk ønsker. Markedet for de andre bilene fordufter ikke. Model S fra 2013 er fortsatt en bra bil, på tross av at den mangler en haug sett opp mot dagens biler, og verditapene har vært lave.

Bjoris

Dumt at ikke Tesla kan gå ut med litt info om hva en kan forvente seg av ViN vs levering feks. Slik det er nå får de sikkert sykt mange tlf fra oss uten VIN og lenge siden vi har bestilt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA