Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Egnede hengere?

Startet av Måkemannen, lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Hrklev på søndag 12. mai 2019, klokken 09:02
Med førerkort B er det tillatt totalvekt som gjelder. Har du BE er det aktuell totalvekt som gjelder, så da kan du kjøre en svær henger som er lastet lite. Er uansett ikke lov å henge mer enn 910 kg bak bilen. Men det må da være mye bedre å bare ta BE enn å drove og klasse ned hengeren, er ikke mye greier. Da får man lastsikringskurs også, som mange kunne ha godt av.
Etter campingvognregelen kan du trekke en henger på med tillatt totalvekt på intill 1195kg etter en TM3 med klasse B sertifikat, men hengeren kan kun ha aktuell totalvekt inn till 910kg. Alle tall forutsetter at TM3 med HF får de samme vektene som dagens TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: stefse på søndag 12. mai 2019, klokken 10:03
Er det flere enn meg som synes hengerreglene er blitt helt latterlig kompliserte?

Man kan trekke digre hengere bak småbiler, men i det man kommer med en mer egnet trekkbil må man plutselig ha førerkort for det.

Såvidt jeg har skjønt på Handyman, kan man trekke hengere registrert for opp til 1195 kg tilatt totalvekt. Men du kan ikke laste opp hengeren mer enn at bruttovekten på henger+last veier mer enn 910kg. Altså ikke noe problem med egnede hengere å frakte det meste av løsgods og skrot, selv med klasse B.

Egnede hengere er altså registrert for opp til 1195kg, med forbehold om mindre endringer på totalvekten på bilen, når hengerfestet kommer. Si 1150 kg så bør man være sikker.

Har du behov for å trekke tyngre enn ett tonn bør du strengt tatt vurdere å benytte en mer egnet trekkbil enn en famliesedan.
Reglene er ikke helt enkle dessverre, men du har åpenbart forstått hvordan det henger sammen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Sitat fra: Handyman på søndag 12. mai 2019, klokken 10:40
Sitat fra: DeepFu på søndag 12. mai 2019, klokken 10:20
Med kl.B er det tillatt totalvekt som gjelder. Det hjelper ikke om så hengeren er tom, er den registrert for mer enn 910kg kan du IKKE trekke den med en TM3. For kl.B er det kun på ubremsede hengere aktuell vekt er relevant.
Her tar de feil, og du er ikke den eneste. Stikkordet er "campingvognregelen".
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg

Tror du må lese regelen du linker til litt bedre. Gjør du det, så ser du at DeepFu har rett.

Med B er det kun tillatt totalvekt som gjelder, for hengere over 750kg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

S4e

Ser ut som mange hengere som selges i Norge i hovedsak har tillatt totalvekt 750kg og neste trinn 1000kg. Siste kategori da gjerne med bremser slik at kan kjøre i 80 km/t.

Dette er veldig gode nyheter - da har jeg flere opsjoner for båthenger der jeg med min båt kommer under 910kg samlet vekt.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Sitat fra: S4e på søndag 12. mai 2019, klokken 10:56
Ser ut som mange hengere som selges i Norge i hovedsak har tillatt totalvekt 750kg og neste trinn 1000kg. Siste kategori da gjerne med bremser slik at kan kjøre i 80 km/t.

Dette er veldig gode nyheter - da har jeg flere opsjoner for båthenger der jeg med min båt kommer under 910kg samlet vekt.

Forutsatt att dette er lov med klasse B. Hvis ikke må jeg klasse ned henger til 910kg?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

stefse

Sitat fra: S4e på søndag 12. mai 2019, klokken 10:57
Sitat fra: S4e på søndag 12. mai 2019, klokken 10:56
Ser ut som mange hengere som selges i Norge i hovedsak har tillatt totalvekt 750kg og neste trinn 1000kg. Siste kategori da gjerne med bremser slik at kan kjøre i 80 km/t.

Dette er veldig gode nyheter - da har jeg flere opsjoner for båthenger der jeg med min båt kommer under 910kg samlet vekt.

Forutsatt att dette er lov med klasse B. Hvis ikke må jeg klasse ned henger til 910kg?
Du må kanskje klasse ned hengeren til 11x kg(vi får nøyaktig svar når bilene blir registrert), men du kan bare trekke en bruttovekt på 910kg. I praksis vil det neppe bli strengt håndhevet om du har ~925kg, med mindre du har åpenbar overlast/feil-last eller dårlig sikret last, kjører uforsvarlig, eller påkaller politiets oppmerksomhet på andre måter. For de må da be deg kjøre til en vekt osv osv.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

gigafactory

Skriver en liten oppsummering som noen kanskje kan finne hendig.

Det er to begrensninger:

1. Førerkort og tillatt totalvekt Skrivebordsøvelsen
Har du klasse B førerkort er maksimal tillatt totalvekt på bil og henger 3500 kg til sammen. Tillatt totalvekt er logisk nok den maksimalt tillatte totalvekten produsenten har godkjent kjøretøyet/tilhengeren med, altså egenvekt pluss maksimal nyttelast. Har du førerkort klasse BE kan du i praksis hoppe bukk over denne begrensningen da den øker fra 3500 kg til 7500 kg.

En TM3, dersom den har 2305 kg tillatt totalvekt, kan maksimalt koble på en tilhenger med 1195 kg tillatt totalvekt dersom du kun har klasse B førerkort. Dette gjelder selv om tilhengeren er helt tom.

Tysse tilbyr å nedregistrere sine varehengere for deg slik at du kan f.eks. kjøpe en 1200 kg henger som du nedregistrerer til 1195 kg, vil jeg anta. En kan vel gjøre dette på eget initiativ hos SVV også, men jeg har null erfaring med det.
https://blogg.tysse.no/2018/03/guide-til-tysses-mest-populaere-varehengere/

2. Bilens godkjente makslast for tilhenger og aktuell totalvekt Praksisøvelsen

Med aktuell totalvekt menes det bilen og/eller tilhengeren veier på kontrolltidspunktet når SVV-gubben har dirigert deg utpå vekta for å gjøre livet ditt litt surere. En tilhenger på en TM3 skal aldri på noe tidspunkt veie mer enn 910 kg. Det har ingenting å si at tilhengeren isolert sett kan lastes til 1195 kg; når den henger bakpå en bil er det bilens maksvektsbegrensning for tilhenger som gjelder.

sjokomelk

Sitat fra: gigafactory på søndag 12. mai 2019, klokken 11:53
En TM3, dersom den har 2305 kg tillatt totalvekt, kan maksimalt koble på en tilhenger med 1195 kg tillatt totalvekt dersom du kun har klasse B førerkort. Dette gjelder selv om tilhengeren er helt tom.
Dette gjelder bare hvis du har BE/B96 og IKKE B. Har du kun B, er det tillatt totalvekt på tilhengeren som gjelder. Denne kan da ikke være høyere enn 910kg
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

bno

#38
Har BE med suffix 79.06. Ser ikke at det har noen egen betydning utover BE før 19.2.13...

§ 14-6 fjerde ledd skal lyde:
For førerett i klasse BE ervervet før 19. januar 2013 gjelder ikke begrensningen på
tilhengerens tillatte totalvekt i § 3-11. Rettigheten markeres på førerkortet med kode 79.06
tilknyttet klasse BE.
Kilde:
https://www.vegvesen.no/_attachment/498815/binary/809985?fast_title=VEDLEGG+III+-+Endringsforskrift+-+f%C3%B8rerkortforskriften.pdf

stefse

Tror jeg går tilbake til mitt utsagn om at dette er helt latterlig komplekst.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sjokomelk

Sitat fra: stefse på søndag 12. mai 2019, klokken 13:06
Tror jeg går tilbake til mitt utsagn om at dette er helt latterlig komplekst.
Det er forholdvis enkelt. (Hvis man holder tunga i rett munn :laugh:)

Du har klasse B på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 910kg med Model 3

Du har klasse B96/BE på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med større tillatt totaltvekt over 910kg med Model 3, men aktuell totalvekt på tilhengeren kan være maks 910kg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Softblue

Jeg skjønner ikke all denne regningen?
Dersom Tesla har typegodkjent bilen for 910 kg på hengerfestet, så er vel all totalvekt over det ulovlig?

Jeg har BE, men trenger du hengerlappen, så ta B96, det er kun er lite kurs på sjåførskole, ingen oppkjøring. Det holder for de fleste.

Husk i alle fall at maksimal hastighet for biler som trekker tilhenger med bremser er 80 km/t. Dette gjelder selv om fartsgrensen på stedet er 90 km/t eller høyere. Kjører du bil med tilhenger uten bremser er maksimal hastighet 60 km/t, når tilhengeren har en aktuell totalvekt på 300 kg eller mer.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

stefse

Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. mai 2019, klokken 13:09
Sitat fra: stefse på søndag 12. mai 2019, klokken 13:06
Tror jeg går tilbake til mitt utsagn om at dette er helt latterlig komplekst.
Det er forholdvis enkelt. (Hvis man holder tunga i rett munn :laugh:)

Du har klasse B på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 910kg med Model 3

Du har klasse B96/BE på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med større tillatt totaltvekt over 910kg med Model 3, men aktuell totalvekt på tilhengeren kan være maks 910kg.
jaha, vent å se på svarene du får. Det er noe med campingvognregelen. En ting er kombinasjonene av hva ting er registrert for. Også er det selvfølgelig med og uten brems, når du kjørte opp, om du kjørte opp til BE eller B96, om  planetene står på linje og om kontrolløren kjenner reglene 100% selv. Og hvis du plutselig på en eller annen sinnrik måte har brutt reglene, bæng der ryker lappen fordi du var så uaktsom å kjøre en helt tom tilhenger hvor det står i noen papirer at den teoretisk sett kan veie noen få kg på feil side av en eller annen forskrift.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tss_trd

#43
Dette er ikke så vanskelig!

Dersom vi antar at tillat totalvekt på bilen blir 2305 kg får vi følgende:

B - tillat totalvekt på tilhenger kan være
3500kg - 2305kg =  1195 kg

B96 - tillat totalvekt på tilhenger kan være
4250kg - 2305kg = 1945kg

BE - tillat totalvekt på tilhenger kan være
7500kg - 2305kg = 5195kg (3500kg)
(Her må det presiseres at dersom BE er tatt etter 19. jan 2013, er maks tillat totalvekt 3500kg)

Aktuell totalvekt på tilhenger kan aldri overstige 910kg.

Hilsen en som har BE og Model3 performance. Så denne problemstillingen blir ikke aktuell for meg med det første. Arghh...

Elbil-66

#44
Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. mai 2019, klokken 13:09
Sitat fra: stefse på søndag 12. mai 2019, klokken 13:06
Tror jeg går tilbake til mitt utsagn om at dette er helt latterlig komplekst.
Det er forholdvis enkelt. (Hvis man holder tunga i rett munn :laugh:)

Du har klasse B på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 910kg med Model 3


Du har klasse B96/BE på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med større tillatt totaltvekt over 910kg med Model 3, men aktuell totalvekt på tilhengeren kan være maks 910kg.

Jeg er enig at dette er unødvendig komplisert.
Men jeg mener du tar feil i at du kun kan dra en henger med totalvekt på kun 910 kg.

Se hva vegvesenet skriver på web.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

"Bilens tekniske begrensninger
Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som kjøretøyteknisk er "tillatt hengervekt", dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.

Du må heller ikke overskride bilens "tillatte vogntogvekt", dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter."

Som det skrives så er det aktuell totalvekt på hengeren som ikke være over 910kg. Og at tillatt totalvekt på hengeren skal ikke være høyere enn 1195kg med klasse B.
Det må skilles på tillat total vekt og aktuell total vekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA