Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Egnede hengere?

Startet av Måkemannen, lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Maximus

#45
Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. mai 2019, klokken 13:09

Det er forholdvis enkelt. (Hvis man holder tunga i rett munn :laugh:)

Du har klasse B på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 910kg med Model 3


Nei, tror ikke det stemmer. Finner etter et kjapt søk i førekortforskriften ikke noen slik begrensning. Det mest begrensende sitatet er ledd tre i paragraf 3-5 som sier:

"3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg."

Mao er det ikke nevnt noe om tillatt totalvekt på tilhengeren, innenfor 3 500 kg, med mindre det finnes noen andre paragrafer som regulerer hengerkjøring med B sertifikat. Mistenker at vegvesenet har en aldri så liten nyansefeil i teksten når de under campingvognregelen skriver skriver "Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. ", og med det mener aktuell tillatt totalvekt.

Gikk inn på finn og fant en tilfeldig bil med en tillatt hengervekt på under det min egen henger er registrert for (1300 kg totalvekt / 1050 kg nyttelast). Og i følge tilhengerkalkulatoren til vegvesenet kan denne bilen trekke hengeren min på et B sertifikat. Riktignok med et stort utropstegn over hengeren i grafikken, og teksten "Tilhengeren kan lastes med maks 950 kg. Dette gjelder selv om tilhengeren er registrert for tyngre last."

sjokomelk

I stand corrected!  :-[
La inn min egen henger som har 800kg tillatt totalvekt sammen med en tilfeldig i-Pace (maks 750kg henger) og førerkortklasse B på kalkulatoren til SVV nå. Og den ga meg grønt lys, men med restriksjoner om vekt.

Min feil! Ny feil følger! :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: automat på søndag 12. mai 2019, klokken 10:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. mai 2019, klokken 10:40
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. mai 2019, klokken 10:20
Med kl.B er det tillatt totalvekt som gjelder. Det hjelper ikke om så hengeren er tom, er den registrert for mer enn 910kg kan du IKKE trekke den med en TM3. For kl.B er det kun på ubremsede hengere aktuell vekt er relevant.
Her tar du feil, og du er ikke den eneste. Stikkordet er "campingvognregelen".
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg
Tror du må lese regelen du linker til litt bedre. Gjør du det, så ser du at DeepFu har rett.

Med B er det kun tillatt totalvekt som gjelder, for hengere over 750kg.
Jeg holder fast på mitt, og venter til dere skjønner hva som er riktig.
Ser det er flere som forstår "campingvognregelen" og som har presentert gode forklaringer. Det får holde.
Jeg har forøvrig alle bokstavene på sertifikatet (ABECEDE) og slipper derfor å bekymre meg for dette ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mr Oizo

Det er et faktum at det er komplekse regler rundt dette.
Jeg har møtt på ferske politibetjenter som jeg måtte lære opp rundt reglene for dette, han trodde han hadde peiling, men rotet dessverre fælt. Kjenner man ikke reglene og begrensningene kan man faktisk bli straffet for ting som er fullstendig lovlig, fordi lovverket er såpass komplisert og selv ikke de som skal håndheve det helt kjenner reglene.

Handyman

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 12. mai 2019, klokken 14:38
Det er et faktum at det er komplekse regler rundt dette.
Jeg har møtt på ferske politibetjenter som jeg måtte lære opp rundt reglene for dette, han trodde han hadde peiling, men rotet dessverre fælt. Kjenner man ikke reglene og begrensningene kan man faktisk bli straffet for ting som er fullstendig lovlig, fordi lovverket er såpass komplisert og selv ikke de som skal håndheve det helt kjenner reglene.
Det er dessverre sant. Fikk eksempelvis en parkeringsbot av Politiet en gang. Forklarte at jeg det jeg gjorde var tillatt, men de gav seg ikke. Levere klage, og fikk pengene tilbake.
Heldigvis finnes det mye god informasjon el lite googlesøk unna, og sidene til Statens vegvesen har mye god info om hengerbruk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bjoris

Jeg drister meg frempå her igjen,

Jeg har B, jo skulle hatt BE, men blir ikke nå. Har rotet bort vognkortet på 1300 kg hengeren min. Når jeg da ber om nytt vognkort så ber jeg samtidig om å få den nedjustert til 1195 kg (ja eller der det blir når vi får vite tallene for TM3 med HF).

Deretter passer jeg på at badevekten ikke viser mer enn 910 kg når jeg laster hengeren:)?? SAFE?

Handyman

Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 22:41
Jeg drister meg frempå her igjen,

Jeg har B, jo skulle hatt BE, men blir ikke nå. Har rotet bort vognkortet på 1300 kg hengeren min. Når jeg da ber om nytt vognkort så ber jeg samtidig om å få den nedjustert til 1195 kg (ja eller der det blir når vi får vite tallene for TM3 med HF).

Deretter passer jeg på at badevekten ikke viser mer enn 910 kg når jeg laster hengeren:)?? SAFE?
Ja det mener jeg er rett forståelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 22:41
Jeg drister meg frempå her igjen,

Jeg har B, jo skulle hatt BE, men blir ikke nå. Har rotet bort vognkortet på 1300 kg hengeren min. Når jeg da ber om nytt vognkort så ber jeg samtidig om å få den nedjustert til 1195 kg (ja eller der det blir når vi får vite tallene for TM3 med HF).

Deretter passer jeg på at badevekten ikke viser mer enn 910 kg når jeg laster hengeren:)?? SAFE?

Meg bekjent får du ikke nedjustert hengeren uten å gjøre en fysisk endring på den, og hengerprodusenten må godkjenne den nye vekta. Det kan f.eks være snakk om å bytte noen bolter til en svakere versjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DeepFu

Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 22:41
Jeg drister meg frempå her igjen,

Jeg har B, jo skulle hatt BE, men blir ikke nå. Har rotet bort vognkortet på 1300 kg hengeren min. Når jeg da ber om nytt vognkort så ber jeg samtidig om å få den nedjustert til 1195 kg (ja eller der det blir når vi får vite tallene for TM3 med HF).

Deretter passer jeg på at badevekten ikke viser mer enn 910 kg når jeg laster hengeren:)?? SAFE?
Nei, det er tillatt totalvekt som gjelder. "Nye" TM3 kan ikke dra henger med større tillatt totalvekt enn 910 kg. Campingvognregelen FORUTSETTER at man er innenfor tillatt totalvekt for både bil og henger. Det er ikke sånn at den overstyrer typegodkjenningene. En annen ting er jo at jo høyerer totalvekt en henger kan ha, jo tyngre blir hengeren. Så for å få utnyttet kapasiteten maks må man jo finne en henger som er nærmest mulig tillatt totalvekt fremfor å klasse ned en svær henger. Det har jeg forøvrig prøvd, og det var umulig. Hjalp ikke med godkjenning fra fabrikk heller. Trafikkstasjonen nektet å endre vognkortet uansett.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: DeepFu på mandag 13. mai 2019, klokken 07:38
Nei, det er tillatt totalvekt som gjelder. "Nye" TM3 kan ikke dra henger med større tillatt totalvekt enn 910 kg. Campingvognregelen FORUTSETTER at man er innenfor tillatt totalvekt for både bil og henger. Det er ikke sånn at den overstyrer typegodkjenningene.
Du forstår åpenbart ikke Campingvognregelen @DeepFu. La oss si TM3 med HF også får 2305kg tillatt totalvekt, da kan du trekke en henger med tillatt totalvekt på 1195kg, bak denne TM3en forutsatt at aktuell totalvekt på hengeren er 910kg eller mindre. Alt dette med klasse B sertifikat.
Utklipp fra https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg
Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er "tillatt hengervekt", dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Måkemannen

Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 23:31
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Edit: Med utgangspunkt i tillatt totalvekt på dagens TM3 LR AWD (2305kg) kan du trekke henger med tillatt totalvekt på 1195kg med sertifikat klasse B. Hva tillatt totalvekt på TM3 med HF blir er vel ikke klart enda.
Noen som har data på tillatt totalvekt på SR+? Men om den vel har noe lettere batteripakke, så får den vel eksakt samme tillatte hengervekt. (910kg)

Wisd0m

#56
Jeg har også som de fleste tenkt litt på dette.



Toyota Auris HSD har hengerfeste med 3xx kg begrensning, på Statens vegvesen har jeg lagt inn TYSSE YYB6207B 1400 kg henger, og det er ok! Så en må holde seg under 3500 kg, så er det ok.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

sfinxern

Sitat fra: Wisd0m på fredag 31. mai 2019, klokken 10:55
Jeg har også som de fleste tenkt litt på dette.



Toyota Auris HSD har hengerfeste med 3xx kg begrensning, på Statens vegvesen har jeg lagt inn TYSSE YYB6207B 1400 kg henger, og det er ok! Så en må holde seg under 3500 kg, så er det ok.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hva er egenvekten på denne hengeren da?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

kaiat

Toyota Auris HSD har vel hengervekt på 345 kg om jeg ikke husker feil, og en Tysse 6207 har egenvekt på 340 kg. Så det går - men med nyttelast på hele 5 kg!

AreLib

Sitat fra: kaiat på fredag 31. mai 2019, klokken 22:53
Toyota Auris HSD har vel hengervekt på 345 kg om jeg ikke husker feil, og en Tysse 6207 har egenvekt på 340 kg. Så det går - men med nyttelast på hele 5 kg!
akkurat nok til 3.8 kubikk luft
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA